Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag har läst ikapp mig lite i din trâd och vill först skicka en stor och varm applâd för din härliga rapport om spjälsängsinflytten och allt annat du sâ fint präntade ner. TACK, det är sâ roligt att fâ höra när allt gâr bra ocksâ. =D>

Nu har ju er lilla tjej varit/är sjuk, sâ dâ skulle jag personligen helt enkelt tagit det lugnt med hur det "ska" vara. När man är magsjuk är man ju lângt ifrân sin vanliga form och dâ är det lätt att halka ur rutiner och goda vanor. Och lika lätt är det dâ som förälder att tro att "allt är förstört" osv och sâ har man snurrit in sig i en ond cirkel.
Hos oss har det mesta hamnat pâ undantag vid sjukdom, jag har försökt hâlla mattiderna nâgorlunda, men soveriet har blivit som det blivit (ofta mer än vanligt dock :shock: :lol: ). Sen, när barnet mâr bra igen, kan man lugnt och fint styra upp pâ den vanliga banan igen. Med Attityden pâ plats. För utan den är det svârt att fâ till bra läggningar och ramsan kan lätt förbrukas.

Lugn och ro, tycker jag. Läs tillbaka i din trâd och var trygg i att du vet hur ni KAN ha det och att ni kommer tillbaka dit när dottern mâr bättre igen.

Angâende vändningscirkusen, har du läst denna? vändningscirkus

:heart:
bäck

Inlägg av bäck »

Hej igen allihopa!

Tack snälla Sarisparis för dina tankar och ord. Jag ska verkligen försöka få dit attityden igen och våga tro på att vi snart ska komma på rätt spår. Men det här med att hon kräks har verkligen skapat bekymmer. Hon har inte varit magsjuk, utan hon har helt enkelt börjat skrika upp sig så mycket att hon kräks. Det känns jättekonstigt och händer inte alls varje gång såklart, men tillräckligt ofta för att det under den senaste veckan varit nödvändigt att ta upp henne. Jag kan heller inte riktigt lugna henne ens med buffningen just nu, eftersom att hon vänder sig om till rygg HELA TIDEN!

Det verkar inte som att det handlar om att hon är rädd för sängen, för på dagarna går det oftast fortfarande bra att bara lägga ner henne och ramsa ut. Oftast. Däremot vid kvällsläggning och när hon vaknar på natten (som hon ju börjat göra varje natt flera gånger nu under den senaste veckan!!!) så funkar ingenting. Hon gråter och låter jätteolycklig och det enda som funkar är att ta upp henne och amma, vilket jag ju hade slutat med för snart två månader sedan. Inte kul. Och framförallt synd för lilla Sigrid som ju har sovit 12 timmars nätter ett bra tag och verkade gilla det skarpt.

Kan det vara en kombi av vändningscirkus och att hon plötsligt blivit mer hungrig på natten? Jag har aldrig upplevt henne hysterisk på natten innan. Aldrig. Nu vaknar hon typ vid midnatt och sen igen vid 3-4 tiden. Vid midnatt somnar hon fort om efter mat men vid 3-4 tiden har hon de senaste två nätterna varit vaken i nästan en timma. Hon verkar jättepigg och sjunger och gråter olyckligt omvartannat. Världens konstigaste nya vana. Jag försöker naturligtvis avvakta så mycket det bara går - och tro mig, jag har blivit bra på det - MEN icke - tillslut så gråter hon så att hon nästan kräks och det enda som funkar är amning.

Jag vet att jag har läst nånstans i bb att man kan backa tidenoch liksom starta om, ifall det krisar. Är det en dålig ide att JAG börjar ta upp henne och amma henne INNAN hon vaknar, så att hon igen börjar lita på att mamma har koll och samtidigt försöker jobba vidare med massa mat på dagen, så att vi om ett tag förhoppningsvis kan sova över nattmålen igen?

Det verkar ju helknäppt att hon ska börja äta två gånger på natten?? Det är ju hundra år sen hon gjorde det. Allt har ju gått så bra i flera månader.

Hon har som sagt varit sjuk (tre dagarsfeber tror jag), haft tandsprickning och fått vaccination - inom de senaste veckorna, så kanske har tryggheten störts.

