Ensam kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nina71

Re: Ensam kurare

Inlägg av Nina71 »

Tror att jag hängde med :) Hur länge kör man sen med kvartar för att komma till originalschema?

Det jag funderade på då vi är inne i uppföljningsveckan och jag har haft lite kämpigt att hålla henne vaken på kvällen plus att hon vaknar tidigare är om jag tex redan ikväll lägger henne tidigare och tar upp henne tidigare och sen låter resten av schemat följa det? Eller ska jag vänta till söndag? Vill inte förstöra något nu :)

kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Det tar en dag om man med hjälp av marginalkvartar skjuter schemat en timma. Ex. Du tar upp en kvart senare än vanlig, 1:a luren lägger du en kvart senare än vanligt. 2:a luren en kvart senare än vanligt. Läggdags på kvällen en kvart senare än vanligt. Det är en variant. '

Videunge menade också att man inte nödvändigtvis behöver lägga en kvart senare vid kvällsläggningen, eftersom de små liven kan vara lite extra trötta. Man kan också flytta med maten med det förskjutna schemat. För även med maten, kan man utnyttja marginalkvartarna. Fiffig uppfinning, det där med marginalkvartar, eller hur? :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hjälp jag måste vara trög..får inte poletten att ramla ner gällande hur marginalkvart fixar en timmes förändring!?

Minis schema nu sommartid är ju upp 07 äta 08 äta 09:30 sova 11 äta 12:30 sova 14 äta 16 sova 17 äta 19:30 natt om jag inte ändrar tiderna i hennes värld så blir det alltså 06,07,08:30,10,11:30,13,15,16,natt 18:30.

Så för att använda marginalkvart att ändra det så ska jag enligt videung väcka 06:15 på söndag alltså ändrar jag hennes tider med en kvart men blir då schemat 06:15,07:15 osv? Hajar inte riktigt :)

kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Ja, nu ska vi se här :mrgreen: :

Vi säger att du ställer om klockan på natten. I vanliga fall står klockan på 7, men nu på söndag kommer den att visa 6. Där är vi med allihopa? :lol:

Nu ska vi flytta schemat en timma den dagen. En variant är då följande: Du tar upp klockan 6.15 ( 15 min +) Nästa lur som sker 08.30 lägger du 9.00 (30 min +). Middagsluren (11.30) lägger du 12.15 (45 minuter +) Sista luren (15) kan du lägga 16 (+ 60 min) Då har du skjutit schemat en timma med hjälp av marginalkvartar. Då kan du lägga vid 19.30. Hänger du med i principen? Ber om ursäkt om jag tolkat ditt schema fel, det var lite klurigt skrivit, visste inte om det var äta eller sova ibland, men jag tror jag fick det rätt. :wink:

Såg nu att ni är inne i uppföljninsveckan. Här får du känna av om det är klokt att skjuta i schemat. Annars kan du vänta en vecka eller två. (ursäkta om jag förvirrar dig ytterligare här, :oops: )

Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack söta :) Nu ramlade poletten ner! Har funderat på det där och kommer köra på med gamla schemat ett tag så att det verkligen sitter och sen jobba med marginalkvartar. För nu börjar det sakteliga sätta sig och hon äter mycket bättre så jag vågar inte chansa på att ändra just nu.

kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Låter toppen! :lol:

Nina71

Inlägg av Nina71 »

Första natten som jag inte behövde ingripa alls. Hon vaknade till två gånger och grät lite men somnade snabbt om. Det känns helt galet nästan lite ofattbart :D Jag är helt slut och lycklig men lite rädsla att bubblan ska spricka.. Kan detta vara möjligt!? Till och med min mamma som innan inte alls trodde på detta är chockad över hur bra det har gått och hur mycket hon plötsligt sover..

Nu måste jag bara våga att börja leva igen :)

kram alla :heart:
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Underbart, nu är det bara njuta njuta njuta som gäller och försök sova och vila så mycket som möjligt för du har ändå en lång period bakom dig med för lite sömn..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nina71

Inlägg av Nina71 »

I två nätter nu har det fungerat fint och jag har fått väcka lilla fröken på morgonen :heart:

Jag har bara en liten fråga då det känns som om jag har lagt första vilan lite sent 09:30 dvs 2 och en halv timme från väckning. Jag har fortfarande kämpigt att hålla henne på humör och vaken sista halvtimmen mellan 09 och 09:30 så idag la jag henne 09:15. Visst kan jag ändra detta nu och köra på 45 min vila från kvart över istället för halv? Allt annat fungerar fint! Kanske hon till och med skulle behöva sova redan 09 men jag började med kvarten..

kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Ni är förbi uppföljningsveckan nu va? :oops:
Isåfall, ser jag inga problem med att lägga luren lite tidigare. Ibland upptäcker vi hur schemat kan förbättras. Då får vi helt enkelt ändra lite, så det passar liten som handen i handsken. :wink: :lol:

Nina71

Inlägg av Nina71 »

Det är sista dagen på uppföljningsveckan idag. Jag la henne en kvart tidigare igår och jag undrar om denna lilla kvart rubbade dagen då det var svårt för henne att få till resten av lurarna :( Samtidigt fick hon en tand igår så det kanske också ställde till det. Stökig läggning men hon somnade tillslut och vaknade bara en gång i natt då hon snabbt somnade om med ramsa. Jag la henne en kvart tidigare idag också på luren så att jag är konsekvent och hoppas jag inte stökar till det allt för mycket. Tänkte följa de övriga tiderna i en vecka till och sen övergå till vintertid. Idag flyttas hon till eget rum och förhoppningsvis ska det gå bra :)

Tack för allt utan er hade jag aldrig klarat detta!!

Stor kram
Mini 110329
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:

så länge man beter sig som vanligt och förmedlar säkerheten och självklarheten så brukar det mesta gå till sig.strulläggningar/strulnätter har vi alla då och då :roll: jag brukar försöka att inte fästa mig så mkt vid det...även vi vuxna har ju sämre dagar/nätter ibland tänker jag.

du har jobbat suveränt fint och kan känna dig hur nöjd som helst! vilken bragd! :D

kram :heart:
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack söta för pepp och som alltid goda råd som ni alla levererar :heart: :heart:

Helt groggy nu av trötthet och av att äntligen få sova :D Vilket går sämre för mig än för mini :D :D Fast det kommer väl :D

kram
Mini 110329
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> :sleep: :heart: :thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hej alla fina!

Vill bara rapportera att min lilla tjej sover fint på nätterna :) Visst vaknar hon ibland och vi har lite stökigt med dagslurarna men vi jobbar på det :)

Jag kommer för alltid vara tacksam för boken Sova Hela Natten och ert stöd. För det är sån stor skillnad från hur vi hade det innan jämfört med hur vi har det nu. Jag börjar bli människa igen efter nästan sju månaders nattväckningar och inga dagsvilor. Känns fortfarande lite konstigt att få sova och vaknar upp mer än vad lillan gör :)

Hon äter numera jättebra och till och med den andra frukosten slinker ner :)

Jag har bara en liten fråga gällande maten då jag till exempel imorgon kommer att vara på en träff precis över mellis kl 14. Har ni tips på vad man kan servera lite snabbt utan att behöva laga till gröt eller mata!? Ger ni välling då? Står dom sig bra på det? Lite dålig på detta med mat :? Har fått Ella smoothies men har inte hunnit testa om hon gillar det.

kram på er
Mini 110329
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"