Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Matvrak å sömntutor är det här :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Mia: nej det var inte min Vega i badhuset. Det finns en till Vega i samma ålder i Ösd. Föddes på våren 05 båda två, kanske var det hon. Du är hemskt välkommen att hälsa på om du är i Ösd fler gånger. Vi ses ju på Campen annars :D

Idag var jag ju laddad till tänderna med vagning på första luren men inte ett pip har kommit från Maltemannen, och nu har han sovit 2 timmar :shock: :D Nu tror jag att det kan bero på att han hade lite mindre sovtid på dagen igår + att han var extra vältankad och lyckades vara uppe drygt 1.5 på morgonkvisten.

Tyvärr är han rätt förkyld, rosslar och har sig. :cry: Kräktes ordentligt en stund efter nattmålet :shock: ( han kräks ALDRIG i vanliga fall.) Fick ge påfyllning i kopp imorse eftersom han verkar ha lite svårt att äta från bröstet. Vill äta men börjar skrika så fort han suger. :cry: Kvällspasset igår var också ganska tröttsamt och stundtals grinigt :cry:

ulrikaj: vad bra att mata i sömnen gick bra. Funderar på att ha kvar det under hela tiden fram till 12-timmarsnatten så får han förlänga natten mot morgonen istället. Då blir det ju hela nätter för trött 8) mamma också..

Päivi: Går ju super för er också. Ni ligger ju liskom steget före oss hela tiden, visar vägen för vad som komma skall liksom :wink:

Nu måste jag snart VÄCKA Malte :shock: ...hmm unikt i världshistorien på detta pass :lol:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D
Kanske kan vi också hänga på här - under rubriken "typ". Lille herrn är ju dock ännu ganska ung, bara tre veckor idag. :heart: Förr 3feb. Känns verkligen helt otroligt och det blir ju bara mer magiskt för varje barn (så förstår dig precis Mia).

Charlie köper SM bra och strular inte med maten. Dock har han ibland svårt att somna om vid nattmålen. Lite orolig och bökande och det blir påfyllning en mängd gånger för att få honom sovande. Han går upp mycket bra, från 3.600 till 3.900 på en vecka så mat får han i sig. Har nog också passerat ökningsperioden i veckan och då var han mindre nöjd en dag och åt/sög massvis.

När han ni börjat styra läggning för natten? Här kan det variera en hel del förstås.

Några knep för att få snabba omsomningar på natten? Har SM vakentid 2-2 eller 1.5 - 2.5 på dagen.

Mest försöker jag njuta för det är ju absolut helt ljuvligt. :heart:

Tyvärr har det inte varit läge att gå ut ordentligt för här snöar och blåser det på tvären. Så har vi fått uppleva ett riktigt Skånskt snöoväder också - och inga pulkbackar. :wink:

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Roligt att du hänger på denna tråd Susanne* och grattis än en gång till lille Charlie. :heart:

Kommer ihåg våra nattmål de första veckan/veckorna. 20 minuter kändes som ett skämt :shock: snarare 1.5 timme innan Malte var nöjd och kunde sova. Det rättade dock till sig efter ett tag. Nu är vi nere i ett nattmål på ca 10 minuter :shock: 8) :D

En fråga till de kloka. Är det för tidigt för en 7 veckors att sova 11 timmar natt. :?: Jag vet ju att Frida har gjort det sedan tidig ålder, och visst har ni andra långa nätter också. Malte är så himla kvällstrött och vi får sällan till mer än 45 min på sista luren. Powernap på sista vakenpasset är också svårt- ja sova vill han- men inte vakna sedan. Han gör natt runt 19.30. Funderar på att låta sista luren vara 45, två timmar vakenpass och sedan natt på det.

Är det att ta sig vatten över huvudet :?: Det är ju två veckor kvar till två månader.....

Tacksam för svar

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hello Linda :D

Kan du inte ge ett nattmål om Malte vaknar då :?: Visar han så tydligt att han vill somna 19.30 tycker jag du ska tacka och ta emot! Och fylla på i vargtimmen om han vaknar då. Så skulle nog jag ha gjort, tror jag :-k Och jag HAR gjort så också, tidigare. Eller har han svårt med omsomnande på natten?
Jag tycker det är jätteskönt när man har kvällarna barnfri :wink: och nu har Frida somnat 20.30 några kvällar! Skööönt :D