Men ja, jag hade gärna hört vad ni tror om att jag tar upp henne? Är det dumt? Det känns bara som att alternativet är att hon vaknar och är helt hysterisk och att vi på det sättet liksom kommer in i en otrygg spiral. Hon har ju fattat galoppen innan och aldrig tidigare varit otrygg på natten. Hon har blivit upptagen för mat och somnat om på två röda efteråt. Nu är det rena rama cirkusen på kvällen. Hennes kropp flänger fram och tillbaka. Hon vill sova, men den vänder sig och hon skriker och gråter. Och jag blir bara tröttare och tröttare....

Hon har ätit jättebra länge - men det krånglar också en smula (brukar ju hänga ihop med sömnen). Även fast jag ger henne alla hennes favoriträtter så stänger hon munnen fort och blir sur. Kan jag ha slutat amma för tidigt? Som det är nu ammas hon ju bara på morgon och kväll (förutom natten då....grrrr).

Många frågor här. Hoppas nån kan komma med lite bollande...

Och tack igen Sarisparis för att påminna mig om att jag ska komma ihåg att vi KAN. Jag vågar nästan tro på att allt snart ska kännas bättre.

Kramar! :heart: :heart: :heart:
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
bäck

Inlägg av bäck »

En fråga mer:

Kan det vara så att Sigrid sover för mycket på dagen? Kan deras sömnbehov ändras ganska snabbt? Eller är det mest troliga hunger? Det snurrar i mitt huvud nu!

Vårt schema ser ut så här

7.30 amma
8.30 grekisk yoghurt m banan / eller gröt
9.15 sova 45
11.00 lunch, oftast mos på potatis, morot, sötpotatis el. dyl
12.00 sova 2
15.00 grekisk yoghurt m banan / eller gröt
16.15 sova 20
17.45 middag, samma som lunch
19.10 amma
19.30 godnatt

och nu på sistone då även 1-2 nattmål, som vi annars har sluppit i nästan två månader...

Behöver hon kött för att hålla sig mätt kanske?

#-o :roll:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kära du :heart:

Vilken jobbig spiral ni har hamnat i. :( Men givetvis kommer vi att få rätsida på detta igen! :)

Min teori är att vargen kommit smygande iochmed sjukdomar och vändningscirkus. Mammas attityd kom på svaj och liten vågar inte längre lita på det mamma påstår: Att allt är som det ska. Att hon sedan började tas upp ur sängen när det hon behövde var betryggande svar på frågorna bekräftade farhågorna att sängen inte var en trygg plats att vistas på trots allt. 

Så jag tror absolut att bandet behöver backas. Men inte genom att ge mat på natten (men mata på med mer fett- och proteinrik mat på dagen, det tror jag absolut) utan genom att mamma tar tillbaka ledningen och övervinner sina vargar. Solfjädern är ett bra KRISverktyg, annars är det ramsan som gäller. 

När det gäller vändningscirkusen så är det av största vikt att liten får göra av med sin energi på dagen istället. :wink: Magläge ALL vakentid ordineras! (bortsett från matstunderna såklart.... :roll:)
På det MASSOR av frisk luft! Minst ett sovpass och två vakenpass ute/dag. Och då snackar vi inte vagnåkning alltså, utan ner på marken och åla/kryp med er! :D
Slutligen är den sociala delaktigheten också otroligt viktig för att sömnen ska funka bra. En sexmånaders kan mer än man tror och kräver verkligen att få vara med och bidra till flockens överlevnad! Då sover man gott på natten :wink:

Så, borsta av Attityden en gång för alla nu! (För jag VET att den finns där :wink:
Har du SHN-boken förresten? Finns en hel del matnyttig läsning där, tror att jag eller någon annan länkat Safarin till dig tidigare? 
Även att Backa, skjuta vargar och fixa Attityden-tråden, va? Och Synd om lilla barnet.... Skriver på min telefon så jag har lite svårt att länka just nu. Allt finns att hitta här på aw.com under SHN-fliken resp forumets favoriter. Även om du läst dem redan så tror jag att du skulle må bra av en omgång till! :D

Som du skriver själv: Lilla Sigrid VILL inget hellre än att sova på natten, och det är DU som kan hjälpa henne att återvinna tryggheten! :heart:

Kram! 
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck

Inlägg av bäck »

TACK snälla Irmasmamma för ditt svar.

