Lilleman som vill bli frisk

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Lycka till Luvisen, jag hoppas detta är vad ni söker. TÄnk på att mycket gör du ju redan. Så du inte blir besviken, du gör massa mer än vad många andra gör! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Ja, vi får se vad det ger. Proverna är i vilket fall mkt intressanta. Ger det inget så är ju det Jättebra och ger det ngt så är det också bra för då vet vi vad vi ska komma till rätta med. Den biten kan iaf inte göra mig besviken. Yur det flr jag orkar inte så mkt mer bakslag just nu...

Kram!!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Jag tänker att en DAN läkare kan mycket om kosttillskott och också om hur man inte överdoserar. Därför är det förstås en trygghet med prover som man då hoppas jag får hjälp med att analysera. Som jag förstått det är tex inte Scanlabs prover helt enkla att analysera på egen hand.

När jag ger råd i de dhär trådarna vågar inte jag ge så mycket andra råd än om fiskolja D-vitamin och probiotika. Alla dessa tre är ju även vedertaget bland många läkare(inte just bara för barn medautism då utan att det är bra för alla).

Det kan vara en trygghet att ha en läkare bakom sig för kosttillskott har hjälpt en del barn men det är viktigt med rätt doseringar och ibland med tidpunkten(magnesium på kvällen tex).
Det blir intressant att höra hur det gått om du vill berätta.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Ok, nu har vi talat med doktorn. Det var jobbigt dels för att jag förstod inte exakt allt ha sa på norska och för att det känns så jobbigt att gg på gg förstå att min son är sjuk. :cry:

Iaf. Nu beställde jag deras mest omfattande provpaket. Kostar 7000 norska kronor. Det blir blodprover, urinprov och avföringsprov.

Blodproverna måste tas av en läkare i Sverige så där behöver vi ett namn på ngn med öppetsinnelag. Om ngn läser detta och känner till ngn så säg. (I sthlm helst men vi kan resa också om så behövs).Scanlab kan ta blodprov men de tar inte emot några prover nu. De omorganiserar sig...

Resten kan vi göra hemma. (Skönt!)

Hårmineralanalys var inte ett tillförlitligt test enligt honom. De gör det som en sista utväg.

Exakt vad som testas för återkommer jag med när jag får det skriftligt. Kommer inte ihåg allt vad det hette.

Ang probiotika:

Jag känner mig väldigt förvirrad. Varför rekomenderar ni Lactiplus eller Probiozym? De innehåller ju mjölk och Lactiplusen soya som jag ju inte skulle ge min gosse... :? Mjölksyrabakterier till folk som har celaki läste jag på Probiozymen...Jag förstår ingenting...
Ska man ta det man inte tål?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Luvisen skrev:Ang probiotika:

Jag känner mig väldigt förvirrad. Varför rekomenderar ni Lactiplus eller Probiozym? De innehåller ju mjölk och Lactiplusen soya som jag ju inte skulle ge min gosse... :? Mjölksyrabakterier till folk som har celaki läste jag på Probiozymen...Jag förstår ingenting...
Ska man ta det man inte tål?
Det förstår jag att du gör. Jag har gett probion i alla år.
Jag har ju rekommenderat probion just för att den behandlare vi gick oss som också körde mjölk och glutenfritt för sitt barn rekommenderade den. Som jag förstår det när jag läser på autismsidor och har gått på föredrag så är de här bakterieerna ändå nödvändiga för att bygga upp tarmen.
Vi ska i höst till ny behandlare och om sonen tillåter kommer jag att berätta lite här. Inte självklart att jag kan göra det nu när han är tonåring.

Här är iallafall en länk till ett probiotikapreparat som ska vara det bästa just nu. Det står lite information här
http://www.neuropedagogik.se/
Man får gå till kosttillskott och klicka på tarmbakterieer.

Jag är inte på något sätt fulllärd utan lär mig nya saker hela tiden.



Det är där vi ska på behanlding i höst också.
Senast redigerad av inger den ons 06 jun 2012, 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

70% av immunförsvaret bildas i tjocktarmen, om det nu är så, vill du ju så klart ha den i bästa möjliga skick. Detta får man genom probiotika. Om lactiplus har mjölk vet jag inte för jag har ju ingen med allergi men tänker precis som Inger att då får vi hitta en utan soja och mjölk till dig så klart, för probiotika det måste man ge i min värld.

SURKÅL är ju annars en naturlig sådan. :wink:

Sen står jag korrigerad, sempersmagdroppar har både mag och tarmbakterier. Så häpp!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Så ni är inga orakel som kan allt?? :lol: :( :lol: Det glömde jag bort...felåt. :oops:

Då får vi se vad som kan passa Bebispojken. DAN-doktorn kommer säkert med ett eget förslag.

