3,5 vecka - råd på vägen?
Jag hittade själv nyttiga trådar till slut om fler än jag vill läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
tydligen så finns det en 6 månaders ångest.
Hälsningar
tydligen så finns det en 6 månaders ångest.
Hälsningar
Malou
~~Dotter 2003~~
Sov första hela natt vid 2,5 års ålder,
lärde sig somna själv när hon var 4,5 år
~~Son 2007-11-02~~SM från början
~~Dotter 2003~~
Hej Malou!
Ja, det är vanligt att juvelerna blir frustrerade när de håller på att få korn på ålning och sedan krypning. Speciellt denna tråd tycker jag är bra: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592
Vad gäller sömnen så tänk FÖRUTSÄTTNINGAR till 15 tim sömn/dygn. Sedan om det inte blir exakt detta, det gör inget, bara han har goda förutsättningar till att sova sina lurar och natten.
Vid "fnurror" är det bra att vara extra noga med: MASSOR av mat, mycket utevistelse, magläge och "träning", social delaktighet och skrattet till godnattet även inför dagslurarna.
Elle
Ja, det är vanligt att juvelerna blir frustrerade när de håller på att få korn på ålning och sedan krypning. Speciellt denna tråd tycker jag är bra: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592
Vad gäller sömnen så tänk FÖRUTSÄTTNINGAR till 15 tim sömn/dygn. Sedan om det inte blir exakt detta, det gör inget, bara han har goda förutsättningar till att sova sina lurar och natten.
Vid "fnurror" är det bra att vara extra noga med: MASSOR av mat, mycket utevistelse, magläge och "träning", social delaktighet och skrattet till godnattet även inför dagslurarna.
Nu är jag lite orolig för att jag är ute och cyklar
.
Lillprinsen har det jobbigt med att nästan kunna åla (drar sig framåt och skjuter ifrån med en fot) och tandsprickning samtidigt. Han har svårt att komma till ro när det är sovdags och vaknar ofta under dagpassen. Igår kväll blev jag alltmer frustrerad när han bara blev mer och mer upprörd. Buffning, solfjäder och ramsa hjälpte honom inte. Tiden gick och jag blev alltmer hjälplös och det var nära att jag tog upp honom. Vad göra? Jag satte igång och sjunga "När trollmor har lagt..." med all kraft (han skrek ordentligt) och strök honom över ryggen och han lugnade sig och somnade tvärt. Ikväll började det lika som igår kväll och jag sjöng igen men var noga med att ramsa mig ut och fick ramsa några gånger till utanför rummet innan han somnade riktigt. Nätterna har tack och lov varit lugna, det verkar vara insomningen som strular.
Är jag ute på hal is nu? #-o
Någonting måste jag ju göra för att lugna honom?!? Hjälp?
Lillprinsen har det jobbigt med att nästan kunna åla (drar sig framåt och skjuter ifrån med en fot) och tandsprickning samtidigt. Han har svårt att komma till ro när det är sovdags och vaknar ofta under dagpassen. Igår kväll blev jag alltmer frustrerad när han bara blev mer och mer upprörd. Buffning, solfjäder och ramsa hjälpte honom inte. Tiden gick och jag blev alltmer hjälplös och det var nära att jag tog upp honom. Vad göra? Jag satte igång och sjunga "När trollmor har lagt..." med all kraft (han skrek ordentligt) och strök honom över ryggen och han lugnade sig och somnade tvärt. Ikväll började det lika som igår kväll och jag sjöng igen men var noga med att ramsa mig ut och fick ramsa några gånger till utanför rummet innan han somnade riktigt. Nätterna har tack och lov varit lugna, det verkar vara insomningen som strular.
Är jag ute på hal is nu? #-o
Någonting måste jag ju göra för att lugna honom?!? Hjälp?
Malou
~~Dotter 2003~~
~~Dotter 2003~~
Hej Malou!
Det sonen behöver är lugna, trygga och konsekventa svar på hans frågor. Så krångla inte till det och på så sätt dra med vargarna in till sonen. Det är en frustrerande tid för juvelerna när de VILL framåt men inte vet HUR
Här kommer några tankar från mig:
Läs på IAHP-forumet om hur du kan hjälpa honom med ålningen.
