Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
emb

Inlägg av emb »

Jo här var det tyst!
Låter tråkigt med mjölkstockning. Jag har också haft måånga nu med David. Värme (bastu, ducsh, hårtårk...), kålomslag med lök är mina vänner i det läget och pumpen förståss. Hoppas det snabbt ordnar upp sig!

Fundering om amning eller inte går jag också och funderar på. David har ju också strulat enormt vid bröstet och ibalnd skulle det bara vara så skönt att bara ge på flaska så vet man ju hur mycket som går ner. Men samtidigt då han ligger där alldeles lugn är det så mysigt. Så får se hur det blir.

Hur har ni annars infört ramsan? Vi tänkte nöta in ramsan ordentligt i samband med borttagandet av nattmålet. Får se hur det går! Tänkte göra det vid 4mån. (om typ två veckor)

LindaVega Har ni flyttat in Malte till Vegas rum? Hur gick det isf??

Trevlig helg!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag har varit härligt förskonad (peppar, peppar... :-$ 8-[ ) från mjölkstockning, tack och lov. Låter INTE roligt...!

Rufus fick välling (risvälling utan gluten) för första gången igår kväll, som nattslurk, och så passade vi på att skippa 22-målet på samma gång. Många istoppade nappar under natten (fler än vanligt) men ingen buffning! (Jo, han har fortfarande napp... vi ska ta tag i det när vi har lite bättre omständigheter och kan sova mer på dagtid... Dessutom är den fortfarande mer till nytta än till besvär, men det närmar sig.) Nu är det 11,5-timmarsnatt som gäller och så är det bara. :)

Lustigt nog verkar mängden mjölk i brösten ha ökat lite igen, så jag blir alldeles förvirrad om hur jag ska göra. Minst en gång om dagen bestämmer jag mig för att sluta, och minst en gång för att fortsätta... :roll:

Ramsan använder vi fortfarande bara som bekräftelseramsa vid varje sovperiod. Det känns (tyvärr) som ett dåligt verktyg när nappen finns kvar. Eller snarare som om nappen skulle sabotera för ramsan eftersom vi inte kan se om nappen är i när vi är utanför dörren. Vi kör ramsan fullt ut när vi tar bort nappen, helt enkelt.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon, eller God Förmiddag kanske är bättre :D

emb: ja visst är det så, när det funkar med amningen är det ju supermysigt. Malte äter precis sådär lugnt och stilla och avslappnat direkt efter långluren. Övriga pass är mer eller mindre skakiga. Ibland går det jättebra, ibland är det trassel mest hela matstunden.

Vi kommer införa 12-timmarsnatt helgen efter Kr.Himmelsfärd. Nästa helg ska vi till Åre, jag hade tänkt köra före dess, men ångrade mig, känns tryggare att kunna fylla på när vi är på bortaplan. Denna helg + halva nästa vecka är min ena syster på besök, så då är gästrummet ( där vi tänkte lägga honom några nätter) upptaget.

Nu sover Malte i ett rum som ligger mittemellan vårt sovrum och Vegas rum. Han får flytta in till henne när nätterna känns riktigt stabila. Förhoppningsvis inom en månad.

Nemita: hur vet du om mjölken ökar/minskar :?: En känsla du har eller kan du avgöra på något sätt :?: Mina bröst känns aldrig fulla längre, men jag kan pumpa ur en hel del efter grötmålet och de gånger han har fått flaska på kvällen kan jag med lätthet pumpa ur 150-200ml trots att brösten inte ens är spända. :shock:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er :D
Måste då fråga er. Är nu inne på typ sjunde gången med mjölkstockning och lille Charlie. De andra gångerna har klarat sig med 1-2 och lindrigare.

Men nu är jag inne på tredje dygnet med hög feber och knutor som inte släpper. När är det läge att söka doktorn. Ont som tusan gör det när han suger - i början mest.

Dessutom fick lilleman sin 3-månaders spruta igår och mår inget vidare.

Ibland är det spännande... :shock:

Tacksam för lite råd :!:

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Susanne*: jag sökte läkarvård efter ca 2 dagar med hög feber och obeskrivlig smärta i ena bröstet, fick antibiotika och det släppte ganska omgående. Då hade jag haft knutor och "cementbröst" säkert ytterligare en dag före febern. Problemet var att det gjorde FÖR ont för Vega att suga, jag åt en hel del smärtstillande också för att öht kunna pumpa/amma då. Hade sedan några lindrigare omgångar också, då det räckte att duscha varmt/vetekudde samt amma/pumpa ur bröstet.

