Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Kändes bara så hopplöst i natt och imorse när allt gick så fint förra natten... men jag antar att det är som du säger, ett steg fram, två bak... :-)
Kommer inte ge upp i allafall men det känns som att man inte riktigt vet om man ska gå tillbaks till att buffa lite mer när han eskalerar som värst... eller om man ska ramsa väldigt sparsamt.... :-)
Alltså hur man går vidare.... kan vi nu börja ramsa från vår säng? eller hur gör vi? ... dröjer nog nån månad innan vi kan flytta han till hans rum...
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Wohoo, inatt har vi skippat alla uppvak under såväl kvällen som natten. Somnade efter 15 minuters småstök och sov till 06:20 och fick ligga kvar och stöka tills klockan ringde :-)

Nu har jag ju fått bevis för att det går både framåt och bakåt, jag är redo ;-)
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt, vilken fin insikt du har fått, då kan man lättare ha is i magen vid ev baksteg me :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilken härligt rapport Mamam till Liam! :D :thumbsup:

Den insikten är mycket värdefull! Inte hänga upp sig på enstaka nätter. Det kommer ju flera om man säger så... :roll:

/Tinis
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Ja oo ja, nu vet man hur det kan vara och att det går framåt! Alla kan och får ha sina dåliga dagar, även sonen :-D ;-)

Nu undrar man ju varför man inte gjorde detta tidigare! :-)

Nu sover han ju sina dagslurar i vagn, inne eller ute och han trivs bra där, jag vagnar en kortis och går oftast därifrån innan han somnat... Försöker att inte ha ögonkontakt så ibland hinner han ju blunda innan jag märker det... Han skriker oftast inte men jag skumpar vagnen en liten liten stund... Nu undrar jag när jag ska prova på att lyfta ner han i sängen på dagslurarna, eller ska jag vänta med det någon vecka tills det satt sig ordentligt?
Han blir ju bara större och rörligare vecka för vecka :-)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Efter uppföljningveckan är det ok att byta sovplats om vagen känns trång för den långa luren :D

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej hopp!
Förra natten gick oxå rätt bra. Han somnade efter 15 minuters stök och sov fram tills 05 (några skrik på natten, men han var inte vaken). 05 var det hopplöst, vaken 1 timme nästan. Sen somnade han och sov kanske 30 minuter för att vakna igen och vara vaken 15 minuter igen och somnade 06:45-07.

Nu har jag ju inte boken (har nu beställt en alldeles egen) så jag ska kolla med er lite funderingar jag har. Ibland får jag för mig att jag ramsar för lite, jag brukar låta honom reagera länge och ramsar sparsamt. Svårt att beskriva såklart, men vill ju inte fastna i ramsträsket. Ibland får jag för mig att ramsan inte tar eftersom han bara oftast eskalerar då jag ramsar. Ramsar 4 ggr, men oftast blir det 6 eller 8 eftersom han sjunger rätt bra. Svår fråga men "borde" ramsan ta bättre nu? Om ni förstår vad jag menar :-)
Eftersom det är svårt att veta när han somnar så brukar jag så fort det blir tyst och är tyst några sekunder ge bekräftelsen, oftast kommer bara ett litet ääääh men ibland sjunger han ju upp mer. Och då väntar jag tills han är tyst och kör igen...

En annan fråga är: När vi lägger honom så lägger vi honom tillrätta, bufffar lite som markering, solfjädrar och fortast möjligt ut! Det innebär att när man släpper händerna och går så börjar han trycka sig upp och börjar stöka medan man ramsar ut. Borde vi stanna kvar och solfjädra så länge tills han ligger still och inte trycker sig upp? Han har somnat efter ungefär 15-20 minuters gröl/skrik de senaste dagarna. Det lustiga är att när man sedan går in och tittar till honom kan han ha snurrat åt alla håll och kanter men en sak är säker och det är att han ligger i ställningen, bena ut, armarna upp och vuvudet åt vänster (eftersom sängen bara går att möblera så så har vi haft vuvudet åt vänster). Trodde först att det var ett sammanträffande men nu har det inträffat 3 nätter i rad oavsett hur han har knöat sig så ligger han så, baklänges, på tvären, alla håll och kanter, men just i den ställningen, coolt :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det är svår att svara på hur mycket eller lite man "ska" ramsa, allt handlar om att lära sig lyssna av. Däremot är jag själv väldigt bestämt på att få sissta ordet om sonen har haft lite cirkus och ställt frågor, då bekräftelse ramsar jag mjuk sedan när han fått sin förnöjdaktiga svar. Det är för att han ska veta att mamma har total kontroll på läget, här kan man slappna av sova gott!

