Ni med bebisar födda våren 07
-
susanneethel
Vad bra!
Kul att det går framåt.
Här går det lite bakåt, Liv vaknar två gånger per natt. Undrar om det är behov av mer mat här också? Ska prova att verkligen truga i kväll, och göra det lite tidigare så att hon inte är för trött för att äta. Och amma mycket under dagen.
Jag blir så osäker, är hon hungrig eller är det bara att hon vaknar ändå. Hon äter ganska mycket av sin vakna tid, fortfarande. Eller det kanske är sugbehov? Hon har ingen napp, bara ibland när hon åker bil. Men hon verkar ju vilja ha mjölken, och hon kräks sällan. :-k
Karl lurade mig idag.
Aj,AJ,AJJ! Tjöt han när jag hade lagt honom för att sova middag. Så då gick jag in för att se vad som stod på.
Ingenting förstås, han ville bara ha underhållning. Vad smart han är. Han lät verkligen eländig. 
Kul att det går framåt.
Här går det lite bakåt, Liv vaknar två gånger per natt. Undrar om det är behov av mer mat här också? Ska prova att verkligen truga i kväll, och göra det lite tidigare så att hon inte är för trött för att äta. Och amma mycket under dagen.
Jag blir så osäker, är hon hungrig eller är det bara att hon vaknar ändå. Hon äter ganska mycket av sin vakna tid, fortfarande. Eller det kanske är sugbehov? Hon har ingen napp, bara ibland när hon åker bil. Men hon verkar ju vilja ha mjölken, och hon kräks sällan. :-k
Karl lurade mig idag.
Oj, nu var det länge sedan någon skrev i den här tråden, det vore ju trist om den dog ut!
Susanne, hur går det med nätterna? Sir har varit förkyld och nätterna har väl inte varit så bra. Ätit 2-3ggr faktiskt...
Men i natt är vi tillbaks igen med ett nattmål vid 4.
Vi har också flyttat till spjälsäng och det har gått ganska bra. Dock funkar buffning inte alls särskilt bra
Hon blir helt galen, skriker, skriker och skriker och spänner hela kroppen. Dock har vi bara använt buffning när hon varit förkyld och det har kanske inte varit rätt tidpunkt att vänja henne vid detta verktyg. Ramsan tar dock för det mesta, och det känns jätteskönt!
Siri är ju 4,5 månad så nu borde det ju vara dags att skippa nattmål helt, men hon är verkligen HUNGRIG vid nattmålet så jag tänkte faktiskt avvakta någon vecka till och sen blir det väl en liten vagningskur för att få bort det om det inte försvunnit av sig själv.
Övriga saker som hänt i Siris liv
En liten tand har tittat fram där ner - bara ena hörnet men ändå
HOn verkar inte ha störts allt för mycket av detta, men dreglar och pillar sig i munnen hela dagarna!
Hon sitter gärna uppallad i vagnen, så nu går det MYCKET bättre att gå på vakenpromenader, något som inte funkat särskilt bra annars. Då har det blivit bärsele till dagis men nu har det ju varit lite kallt så det känns bra att vagnen funkar bättre.
Skrattar hysteriskt nästan bara hon får syn på storasyster
Skratta har hon gjort ett bra tag, men inte så här mycket. Det är fantastiskt härligt att höra och se på och storasyster är SÅ stolt
Hur är det med era bebbar? Vill så gärna höra mer!
Susanne, hur går det med nätterna? Sir har varit förkyld och nätterna har väl inte varit så bra. Ätit 2-3ggr faktiskt...
Men i natt är vi tillbaks igen med ett nattmål vid 4.
Siri är ju 4,5 månad så nu borde det ju vara dags att skippa nattmål helt, men hon är verkligen HUNGRIG vid nattmålet så jag tänkte faktiskt avvakta någon vecka till och sen blir det väl en liten vagningskur för att få bort det om det inte försvunnit av sig själv.
Övriga saker som hänt i Siris liv
En liten tand har tittat fram där ner - bara ena hörnet men ändå
Hon sitter gärna uppallad i vagnen, så nu går det MYCKET bättre att gå på vakenpromenader, något som inte funkat särskilt bra annars. Då har det blivit bärsele till dagis men nu har det ju varit lite kallt så det känns bra att vagnen funkar bättre.
Skrattar hysteriskt nästan bara hon får syn på storasyster
Hur är det med era bebbar? Vill så gärna höra mer!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
åh herregud var många "dock" det blev i sista inlägget!