Det betyder mycket bara det att höra att någon tror på att rätsidan väntar där ute i en snar framtid!

Jag ger dig 100% rätt i att min attityd kommit på svaj. Men jag har ju varit tvungen att ta upp henne när hon spytt. Vad gör man i en sådan situation? Hon spyr lätt även dagtid, men detta med att skrika upp sig så fort, det är verkligen nytt.

Idag på em-luren när hon återigen grät upp sig så att hon nästan kräktes, lät jag henne ligga på rygg och öppnade dörren så det blev helt ljust och sjöng för henne. Då slutade hon gråta och sen tog jag först upp henne när hon var glad igen. Men så kan jag väl inte göra på natten, då vaknar hon alldeles för mycket. Eller är det bättre att hon vaknar till ordentligt än att man tar upp ledsen liten från sängen?

Det märkliga är ju att det inte händer varje gång. Både fm-lur och middagslur funkade jättefint idag och läggningen har också gått fint (lade en halvtimme tidigare för hon var helt färdig).

Att göra solfjäder medan hon skriker på det där sättet och får kväljningsljud funkar inte. Då spyr hon ner i madrassen.

MEN jag ska faktiskt försöka att inte spekulera på det där. Nu ska jag läsa AW lektyr som kvällsläsning, gå och lägga mig tidigt och styra upp en attityd som heter duga för natten. Kanske struntar lilla Sigrid helt i att gråta upp sig så mycket att hon nästan spyr, ifall jag låter min attityd osa hela vägen från vårt sovrum till hennes sovrum?

Och tack för maglägesordinationen! Det har vi redan gjort hela dagen idag, men inte de andra dagarna lika intensivt tror jag.

Nu ska det bli andra bullar! Jag återkommer med rapport! 8)

Tack igen!
:sleep: :sleep: :heart: :sleep: :sleep:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kan du kanske bädda med draglakan och plastad frotté under, så kan du dra fram nytt ställe alt. ta bort hela draglakanet och frottén OM liten kräks? (Imorgon natt blir det väl då förstås...)
Men framförallt tror jag som du, att en attitydförändring hos mamma kommer att lugna liten innan hon kommer så långt :wink: 
Räkna med extra frågor nu när du slutar ta upp, men kom ihåg att 100 frågor ska ha 101 svar!! Du ska alltid ha sista ordet med din självsäkra ramsa! :D

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

PS. Din nya attityd osar ända hit förresten!! :D :thumbsup: =D>
bäck

Inlägg av bäck »

Godmorgon!

Natten gick strålande. Lillan somnade ju efter smärtfri läggning igår redan kl 18.45. Hon nös och gnydde lite vid 01 och annars hörde vi ingenting förrän kl 05!

Kl 05 gick mannen in och vände henne och hon somnade om nästan direkt. Den nya attityden osade ju genom både mig och väggen och mannen. När han var på väg in till henne så sa jag att jag var säker på att det skulle lyckas! Ok, sa han och det funkade!

Sen var det dags igen 06.15. Då hördes det direkt att hon var hungrig. Eftersom att hon har ätit rätt mycket på natten de senaste dagarna och därför inte fick i sig så mycket under gårdagen, så valde jag att amma henne där 06.15 (men hon var inte ledsen när jag tog upp henne, sa bara väldigt mycket hungersljud). Det kändes viktigt att hon skulle få sova färdigt så att vi kan få en bra start på allt igen här idag. Hon ammades och somnade om snabbt. Sen vaknade hon till kl 07 igen och grät - men då avvaktade jag bara. Hon lät inte hungrig - hon bökade runt lite och sov igen på fem minuter.

Kl 07.30 tågade jag in och tog upp en väldigt glad liten (men fortfarande trött!), som nästan fått sova 13 timmar inatt! Det behövdes efter den sista veckans strapatser!

Herregud! Jag är så lättad och attityden är verkligen på väg tillbaka. Har just lagt henne till fmlur och det gick som en dans.