Kul Susanne*, att du med hittat hit :D

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Vad roligt susanne att du oxå kommer med och "kacklar" lite :D om våra små.
LindaVega:Menar du 11timmars natt sammanhängande utan matning?
Vi har ju natt mellan 20-06.30(10,5 timmar)med en matning imellan.Nu på slutet mellan 03-04,30.Saken är den att det är jättesvårt att få i henne mat på morgonen, så i praktiken tror jag att hon skulle klara sig hela natten oxå utan nattmål.Det är ju bara 2timmar mellan 04.30 och 06.30.Hon käkar snabbt och sedan somnar om på stört.Tänker dock avvakta ett tag med att vagna bort det målet.Känner väll att jag inte är riktigt mentalt förberedd på det än och dels för att jag inte är hundra % säker på om hon klarar sig utan nattmål än.Jag tänkte att vi väntar till 3månader iallafall och se hur det utvecklar sig. :wink:
Jag har funderat på en annan grej oxå om det är helt åt skogen att ge den sista slurken ur flaskan i sängen/vagnen eller om det blir en dum vanegrej av det att hon måste ha slurken för att somna för natten.Vad tror ni andra kloka?
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tack Mia :D Inatt ( imorgon) ser vi hur det faller ut. Malte sov totalt 5 timmar 15 min idag på dagen och har således 10.45 kvar till natten. Hur struligt det ibland än känns landar han andå alltid på 16 timmar sömn/dygn så förhoppningsvis sover han till 06.15 åtminstone. Han har inga problem att somna om efter nattmål. så det ska nog går bra tror vi. Ja visst är det härligt att ha kvällarna fria...

ulrikaj:nej inte 11 timmar utan mat ( vilken dröm :wink: ) :D utan 11 timmar från läggning till morgon 19.30-06.30. Det kändes helt plötsligt som så länge för en så liten plutt.Vi har påfyllning vid 22-tiden och ett nattmål runt 03-tiden

Angående nattslurk i sömnen, så ser jag det som så som att de redan har somnat in, och inget de "behöver" för att somna. Jag fyller bara upp för att få "längre" natt själv ( om du förstår) När det är dags för 12 timmar natt är det bara att plocka bort. Eller menar du sista slurken inför natten, precis före insomningen :?:

Nej nu ska jag upp till Malte och sedan sussa själv

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej
Nej då förstår jag Linda.Jag är lite trögfattad ibland. :oops: Jag brukar skylla på åldern! :D 11timmar sammanhängande lät ju liiite för länge.
Men 11timmar alltsomallt ska väll fungera.Du får rapportera vidare idag om hur eran natt varit.
Inatt vaknade Liw inte förrän 04.45 och det utan någon nattmantinga alls i sömnen. :D (nästan 9 timmar)!Jag gav henne mat.Hon slukade 150ml och sedan sov vidare till 06.30 då vi väckte henne.Behöver jag berätta att hon inte var något vidare hungrig då.Fick i henne 150ml till.Ska nu sova mellan 8-10 få se om jag får i henne mer vid det målet.
Jag håller med om att tidiga kvällar är det man strävar efter.Hellre att gå upp tidigare på morgonen.Vi ska såsmåningom göra natt till henne mellan 18-06.Då får jag lite tid med brorsan innan han går och lägger sig(18.30)Sen vaknar han 06.30 och då hinner jag ge Liw mat innan hennes ensamlek.
Ja,jag menade att ge den sista slurken i flaskan i sängen/vagnen innan hon somnat.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev:Kan du inte ge ett nattmål om Malte vaknar då :?:
Jag är nog lite trög, jag med 8) Trodde också att du menade 11 timmar i ett svep! Men jag tror säkert att 11 timmar MED matning går hur bra som helst! Hur gick det i natt?
Hålle med dig Ulrika - jag går hellre upp tidigt på morgonen! Alla mina tidigare barn har varit morgonpigga och kvällströtta, men lilla Frida är tvärtom - 20.30 igår somnade hon, och sov till 8 i morse :shock: Och pallade bara en timme, nio somnade hon om, sååå trött :sleep: man kunde tro att hon inte fått en blund på hela natten :wink:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Mia. :lol: :lol:
Jag märker att ju bättre Liw sover om natten ju tröttare är hon på morgonen.Förrut var hon med lätthet vaken 2timmar på morgonen.Nu i morse var hon jätte trött efter 1,5 timme.Det var bara att lägga ner henne.Hon slocknade direkt :sleep:
Sen har hon varit piggare detta pass(hittils) och matgladare. :D
Krar ulrika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla, och välkommen Susanne!

Jag har nu tre kvällar plockat upp Sofia strax före tio och matat henne i sömnen. :roll: Det har gett bra utdelning: första natten sov hon till 03.15, andra till 03.50, och nu inatt fick jag hoppa upp och vagna vid halv tre, men sedan sov hon en timme till...

Två fårgor: när skall jag sluta med den här extra slurken? Själv tänkte jag, att när jag ser att dagätandet har åter stabiliserat sig, så jag förstår vilka mängder mat hon skall ha - då kan jag skippa den här extra slurken.