Usch, tycker ni har haft lite väl mkt trassel nu, typiskt att det är helg, inte lika lätt att få tag i läkare heller. Att åka in akut är ju lite drastiskt kanske. Det finns kanske supertips mot mjölkstockning, ställ en separat fråga på forumet så kanske du får bra råd.

Kram
Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Kom på..amningsmottagningen är ju öppet jämt ( om ni har en sådan på närmaste sjukhus) annars är väl BB ett ställe man bör få hjälp med mjölkstockning annars. Jag ringde till min bvc-sköterka som snabbt fixade in mig till läkaren som är kopplad till BVC när det begav sig för mig. Hade några samtal till vår amningsmottagning också.

Linda
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tack Linda :D :heart:

Ringde faktiskt sjukvårdsupplysningen och fick mycket bra råd av en "gammal räv" till sköterska. Har nu badat och masserat med olja väldigt löst och mjölkat samt "tvingat" Charlie att äta. Har blivit lite bättre och ska massera mer nu. Om det inte lättar så skickar de in mig akut till KK i Malmö. Den rara sköterskan ska ringa tillbaka 15.00.

Familjen strul är bara förnamnet :shock: Våra vänner brukar tycka det är som en berg och dalbana att finnas nära oss. Och nästa veckan fyller maken 40 och vi har hela huset full med folk. Vi är ju nedflyttade så alla ska sova huller om buller... :D

Tack igen Linda och jag återkommer.

Kram :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

susanne
låter jobbigt med mjölkstockning. Hoppas det ger med sig.

känner igen mig i det ni skriver om andras syn på våra rutiner. många tycker att vi infört fasta mat och sovtider alldeles för tidigt. att theo aldrig sovit i vår säng är också elakt av oss. samtidigt ojjar sig många över att deras barn inte sover på nätterna. men vad förväntar de sig när de låter ungen sova mellan 13-17 någon dag. tacka fan för att hon inte vill sova natt kl 19.30. (ursäkta uttrycket). att theo vanligtvis sover hela natten beror enligt de flesta att vi har haft "tur" och att han är så snäll. samtidigt är vi taskiga för att vi inte ger honom mat i tid och otid på nätterna. har slutat orka förklara att allt hänger ihop. (mat, sömn på dagen, sömn på natten och aktivitet på dagen). det verkar som om många inte vill förstå.

sedan vi började med gröt har theo börjat sova oroligare på nätterna. Någon som upplevt det samma? vi ger gröten på förmiddagen. Theo har börjat vakna flera gånger varje natt. ibland så tidigt som 02.30. Vill tillbaka till våra lugna nätter då han i princip aldrig vaknade före kl 5. Som tur är är han fortfarande lättomsomnad men det är jobbigt när han ibland vaknar en gång i halvtimmen.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: Malte sov oroligt flera nätter i samband med att vi började med gröt. En natt var han vaken i 1.5 timme och bökade/knorrade/skrek växelvis. Nu sover han stabilt igen.

Jag har faktiskt inte stött på sådär jättemycket negativa kommentarer kring våra rutiner. Å andra sidan brukar jag inte berätta så noga hur vi gör heller för andra. Orkar inte hamna i försvarsställning, samtidigt som jag inte är så mycket för att "fräsla" andra. Undantaget var min kompis som verkligen ville veta hur vi gjorde/skulle göra. Har även hjälpt en kollega till svärmor med att kura sin ettåriga dotter. Då är det roligt tycker jag, när man får och kan hjälpa. Ofta blir vänner mm väldigt imponerade över hur lätt allt verkar gå med Vega, att det bara är att lägga henne och sedan gå ut ur rummet.

Susanne, hur har det gått med brösten ikväll :?:

Nu börjar snart melodivestivalen, vet inte om jag orkar sitta uppe. Trots att Malte sover som en gris, ska man ju upp kl 07.00 imorgon som vanligt.

Linda
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Lite bättre är det Linda men ännu ganska tjorvigt. Tack för du frågar. Har masserat mig grön och handmjölkat. Tycker det tjocka runt har släppt och nu är det "bara" knutorna kvar. De släpper dock inte. Skulle precis ta ett nytt bad när jag märkte att varmvattnet började sina. En liten raring som har fipplat med knappen... :wink:

Nu har maken tvingat i mig öl som jag avskyr. Ska tydligen ha en stimulerande effekt - husmorsknep - sägs det. Det var nog så att jag drack alldeles förmycket öl under min tonårstid... 8) Festligt för när jag dricker det så luktar det som på en festlokal på västkusten. :shock:

Nu spårade jag helt ur....

