Hej!
Vad härligt med en lyckad semesterresa!!!

Skönt att det gick så bra, superbra gjort av DIG! =D>
Tänk att lillen redan blivit så stor som 3 månader!!

Absolut kan du börja ge riktig mat, många börjar med smakisar vid 3 månader här på forumet (och även andra). Vi började vid 3,5 och då var han både väldigt hungrig och väldigt intresserad och ÄLSKADE mat från första stund. Aptiten har aldrig avtagit sedan dess, så det var väldigt lyckat.

Håll koll på magen bara! Många mattips finns här på forumet, tror de ligger under "Mat, mage och barnakropp".
Jag är inte säker på att eftermiddagsgnället beror på för lite sömn, det kan lika gärna vara mer mat eller mer social delaktighet (3-månaders vill vara med!!) som behövs. Eftermiddagarna ÄR oftast den gnälligaste tiden oavsett. Jag vill i stället tipsa om det klassiska 3-månadersschemat som funkar för de flesta bebbar och ser ut så här:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Att första passet är lite kortare än ert skulle kunna hjälpa till mot ev. övertrötthet på em, de är oftast tröttast just det passet av någon outgrundlig anledning. Annars kan ni ju behålla luren kl. 9 för att få lite kortare vakenpass sedan.
I praktiken blir frukosten ofta 2-delad när man inför smakisar, först amning/flaska direkt vid väckning och sedan typ gröt eller vad man vill ge vid 7.30 eller senast 8. Om du vill köra på detta schema så inför det med buller och bång och försök att låta bli att utvärdera den första veckan. De första dagarna kan det förstås bli trötta miner (använd marginalkvarten i nödfall) men det sätter sig oftast på en vecka.
Om sista luren bara blir 30 min gör det alltså ingenting! Om du känner att han blir för trött så lägg honom 15-30 min tidigare för natten. Nattmålet gör du ju som du vill med, om du vill hålla en tid eller bara mata när han vaknar.
Vagnar du honom till sömns till lurarna eller bara om han vaknar och behöver somna om? Tanken är ju att liten ska lära sig att somna själv så försök backa med vagningen så han bara lugnar sig men inte somnar helt. Kanske löser det sig automatiskt med lite mindre sömn = tröttare gosse som längtar till sängen.
Fortfarande gäller förstås den avslappnade semesterattityden och ingen hets!
Vad sägs?
Kram!
Ylva