Så går det när man inte läser igenom innan man klickar på submit (och jag ska kalla mig själv svensklärare....
).
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
susanneethel
Hej JH!
Det går inte så bra här.
Liv är också lite förkyld. En tand till är på väg. Och hon pruttar ännu mer nu. Hon vaknar av pruttarna tror jag.
Inatt vaknade hon tre gånger. Och ikväll var hon ledsen och skrek.
Jag undrar om hon sväljer mer luft för att hon är förkyld, det verkar så. Hon storknar ju när mjölken rinner till, den verkar komma för fort.
Sitta upp i vagnen gillar Liv också. Vi har ett litet ryggstöd man kan fälla upp. Men det är för kort.
Hon är lång.
Hon skrattar inte utan ler stort och låter häääh.
Jättesöt.
Jaså är du lärare.
Är du på gymnasiet eller högstadiet?
Jag är sjuksköterska. Vad jobbar ni andra med
Det går inte så bra här.
Inatt vaknade hon tre gånger. Och ikväll var hon ledsen och skrek.
Jag undrar om hon sväljer mer luft för att hon är förkyld, det verkar så. Hon storknar ju när mjölken rinner till, den verkar komma för fort.
Sitta upp i vagnen gillar Liv också. Vi har ett litet ryggstöd man kan fälla upp. Men det är för kort.
Hon skrattar inte utan ler stort och låter häääh.
Jaså är du lärare.
Jag är sjuksköterska. Vad jobbar ni andra med
-
mo
Sussane: Pruttar har ju varit ett stort problem här förrut oxå men verkar mer eller mindre försvunnit sedan magdroppar, inget kaffe och massor av mat införts! Har ni börjat med mat? Jag tror faktiskt mat var det stora här, konstigt nog
Hos oss går det faktiskt fortsatt bra.... peppar, peppar
. Bror sover fram till 5.30 sen sover han till 7.00 (oftast 8) ) Vänjer nog av honom med nattmål snart! Bror och min man sover nu i ett rum och jag och Joanna i hennes, mannen vaknar nämligen inte av små gnöll
. Så nätterna är numera helt ok
Vårt lilla
problem just nu är virrvarvet på kvällarna
Känns inte som jag suttit ner sen fyra... Amma, laga mat, bada, gröt osv. Pust... alltid är det någon som hinner bli ledsen, får sätta mig ner och fundera ut nån strategi
Hur får ni ihop det
Herrskräddare jobbar jag som, så det blir endel syende (kan man skriva så?) med barn i knät
Man får akta små fingrar!
kram mo
Vårt lilla
Herrskräddare jobbar jag som, så det blir endel syende (kan man skriva så?) med barn i knät
kram mo
-
mo
Sussane: Pruttar har ju varit ett stort problem här förrut oxå men verkar mer eller mindre försvunnit sedan magdroppar, inget kaffe och massor av mat införts! Har ni börjat med mat? Jag tror faktiskt mat var det stora här, konstigt nog
. Bror sover fram till 5.30 sen sover han till 7.00 (oftast 8) ) Vänjer nog av honom med nattmål snart! Bror och min man sover nu i ett rum och jag och Joanna i hennes, mannen vaknar nämligen inte av små gnöll
. Så nätterna är numera helt ok
Vårt lilla
problem just nu är virrvarvet på kvällarna
Känns inte som jag suttit ner sen fyra... Amma, laga mat, bada, gröt osv. Pust... alltid är det någon som hinner bli ledsen, får sätta mig ner och fundera ut nån strategi
Hur får ni ihop det
Man får akta små fingrar!
kram mo
Vårt lilla
kram mo
-
susanneethel
mo skrev: Herrskräddare jobbar jag som, så det blir endel syende (kan man skriva så?)
Jobbar du hemifrån? Vilken lyx.
Jag är lite rådlös nu, vad jag ska göra. Hon helammas fortfarande. Blev ännu mer förkyld inatt. Vaknade 23, 04 och 06. Då bajsade hon, så det blev morgon. Ska avvakta lite tills hon inte är sjuk längre. Med att ändra något. Men magdropparna ska jag försöka få tag i.
Är du ensam på kvällarna? Jag har inte behövt klara mig ensam än. Hoppas Karl har slutat hoppa ur sängen när det blir dags för det.