Fyll dagarna med MASSOR av ålningsträning, utevistelse, social delaktighet och MAT, MAT och MERA MAT. Det är otroligt hur mycket juvelerna kan få i sig
Var extra noga med skratten inför alla dagslurar och natten!
Vid läggning: busa på väg till sängen, lägg tillrätta, kort solfjäder och UT med en betryggande och hög ramsa. Sysselsätt dig sedan med annat och gör gärna husljud så han hör att ni finns där. Om han arbetar upp sig och blir ledsen så ge en betryggande ramsa som överröstar honom. Avvakta och gör husljud. Vid KRIS så gå in, lägg tillrätta och håll en statisk solfjäder tills han lugnar sig och slappnar av i kroppen, tryck då lite lätt och gå ut med en betryggande ramsa.
Tänk FÖRUTSÄTTNINGAR!
Elle
Det sonen behöver är lugna, trygga och konsekventa svar på hans frågor. Så krångla inte till det och på så sätt dra med vargarna in till sonen. Det är en frustrerande tid för juvelerna när de VILL framåt men inte vet HUR
Tack för tipsen Elle! Hade väl hoppas att min sång kunde ses som ett verktyg, men förstod nog någonstans att det släpar in vargar att göra så...ska försöka att låta bli. Jag behövde bli påmind- tack!
Idag var jag lite nervös inför läggningen men det gick hur lugnt som helst! Jag tror att den andra tanden har kommit igenom lite så att det värsta är över. Det var samma med första tanden, tväroroligt och sedan kom lugnet tillbaks strax före tanden tittade fram på allvar.
Det här med ålning verkar vara en viktig del i utvecklingen. Jag fattar inte riktigt hur ni med flera barn hinner ålningsträna med bebisen?!? Jag tycker det är fullt tillräckligt att se till att barnen är mätta, torra och någorlunda säkra!
Hälsningar
Idag var jag lite nervös inför läggningen men det gick hur lugnt som helst! Jag tror att den andra tanden har kommit igenom lite så att det värsta är över. Det var samma med första tanden, tväroroligt och sedan kom lugnet tillbaks strax före tanden tittade fram på allvar.
Det här med ålning verkar vara en viktig del i utvecklingen. Jag fattar inte riktigt hur ni med flera barn hinner ålningsträna med bebisen?!? Jag tycker det är fullt tillräckligt att se till att barnen är mätta, torra och någorlunda säkra!
Malou
~~Dotter 2003~~
~~Dotter 2003~~
Lägg detta i erfarenhetsbanken, nu vet du hur du ska hantera ev framtida fnurror.
Här hemma är Olle mycket delaktig i ålningsträningen: Jag sitter bakom Lilly och håller handen på fotsulan. Olle ligger framför henne och hejar på och visar massa roliga saker
Oj, nu var det länge sedan jag skrev! Tiden rullar på men jag vill gärna ge en liten rapport. Lille grabben är nu 7,5 månad och följer schemat 12-45-1,5 sedan en tid tillbaka. (Vi hade först 12-45-1,5-45 sedan blev den sista luren 20 min i några veckor och sedan han blev 7 månader är den borta). Det är skönt att bara ha 2 sovpass och nu tycker han det är mysigt att gå och lägga sig. Jag kommer ihåg hur det var i början när jag kämpade med vagningen, det är konstigt men det känns så långt borta nu. Jag ammar lite fortfarande, det är väl mer som lite uppvakningsmys/måltidsdryck nu, men annars äter han annat vid varje mål. Vi har lite trassel med tidiga mornar ibland, men annars sitter nattsömnen bra. Det är verkligen helt fantastiskt med en bebis som sover om nätterna!
Lilleman har börjat dra sig upp mot möbler och sittkryper eller jobbar på att börja krypa på knäna. Mamma tycker att han kan hålla sig på marknivå lite till men se det struntar han totalt i
. Han har inte tid att vara stilla eller gosa med sin mamma det finns ju så mycket i världen att upptäcka! Nyligen har han också blivit alldeles kolossalt pappakär och gråter så fort någon lämnar rummet. Vilken utveckling! Ibland önskar jag att tiden kunde stå stilla, det går så fort.
Jag är oändligt tacksam till TorsMamma som tog sig tid och höll oss på banan när osäkerheten och tvivlen bombarderade oss.
