Börja kura min fining på 4,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Airam

Re: Börja kura min fining på 4,5 mån

Inlägg av Airam »

Hej igen!oskar skriker ju alltid när jag lägger ner honom för att sova,bättre på dagarna då han oftast somnar på 5 min men på kvällen håller han på i ca 20 min.ska jag finnas där hela tiden och klampa på/ramsa och alltid ge bekräftelse eller kan jag ge en tydlig ramsa och sedan lämna det över till han?alltså gå därifrån,och inte ge bekräftelse?för det är inte av mina ramsor han tystnar utan av sig själv.

Det är alltid nån lur som krånglar på dagen då han alltid vaknar tidigare.är det ok att ta upp honom,vid nöjt tillstånd, ca 15 tidigare vid tex 45 min luren?om det är så att man har gjort allt för att få honom att somna om utan att han tar till sig det?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Airam! :lol:

Först tar vi bort alla negativa förväntningar inför läggningen. Du är så glad, så glad och du lägger ner honom, när han har skrattat länge och väl. :wink: Sedan gör du en tillrättaläggning- UT med en hejdundrande ramsa som är så hurtig och äppelkäck så man nästan kräks en smula. När vi haft fnurror ( har precis kommit ur en minifnurra här) så gör jag en ramsa där jag i princip skrattar mig ut- då brukar min sambo göra skämt-hulkningar i soffan över käckheten. :mrgreen: Men si där, nu sover hon som den lilla gris hon är. Knäpptyst. Iallafall- nu när ni kommit in i kuren- så lyssnar du. Om han blir ledsen få han ramsa- du behöver inte bekräfta honom när han blir tyst längre. Har du bakat ihop påminnelsen med bekräftelsen? Är han arg, sur, muttrig, gnölig så är du fullt upptagen med husljud. Du håller din överkoncentration stången och han förstår att det är någon som håller vakten åt honom. Win-win situation :lol:

Sedan har du dina marginalkvartar tillhands ja. Dock är man restriktiv med dem under kurningen. Är det em.luren som krånglar?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Airam

Inlägg av Airam »

Tack lilloppansmamma!då ska jag vara överkäck hela dagen imorgon,iallafall vid läggningarna.tycker att det är lite svårt att höra om han är ledsen/arg.nä jag har inte bakat in dem än genom att han alltid sätter igång och skriker då jag går ut med ramsan men det ska jag strunta i och baka ihop ändå?det har varit em-luren som krånglar men idag funkade den:)men på fm och långluren har han alltid vaknat tidigare.eller första luren vaknade han för att han hade spytt,inte så roligt att ligga i:(en riktig kräkpojke.

Han sover ju i vårat sovrum(håller på att renovera)och på söndag flyttar vi in igen...kan man ramsa från sängen om det skulle behöva påminnas eller måste man ut ur rummet?han kommer inte att vakna lätt då det kommer en snarkandes karl in i rummet?han ligger ju avdelad med gardiner.

Tack tack för all hjälp!
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Det LilloppansMamma skrev var riktigt bra råd tycker jag. Följd dom till punkt och pricka och det kommer säkert gå bra idag.

Till syvene och sist är det så att en glad, lugn och harmonisk mamma (oavsett om det är äkta eller teater) faktiskt mycket lättare för över detta på sitt barn som sedan somnar och sover så gott.

Mycket positiv attityd till ditt barn. Trygga ramsor som jag definitivt tycker du ska baka ihop med bekräftelsen nu.

Utöver det är du ute minst två gånger om dagen?
Skrattar ni tills barnet kiknar inför varje läggning?

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Airam

Inlägg av Airam »

Jag tar till mig allt och kör på:)liite svårt att få honom att kikna innan läggning lite skratt kan vi få fram fast vi båda gör allt!killas suger på tår,kastar i luften,sjunger ja u name it!
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Jag tar till mig allt och kör på:)liite svårt att få honom att kikna innan läggning lite skratt kan vi få fram fast vi båda gör allt!killas suger på tår,kastar i luften,sjunger ja u name it!
låter bra det!!
Har han en snutte? isåfall kan jag säga att gömma snutten som sen får dyka upp på olika ställen.. brukar vara poppis. Andra populära skrattet till gonattet är att ta med en blomspruta och spruta på mamma som får vatten i näsan och sen på bäbis.
Min son har alltid älskat när jag har lagt honom på ett täcke och sen kastat upp honom i luften alternativt tar min hand under täcket och buffar på honom underifrån. Snutteteater är också uppskattat. Man tar en massa av barnets nallar och sen får snuttarna sjunga och dansa.