Jag är gymnasielärare i svenska och engelska, roligt för det mesta, men jag börjar nog se mig om efter nåt annat snart. Ska bli spännande att se vilka andra möjligheter man har som utbildad lärare.... inte så många antar jag, men man får väl sälja in sig själv när man väl hittat nåt man vill göra
susanne: jag skulle tro att det är förkylningen som spökar. För oss blev det jättemycket bättre när den släppte. Vi jobbade också mer med ramsan, hade en kväll som inte var så roligt där vi enbart ramsade när hon inte somnade. Hon var JÄTTEförbannad
Vi har också kortat ner sista luren till 20 min eftersom hon varit arg på kvällarna och inte alls trött när vi lagt henne. Nu sover hon sista luren mellan ca 15.40-16.00 och är sedan vaken i 3 timmar, hon slocknar utan ett pip när man lägger ner henne!
Hörs mer snart!
Just det! Våra pruttar
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej hej i tråden!
Vet inte om det är ok att hoppa in såhär, men jag såg att ni har barn födda våren -07 o själv har jag en dotter, Signe, som är född 28 mars. Har inte läst mig genom hela tråden, men jag tänkte kolla lite med er hur ni har det?
Signe är kurad sen tre veckor tebax o det har väl inte riktigt satt sig än. Hon gråter vid läggningarna, både dag som natt. Känns heltrist tycker jag, sen är hon inte nån sån där tjej som skrattar så mycket åt oss, mer åt storebror, Wille 2,5 år, men det är inte alltid han är på humör för att delta i skratt till gonatt. Hur gör ni för att få era småfisar att skratta?
Det här med dagläggningarna känns värst, tycker jag, för nu känns det som att jag aldrig kommer att kunna lämna hemmet, för det är inge kul att hon skriker sig till sömns. Stod o vagnade mycket från början, men bestämde mig för några dagar sen att jag inte ville bli ståendes med det heller, men har svårt att få ramsan att ta, liksom.
Hoppas allt är bra.
MVH
Vet inte om det är ok att hoppa in såhär, men jag såg att ni har barn födda våren -07 o själv har jag en dotter, Signe, som är född 28 mars. Har inte läst mig genom hela tråden, men jag tänkte kolla lite med er hur ni har det?
Signe är kurad sen tre veckor tebax o det har väl inte riktigt satt sig än. Hon gråter vid läggningarna, både dag som natt. Känns heltrist tycker jag, sen är hon inte nån sån där tjej som skrattar så mycket åt oss, mer åt storebror, Wille 2,5 år, men det är inte alltid han är på humör för att delta i skratt till gonatt. Hur gör ni för att få era småfisar att skratta?
Det här med dagläggningarna känns värst, tycker jag, för nu känns det som att jag aldrig kommer att kunna lämna hemmet, för det är inge kul att hon skriker sig till sömns. Stod o vagnade mycket från början, men bestämde mig för några dagar sen att jag inte ville bli ståendes med det heller, men har svårt att få ramsan att ta, liksom.
Hoppas allt är bra.
MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
-
mo
Hejsan Marita! Självklart är man välkommen
Skrik till söms är ju inte kul
På kvällen har vi gjort så här (gör likadant varje kväll) Jag och bror säger godnatt till övriga och sedan in i sovrummet och kvälls amma! Sedan lägger jag honom mot mina lår och små pratar lite så han är riktigt lugn och go, sen upp i sin säng (efter rap) och där får han pruttar på halse, roliga miner, allt jag kan komma på tills han är riktigt fnittrig sedan vända på sig, lägga tillrätta, ramsa, ut
Han är väldigt "flabbig" av sig, men kan någon motstå pruttar på halsen
Har du läst och övat in ramsan? Tog lite tid för mig att fatta och få kläm på den, kanske lite läsning igen? Jag går tillbaka till boken hela tiden för att friska upp mitt amnings tunga minne
Kanske behöver eran tjej lite lugn och ro innan hon kryper till kojs? Bror behöver det absolut, han blir alldeles i gasen av en rolig syrra!
Sen är det ju skillnad på arg skrik och ledsen skrik oxå, inte helt lätt alla gånger att avgöra men man lär sig ju 8)
Sussane: Nej, jag är inte ensam men ganska ostrukturerad är jag rädd... Hmm...jag får nog sätta mig och planera lite
Men tycker inte ni att det är en himla massa moment på kvällen nu när dem skall ha en massa riktig mat innan sänggång oxå? ja,ja... jag åter kommer med min magnifika plan när jag har en
Ikväll gick det gråt-fritt till i alla fall
kram mo
Skrik till söms är ju inte kul
Sen är det ju skillnad på arg skrik och ledsen skrik oxå, inte helt lätt alla gånger att avgöra men man lär sig ju 8)
Sussane: Nej, jag är inte ensam men ganska ostrukturerad är jag rädd... Hmm...jag får nog sätta mig och planera lite
kram mo
Välkommen Marita!