Naturligtvis ett stort tack även till Elle som funnits där för oss på senare tid!!!
Detta är inget avsked men jag vill bara att ni ska veta att ni gör ett bra jobb här på forumet.
KRAM
Lilleman har börjat dra sig upp mot möbler och sittkryper eller jobbar på att börja krypa på knäna. Mamma tycker att han kan hålla sig på marknivå lite till men se det struntar han totalt i
Jag är oändligt tacksam till TorsMamma som tog sig tid och höll oss på banan när osäkerheten och tvivlen bombarderade oss.
Naturligtvis ett stort tack även till Elle som funnits där för oss på senare tid!!!
Detta är inget avsked men jag vill bara att ni ska veta att ni gör ett bra jobb här på forumet.
KRAM
Malou
~~Dotter 2003~~
~~Dotter 2003~~
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tack snälla Malou, jag är stå stolt över er!!! Ni har verkligen lyckats nå in i mål vill jag lova!
=D>

Läs gärna på i BB om 8-mån ångesten också. Den är lite grann att ha i bakhuvudet nu när världen börjar gunga en del.
Det finns en länk bland mina favoriter också om just 8-mån ångesten. God läsning!
Läs gärna på i BB om 8-mån ångesten också. Den är lite grann att ha i bakhuvudet nu när världen börjar gunga en del.
Det finns en länk bland mina favoriter också om just 8-mån ångesten. God läsning!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej!
Nu har jag en fråga till er rutinerade igen. Vi har kört 12-45-1,5 sedan prinsen fyllde 7 månader och det har funkat superbra, men nu strular andra sovpasset plötsligt. Han har vaknat efter halva tiden och varit omöjlig att söva om. Sedan har han haft det jobbigt hela kvällen. På morgonen däremot får jag nästan alltid väcka honom. Tror ni att han vill sova 12-1,5-45 istället? Är det mer vanligt? Eller är det på grund av värmen som det är svårt att sova på eftermiddan?
Nu har jag en fråga till er rutinerade igen. Vi har kört 12-45-1,5 sedan prinsen fyllde 7 månader och det har funkat superbra, men nu strular andra sovpasset plötsligt. Han har vaknat efter halva tiden och varit omöjlig att söva om. Sedan har han haft det jobbigt hela kvällen. På morgonen däremot får jag nästan alltid väcka honom. Tror ni att han vill sova 12-1,5-45 istället? Är det mer vanligt? Eller är det på grund av värmen som det är svårt att sova på eftermiddan?
Malou
~~Dotter 2003~~
~~Dotter 2003~~
Hej Elle!
Jaså det är fler än jag som är vaken. Tack för rekordsnabbt svar!
Jo visst kan det vara del av 8-mån ångesten. Han har lite olika dagar tycker jag, men man får inte gå ifrån honom. Särskilt inte pappa, han håller stenkoll på honom. Han har gnällt till lite på nätterna men peppar, peppar sovit som vanligt annars på natten. Kvällsläggningen har varit lite upp och ner men inte upprört varje dag.
Han har haft det jobbigt med tänderna också, har fått 7 stycken! Det var bevärligt för honom att äta några dar, vägrade äta bitar. Det vet man ju själv hur det är att äta när det gör ont i munnen. Så först skyllde jag sömnstrulet på tänderna, men nu har de kommit igenom. Jag tycker ju synd om honom när han är så trött halva dagen och funderar, men jag ska tänka förutsättningar precis som du sa.
Trevlig helg!
Jaså det är fler än jag som är vaken. Tack för rekordsnabbt svar!
Jo visst kan det vara del av 8-mån ångesten. Han har lite olika dagar tycker jag, men man får inte gå ifrån honom. Särskilt inte pappa, han håller stenkoll på honom. Han har gnällt till lite på nätterna men peppar, peppar sovit som vanligt annars på natten. Kvällsläggningen har varit lite upp och ner men inte upprört varje dag.
Han har haft det jobbigt med tänderna också, har fått 7 stycken! Det var bevärligt för honom att äta några dar, vägrade äta bitar. Det vet man ju själv hur det är att äta när det gör ont i munnen. Så först skyllde jag sömnstrulet på tänderna, men nu har de kommit igenom. Jag tycker ju synd om honom när han är så trött halva dagen och funderar, men jag ska tänka förutsättningar precis som du sa.