Lycka till!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Airam

Inlägg av Airam »

Tack Nat då ska jag prova det!härligt med konkreta förslag,uppskattas;)en fråga jag ställde tidigare var ju att på sön så flyttar vi ju in i sovrummet igen,om det skulle behövas ramsa kan man göra det från sängen eller ska man smyga sig ut?i övrigt har lurarna fungerat riktigt bra idag och han har somnat fort,den långa luren vaknade han dock efter 35 och var ledsen ett tag.gick som vanligt vid läggningen,han var arg men det ska bara bli bättre!på nätterna vaknar han oftast vid halv fem fem och sedan vid halv sju och är då oftast vaken till sju.men jag har ju verktygen så det är bara att köra på,det är ju ny ordning i fabriken så det tar väl ett tag innan allt sitter!
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

Hej igen!
Natten har gått bra med bara ett uppvak vid halv sju.surrade på mm tills kvart i,kanske skulle jag ha tagit upp honom då medans han var nöjd,började skrika upp sig men gick in vid sju då han tystande för någon min.nu börjar liggdelen bli alldeles för liten för min lilla klump så vi måste byta till liggdelen,men som sagt har vi en bugaboo så den går ju bara att ligga på rygg i,typiskt när han nu har fått korn på magläget.nu är det ju sista dagen på uppföljningsveckan.kan man byta till sittdelen och introducera det utan tvivel och köra på som vanligt,täcka för med filt såklart?Några tips?

Sen en fråga sen innan,vi flyttar ju in ikväll i sovrummet.om han vaknar ska jag ramsa utifrån rummet eller kan man göra det från sängen?

<3
N 180607.
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Om jag förstår dig rätt så vill du ha en vila i vagnen- men nu på rygg i och med att du byter till sittdelen? Ditt schema verkar ligga långt bak i tråden, så nu har jag inte riktigt koll på ditt schema. Men kortare 20 min pass skulle väl funka för det. Om jag får spekulera lite så tror jag att det kan komma extrafrågor- men om du har attityden så borde det gå vägen. Jag personligen har inte lagt Loppan för att sova i vagn särskilt många gånger efter kuren, eftersom hon sover överlägset bäst på mage.
Airam skrev:Sen en fråga sen innan,vi flyttar ju in ikväll i sovrummet.om han vaknar ska jag ramsa utifrån rummet eller kan man göra det från sängen?
Visst, när ramsan väl fungerar, kan man ramsa från sängen. Det har jag gjort. :wink: Känner du att ramsan sitter så behöver du inte gå ut och ramsa.

Fint ni har jobbat!

Airam

Inlägg av Airam »

Ja ursäkta att jag inte var tydligare.som det ser ut idag har vi två pass ute på 45 min en på fm och en på em.eller ofta blir det 35 pga att han blir så arg när han läggs ner.(samt 1,5 inne vid lunch)så du har alla pass inomhus?skulle man kunna börja med det nu efter en vecka?eller skapar det bara förvirring.kanske bara ha sista luren ute som såsmåningom kortas ner?och har mkt utevistelse på schemat vaket tillstånd?ja ramsan sitter hyffsat men kanske ska ge det en vecka till...

Tack för alla svar tips och idéer.<3
N 180607.
LilloppansMamma

Hej och hallå!

Jo, jag har haft alla vilor inne. Har en skitvagn, rent ut sagt, att sova i. Men känner du att det kan funka så ska du absolut köra vilor i vagn! Känn efter själv vad du tror blir bäst för din kille. :heart: Och om du känner att du då vill byta, så gör du det helt enkelt. :wink: Vet att många har tagit sista vilan i vagn- många tycker att det är smidigt då den liksom försvinner först. Då är det smidigt att ge förutsättningar för sömn- man tar en promenix helt enkelt.

Airam

Inlägg av Airam »

Inatt sov lilleman hela natten och ingen ramsa behövdes,inte ens på morgonkvisten!han vaknade kvart i sju men var nöjd tills jag gjorde godmorgon!idag har han även sovit alla lurar som han ska:)han skriker fortfarande när jag lägger ner honom men fattar galoppen fort om dagarna men på kvällarna tar det ca 20 min innan han lugnar ner sig och somnar.jag vet att det sitter i skrattet till godnattet men vi kämpar med det men han är svårflörtad!provar verkligen allt så tillslut ska vi väl hitta något som får honom att kikna av skratt.just nu ler han och skrattar försiktigt...bara nonchit nöjd liksom!haha man är ju helt slut innan varje läggning.aja ville bara dela med mig!
N 180607.
LilloppansMamma

Härlig rapport! =D> :lol:

Känner igen mig i det där med att vara helt slut efter skrattet, det är jag fortfarande :shock: :lol:

Det där glada kommer, ni få stå för det glada och hurtiga och skapa den där glada inramningen på det hela.

Airam

Inlägg av Airam »

Hej och hallå!

Vi jobbar på här hemma. Har flyttat första luren till att sova inne och det funkar super. sista luren är lite bökig men den ska sitta tillslut den med. En fråga bara. Nu har oskar som lades vid sju först tystat, blivit arg och sen bara mumlat och gnytt fram och tillbaka, då ska man inte göra nått va?tycker bara att det tar sån tid...det har ju snart gått 45 min, rekord :? eller ska jag markera med en ramsa här?

en fråga ang tillrättaläggningen, ska man nu bara upp med armarna och ut med benen, om huvudet redan ligger rätt ska man strunta i att lägga till det och sen bara gå ut eller fortfarande göra en snabb solfjäder?

små funderingar medans jag väntar på att han ska somna:)
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

Ville bara säga att jag gick in efter det hade gått 50 min efter läggdags då han tog nya satser,lät som att han gurglade,trodde att han hade spytt men han låg på rygg,inte konstigt att han inte somnade så lätt!så jag vände,la tillrätta och solfjädrade tills han var sömntung och gick ut med ramsa.hoppas det var ok.pratade på lite efter men tyst på nån min.
N 180607.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"