Mkt att ta ställning till och tänka på...

Nu har vi varit på Floortime intro med Bebispojken och damerna som håller i verksamheten var väldigt fina i sitt sätt och blev alldeles tossiga i min pöjk. Det är bra att han lyckas charma alla han träffar även om han har sina begränsningar. :heart: Det har han iaf för sig! :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Kram på dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Luvisen skrev:Så ni är inga orakel som kan allt?? :lol: :( :lol: Det glömde jag bort...felåt. :oops:
Nej,och fastän vi kan stötta varandra mycket och det ska vi göra så tror jag också att vi föräldrar syskon och barnen själva med diagnoser inom autismspektrat har sin alldeles egna unika väg att gå.

Stundtals har också jag mina mörka stunder.

Ett exempel i ena sekunden kan jag njuta av att baka och vara tillsammans med min son som är en helt fantastisk kille. Han är precis som han ska vara. :D

I nästa sekund går jag ut väntar på en buss. Ett gäng killar som ska sluta sjätte klass och snart ska fylla 13 står framför mig. Jag hör hur de pratar och resonerar. Min prins är inte där.
Jag fylls av sorg igen, av tanken att i den flocken skulle han aldrig passa in.

Jag gör så mycket jag kan för att min son ska utveklas optimalt och jag inser ibland att allt jag inte kan inte är tillräckligt.

Men jag finns här. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Det börjar väl så sakteliga gå upp för mig att vi måste hitta en egen väg... Allt blev så svårt...igen. :roll: :(

Kram på er två!! :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Liten rapport.

Prover vi ska ta:

Blodprov, 4 rör (hua hua) - fick hjälp på Astrid Lindgrens Barnsjukhus... :-$ Kunde inte bli bättre. Den 2:a juli tar vi dem... Önska oss lycka till! [-o<

I dem ska de kolla efter: Celaki, Borrelia, Klinisk kemi, lipider och proteiner. Hormoner, Fria radikaler, Nivåer av bla magnesium, järn, mm. Vitaminnivåer: A D E
Spårämnen: Zink, Selen, Koppar, Aluminium
Tungmetaller: Bly, Kadmium, Kvicksilver

Sedan ska vi göra urinpeptid analys och avföringsprover för att kika på mag- och tarmflora.

Blod och urinprover visar även ev oxidativ stress.

Urin och blod åker till Paris och avföringen hela vägen bort till USA... :shock:

Nu har vi retat sonens kropp med massor av mjölk och gluten. Dock INGET socker. Vi ska dock börja denna vecka att ge honom vetebullar som läkaren sa. Jag vill inte ge honom just det eftersom vi blivit av med sockermonstret och jag vill inte ha det här igen. Men å andra sidan vill vi ju få ett ordentligt test... :roll:

Sedan vi smugit in mjölk och gluten i Lillemans diet så har han gått från sitt fina gentlemanna sätt till att förvandlas till Mr Hyde. Det ska spottas, skrikas, gråtas, gnällas och härjas. Jag är såååå trött på denne Mr Hyde!! :evil: Han har figurerat under min senare del av grav och sedan under våren. Ugh! Jag måste verkligen ta en dag i taget och läääängtar efter nästa vecka då vi han spola ned honom i toaletten. Bokstavligt. :mrgreen:

Återkommer med mer info senare!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Förresten. Kalaset kostade 22 000 SEK. Kan ju vara intressant för ngn som kommer efter mig. Kan säga att nu är våra pengar slut och vi har inte ens börjat med rehabiliteringen! Nåväl, vi kommer finna en väg. På ngt vis så kommer det ordna sig för vi MÅSTE rädda vår son!

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Luvisen skrev:Liten rapport.

Nu har vi retat sonens kropp med massor av mjölk och gluten. Dock INGET socker. Vi ska dock börja denna vecka att ge honom vetebullar som läkaren sa. Jag vill inte ge honom just det eftersom vi blivit av med sockermonstret och jag vill inte ha det här igen. Men å andra sidan vill vi ju få ett ordentligt test... :roll:

Sedan vi smugit in mjölk och gluten i Lillemans diet så har han gått från sitt fina gentlemanna sätt till att förvandlas till Mr Hyde. Det ska spottas, skrikas, gråtas, gnällas och härjas. Jag är såååå trött på denne Mr Hyde!! :evil: Han har figurerat under min senare del av grav och sedan under våren. Ugh! Jag måste verkligen ta en dag i taget och läääängtar efter nästa vecka då vi han spola ned honom i toaletten. Bokstavligt. :mrgreen:

Återkommer med mer info senare!
Just detta är bevis nog att mjölk och gluten inte är bra för honom, sen kan olika barn vara olika känsliga har jag fått lära mig. Men de flesta med diagnos inom atusimspektrat mår bra av strikta restriktioner kring mjölk/gluten/ .

