Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här sys det alltid efter mönster. Så köp dig några basmönster är mitt tips, bluna!

Nu ligger mina nyheter på bloggen! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oooh ewa! Helt min stil på återbruk!

:D

Mönster?
Jag har ett par böcker sen nyligen. Innan det klippte jag ut lite större än den senaste favvobyxan och sydde ihop :oops: typ...

:P

Tinis..ilar till bloggen!

:D

spetsarna finns i bloggen... och..i mitt osso buco-recept har jag fått en kommentar av självaste matgurun Lisa FW :shock: :oops: 8-[

Mot sjuklingar och häxbrygder i stormen!
/Fjälmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbara lakan, Fjällmor! Jo, jag ilade jag med... :wink:

Nu vill jag veta vad du tänker göra? Jag saknar idéer!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tack för snälla kommentarer :oops: :D

Tinis, vilka fina grejor! Och så avundsjuk jag är på din overlock!!!!!

Fjällan, wow - Lisa FW - du får sprida din kunskap brett här nu. Osso Bocco är en stadig favorit här hemma också - dock utan renkött. Tröttnar aldrig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, Ewa, jag börjar förstå storheten med denna manick så smått :wink:. Tack för beröm!

Jag har aldrig lagat Osso Bocco, men väl ÄTIT en fantastiskt god sådan hemma hos en vän en gång. Så nu blev jag inspirerad. Ska det vara just kalvlägg? (vad är det förresten?) eller går det med annat kött också? Förutom ren då :wink: -
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det ska vara kalvlägg. lägg=leg (engelska)=ben. Nyttigt fett kött som smakar mycket. :D Men nu spårade denna tråd ur lite, va ;)

Jag skulle så gärna vilja ha lite sy-inspiration. Kanske ska ringa svärmor ikväll och höra om hon har lite mönster jag kan få (låna).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Uspårningen fortsätter: Fast själva gör vi det på ekologisk högrev. Det blir riktigt mumsigt det också.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ok då, Ewa ;) Bara det inte är torrt och magert :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Lamm går också bra :wink:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Här var det full rulle - om än att det kacklas om lite annat "otextilt". Fast vad gör det? Inspiration och kreativitet är väl lite nyckelord här? :D

LO - roligt att du tittat in! Visst tappar man lusten ibland och det är ju helt ok. Man måste ju inte vara helt manisk (som undertecknad! :oops:). Är själv faktiskt periodare, men lyckas bolla flera sorters kreativitet just nu, så då är det bara att passa på.

Bluna - Vilken fin kjol! Jag är också dålig på att återanvända, men gillar tänket. Tycker verkligen att du fick till det!
Jag syr förresten också alltid efter mönster, men försöker att inte köpa på mig hur mycket som helst, utan hitta vettiga basmönster, som man sedan kan våga sig på att göra om lite. Bredda lite, länga, sy på ett sprund... Jag gillar danska Onion (www.onion.dk), men de kanske är svåra att få tag på. Finska Ottobre (tidning) har jättefina barnkläder, men jag är lagom impad av vuxenplaggen. Fast man kan ju göra om dem också lite, så att man får dem som man vill ha dem.

Tinis - Skall slänga mig över din blogg! Alltid lika nyfiken... Har förresten fått min velour nu, så nu väntar snart byxornas slutförande. Det blir nog nästa vecka, skulle jag tro.

Fjällmor - Visst är det något särskilt med gamla lakan med spetsar! Men vad göra? Om det är tunna tyger kanske man kan göra romantiska sommarklänningar?

Ottilia - Vi saknar dig! Men ibland har man inte riktigt tid och det är helt okej. Kram på dig så länge! :D

Själv har jag lagt upp vardagen som så: När Walle är på dagis syr jag och när han är hemma, då är det datorjobb. Funkar faktiskt rätt bra (första veckan). Jag har lyckats få ut lite Gustavbilder på hemsidan och sy två toppar till mig, en t-shirt och ett par byxor till Walle. Nöjd? Oh ja! Nu väntar blogguppdatering! :D[/b]
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - Åh, vad du rockar! Din väst - skitsnygg! Jag fattar att det var en del att bita i, att få ihop det hela. Att vändsy och hålla på med foder, det kan vara svettigt värre. Men du lyckades ju så otroligt bra! :D

Ewa - Vad otroligt fina saker du har gjort! Och vad din dotter är lik dig! Som en liten pralin... :wink:

Godnatt pysseljäntor. Nu har jag gjort mitt för ikväll. Nu skall jag gå och lägga mig och inte sova, eftersom Walle håller på att hosta ihjäl sig. Skall fösa in lite rödlök med hett vatten under sängen och hålla tummarna att det funkar ikväll. Ibland går det, ibland inte.

Förresten har jag fått för mig att jag inte kan leva utan att sy ett par smala byxor i svart stretchdenim. :?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

ÅsaB: Tack! :D Jag har kollat in Ottobre nu så här ska fixas mönster!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tack, ÅsaB :D

Vad gäller hosta, har du provat drycken som rekommenderas i tråden huskurer?

Och varför inte köra svarta jeans... du verkar ju få till det mesta du ger dig på alldeles rysligt bra, så det är väl bara att sätta igång :lol:

Själva ska vi ha gäster, så nu har syateljén åkt in i garderoben igen. Får se när det kommer fram nästa gång. Halvfärdig pyjamas gör ju ingen glad, så det är väl bäst att få fram det igen snart.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Ewa för drycktips! Har dock en kille som inte går på vad som helst, så vem vet? Å andra sidan funkade löken hur bra som helst inatt. Tre hostningar totalt på hela natten, efter att kastrullen placerades under sängen! Kom på att sist, när det inte fungerade, då luktade inte löken något att tala om. Slutsats: Löken MÅSTE lukta, annars tror jag inte att det funkar.

Helt off topic, typ!

Nu skall jag mysa! Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Lök, timjan och lavendel - på med kokande vatten.
ställ i sovrummet

no more hosta

:thumbsup:

/Häxmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"