Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Hallå!
När inför man ramsan och skrattet till gonattet?
Social delaktighet har han mycket av, blir ju så med storasyskon med i bilden. Mat måste lagas och han måste ha rena kläder :) så lillebror hänger med på min arm
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Som verktyg kan ramsan användas från 4 månader, men det är jättebra om han får lära känna den och höra den innan så han liksom "kan" den och förknippar den med sömn. Därför är det många som mjukt säger ramsan (2 verser bara) när man lämnar rummet och lillen är lugn och på väg att somna. I stället för godnatt, liksom. Så började vi göra kanske vid 3 månader (om jag minns rätt) men man kanske kan börja lite tidigare, det känner du. Dock rekommenderas den inte för tidigt som verktyg eftersom så små barn söker rösten i stället för att bli lugna och somna.

Skrattet till gonattet vet jag inte men det är väl också där nånstans 3-4 månader? :? Någon annan som vet? Jag tror att vi alltid haft det lite i bakhuvudet men nånstans får man väl böja sig för fakta: minibebisar kan ju inte ens skratta! :lol: :lol: :lol:

Härligt med mycket delaktighet! :thumbsup: Glöm bara inte att han behöver små egna stunder också för att smälta sina intryck av sin härliga familj!! :wink:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat

Inlägg av Nat »

halloj

ok avvaktar lite med ramsan, känns ju lite tidigt både med den och skrattet, fast jag har märkt att pappan har tjuvstartat och blåser på magen och sånt vid läggningarna :mrgreen:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:lol: =D>

Det ska böjas i tid! Goda vanor är ju alltid goda vanor... :lol:

Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan!

En liten rapport. Lilleman växer och mår bra och är oftast solskenet själv :D

Nätterna blir bättre och bättre, han äter oftast ganska snabbt och ibland bara en tutte. Vi har skjutit på nattmål 1 så det nu infaller kl 3 eller 4 istället för 1. Det innebär att vissa nätter har jag bara en nattamning och vissa 2. Känns jätte bra, lillebror är ju bara 6 veckor så det känns heeeelt ok :D

Dagarna är dock mindre bra rent sovmässigt. Han skarvar varannan sovstund och vaknar efter 45 min. Sen sover han 2 1/2 timme varannan sovstund utan problem. Tycker att det oftast är lunchluren som är mest problematisk att sova längre än 45 min. Sen är det svårast att söva honom till eftermiddagsluren där det kräver mycket vagning. Han kan inte längre sova på rygg alls vilket gör att det är ett jäkla flyttande på andningslarm runt runt runt och förvirringen är ofta stor för både mig och pappan när vi irrar runt och letar dosor, sladdar, madrasser etc. Känns som att vi måste styra upp hans sovplatser bättre men vi har lixom inte hunnit/orkat.

Har provat några gånger att ge bäbisen ersättning innan en problematisk lur för att se om det är hunger som spökar, men det blir exakt samma effekt så han får nog i sig det han ska från bm.

Vi går upp samma tid varje dag och ger honom kvällsslurken samma tid varje kväll men tiden där emellan ser lite olika ut. Om några veckor blir det att planera den tiden bättre, kanske passar lilleman bättre? :?:

Kram
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad har ni för andningslarm? Babysense II tycker jag är super eftersom det bara är att flytta dosan mellan de två plattorna. Eller har ni fler än två sovställen?

Vad händer efter de 45 minuterna? Somnar han inte om över huvud taget? Tycker det verkar vara där runt 1-2 mån som skarvandet börjas och sen fortsätter det mer eller mindre tills det kommer riktig mat med i bilden. Det är iaf så jag har uppfattat det. Här funkade det hyfsat att avvakta, avvakta och avvakta lite till..

Härligt med nattmålet/-n :thumbsup:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj

Vi har tre sovplatser och nu när vi har minikurat bort ett nattmål har vi flyttat utevagnen in och ut varje dag... Letar bättre sovplats på blocket då det känns nödvändigt att ha en nattplats med hjul :mrgreen:

Han sover 1 1/2 timme på förmiddagen utan hjälp, 45 min mitt på dagen och 2 1/2 på sen eftermiddag. Natten pågår från 21:30 till 07:00.

