Frågor inför kurstart på 4,5 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D :heart: :-({|=

mmm...man blir lätt beroende... :wink:

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina varma ord :heart:

Det är bra att du söker och får personlig hjälp (på något mera levande vis).

Du är så trött och så förvirrad och så frustrerad. Det går inte att hitta någon övertygande Attityd av Självklarhet när allting har blivit så tungt och så rörigt och osäkert. Du efterlyser noggranna instruktioner om exakt vad du ska göra och hur mycket och hur länge, men det är ju inte så det fungerar. SHN är en process, ingen statisk metod. Det finns inget "gör alltid så här". Man måste lära sig lyssna av och hela tiden, under resans föränderliga gång, veta exakt vad man gör och varför, och det fordrar en fingertoppskänsla och inlevelseförmåga som du inte är mäktig just nu.

Det kommer att ordna sig :!: Det är därför Diplomaterna finns. Det är därför forumet finns. Det är därför jag finns.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
shan

Inlägg av shan »

TACK! :heart: :heart: :heart: Du är bäst! :D
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Har tänkt på dig. Hur går det? :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

Hej,

Tack Ida för samtalet! :heart:

Det gav mig lite energi och hopp åter! Men tyvärr måste jag säga att det är ungefär likadant. Han hade två nätter som han sov efter den sista natten jag skrev om här. Jag har gjort så att jag ignorerat honom så mycket som möjligt fram till vargtimmen då jag pangramsar och spelar musik. Ena natten klarade han uppvaken själv och somnade om direkt igen tills kl. fem då jag pangramsade, han somnade om. Vaknade igen 5.30, pangramsade, han somnade om. sov till 7.30! Det var ju jättebra! Nästa natt sov han till 6.30 av sig själv :shock: och vaknade glad men fick honom inte att somna om efter det. Tredje natten efter dom två var det tillbaka till samma mönster igen. Förutom en natt förra veckan, då sov han också ända till 6.30. Trodde att han börjat fatta galoppen men inte, övriga nätter är fortfarande mycket uppvak.
Senaste fyra nätterna har han börjat bajsa nån gång mellan ett och fyra så jag varit tvungen att gå in, var alltså tvungen att bryta mitt "göra ingenting". Hör att han inte kommer till ro och klagar allt mer och högre, har alltså bytt på honom och sedan buffat/solfjädrat och ut med ramsan. Känns dock som någon förändring håller på att ske, tycker inte att han ligger vaken lika länge längre innan han somnar om igen. Inatt efter jag hade bytt så låg han faktiskt stilla så fort jag lagt till rätta så jag behövde inte buffa länge alls, kunde faktiskt lägga händerna i en solfjäder över han srygg och konstaterade snabbt att det kändes som jag kunde gå ut. Det gjorde jag och han förblev tyst och somnade om. Jag blev jätte förvånad, har kanske fått något för de gånger jag gått in nu och buffat och fått honom att ligga stilla tillslut, han har kanske börjat fatta??

Hur som helst så blir jag inte klok på honom, alla nätter är olika och jag tror att det bästa är att börja om från början helt och kura om. Går det?
eller kan jag förstöra det vi ändå hittills åstadkommit? Jag menar, han fixar ju ändå de första uppvaken själv utan någon ramsa överhuvudtaget. Samtidigt tycker jag de senaste nätterna att ramsan inte tar alls längre...

Jag har några frågor:

Tycker ni att jag ska kura om?
Om jag gör det, ska jag då gå in första natten vid minsta pip (som man ju ska göra enl. boken) eller ska jag avvakta för att se om han grejar det själv eftersom jag ju redan har kurat... Jag blir så förvirrad här, eller ska jag köra på som om jag aldrig har kurat honom förut?