Just det förresten, hon sov i sovpåse också inatt. Det har vi inte testat innan. Tror det var bra för henne också. Hon vänder sig inte lika lätt i den och sparkar ju inte av sig täcket heller. Höstvindarna har ju redan börjat här, så plötsligt är nätterna lite kyligare.

Jippie, tänk att det redan känns så mycket bättre!

TACK och lov och extra tack till Sarisparis och Irmasmamma för de senaste dagarnas pepp!

Nu fortsätter vi med de nya bullarna här i Umeå.

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra för er alla tre!! :D \:D/ Fantastiskt bra jobbat! =D>
Jag blir så imponerad av er attitydförändring, kom nu ihåg den här fantastiska vändningen nästa gång det fnurrar. :wink:

bäck

Inlägg av bäck »

Ja, det är en viktig poäng! Det där med att man ska komma ihåg. Om man kommer ihåg kan vargarna kanske hållas borta? Hur kan liten egentligen märka attityden så tydligt? Det är helt otroligt. Det ska man också komma ihåg. Hur mycket attityden faktiskt betyder.

Tusen tack till dig igen. Ha en härlig söndag!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

WOW, vilket fint jobb ni gör!! =D> =D> =D>
bäck

Inlägg av bäck »

Hej hej igen igen!

Jag har en liten fråga... Det verkar nämligen som att lilla Sigrid numera kan vara vaken mycket längre tid åt gången. Kan sånt komma ganska plötsligt? Det är ju inte så förfärligt länge tills hon är 7 månader gammal - och då går väl sömnbehovet ner en smula?

Jag märker det framförallt på förmiddagarna. Nu har vi ju morgon 7.30 och "meningen" är att hon ska sova igen 9.15 - men på sistone blir hon vansinnig när hon ska sova där. Det verkar heller inte alls som att hon är trött överhuvudtaget. Jag vet att vi med AWs metoder inte går efter trötthetstecken, men jag har ändå alltid kunnat se att hon börjat bli lite mer stilla och trött precis innan läggdags. Så är det inte längre. Vissa dagar vaknar hon för tidigt, ibland låtsas vi att det är morgon och tar upp henne - men ofta ligger hon och pratar för sig själv. De dagarna som hon vaknat för tidigt är hon klar att sova utan att bli vansinnig, så det verkar som att hennes raseri hänger ihop med att hon inte längre hinner bli trött till läggdags. Har andra erfarenheter av detta?

Jag har låtit henne vara vaken längre några dagar och det verkar som att hon är klar till att sova efter 2,5 timme ungefär. Nu funderar jag på om jag ska införa ett nytt schema kanske?

Och en annan sak: Kan man ge knäckebröd att suga/tugga på? Hon har så många tänder nu och jag tycker mig märka att hon gärna vill vara med och äta själv. Hittills har hon bara ätit majskrokar för jag är så rädd att hon ska sätta i halsen? Men det behöver man kanske inte vara? Vad är bra att börja med efter dessa majskrokar? #-o

Tjuhej från oss. :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Låter ju mycket rimligt att liten vill ha nytt schema! Kör på det om det känns rätt för er tycker jag! :thumbsup:
Schemainspiration hittar du bland favoriterna :wink: Vissa byter till 2 lurar vid 7 mån och andra väntar till 9 mån. Fundera på vad som verkar passa din lilla bäst!

Ang plockmat så har jag fr.o.m halvåret gett allt möjligt. Tydligen är det så att så länge de små sitter upprätt, kontrollerar plockätandet själva och inte blir störda/rörda/skrämda så är risken minimal att de sätter i halsen.
Favoriter här har varit knäcke, riskakor, ångkokta grönsaker (typ morotstavar, broccolibuketter m.m.), äppelbitar, jordgubbar.......ja allt som går att plocka med helt enkelt! :P
Och så är det bara att skeda in purén under tiden! :thumbsup: :wink:

bäck

Inlägg av bäck »

TACK! Det ska vi genast testa!

Och angående nytt schema, så ska jag försöka pyssla ihop ett sådant här snarast...

En trevlig dag önskar jag dig och er andra!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej bäck :D

Hos oss har sockerfria skorpor varit mycket bra "hâlla i handen och äta själv-grej". För att inte tala om kantbiten pâ de finfina baguetter vi har tillgâng till här i Frankrike. :wink:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"