Vi gör ungefär som mo vad gäller läggning av bebis. amma/flaska, sen sitta mot mina knän och sjunga lite (gillar imse vimse med rörelser mest
). Sen hissar jag henne i luften på väg mot sängen och då skrattar hon. Det blir inte så mycket höga skratt så sent på kvällen, men hon ler med hela ansiktet och är glad när hon läggs i sängen och det verkar räcka
mo Jag är nog lite strukturälskare och våra kvällar ser väldigt likadana ut, allt görs i samma ordning och då flyter det liksom på
Så var kvällarna även när Elsa var liten och vi hade väl precis slutat vara så himla noga med att allt skulle göras efter schema, men så kom Siri och då har vi liksom glidit tillbaks till denna ordning. Så här ser våra kvällar ut:
14.30 hämta från dagis -gå till lekpark el bibliotek el liknande
15.40 Siri sover 20 min - jag och elsa handlar eller går hem och förbereder middagen, vi fortsätter då siri vaknar
16.45 siri får gröt
17.00 min man kommer hem och vi gör det sista med maten tillsammans
17.15 äter middag
ca 17.40 Jag badar Elsa, min man tar siri i bärselen och handlar om det behövs eller fixar lite hemma
18.00 bolibompa för Elsa, vi diskar och plockar eller sitter med henne och tittar
18.20 min man badar siri
18.30-19 välling för Elsa och amma/flaska för siri, sen sitter vi alla tillsammans och läser eller sjunger. Efter ett tag brukar jag gå i väg med siri och varva ner lite (som jag skrev ovan).
19.00 båda barnen läggs (fast än så länge i varsitt rum)
Ibland känns det trist att allt är så himla lika varje kväll, men oftast är det skönt och allt flyter på så bra
Tröstar mig med att vi kan bli mer spontana om ett par år
8)
mo Jag är nog lite strukturälskare och våra kvällar ser väldigt likadana ut, allt görs i samma ordning och då flyter det liksom på
14.30 hämta från dagis -gå till lekpark el bibliotek el liknande
15.40 Siri sover 20 min - jag och elsa handlar eller går hem och förbereder middagen, vi fortsätter då siri vaknar
16.45 siri får gröt
17.00 min man kommer hem och vi gör det sista med maten tillsammans
17.15 äter middag
ca 17.40 Jag badar Elsa, min man tar siri i bärselen och handlar om det behövs eller fixar lite hemma
18.00 bolibompa för Elsa, vi diskar och plockar eller sitter med henne och tittar
18.20 min man badar siri
18.30-19 välling för Elsa och amma/flaska för siri, sen sitter vi alla tillsammans och läser eller sjunger. Efter ett tag brukar jag gå i väg med siri och varva ner lite (som jag skrev ovan).
19.00 båda barnen läggs (fast än så länge i varsitt rum)
Ibland känns det trist att allt är så himla lika varje kväll, men oftast är det skönt och allt flyter på så bra
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
susanneethel
Hejhej!
Hur går det för er?
Välkommen Marita!
Liv är ju född 12 maj så hon är lite yngre. Jag brukar bara se glad och lurig ut så flinar hon. Prutta på magen gillar hon. Och att vara naken. Hon blir alltid nöjd när hon är naken. Karl också.
Ligger visst i släkten, dom brås nog på sin pappa.
Hissa högt i luften? Gillade Karl när han var runt halvåret. Pappapussar var roliga, dom kittlas ju. Tittut? Har det börjat bli roligt? Man måste se lite busig ut, annars är det inte kul. Iallafall var det inte det här hemma.
Vi brukade göra skrattet till godnattet i vardagsrummet, sen gick vi in och lade honom utan att "fastna".
En annan viktig sak, var jätteglad när hon vaknar. Även om hon är sur, låsas att du inte hör det och tjoa på glatt så smittar det. På läggningarna också.
Ramsar du ordentligt högt? Det felet gjorde jag. Det ska ju höras över skriket, ju högre desto högre ramsa. Jag tyckte det funkade bäst att låta glad och obekymrad.
