Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
susanne med O

Re: Lillasyster

Inlägg av susanne med O »

Hej

Hon äter enbart det som jag nämnde i mitt senaste inlägg, vet inte om det finns gluten där i?

På dagarna går det hyfsat, visserligen är hon rätt arg när jag lägger henne men hon sover ändå sina pass.
Men nu i natt var det hemskt :shock: hon sov ca 1,5h timme och vaknade sen, om jag hade tur så sov hon sen 2,5h men vaknade sen igen....I natt gick jag nog upp 10 gånger :( Känns helt galet eftersom allt gick sååå bra med hennes nätter fram till att jag försökte ta bort det sista nattmålet. Vi har kört SM från start.
Vet verkligen inte vad som gått snett. På natten är hon lite gasig i magen, pruttar ganska rejäla pruttar.
Jag är gråtfärdig, känner mig helt slut. Måste ju orka med dagarna också, har ju 3 små till som kräver sitt :D

Tror att hon snart är för stor för vagnen så jag vill hemskt gärna få ordning på nätterna innan jag måste flytta över till spjäläng. Men jag vet liksom inte var jag ska börja? Känner mig helt vilsen

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

Uj uj, låter inte så roligt :(

Jag tycker ofta att mina barn betett sig likadant vid magont som vid hunger. Att din lilla pruttar mycket tyder ju i och för sig på att hon kanske är besvärad av det :-k
susanne med O skrev:Tror att hon snart är för stor för vagnen så jag vill hemskt gärna få ordning på nätterna innan jag måste flytta över till spjälsäng.
Funderar på om det kanske är så att vagnen redan är för trång? Jag hade nog övervägt att flytta över till spjälsäng. Gränsa av den med några kuddar så den inte blir alltför stor för henne.

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag är lite allmänt misstänksam mot gluten, många magar verkar ha svårt för det. Och gluten finns ju i välling. Det råkar inte vara så att magproblemen dök upp i samband med införandet av vällingen?

:heart:
susanne med O

Hej

Nej problemet dök inte upp i samband med att hon började dricka välling. Jag tror nog att det bror på vad jag äter, hon kanske har en lite känslig mage...
Men nu har hon varit bra i magen några dagar, och sovit sååå mycket bättre =D> Nu ammas hon bara 1g. på natten oftast runt kl 4-5.
Idag monterade jag ihop spjälsängen så snart flyttas hon över dit :)

Susanne
susanne med O

Hej igen

Jag läste nyss om TorsMamma recept på "nattmacka" och blev så imponerad av att din son sov 12h 5dagarn innan han blev 4mån !!!
Min dotter blir 5mån om6 dagar och då undrar jag ju självklart varför inte min dotter kan sova 12h natt, jaja jag vet att alla barn är olika :lol:
Men finns det nått "dunderpecept" på vad jag kan stoppa i henne inför natten för att hjälpa henne på traven...I kväll åt hon gröt kl 18.30 (gjord på välling pulver och mixad havregryn,hon fick 3msk med sånt pulver blandat med vatten)

Susanne
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nja dunder och dunder... :lol: Men det är dagens SAMMANLAGDA matintag som spelar roll för nattsömnen. Småfolk i 5-6 mån åldern är ofta vääääldigt hungriga typer :shock: Mata på med mat under dagens måltider. massor av riktig mat. Potatis, majs, ärtor hitta på. och så rejält med smör på. Det var receptet på god nattsömn hos oss. :wink: Och så förståss ut och röja lite i snön så man får upp aptiten ordentligt. :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
susanne med O

Hej

Vad är det för slags smör jag ska tillföra, funkar det med flytande culiness (?) eller ska det vara en klick bregott?
Idag gav jag henne grekisk yoghurt till gröten, hon verkade gilla den :P men hur mycket kan jag ge henne åt gången? Idag åt hon ca ½dl.
Hon var på 5mån BVC koll häromdagen, då vägde hon 6,7kg. Hon låg strax under kurvan, men vår sköterska verkade inte oroad över det. Men jag vill gärna att hon går upp i vikt.
Mina 3 andra barn vägde 7,6kg,7,8kg och 8,2kg nr dom var 5mån.

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag är en förespråkare av riktigt fett, jag skulle aldrig i livet stoppa i mig konstigheter såsom margarin och skulle aldrig ge det till mitt barn heller. Osaltat riktigt smör och kallpressad rapsolja är nyttigt!

Kul att hon gillar youghurt! Jag ser inte varför du skulle begränsa mängden om hon gillar det (och inte får typ jätteont i magen)?

Jag tycker sömnen är en bra måttstock för matintaget, funkar sovandet bra äter hon förmodligen lagom mycket också. Dessa kurvor är nog inte så mycket att hänga upp sig på. Dock så blir man ju inte fet av fett..... ;)

susanne med O

Hej

Då ska jag börja blanda i vanligt smör ist :)

Tyvärr har lilla tjejen börjat vakna till i vargtimmarna.
Imorse vaknade hon redan kl 5 :shock: .Så från kl 5 till 6.45 klagade hon,sov lite grann och klagade lite till. Jag ramsade innifrån rummet (hon sover hos oss) mot slutet fick jag även buffa henne. Till slut tog jag upp henne inom marginalkvarten. Men hon visar inga tecken på att vara hungrig då, så jag vet inte riktigt varför hon vaknar. Känner att jag ska sätta mig och läsa på om vargtimmarna senare idag så jag är förbered för imorgon bitti.
Hon var ju väldigt trött i morse innan sitt första sovpass 8.45 men vi kämpade på och jag la henne på hennes ordinarie tid, men ändå vaknar hon 10 min för tidigt...
Susanne
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hur har ni det med mörkläggningen?! Våran plutt vaknade alltid i vargtimmen innan vi satte upp aluminiumfolie på fönstren. Becksvart!! :sleep: :sleep:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
susanne med O

Hej

Vi använder också folie :) . Men när hon flyttar in i syskonens rum så är det mörkläggningsgardin.
Hur förvarar du foliet på dagen, eller låter ni den sitta även då?

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Här finns massor med bra mörkläggningstips! :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hos oss sitter folien uppe dygnet runt..... 8) Känns alldeles för meckigt att hålla på att sätta upp och ta ner hela tiden. Så sovrummet är som en mysig grotta utan dagsljus :D :sleep:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
susanne med O

Hej hopp !!!

Om 9 dagar blir lillasyster 9mån, hur gick det till :lol:
Jag har redan dragit ner lite på fm sovpasset,där sover hon ca 20min. I övrigt ser hennes schema ut så här:

kl 7 God Morgon
kl 8.45 sova ca 20min
kl 12 sova 1½h
kl 13.30 vakna
kl 19 Sova natt.

Nu vill jag gärna ha lite råd om när det passar bäst med mat tider.
Till frukost dricker hon ca 200ml välling och den vill vi behålla, inom timmen brukar hon äta gröt. (När är det dags att ta bort den?) Har för mig att det är snart hon kommer visa att den inte behövs längre?
Storasyskonen äter lunch kl 11.30, blir det för länge att vänta ända dit för lillasyster?

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tror det kan bli lite kämpigt att stå sig från 7 till 11.30 på bara välling, men med den där andra frukosten låter det som en bra idé tycker jag! Trevligare om alla kan äta samtidigt ju. Men alla är ju olika, en del vill äta mycket på morgonen och anrda inte. Prova vettja! :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"