Den andra natten ska man ju buffa så kort som möjligt och sedan gå ut och låta ramsan ta över mer och mer. Men här blir jag också lite kluven när det gäller min lilla pojke. Han har ju haft så svårt att fatta det där med att ligga still och så har jag ju läst här på forumet flera gånger nu att om man bestämmer sig för att gå in så ska man vara kvar tills barnet blir alldeles sovtungt innan man går ut. Det var ju det rådet jag fick utav Anna W också, att solfjädra tills han i princip somnar så han ska förstå.
Ska jag kanske köra kurnatt ett, två nätter i rad innan jag börjar backa för att förtydliga för honom eller blir det bara knasigt då. Kanske han vänjer sig för mycket vid buffandet/solfjädrandet så det blir svårare att backa sen.

Vill ju bara att han ska fatta galoppen denna gång så att man kan få börja sova på nätterna, fortsätta med sitt liv och hitta lite balans i tillvaron igen. Är så fruktansvärt trött på att ha det så här nu! Vet inte vad jag ska ta mig till annars ](*,)

Har tagit en brejk ifrån hela grejen veckan som varit men är redo att ta nya tag nu, min sambo är hemma i veckan så han är med oss denna gång fast han måste dock läsa på!! [-X

Kom gärna med förslag/ råd tack! :wink:
shan

Inlägg av shan »

Ska tillägga att nu har jag hållit på och kämpat med honom sedan fem i morse. Han har inte somnat om och snart är klockan halv åtta. han hade bajsat och sedan har det inte gått att verktyga honom på något sätt.
Jag blir inte klok på detta barn. Han tar buffning IBLAND, solfjädern IBLAND och ramsning IBLAND. Ibland inte, hur jag än färsöker och hur länge jag än försöker så går det bara inte! Jag kan inte hantera mitt eget barn eller så passar vi inte ihop eller vad det nu är för fel. Morgonklocka har vi haft i över en vecka nu men inte trillar nån polett ned inte! I övrigt så är han väldigt mammig, det är bara jag som duger. Men inte på natten tydligen. Jag orkar inte med det här längre, är så förtvivlad och arg nu så jag kokar. Tycker så synd om storebror med som numera alltid blir väckt vid sex- halvsju och sen inte kan somna om. Han som är van att sova till åtta är nu trött och gnällig på dagarna. Livet är ett helvete helt enkelt nu för tiden! Dagarna genomlider jag i en dimma av trötthet, försöker göra mitt bästa för att vara glad för barnen och har väl lyckats med det hittills men känner att jag rasar ihop snart.
Nu har han somnat efter höga protester och klagande, ger honom fem minuter innan jag väcker med klockan.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om du vill kan jag hjälpa dig personligen. PM:a mig så bestämmer vi något. :heart:

Annars fortsätter vi här i tråden. Säg till hur du vill ha det. :wink:

Ida

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

Hej.

Vi bestämde oss för att göra ett nytt försök själva. Den här gången måste det gå så puffar lite för mina frågor tidigare här ovan! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej shan!

Som jag förstår så är du fundersam på vart i kuren du ska börja. Jag tycker du ska starta från natt ett! Tänk nu på att hans frågor kan vara väldigt högljudda, han är förmodligen rätt förvirrad vid det här laget, så det är jätteviktigt att du är lugn och tydlig!

Visst fixar du det här, försök att inte ha några negativa förväntningar, de har tyvärr en tendens att vara lika uppfyllande som positiva - så tänk och agera positivt :!:

:D Vi finns här!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
shan

Inlägg av shan »

Hej och tack!! :heart: :D

De senaste nätterna har han bara haft ett uppvak, oftast nångång i vargtimman. Igår vaknade han nångång vid tolv också men det grejade han själv utan någon hjälp från mig alls. :D
Nu funderar jag ju förstås om vi kanske börjar komma nåt vart iallafall tillslut, ska jag ändå kura om från början eller ska man kanske köra nån slags minikur på bara detta uppvaket? Tänker att han kanske blir förvirrad om jag kommer in och buffar vid minsta pip när han klarar en del av uppvaken själv nu och jag inte har gjort någonting.