Mo: Hur går det? Kommer du på någon bra rutin?
JH: Är du trött på läraryrket? Är det något annat som intresserar dig?
Majamamma, hur går det för dig?
Inatt vaknade Karl kl 02.00 och ramlade ner från spjälsängen. Vet inte om han gick i sömnen.
Sen vaknade han kl. 05.00 och ropade kisset kommer. Han fick pottan och kissade. Är ju bra att han vill vara torr. Men han har sovit oroligt sen han slutade med blöja under middagssovningen. Liv åt kl 03.00 Sen sov hon till 6.00, somnade om till 7.00, det var ju bra. Men jag var lite trött idag. Deras pappa sov hela natten.
Han behöver då inte kuras.
Hur går det för er?
Välkommen Marita!
Liv är ju född 12 maj så hon är lite yngre. Jag brukar bara se glad och lurig ut så flinar hon. Prutta på magen gillar hon. Och att vara naken. Hon blir alltid nöjd när hon är naken. Karl också.
Hissa högt i luften? Gillade Karl när han var runt halvåret. Pappapussar var roliga, dom kittlas ju. Tittut? Har det börjat bli roligt? Man måste se lite busig ut, annars är det inte kul. Iallafall var det inte det här hemma.
Vi brukade göra skrattet till godnattet i vardagsrummet, sen gick vi in och lade honom utan att "fastna".
En annan viktig sak, var jätteglad när hon vaknar. Även om hon är sur, låsas att du inte hör det och tjoa på glatt så smittar det. På läggningarna också.
Ramsar du ordentligt högt? Det felet gjorde jag. Det ska ju höras över skriket, ju högre desto högre ramsa. Jag tyckte det funkade bäst att låta glad och obekymrad.
Mo: Hur går det? Kommer du på någon bra rutin?
JH: Är du trött på läraryrket? Är det något annat som intresserar dig?
Majamamma, hur går det för dig?
Inatt vaknade Karl kl 02.00 och ramlade ner från spjälsängen. Vet inte om han gick i sömnen.
Oj, här har det hänt mycket sedan mitt senaste besök!
Välkommen Marita!
Här rullar det på! Fortfarande 12 timmarssovare, men med minst ett uppvak under natten som hon oftast löser själv. Blir väl en och annan ramsa för mycket från min sida, då hon ligger 50 cm från mitt öra. Jag vaknar bara hon gnyr, typ...
Har stora planer på att flytta in henne till storasyrran, men inte vågat riktigt ännu. Pratade om att göra det i morgon... Är rädd att hon ska störa storasyster med sitt gnöl och framför allt sina tidiga mornar, men å andra sidan vänjer de sig nog vid varandra ganska fort.
Ja, tidiga mornar har vi fortfarande problem med. Hon vaknar ofelbart minst 30 minuter innan morgon. Men som idag var hon aldrig missnöjd, utan låg och småjollrade, kvittrade etc. Men jag får ju sova 30 min mindre...
Tror att vi kan få det lite mörkare i storasysters rum, så det kanske ger med sig i och med flytt dit. Hur tänker ni andra kring att dela rum?
Jag är hälsopedagog och sjukgymnast och jobbar med friskvård för personalen på ett företag med 600 anställda. Kul, men ensamt, då jag inte har några kollegor. Funderar också på att bytra jobb, för att kunna vara hemma mer...
Vi har hittat en mycket bra kvällsrutin, och jag har börjat få in snittsen att lägga båda barnen själv:
16.20 Molly vaknar efter sin 20 min eftermiddagslur (hon har självmant kortat ner sin 45 min till 20).
Vi går in och börjar laga mat.
17.30 Middag för både Maja och Molly (jag äter själv och ger Molly gröt samtidigt...)
18.00 Bollibompa/DVD för Maja, Molly ligger påå golvet, jag röjer i kök eller tittar på TV jag med
18.15 Molly badas, Maja tittar vidare på Bollibompa/DVD
18.30 Majas tur för bad, Molly ligger på skötbordet och tittar på
18.50 Molly ammas, Maja får titta lite mer på TV...
18.20 Molly i säng
Därefter ger jag Maja välling, borstar tänder, läser bok och lägger henne 19.40... Är vi båda hemma läggs båda barnen 19.30
Usch, vad läskigt med en sängklättrare susanneethel... Han slog sig inte? Maja har ännu inte börjat, ta i trä!
