Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:Här tåls inga Weleda utom just oljan, Den är helt ren. Bara sesamolja och ringblomma. Inte en massa eteriska oljor och parfym.
Dessvärre är det just det som ställer till det. Det är ringblomman som ger en allergisk reaktion. Knallröd över hela kroppen. Så det funkar bara inte.

Men det andra lät ju som ett alternativ. Ska undersöka. Tack för att du tar dig tid mitt i byggandet :D :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Där ser man, den som ska vara så mild... Men å andra sidan blir man ju inte sällan allergisk mot korgblommiga blommor, jag är det tex... Crearome är toppen, där finns massa bra!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

snabbinhopp:

Här reageras också på ringblomma och weleda.

Måste i sammanhanget slå ett slag för Urtekrams doftfria serie. Sen jag införde den kan hela familjen använda samma tvål, schampo etc för första gången på 10 år!

Go Urtekram :-({|=

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

Yepp! Urtekram har vi också i schampo och flytande tvål :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

bonus...

mammans evighetsmjäll försvann på mindre än en vecka

:shock:

:thumbsup:

/Fjällmor
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Låter bra det där med att mammans fjällande hårbotten blev bra
Ewa skrev:Yepp! Urtekram har vi också i schampo och flytande tvål :thumbsup:
Var köper man den?
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hälsokostbutik eller på nätet :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hörrni, vad har ni för dräkter från Dermasilk? Jag avskyr body och fötter, men det verkar vara det enda i rätt storlek...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

F övrigt gick jag loss på Crearome. Har beställat massor. :D Här ska skakas olja... Jag är så trött på dyra krämer...

http://www.shenet.se/recept/ullfettssalva.html
http://www.shenet.se/ravaror/eksemmedel.html

Gurkört kallpr min 20 % gla
Raps kallpressad eko
Sheasmörsolja
Ullfett pesticidred.
Sesam kallpressad eko
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:Hörrni, vad har ni för dräkter från Dermasilk? Jag avskyr body och fötter, men det verkar vara det enda i rätt storlek...
Jag har köpt body till Disa, men lämnat den öppen i grenen. Byxorna har jag kapat, så jag fått bort "fötterna".

Spännande med krämerna, ska kolla in :D
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Är det okej att skriva om sina egna eksem här eller är det barneksem som gäller? Är ute efter tips och råd ser ut som en prickigkorv i fejan allt har blivit hundra gånger värre efter min graviditet. Läkarna pratar bara kortison och det vill man ju inte ha i ansiktet.
Tyvärr ser det ut som lilltjejen har en del prickar som inte är hormonprickar så vi ska till barnläkare för koll. Har förstått att eksem behandlas innifrån och ut om man säger. Jag har läst en del själv men jag blir liksom helt överrumplad av alla olika teorier. Skulle vara skönt att plocka bort, lägga till, kost och oljor med någonslags plan.

:wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
KajsaK

Inlägg av KajsaK »

Hej!

Har för mig att jag läst något i den här tråden om att hälla css fotbadsalt som består av karbamid i badvattnet för torrisar, tror det var Torpsara som hade gjort det. Tänkte börja med det, olja i vattnet hjälper ju inget vidare. Hur har det gått - är det fortfarande bättre? Det borde väl vara okej att klunka i sig i halvstora mängder också.. :wink:

Ska också införa rapsolja i vällingen till Lillebror, men han verkar kräkas av alltför mycket fett i maten - någon som upplevt detsamma? Kan ju ta lite mindre i och för sig... tror jag har öst i rätt mycket när det blivit så.
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tja, det blir lite bättre, men när det är eksem så kliar karbamidet :( , så nu har vi lagt ner det tills eksemen läker. Vi lämnade allergiblodprov i tisdags, så får vi se vad det säger.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

det kan svida också, massor :cry:

Var beredd på att allergier ofta ändras hos barn TorpSara, så svaret på prov kan vara inaktuellt rätt kvickt.

/Fjällmor
KajsaK

Inlägg av KajsaK »

Ok, tack!
Vi får se om det verkar bli obehagligt, han har eksemliknande röda fläckar nu som enligt doktorn på 10-månaderskollen beror på torrhet. Känns ju bra om rapsolja inifrån kan fungera.
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"