Jag gör bara en slarvig tillrättaläggning här hemma och går med ramsan, och jag hör att han börjar rumstrera direkt, men det är ju hans sak. Och sen när man tittar till sonen ligger har alltid groda i fotänden, PÅ täcket och kudden! :lol: Så nej jag tycker inte ni behöver solfjädrar länge så han blir still :roll:

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jag tog bort kudden från sonen när vi började med magläge, men man kanske ska behålla den? Vad har ni för erfarenhet?
Har den kudden som de rekommenderade för små så den är ju ganska platt, tänkte det skulle vara oskönt för honom, men det kanske skulle uppskattas, hmmm... får kanske testa :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Egentligen spelar det ju inte så stor roll om man har en kudde i sängen, för vill han ha den då väljer han ju själv. :lol: Annars lär den ju var ihop knölad nån stans :roll:

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Nu är det en vecka sen vi startade och lillen verkar ha blivit smittad av pappa sin som hade nån konstig flunsa. Han har ingen feber men är så kinkig och snorig och verkar väldigt hängig och trött. Min fråga är ifall man när de små är sjuka kan låta dem sova lite mer på dagen när de inte är krya? Han har sovit rätt okej på natten, men ser väldigt tröttis ut både idag och igår :-(
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, han kan få sova mer när han är sjuk. Tänk själv hur man bara vill däcka i sängen när man inte mår bra. Speciellt om han har feber måste han få sova extra. Men försök ha lite koll ändå så att inte allt blir hur som helst!

Tinis
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Att länga långluren med en kvart åt varsitt håll och lägga 30 min tidigare på kvällen kan räcka långt, du kan även kvarta dom andra lurarna till lämplig skarv vid behov, och givetvis bjuda på 5 minutare vart som hellst. En del låter barnet ha fri sovning under sjukdom och styr sedan upp, jag själv nöjer mig med kvartarna på långluren och 30 min tidigare natt.

En gång när Hugo hade jätte hög feber och han hade 2 lurar så fick han sova 45 min extra på em, en tredje lur alltså och det gick jätte bra.

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Igår kväll ställde sonen inga frågor och vi satt som två frågetecken ;-)
Nätterna går så bra nu. Han vaknar till några gånger under kvällen och gnölar lite men somnar själv utan ramsa. På nätterna hör vi inga uppvak.
Men nu klurar jag på hur länge man ska vänta med att eventuellt behöva justera schemat? Inatt blir det natt 10 och en av dessa nätter har han sovit till 07. Resterande har han vaknat allt mellan 06-06:30 och skrik fram tills klockan ringer. Frågan är om vi ska jutera nattsömnen till tex 11.5 timmar att han ska upp 06:30 istället? Eller är det för tidigt att utvärdera/justera tiderna?

Såhär ser ju schemat ut idag, mat & sovtider:
07 morgon + äta
8:45 - 9:30 sova 45
10 äta
11:30 - 13:00 sova 1.5
13:30 äta
15:45 - 16:30 sova 45
16:45 äta
18:30 äta
19:00 sova

Borde vi "redan" nu göra morgonen tidigare med exempelvis en 30 minuter eller göra kvällsläggningen senare? Även när han frågat frågat gnölat och somnat tex först 19:30 har det inte gjort skillnad på morgonen.
Sen märker jag även att han är som tröttast vid morgonvilan. Han vill gärna sova lite mer än 45 minuter på första vilopasset. Exempelvis idag försökte han fortsätta sova i famnen. Medan den senare vilan på eftermiddagen brukar bli kort, han vill gärna vakna tidigare än 16:30. Oftast funkar 1.5 timmes vilan ganska bra (speciellt ute, men nu är det så kallt och han är småsjuk), ibland vaknar han tidigare och somnar inte om. Det känns som att i och med att han vaknar så tidigt så är han så tröttis tex efter första morgonluren.

Ska vi fortsätta kämpa på eller justera? Hur länge ska man vänta innan man justerar?

Måste också bara säga att oj vad härligt det är med sköna nätter! :-D Tycker vi alla :-D
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tillägg till mitt tidigare inlägg imorse:

Satt och spanade lite i andra forum, schemainspiration och där står följande:
Emma, fem månader. Sammanlagd sömn: 15 tim 15 min
Natt kl 20 – 7
Äta kl 7
Sova kl 8 – 8.45 (45 min)
Äta kl 8.45
Sova kl 9.45 – 10.30 (45 min)
Äta kl 12
Sova kl 13 – 15 (2 tim)
Äta kl 15
Sova kl 17 – 17.45 (45 min)
Äta / nattslurk kl 18.30
Sova natt kl 20

Vår gosse är ju 5 månader, ska han då också sova 15 h 15 min istället för 15.5 h? Han börjar ju smått även närma sig 6 månader, 14 feb. Är det därför det krånglar lite med tiderna lite? Han sover ju gärna sin första morgonlur, middagsluren, dvs. 1.5h luren går bra ute, men det tar oftast 15-20 min innan han somnar. Men jag fortsätter att väcka honom enligt schemat om han fortf sover. Är vårt schema för mkt sömn med tanke på tidigt uppvak och även att det tar sån tid ju längre dagen lider att få han att sova. Hur gör ni andra? Räknar ni 45 minuter resp. 1.5 h från det att de somnar, eller från det att de läggs ner?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"