Till saken hör att han har blivit en hopplös bajsare på natten, sju nätter i rad nu som han har bajsat vid detta uppvak, förut lite tidigare på natten men nu vid vargtimman. Han ger sig inte förrän jag kommer in och byter blöja. Han klagar och gråter och jag hör att han inte lugnar sig, har gett en ramsa först som han tystnar på men sätter sedan igång igen. Har luktat i dörrspringan och konstaterat faktum, in alltså för att byta på honom. Har sedan snabbt lagt tillrätta och buffat lite och sedan gått ut med en ganska glad och bestämd ramsa. Sedan somnar han om och sover till sju-halvåtta och är glad när han vaknar!

Vad gör man åt det här? Hur ska jag kunna kura när han bajsar?
Känner mig osäker på hur jag ska göra nu?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Han kommer att sluta bajsa i vargtimmen.
Ger du honom en pangramsa direkt när du hör honom på morgonkulan :?:

:idea: För han bajsar för att han vaknar, han vaknar inte för att han bajsat!

Märker du att han bajsat så in snabbt och byt, som du gör nu. Inget ljus, inga ljud, ingen ögonkontakt och snabbt ska det gå.
Jag lovar - det ger sig!

Ge katrinplommon förebyggande på förmiddagarna för att få igång magen, så ska du se att morgonbajset snart är ett minne blott!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
shan

Inlägg av shan »

Ja, jag pangramsar efter kl. fyra så fort jag hör att han vaknar men det hjälper inte. Det är som han inte ens lägger märke till min ramsa, han är jättevaken och kan vara vaken i upp till två timmar. Pratar, klagar, gnäller, gråter om vartannat. Denna vakentid sitter alltså fortfarande kvar, därför jag undrar om jag ska kura om :?

Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Det är svårt för mig att säga si eller så ska du göra, men det jag tänker är att ni har hållt på väldigt länge utan att komma i mål och därför får jag känslan av att nånstans har det brustit och att det inte alls skulle vara fel att backa bandet och kura om. Men innan dess så får du läsa på igen, som om du aldrig kurat och läsa med nya ögon.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
shan

Inlägg av shan »

Ja, det är det jag tänker nu. Trodde ett tag att vi var på rätt väg men nu, de senaste två nätterna känns det som vi är tillbaka igen. Han har inte bajsat nu på några nätter men vaknar och är vaken ändå. Han har också vaknat tidigare igen och är vaken i upp till två timmar. Jag har ju gjort så som Anna W skrev och gått in när jag "fått nog" men det känns inte som det lyckades. Nu känns det snarare som inget hjälper längre och att han inte ger sig förrän jag kommer in. Han kommer inte till ro av sig själv alls, inatt ramsade jag tillslut efter att verkligen väntat in i det längsta. Han blev tyst men satte igång igen och så fortsatte det så där tills jag var tvungen att gå in. Och så höll vi på i tre omgångar i nästan tre timmar! :( Suck. Han tog inte ens min buffning, ingenting hjälpte. Han somnade väl tillslut av ren utmattning. Känns inget bra alls.

Ska kura om och läsa på igen men måste vänta på ett bra tillfälle då pappan också kan vara med. Vi skolade in storebror hos dagmamman förra veckan så det var inget bra tillfälle då.
Jag måste också försöka få tillbaka den rätta känslan igen och attityden, det känns väldigt svårt att uppnå det just nu. Är så uppgiven och känner att jag inte kan hantera mitt eget lilla fina barn :cry: Men jag får försöka ta nya tag, det bara är ju så!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja så är det. Du måste få tillbaka självkänslan och att du är en bra mamma, vilket du är. Du vill ju inget hellre än att din lille kille ska få sova. Och det kommer han. Jag tycker att det ända rätta är att kura om från början. Precis som du skriver så läs och läs igen. Vi finns här för dig.

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"