Lycka till med allting :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag var inte medveten om att förändringen var så stor när ni gjorde kostomläggningen. Tycker det visar extremt tydligt att han faktiskt behöver den kosten för låååång tid framåt.

Jag hoppas ni hittar pengar för att gå vidare med detta.

Kram. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Nu är det bara några dagar kvar på denna hemska prövotid. Att se sitt barn mår sämre och sämre och förlora sina färdigheter är verkligt svårt och hemskt.

Barn är KLOKA. Långt mer än vad man kan tro. Detta experiment har öppnat mina ögon och de är VIDÖPPNA.

Min gosse har om och om igen talat om för mig vad han behöver: Skriken har visat mig vägen till detta forum för som vi alla vet behöver barn få SOVA. Eksemen tog mig till Råsmart mat för alla barn behöver BRA MAT. Det vet vi också även om vi alla har olika tankar kring vad BRA MAT är. Nya skrik tog mig till IAHP. För barn behöver få använda sin hjärna. Barn KAN massor. I det mesta har jag ENDAST behöver förgå med gott exempel och låta gossen pröva själv. Mer skrik tog mig hit och ut i världen för att finna RIKTIGT BRA MAT till en växande hjärna. Även om barn är olika behöver allas hjärna samma typ av mat och slippa mat som inte gagnar hjärnan och dess utveckling. Min Bebispojken är SMART SMART SMART.

Han har skrikit och krävt att få ALLT som är bra för honom. Jag är glad att jag lyssnade. Att jag inte bara trodde på myten om att barn är jobbiga, skrika och avundsjuka. Att jag kände i MAGEN, varifrån den lille gossen kom, att ngt inte stämde och att ta bort mjölk, socker och gluten var rätt. Trots alla i min omgivning som sa att det inte var rätt. Och att jag behöll honom hos mig där han tog minst skada. Dock tog han skada. Nu ska han repareras.

Nu när jag gett honom förgiftad mat (alltså mjölk och gluten) så äter han mindre och mindre. Han vill inte ha mer smörgås. Gossen är SMART.
Så jag tvingas lura honom. Hur lurar man en liten? Tar till det stöta vita giftet: Socker.
Jag gjorde kanelbullar. Han tittade på fatet. Han tittade på mig. Jag tog en för att visa att det gick att äta. (Känner mig som en ärkeskurk). Bebispojken tar en tugga. Han tvekar. Det tar några sekunder innan sockret nått hjärnan sen är han chanslös. Han proppar i sig 3 st. Det tar en timme. Sen deckar han mitt på vardagsrumsgolvet. När han vaknar är Mr Hyde inte bara Mr Hyde utan även halvt tokig. Rappakalja sprutar ur munnen och kroppen kan inte vara still. Nästföljande dag äter han mer av det giftigaste. En speedad Mr Hyde kan inte göra någonting klart. Och blicken är tom. Nu börjas det igen. Benen kan inte gå som de ska. De vikar sig och Bebispojken snubblar runt. Änsålänge har han inte slagit sig och gör det enda han kan göra: Skratta åt det.
Imorse kan han inte längre kontrollera sitt tal alls. Bullar heter badrum och bilar heter bullar och ibland kommer inget alls utan det kommer bara "hm hm hm hm!!!" Medan han pekar febrilt. Jag förstår vad han vill så han får det han menar på momangen för Mr Hyde har INGET tålamod. Bebispojken känner sig förstådd och därför kan jag ha denne Mr Hyde här utan att vi hamnar i bråk.
Långa utläggningar ges i nonsensprat. Nu är Bebispojken riktigt olycklig och gråter för inget blir som han vill och myrorna i brallan får honom att studsa runt som en tok. :cry: :cry:

Idag vill han inte ha mer bullar. Han vill inte ha sin smoothie spetsad med grädde. Han vill knappt ha ngt alls. Lite kyckling innan han studsar i säng och ligger och sparkar i en timme.

Nu gjorde jag en ny sats med giftbullar. I fall att. Jag måste ju försöka att få i honom detta gift iaf...

Jag visste inte att mitt nick på honom passade sååå bra. Han är en Bebispojke. Dvs mjölk och gluten får honom att agera som en speedad 1 åring. Som dock gör sig ändå sämre förstådd. :( Han är alltså en pojke fängslad i en Bebis förmågor. Nu ska han få bli pojke och en riktigt Lilleman. :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"