Det är lunchluren som är mest bökig, han vaknar efter prick 45 min, sen låter vi honom vara tills g ället övergår till gråt, då vagnar vi. Han lugnar sig inte och han somnar aldrig om. På natten funkar vagning väldigt bra.. Förstår inte :?:
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj
Sonen har nu sovit över 01 målet 3 nätter i rad och vaknat vid 4 eller 5. Lite vagning var allt som krävdes.. Att det var så lätt, känns toppen att han kan sova från 21:30 till 05 utan mat :mrgreen:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Men guuuu va skönt!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

Ja de är underbart, känner verkligen mig stolt, har ju tagit nästan alla nätter själv dessutom för pappan jobbar dubbelt för tillfället. Det som dock är segt är att mina bröst fortsätter att producera mängder med mjölk till kl 1 målet, VARJE natt så jag får stå och pumpa på en kall toalett i cirka 10-20 min. Tömmer jag för lite får jag stockning (haft det tre nätter nu), tömmer jag för mycket så fortsätter brösten producera mjölk... suck, ja ja för varje natt blir det mindre mjölk.

Nätterna är som sagt var väldigt bra och liten känns trygg och lugn, somnar gott i sin säng eller vagn och smackar på sin lilla tumme. Han är absolut inte stressad av att maten är borta för han äter inte några hysteriska mängder kl 4 när han får sitt enda nattmål, dessutom orkar han flörta (ligger ohc ler åt mig).. så sååå hungrig var han nog inte kl 01 :D

Dom senaste dagarna har även lur 1 och 2 fungerat bra och amningen är numera helt problemfri. Han är hyfsat nöjd på mage och tar sig framåt om jag sätter emot med händerna på hans fötter. Känner äntligen att njutningen kommit ikapp, dagarna med lillebror är härliga och jag känner att stressen sakteligen rinner ur kroppen.

Lillebror är precis 7 veckor och då börjar det närma sig tiden för schema. Hur vet man att han är redo? finns det några tecken? han är ju 5 dar överburen dessutom, stor och glad i maten och går upp fint. Får ersättning kanske 1-2 mål i veckan när jag och storebror är ute på äventyr.

Dagens sista lur krånglar fortfarande och jag vet banne mig inte vad som är problemet. Tror inte vi är i något vagnträsk och han är mätt. Han är ute mycket, lekere själv, får passiv social delaktighet och uppelver saker. Någon som orkar kika på nedanstående "schema" om ni direkt ser något vajsigt?

07:00 Glad gomorgon,
07:00-08:30 Mat
08:30-10:00 Lur 1 (i rullande vagn till dagis)
10:00-12:00 Mat
12:00-14:30 Lur 2
14:30-19:00 Mat
19:00-20:30 Lur 3
20:30-21:30 Mat och nattoalett
21:30 Sova natt
04:00 Nattmål (30 minuter)

Som ni ser är han vaken väldigt länge till dagens tredje lur.. har lagt honom 18 men då får jag vagna fram till 19.. lägger jag honom 19 så tar det "bara" 20 minuter innan han somnar. Hur som haver är det väldigt lång vakentid innan, nästan 5 timmar ibland.. :shock:

Kram
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Bra jobbat med nätterna!! =D> :D
Pumpa bara ur precis så mycket du måste så ska du se att det minskar fort!
Nat skrev: Känner äntligen att njutningen kommit ikapp, dagarna med lillebror är härliga och jag känner att stressen sakteligen rinner ur kroppen.
Härligt!!! :thumbsup: :heart: :heart: :heart:

Men, 5 h vaken låter onekligen alldeles för länge!! :shock: Det bäddar verkligen för övertrötthet och svårt att somna. Försök lägga honom efter max 2 h. Har du sett översikten bland favoriterna här? Så här står det om 2 månader:

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

När min son var så liten var han en riktig tröttis och vi la honom för natten ca 18! Så jag skulle nog satsa på ett schema typ det ovan som dessutom blir lättare att göra om till ett 3-månadersschema sedan. Om han inte klarar så lång natt utan mat så kan du kanske amma lite i sömnen innan du lägger dig, det är det många som gör. Men jag tror nog han klarar det egentligen.

Så fundera på schemat lite till tycker jag. Sedan, när du känner att det är dags, inför du det med buller och bång!

Kram!

Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan!
Här går det mesta bra, bäbisen är nu 9 1/2 vecka. Vi har verkligen haft några lugna mysiga veckor där mycket fallit på plats för hela familjen. För 2 veckor sedan införde vi ett schema som vi följer, men inte slaviskt. Vi är oxå ganska givmilda med marginalkvartar. Schemat ser ut så här:

7:00 god morgon, mat
8:30 -10:00 sova i rullande vagn till fsk
10:00 - 12:00 mat
12:00 -14:00 sova i stillastående vagn (funkar jätte bra)
14:00 - 16:00 mat
16:00 - 16:20 sova (i babybjörn på mig eller i bil)
16:20 - 19:00 mat och nattoalett
19:00 sova natt

21:00 mininattmål i sömnen (ska snart tas bort)
04:00 stort nattmål

Schemat fungerar rätt bra, han sover gott alla lurar utom den sista, han sover gott på natten utan hjälp, utan napp, ibland vaknar han "fel" och får då lite skjuts med vagnen. Nätterna är jag verkligen jätte nöjd med. Han gnäller bland när han läggs ner, men fixar det nästan alltid själv =D>

Vårt största sovproblem är tredje korta luren där han alltid utan undantag krånglar. Han somnar aldrig på mage i vagn hur mycket attityd och husljud vi än kör med. Mitt enda trick är att ta en promenad med honom i bsbybjörnen. Inget megaproblrm kanske men om ni har nåt tips, tar jag gärna emot det.

Sen tre dagar tillbaka har han varit orolig och skrikig, han blir jätte arg när vi erbjudit flaska men verkar inte heller tillfreds vid bröstet. Han är ganska nöjd fram till 14-tiden, sen börjar skriket och gnället. Han äter, släpper, gråter äter lite till o.s.v. Är det rn tillväxtperiod? Utv-fas? Annat?

Kram på er och hoppas ni har en fin lördagskväll
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Underbart!

Här hade vi stora problem med övertrötthet på eftermiddagar och kvällar (insåg jag i efterhand..). Det resulterade i precis det du beskriver: gnälliga barn, krångel med maten och mkt svårt att komma till ro. Sover han bara 20 min mellan 14-19? I så fall lär det vara övertrötthet tänker jag, mina 7,5-månaders klarar max 3,5 h på kvällskvisten iaf. Svårare vad man ska göra åt det :-k Kan det funka att ha två kortare lurar på em om det är svårt att få till en längre lur? Jag fick köra en 20-minutare på slutet där jag vagnade rätt konstant för att tjejerna skulle äta på kvällarna. Innan vi började med riktig mat funkade det bara om jag ammade precis vid uppvak (så de i princip sov sig igenom första slurken) och sen påfyllningen strax innan det var dags att sova. Jag har tyvärr inga bra tips, hoppas du får bättre råd! :roll: ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

tack för tipsen
2 korta lurar kan ju kanske fungera, lite svårt att få till det rent praktiskt bara med en otålig 3-åring som tycker det är bedrövligt trist att gå på promenad :shock:

Lillebror somnar ibland med bröstet i munnen när det är dags att sova. Är det väldigt illa eller är det ok så länge de är vakna när de läggs till vissa lurar? jag vill ju såklart lära honom att somna själv..

Det är mer eller mindre omöjligt att få honom nöjd på bara två mattillfällen under varje vakentid. Måste typ alltid ge honom tre måltider. Så här ser det oftast ut.
1. vaknar
2. Mat B1, rap, B1 igen
3. Blöjbyte, umgänge, softa lite själv oftast på mage och blir sedan vänd till ryggläge när han blir gnällig
4. Mat B2
5. Social delaktighet och kanske ligga lite själv eller så myser vi lite
6. Mat B1 (äter väldigt lite)
7. Sova

Ser upplägget ok ut? det blir ju som sagt var rätt mycket mat på en och samma vakentid...
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint ni jobbar på!! =D>

Angående sista luren är det ju klassiskt att den strular. Jag undrar om vi nånsin fick till 1,5 h där på eftermiddagen faktiskt... Jag tror vi körde två kortare lurar som lgh140 föreslog, typ 45+20. Mycket husljud hjälpte här för att liten skulle somna, typ två meter från tvättmaskinen sov hon som bäst.

Ett SM-mål måste ju inte bestå av två mattillfällen. En del kanske bara vill ha en enda gång, andra kanske vill ha fem gånger. Gör så som funkar bäst! Skulle liten råka somna skulle inte jag väcka, det känns lite avigt att väcka för att sedan somna igen tycker jag. Men det är klart att det är bra att öva på att somna själv, så sträva efter att hålla vaken!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"