kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Nat »

Go kväll!!
Det braiga med Oliver är att han är riktigt seg på att gå igång, så han ligger bara och pratar, gnäller kanske lite och vi kan alltid vänta tills halv sju som är tiden.. så egentligen kanske inte klocka är superviktigt men tänkte att det kan hjälpa på traven kanske
Men vet du, det beror inte på att din kille är seg utan för att han börjar känna sig trygg i sängen. Han har ingen anledning till hysteriskt skrikande, gråtande eller annan oro utan han är rätt lugn med situationen. Sängen känns trygg, vara själv i mörkret med snutten var inte så läskigt som han först trodde.

Olivers enda problem just nu är att han inte vet hur han ska somna och komma till ro. Det kan du tyvärr, hur mycket du än vill inte hjälpa honom med. Du ger förutsättningarna men att sova måste han göra själv. Du kan ge honom lugnet (ramsa och trösta på plats istället för att ta upp). Du kan ge honom rutinerna/schemat (som gör honom trött på rätt ställen). Du kan ge honom utomhusaktivitet (som ger honom den välbehövliga solljuset som stimulerar nu är det dag och sen blir det natt och då kommer sovhormonet igång). Du kan ge honom social delaktighet (som gör att han känner sig glad in i hjärtat då han är sååå behövd). Du kan ge kärlek (som gör honom älskad). Du kan ge honom skrattet till gonattet (som han sen kan ligga och känna sig nöjd och glad över själv i sin säng).

Om inte alltför länge kommer han även att kunna somna snabbt och lätt både dag och natt och även sist men inte minst i vargtimmarna.

Du är ju fasligt nära målet nu :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej hej!
Närmre målet kommer vi! Insomningarma har i 3 veckors tid nu vart i princip ljudlösa :) dock blev oliver sjuk förra veckan och nu har det stökats lite men vi kör på och ger oss inte..

Dock är jag nu, som den mamma med minimalt tålamod jag är, grymt irriterad på vår lilla älskling, ibland önskar jag att han skulle va en skrikis, vilket jag känner själv låter helt absurt. men man ska ju inte ingripa om han är glad.. han sover 845-930 och i morse va han så kinkig pga sjukdom att jag bestämde mig för att lägga han en kvart tidigare, alltså 830 var han i säng. Tåla att tilläggas att vi kommit in i en period med 'vända till rygg och kan inte vända tillbaka'. Inatt höll vi på i en timme, men de va ändå okej i och mwd att han blev missnöjd. Men nu, så la jag han halv, en trött och grinig pojke, och vad gör han? Jo, vänder sig och börjar prata friskt med sin kanin. Efter ett tag går jag in ändå och vänder, gör detta x antal ggr, fast han var nöjd, och inte förrän typ 920, alltså 50 minuter senare visar han missnöje, blir vänd för sista ggn och somnar. Utnyttjar marginalkvarten åt andra hållet med så han nu får sova typ 20 minuter. Jag vet att han har ett privatliv och om han väljer att inte sova så är det upp till honom. Men jag vet också att mamma vet bäst och vad jag kommer behöva stå ut med nu, en supertrött Oliver i två timmar..
Någon som har några tips som kanske gör det enklare för honom att somna istället för att leka...?

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Och nu när han ska sova sina 20 så ligger han och är helt förtvivlad, det skär i mitt hjärta! Jag vill ju inte att allt ska gå åt helvete nu bara för att han är sjuk! Han har skrikigt nu i en halvtimma och jag tvivlar på att han kommer somna alls.. vad ska jag göra? Allt som gått så bra.. (därav inga frågor på ett tag :P) nu har han alltså inte vänt sig utan ligger bara och är upprörd/ledsen. Har påmint/bwkräftat en gång, han blev tyst så fort jag blrjade ramsa men gick igång sen igen. Ska jag backa bandet lite, typ börja bekräfta och kanske markera med solfjäder vid läggning osv? Vad kan jag göra så allt bara inte blir värre? Eller är det bara härda ut och köra på?
Oj nu blev han faktiskt tyst.. aja, skulle vara glad av lite tips och pepp :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av klockan »

Hej, kikar in här.
empinane skrev:Oj nu blev han faktiskt tyst.. aja, skulle vara glad av lite tips och pepp :)
Ja, du ser :wink:

Mitt bästa råd är att inte låta barnets beteende styra ev byten av strategi alltför lättvindigt. Man bör nog vänta ngr kvällar för att se om det verkligen är ett mönster innan man ändrar sitt eget bemötande. 2 v brukar jag ha som måttstock. Annars är det lätt att man börjar förvirra istället för att svara sakligt på de frågor barnet ställer.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej! Det är lätt att tro att saker och ting kommer fortsätta vara som det bara råkade bli en dag :P han skrek då i 35 minuter och sen i 25 minuter vid kvällsläggningen och sen var allt som vanligt igen dagen efter. Så tack för lugnande ord :)

Har funderat på en sak, det är ju ett tag kvar men ändå, när han uppvisar att han vill sova mindre, vad tar jag då bort? Han sover nu 12-45-2-20. Har tänkt att ta bort 20 för den strular lite redan nu men ska jag ta bort mer? Hur "brukar" man göra vid detta sovupplägg? :)

Kram Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
De flesta tar bort em-luren först. Vår lillebror har dock alltid sovit sina daglurar utan knorr men vaknat lite tidigt på morgonen så jag valde att korta ner fm-luren till 20 minuter (från 45 min) innan jag tog bort em-luren om du förstår vad jag menar, 12-20-2-20. Jag tyckte att han var för liten för två lurar då. Nu har även em-luren försvunnit och då har jag valt att skjuta fram långluren en halvtimme i schemat för att inte eftermiddagen ska bli så lång. När slutligen fm-luren försvinner kommer jag att flytta tillbaks långluren till mellan 12 och 14 igen. Så har vi gjort. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Okej. Men om jag väljer att ta bort 20-soven, då har han ju schrmalagt 14 Tim och 45 min. Ska jag ta bort något mer eller låta det vara så mycket sömn?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

hej!
Vad jag kan se är sömnbehovet för 6 månader 15 timmar så då ligger du ju redan på minus 15 minuter när du tar bort em-luren.

Sovs den ibland och ibland inte tycker jag att du kan ha kvar den ett tag till. Eller har ni tidiga mornar oxå? Många behåller em-luren tills det inte alls sovs på den. Man kan ERBJUDA sömn i 20 minuter, gå en promenad med vagnen eller så. Liten har möjlighet att sova om han vill. Som det ser ut nu ligger ni endast 5 minuter + i sömn och det är ju inte för mycket. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej! Ja nu sover han den oftast men det stökas en halvtimme i sängen innan men jag har för avsikt att behålla den en månad till så det är när han blir sju månader, och behovet sjunker till 14 Tim och 30 min. Så det är då jag undrar, om han då ska få hela 14 o 45 minuter?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Manfred10 »

Han sover 20 minuter på em om jag förstår dig rätt? Men du säger att han stökar i 30 minuter INNAN han somnar? Då är luren redan slut. Ta upp honom när det är dags att gå upp. Om du bjussar på extra tid eftersom blir det ingen skillnad i sömnen, han lär sig inte. Bjussa eventuellt på 10 min insomnings/snacktid innan luren och ta upp när schemat säger slutsovet!

Alternativ 2 ta bort all eventuell insomningstid vid alla lurar läggning när luren börjar (max 5 minuter tidigare) ex 9.30 och ta upp när luren är slut, ex 10.15, efter 45 minuter. Han har fått möjlighet att sova, det viktigaste är inte att varenda minut sovs utan att han har förutsättningarna.

Alltså bjussa inte på extra tid efter luren för att han inte somnar i tid, ta upp honom enligt schemat. Med GLADA MINER! :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Ytterligare ett tips! Stirra dig inte blind på ålder och sömnbehov, det kan variera. Justera schemat när liten är redo för det och ber om det, dvs genom att vakna för tidigt på morgonen under en längre period eller "icke-sova" på em-luren till exempel. Då ryker em-luren först i ditt fall skulle jag tro och efter ytterligare 10 dagar ser du om du behöver justera schemat ytterligare till närmsta naturliga sovpass.

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Ja jo jag har väl varit lite generös vid sista soven eftersom han stökat med den sen den dagen vi kortade den.. men okej, jag ska bli hårdare (vilket kommer innebära att han inte sover..) han har lixom aldrig slutat vakna för tidigt/i vargtimmen så det är ju svårt att veta om han har för mycket sovtid eller inte.. vad tror ni? I morse tex vaknade han 5, vände sig till rygg 5 ggr och lekte/pratade mellan varven, sen somnade han om 6.15 och väcktes sen 6.30. Och så brukar de flesta nätter se ut, uppvak mellan 5-6 och somnar möjligtvis om, ibland inte.. vad tror ni? För mycket sömn eller bara jobbiga uppvak? Men som sagt, jag börjar med att vara hårdare vid sista luren.. :) så får vi se.. om han typ på 2 veckor nu inte somnar ö h t och verkar pigg och glad ändå, kan jag ta bort den då fast han bara är 6,5 månader då? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av klockan »