Fråga två: jag är SÅ trött på sömnskarven klockan nio på morgonen, och har nu förkortat sovandet till 1,5 timma. :evil: 08.00 - 09.30. Skall jag nu göra natt för henne redan 19.30 då, istället för 20.00..? :roll: Tror nog att hon skulle vara rätt så mör för det...

Hur skulle DU göra..? :shock:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej päivi!
När har Sofia morgon?Och hur många timmar sover hon på dagen?
Jag har själv funderat på att korta kvällen till 19.30, men jag tror att det får vänta tills natten stabiliserats sig.Nu har hon ju sovit 3 nätter till 04.30 i rad så det är bara att tacka och ta emot. :D Den första natten nattmatade jag henne men inte nu dom här två sista har jag gjort det.Den första glömde jag :oops: och inatt så struntade jag i det för att kolla om det gick bra och det gjorde det ju.
Liw sover ju oxå 2timmar på morgonen(8-10)Det var några förmiddagar hon vaknade klarvaken efter 1.5 och jag tog upp henne.Hon belv så trött på slutet att vara vaken 2timmar för henne gick bara inte,så vi återinförde 2timmar.Sen sover hon 12-14 och mellan 16-17 och därefter natt runt åtta.(kvarts marginal)På något sätt är hon inställd på lång natt för hon är jättevaken och ev tar en lur på 5min i soffan.
Hur är eran Sofia efter 1.5 timmes sömn?Funkar det bra skulle jag nog gå på att göra natt 19.30.Skriv och berätta hur det går.
Kram ulrika
lilltjejen

Jag vill vara med...

Inlägg av lilltjejen »

:heart: :heart: :heart: :heart:

Vilken roligt tråd :lol:

Har en Lilleman född 15/12.

Fast först en varning till er som läser, är drabbad av kraftig amningskoma just nu. Fast det känns konstigt att skylla på det eftersom jag inte helammar. Men så är det. Ska skriva ut hela tråden och läsa igenom en gång till och skriva upp namn och barn/ålder så kan jag hänga med lite bättre. Tänkte skriva ner Lillemans mat- och sovtider, men jag klarar inte av att komma ihåg dom exakt utan att läsa i boken. :oops: Pinsamt!

Vi har inte spikat något schema än, men mat- och sovtiderna följer ganska exakt det som finns i "Standardmodellen - en sammanfattning" (plus/minus någon halvtimme/timme hit och dit varje dag). Har ännu inte dragit ihop de sista kvällsmålen. Lilleman sover normalt mellan 6-7 h på natten, får ett kort nattmål ca 15 min och sover sedan ca 3-4 h till. Ska förlänga natten till 8-9-10 h nästa vecka när alla besök är avverkade (om han inte börjat sova längre själv).

Kram på er OCH stort grattis NILAM :heart: :heart: :heart:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Å, hej va kul att du hittat hit, lilltjejen :wink: :D
Många bebbar på den här tråden :heart:
emb

Inlägg av emb »

Hej på er alla!

Välkommen med Susanne* och Lilltjejen. Roligt att ni hittat hit!

Hur går det Linda med första luren?? Har han flera gånger sovit över skarven?

Här är det en jobbig dag idag. Febern steg igen för mej och bröstet är sjukt som bara den.. det är redan andra bröstinflammationen :( sen David föddes! Väntar på att få medicin, så skall det väl ordna upp sig igen!

Annars går det någorlunda här. David är lite intressant han sover varannan natt över 2-ans nattmål och varannan natt vaknar han till det.. Märker iallafall att han inte behöver två gånger mat på natten så vi hade tänkt börja vagna inatt, men få se nu hur jag mår, kanske vi väntar någon natt! MEN han har två nätter i rad inte somnat om efter nattamningen direkt, utan han har legat vaken och gnölat/gnällt i en timme!! Vet inte riktigt hur jag skall tackla detta. Inatt behövde han en kort buffning med ca 10min mellanrum. jag vill ju förståss att han skall somna om direkt! ibland på dagarna är han igen såå svår att hålla vaken - och speciellt efter amningen.

David har ju länge varit missnöjd under vakenpassen - nu har jag börjat ge napp åt honom eftersom det känns som om det är enda sättet han han inte gråter då han är vaken. Förstår inte riktigt vad som är fel. Storasyster var ju raka motsatsen eftersom hon var glad och nöjd mest hela tiden hon var vaken.. hoppas iallafall att han inte börjar sova sämre, typ -jag saknar nappen mamma!.. för jag tänker inte ge den åt honom då han skall sova!

nu är det dags att gå o väcka honom, får kackla mera en annan gång. om någon har tips för vårt nattproblem, tar jag gärna emot råd :)
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"