Gällande kommentarer om rutiner etc så får jag sällan några kommentarer. Jag försöker heller inte frälsa någon men folk kan ju inte undgå att se vad/hur jag gör. Frågar någon så berättar jag och inväntar egentligen inte frågor. Jag märker att det för lite respekt med sig att ha större/stora barn och att folk kanske lyssnar mer då. Sedan är många av mina närmaste bra "anhängare".

Har ett nytt svar på kommentarer om AW. Jag säger och förklara att hon gör allt i barnens intresse. Inte föräldrarnas. Och tar gärna som exempel att alla vet att det inte är bäst för barnen att vara på dagis men föräldrar vill gärna inte höra det för de vill få bekräftelse för sitt agerande. Folk brukar bli :shock:

När jag nu ändå spårar ur helt...så kan jag berätta at vår lokala läkare frågade ut mig härrom dagen och bad mig berätta. Hon hade hört från vårt BVC om AW metoder jag använde. Tyckte jag var roligt. :!:

Ja jösses - undras om något går att läsa. Får skylla på febern... :D

Nu hejar vi på Sverige...men jag närmar mig sängen strax.

Kram :D
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Och tack Maria förstås. Ser att vi inte är längt ifrån varandra. Vi bor i Höllviken.

Kram :D
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

susanne
förstod att du inte var så långt borta när du nämnde MAS. Kul med "nya" skåningar. :D
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D
Behöver lite snabb feedback på mattider. Sedan Malte började med lite fast föda behöver vi sträcka ut lite mellan målen. Han är inte så hungrig på morgonkvisten heller så jag har svårt att få ihop 4 mål + nattslurk. :roll:

7.30 ammas ( vaknar 7.00)
10.30 ammas + lunch
13.30 ammas
16.30 ammas + gröt
18.30 ammas ( pyttelite)

Känns som att vi har ett mål för mkt :roll: Vill helst ha 3.5 timmar mellan varje mål. Hur ser era mattider ut :?: Tacksam för lite input

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:känner igen det där.För oss blir det lite konstigt känns det som mellan mål 3 och 4.Jag har skjutit på hennes tider 15minuter då hon numera orkar vara uppe 2timmar första passet.
6välling
9.30 gröt+ersättning
13.30 pure+ersättning
16.30banan ex+ersättning
18.10välling
Efter puren 13.30 är hon inte speciellt hungrig.Skjuter jag på maten blir det så tätt inpå vällingen så jag vet inte heller vad man ska göra.Har jag fattat det riktigt så blir det väll 2mål med riktig mat sen oxå.
Jag kommer inte ihåg hur vi gjorde med Jacob heller.Egentligen ska man skriva upp allt då man glömmer så fort.
Så tyvärr Linda,jag har inget bra svar till dig.Kanske nån annan har?

Sussanne:Nu höll det på att gå precis som det gick för er och eran altan.Altanfarbrorn dök upp igår precis vid vällingen för Liw så jag hadde inte tid att vara med ute.Efter någon timme började jag och tomas prata om altanen och kom in på hur det skulle bli.Jag trodde han hadde fattat för jag har förklarat precis hur jag vill vi ska ha det(här ser ni vem som bestämmer :lol: i den här familjen :wink: )Jo då,,det skulle bli sa tomas ett fönster på ena sidan.Jag trodde att han skämtade och han trodde att jag skämtade när jag började skratta och sa att så skulle vi ju inte alls ha det.Vi skulle ha panel där en bit upp och sedan fönster över hela som man kan skjuta iväg.Dom andra sidorna ska det bara vara glas.Vi började skratta bägge två då vi trodde den andre skojade.Sen kom det fram att han verkligen hadde missuppfattat och att han sagt vi skulle ha ett litet fönster mitt i som ett utkikstorn och titthål mitt i väggen.Han fick ringa upp farbrorn och förklara hur det egentligen skulle vara.(phuu :shock: ,där var det nära ögat)
Hoppas mjölkstockningen har gett med sig.Jag hadde lite känningar med Jacob.Då duchade jag varmt och strök med fingertopparna utåt och in mot bröstvårtan och då försvann även knutorna.Har du nån vetevärmare som du kan lägga mot brösten?
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Feberfri idag men knutor kvar...bara att jobba på. :D Just nu har jag jobbat med att planera och organisera någras bröllop på Mauritius...låter härligt va :?: Någon som inte är gift redan... :?:

Linda - ska fundera hur det var...

Ulrika - ha, du ser hur lätt det är. :shock: Vilken tur ni kom på det. Fint det kommer att bli. Vårt uterum är inte klart än...byggarna försenade. Hade tänkt det skulle vara klart till nästa helg och festen. Föresten såg jag att du bor nära Borlänge. Ska dit om två veckor för min stora ska tävla i Rikscupen i truppgymnastik.

Kram
Susanne :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"