Kikar in här! :D

Att vänta 2 v (varken mer el mindre) och se om det verkligen rör sig om ett mönster tycker jag är en jättebra plan, då VET man och kan förhålla sig till det och handla därefter. Det är lätt att man bildar sig en uppfattning av hur de "senaste" nätterna/lurarna sett ut och så får det vara "sanning" när det ibland kanske rör sig om enstaka tillfällen :wink: så kör på det du!
empinane skrev:Men som sagt, jag börjar med att vara hårdare vid sista luren.. :)
:thumbsup:

Sen: kolla här : http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

lite mer individualiserat tänk kring schema i olika åldrar utifrån om man har en tröttis el en piggis. Scrolla ner till andra inlägget så ser du olika förslag. Kanon enl mig!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Har spanat in schemaförslagen, vilken bra tråd :) Oliver sov första gången sina 20 minuter igår, så vi får väl se hur nästa vecka blir :P min tanke är iaf, oavsett när jag tar bort den att lägga schemat såhär:

19-7 sova natt
7.15 frukost (tänker utnyttja detta eftersom det brukar bli typ då)
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.30-14.30 sova
14.30 mellis
17.00 middag
18-19 bad, nattslurk, skratt.

Vad tycker ni? Är det ok med bara 2,5 h mellan mellis och middag? Tanken är att det ändå ska va lite tid tills vällingen så han orkar den..

Såg för 7-8 månaders, piggis-schema, att det var 12-2-20, är det dumt att ha 12-20-2? (När detta så småningom är dags) lunchluren funkar så himla bra så de känns trist att behöva laborera med den. Förmiddagsluren strular lite till och från, oftare och oftare nu (men jag är hård på även den :P), så det känns naturligt att så småningom bara korta den..
Synpunkter? :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av klockan »

Jag tänker bara att det kan vara svårare, ju äldre man blir, att sova långluren om man får tid på fm. Men kortar ni långa luren till 1.5 tim i takt med åldern så är en 20-min på fm inga problem tänker jag.Så har vi haft det till strax över året från ca 9 mån ålder (dvs : 12-20-1.5).

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej igen!
Nu är jag här igen efter ganska lång tid :) det mesta funkar jättebra här hemma, Oliver har hunnit fylla ett precis och sover nu en gång om dagen bara :) läggningarna funkar nästan alltid fläckfritt, och efter väldigt lång tid med något för tidiga uppvak (utan gnäll) så sover han nu tyst i 12 timmar :)

Men såklart eftersom jag skriver här så har det dessvärre börjat dyka upp ett problem. Det började kanske för några veckor sedan då han vaknade upp vid 22-tiden och va jätteupprörd. Vi avvaktade och tänkte att han skulle somna om av sig själv men det gjorde han inte.. han blev bara mer och mer uppjagad och vi gav väl efter typ 20 minuter en ramsa som inte funkade, väntade, fick in å la tillrätta å ramsade ut, buffade efter ännu längre tid men inget hjälpte. Tillslut gjorde vi det man inte ska (då va klockan tolv på natten), vi tog upp honom, satte oss i soffan och jag tänkte att han får somna i min famn. Men då han lugnat ner sig blev han jätteglad och ville börja leka, och jag började undra hur i h*vete jag hamnade i soffan mitt i natten med en bebis i famnen helt plötsligt.. så efter ca 10 min i soffan gick jag in i hans rum, la honom med en vanligt läggning och så somnade han bara! Så man kan ju undra vad som försiggick i hans huvud... Dan efter märkte vi oxå att han blivit förkyld..

Sedan dess har aldrig läggningarna strulat, men detta typ av uppvaknande har hänt flera gånger. Flera gånger har det slutat med att vi har tagit upp honom och lugnat honom, men han har alltid somnat om själv tillslut i sängen själv. Vi har inte sett något klockrent mönster i varför detta händer, men nu är han förkyld igen och detta har hänt igår och två dagar innan nu. Vi börjar alltid med att avvakta när det händer, men efter ett tag går vi in, lägger tillrätta å ramsar ut, vilket aldrig hjälp och efter ett tag brukar vi ta upp honom i rummet ett tag tills han lugnat sig och sedan lägga igen. Ibland har vi gjort detta flera gånger, tillshan somnar om helt enkelt. Jag vet ju att detta är "fel" men jag står handfallen. Har ni några tips på vad jag ska göra? Ska jag backa bandet lite å ramsa vid första pip? Utöver detta sover han helt fläckfritt :)

Tacksam för synpunkter på detta :)

Kram emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"