Skrattet till go´nattet är svårt för de små tycker jag! Vi busar i vår säng, att rulla fram och tillbaka över mammas mage är lite småskoj. Subrutter på kinderna är mysigt, liksom att bli kittlad av mammas hår... Men några asgarv kan vi inte tala om här, tyvärr...
Välkommen Marita!
Här rullar det på! Fortfarande 12 timmarssovare, men med minst ett uppvak under natten som hon oftast löser själv. Blir väl en och annan ramsa för mycket från min sida, då hon ligger 50 cm från mitt öra. Jag vaknar bara hon gnyr, typ...
Ja, tidiga mornar har vi fortfarande problem med. Hon vaknar ofelbart minst 30 minuter innan morgon. Men som idag var hon aldrig missnöjd, utan låg och småjollrade, kvittrade etc. Men jag får ju sova 30 min mindre...
Jag är hälsopedagog och sjukgymnast och jobbar med friskvård för personalen på ett företag med 600 anställda. Kul, men ensamt, då jag inte har några kollegor. Funderar också på att bytra jobb, för att kunna vara hemma mer...
Vi har hittat en mycket bra kvällsrutin, och jag har börjat få in snittsen att lägga båda barnen själv:
16.20 Molly vaknar efter sin 20 min eftermiddagslur (hon har självmant kortat ner sin 45 min till 20).
Vi går in och börjar laga mat.
17.30 Middag för både Maja och Molly (jag äter själv och ger Molly gröt samtidigt...)
18.00 Bollibompa/DVD för Maja, Molly ligger påå golvet, jag röjer i kök eller tittar på TV jag med
18.15 Molly badas, Maja tittar vidare på Bollibompa/DVD
18.30 Majas tur för bad, Molly ligger på skötbordet och tittar på
18.50 Molly ammas, Maja får titta lite mer på TV...
18.20 Molly i säng
Därefter ger jag Maja välling, borstar tänder, läser bok och lägger henne 19.40... Är vi båda hemma läggs båda barnen 19.30
Usch, vad läskigt med en sängklättrare susanneethel... Han slog sig inte? Maja har ännu inte börjat, ta i trä!
Skrattet till go´nattet är svårt för de små tycker jag! Vi busar i vår säng, att rulla fram och tillbaka över mammas mage är lite småskoj. Subrutter på kinderna är mysigt, liksom att bli kittlad av mammas hår... Men några asgarv kan vi inte tala om här, tyvärr...
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Hej alla!
Jag skrattet till godnatten är viktigt! Det märkte vi framförallt då vi insåg att vi helt slutat med det vad gäller Elsa
Länge har det varit så "Lätt" att lägga henne, hon har själv sagt ifrån ifall vi t ex läste för många böcker och hon började känna sig trött - "nä, nu vill jag sova", t ex -
och traskat till sängen. Skrattet till godnatten försvann liksom. Nu har läggningarna blivit en trotskamp
och härom kvällen insåg jag hur trist och trååååkigt det är vid hennes läggningar, tjafs och tjat ("nu får du bara välja TRE böcker, klockan är jättemycket", "nääääää jag vill ha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,9, TIIIIO böcker!", nä du får välja TRE", nääääääää" osv....). Så häromkvällen tog jag till humorn och började fåna mig och skoja så fort hon började gnälla över något. Och gud så kul vi hade! Det var ju inte svårt alls
Så nu är det inte bara Siri som får skratta innan sängdags utan även med Elsa har vi återupptagit detta eminenta verktyg
Siri är väldigt lättroad
vi brukar: hissa upp i luften, rulla runt på sängen, kittla i armhålorna, dansa framför storasyster, göra tokiga miner och ljud.
Susanne: nja, tröttnat har jag nog inte helt, men jag vet att jag inte vill vara lärare hela mitt liv, och då tror jag att det gäller att skaffa sig lite mer erfarenheter nu så att man har nått "på fötterna"
Har arbetet lite med att handleda andra lärare och starta upp projekt på en skola i Göteborg - det var väldigt kul!
Jag skrattet till godnatten är viktigt! Det märkte vi framförallt då vi insåg att vi helt slutat med det vad gäller Elsa
Siri är väldigt lättroad
Susanne: nja, tröttnat har jag nog inte helt, men jag vet att jag inte vill vara lärare hela mitt liv, och då tror jag att det gäller att skaffa sig lite mer erfarenheter nu så att man har nått "på fötterna"
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!