Trevlig helg!
Malou
~~Dotter 2003~~
~~Dotter 2003~~
Våra juveler verkar följa varandra, här är också 7 tänder ute och en 8:e på väg tror jag. Då äter hon fruktpuré, helst kylskåpskall, välling och kall barnmat i ett par dagar.
Här hemma kör vi stenhårt med sociala delaktigheten, utevistelsen och att göra mycket sysslor nere på golvet.
Elle
Här hemma kör vi stenhårt med sociala delaktigheten, utevistelsen och att göra mycket sysslor nere på golvet.
Hej igen!
Tiden rusar iväg. Vår kille är nu 11,5 månader och springer (nästan) fram i världen. Det verkar som om det är dags att sova mindre, så här kommer jag igen och ber vackert om hjälp med nytt schema. Så här har vi det nu:
06.45 Väckning med klocka, välling
09.15 Sova 45 min
10.45 Lunch, utevistelse
12.30 Gröt (i flaska)
13.00-13.30 Dagishämtning storasyster
13.45-15.15 Sova 1.5h
15.45 Middag (x2 först själv och sedan plockmat med oss)
18.00 2 flaskor välling, kvällsskötning
19.00 God natt
Detta har varit ett toppenschema! Nu märker vi att han protesterar lite vid läggningar på dagen och att han ofta ligger och pratar en stund. Förut sov han som en stock så fort vi lade honom. Först tänkte jag minska på första sovpasset, men då kommer det andra sovpasset tidigare och mitt i dagishämtningen. Men jag vet inte hur jag ska få in måltiderna på ett bra sätt. Vad tror ni om detta?
09.15 Macka, frukt, utevistelse
10.30-12 Sova 1,5h
12 Lunch
13.15-13.45 Dagishämtning storasyster (med bil)
14.30 Mellis, Gröt (i flaska)
16-16.20 Sova 20min
17.00 Middag
19.00 God natt
Vad tror ni? Man blir så blind för olika möjligheter själv.
-hälsningar
Malou
Tiden rusar iväg. Vår kille är nu 11,5 månader och springer (nästan) fram i världen. Det verkar som om det är dags att sova mindre, så här kommer jag igen och ber vackert om hjälp med nytt schema. Så här har vi det nu:
09.15 Sova 45 min
10.45 Lunch, utevistelse
12.30 Gröt (i flaska)
13.00-13.30 Dagishämtning storasyster
13.45-15.15 Sova 1.5h
15.45 Middag (x2 först själv och sedan plockmat med oss)
19.00 God natt
Detta har varit ett toppenschema! Nu märker vi att han protesterar lite vid läggningar på dagen och att han ofta ligger och pratar en stund. Förut sov han som en stock så fort vi lade honom. Först tänkte jag minska på första sovpasset, men då kommer det andra sovpasset tidigare och mitt i dagishämtningen. Men jag vet inte hur jag ska få in måltiderna på ett bra sätt. Vad tror ni om detta?
09.15 Macka, frukt, utevistelse
10.30-12 Sova 1,5h
12 Lunch
14.30 Mellis, Gröt (i flaska)
16-16.20 Sova 20min
17.00 Middag
19.00 God natt
Vad tror ni? Man blir så blind för olika möjligheter själv.
Malou
Malou
~~Dotter 2003~~
~~Dotter 2003~~
-
TorpSara
Jag tror det funkar, men det blir långa dagar sedan, när det bara blir ett sovpass. För den dagen kommer ju rätt snart ändå.
Ett alternativ kan vara
06.45 Väckning med klocka, välling+ ev. extra frukost
ca 11.00 Lunch
11.30-13 Sova 1,5h
14.00 Mellis, Gröt (i flaska)
16-16.20 Förutsättning att sova 20min.
17.00 Middag
19.00 God natt
Ett alternativ kan vara
06.45 Väckning med klocka, välling+ ev. extra frukost
ca 11.00 Lunch
11.30-13 Sova 1,5h
14.00 Mellis, Gröt (i flaska)
16-16.20 Förutsättning att sova 20min.
17.00 Middag
19.00 God natt