Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av Nat »

hejsan,
Det tar allt mellan 5- 15 min för han att somna... men jag antar att det tar sin tid eller hur?
Det SKA ta cirka 10 m inuter att somna in både för barn och vuxna. Tar det 60 min så har man insomningsproblem och tar det 1 minut är man övertrött. Tycker det låter alldeles utmärkt att det tar mellan 5-15 minuter.
Vi är ju helt överlyckliga att han sover hela natten (han vaknar någon eller några gånger ibland men somnar om själv) fram till oftast 6 men målet är ju 7.30-7.30 och vi slutar inte förän vi är där :)
=D>
Min enda fråga idag är gällande maten. Jag ger han ca 1 stor mat burk(hemmalagad mat dock) och ca en halv frukt burk som jag ger samtidigt som maten då han inte gillar det jätte mycket utan. Men man får liksom liksom distrahera honom med leksaker, lek prat, ja allt möjligt. Han gnäller mycket och får rysningar ibland men han får i sig hela burken och jag burkar sluta när han får kväljningar.
Jag tycker inte att det är meningen att barn (eller vuxna) ska äta tills de får kväljningar. Då är man för mätt eller har ätit för snabbt eller tycker illa om maten. Jag skulle själv inte vilja äta tills jag kräks och skulle således inte göra det mot ett barn heller. Spädbarn är ju lite annorlunda men nu pratar vi om ett barn.
Äter han själv? annars brukar det vara så att när man måste ta fram leksaker för att distrahera då är de helt enkelt sugna på att få äta själva. Mamma och pappa kan gärna hjälpa till men barnet behöver få lära sig att äta själv (med fingrar eller sked).

Om du inte redan har det så köp en heltäckande hakklapp, finns billiga på IKEA och COOP.

Skriv gärna in alla tider du ger mat och vad du ger varje gång så är det enklare att få överblick exakt hur mycket mat du får i honom.

Jag tänker också så här, sover han gott hela natten är han antagligen mätt och således har ni inte direkt ett problem :D

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej,

Nej tycker det känns tråkigt att behöva distrahera honom med saker hela tiden d var så jag gjorde med min stora pojke och fortfarande gör för han åt knappt en halv burk mat upp till 1 års åldern.
Jag har gjort det nu då jag läst att man ska truga och att de ska vara mätta för att klara av en hel natt plus att han som sagt inte tar emot en droppe ersättning som nattslurk.
Vill inte att han ska koppla mat till nått tråkigt...

Så här ser mat schemat ut:

7.30 ersättning han dricker allt från 0 till 160 ml. Dricker han inget då får han gröt istället med frukt. Dricker han lite så får han en halv portion gröt med frukt.

Lunch:
En stor burk mat blandat med lite mer än en halv burk frukt då han äter bättre om han d blandat å e sötare.

Mellanmål: ersättning och fruktpure( om han inte tar ersättning alls då får han en halv portion gröt med en halv eller en hel stor burk frukt beroende på vad han vill.

Middag:En stor burk mat blandat med lite mer än en halv burk frukt då han äter bättre om han d blandat å e sötare.

Nattslurk: Inget då han inte ens tar emot
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :D

Som Nat säger, och som du själv redan klurat ut ; matsitustionen får inte bli ngt negativt såklart.

Om jag hade vart du så hade jag kört på de rätter som jag vet att han gillar eller alltid blandat maten så som du beskriver (?) att du gör för att han ska ta den. Skitsamma :wink: bara han äter "med glädje" /någorlunda mkt = kör på det DU upplever funkar. Det är det rådet man brukar få från dietister oxå när man har äldre barn som "matkrånglar", spelar roll om de bara äter köttbullar och inget mer liksom, tanken är att bryta den "jobbiga situationen" och sen får man sakta gå vidare mot nya mål. Förstår du hur jag menar? :roll:

Min mellantjej käkade endast 4 olika rätter från märket HIPP mellan det hon var 5-12 mån.Det funkade det oxå :wink: .

Söt mat/puré verkar de flesta föredra, tomatbaserad pastarätter brukar va en hit för de flesta. Jag har oxå märkt att iaf mina barn har gillat köpesmaten bättre än hemlagad när de varit sådär små, ffa eftersom den köpta är slätmixad, så de har bara behövt "suga" i sig den. Ffa HIPP är väääldigt slätmixad. Jag vill inte propagera för att man ska köra på enbart köpesmat utan säger bara att för vår del så har den aldrig inneburit ngr problems och jag tror starkt på att det har å göra med konsistensen :roll: Det där är ju lite vilken "fight" man väljer att ta :roll: Vi valde att lägga krutet på annat än att helt prompt ge hemlagat helt enkelt. Så jag vill bara föra in det perspektivet :) .

Ang frukosten samt kvällslurken : Kan du inte byta ut erättningen mot välling/gröt? I min värld är ersättning ngt man ger nyfödda och riktigt små, och sen vid typ 5 mån byter man till vällning el gröt. Är det jättemätt vid middagen så brukar en burk fruktpuré kunna slinka ned innan läggdax på kvällen. Bara för sakens skull :roll:

/Sanna
Nat

Inlägg av Nat »

halloj,

Tänkte bara tipsa om några rätter som är eller har varit favoriter i det här hushållet:

* jasminris (sött och gott) med kyckling och mangochutney
* Sallad med bacon, honungsmelon och till det grekisk yogurt med vitlök i
* bärblandningar med lite vaniljsocker på (mellanmål eller efterrätt)
* rätter med curry i
* mannagrynsgröt med jordgubbar, blåbär eller annat smaskigt. Koka gärna gröten tillsammans med bären så får det fin färg och blir väldigt gott. Vill man göra om det till en extra god lördagsdessert kan man lägga en lite gräddklick på toppen :D

Jag håller med Fröken Karlsson om ersättning och välling/gröt. Fanns det någon anledning till att du fick rekommendation på ersättning även nu?
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej tack för era svar.

Jag blir ganska stressad över maten eftersom med min stora son så har läkaren sagt att det vi som skapat den så kallade "ätstörningen" eftersom han kopplat det till nått negativt och fått i princip hämta hela rummet med leksaker för att han skulle äta.
Med Francis har jag börjat med samma sak då jag som sagt läste att de orkar mer än vad man tror och att man ska truga,,, kanske har missförstått detta.
Min stress med mat kommer ifrån att han inte äter ersättning heller så vet inte vad han ska bli mätt på lixom och kunna sova hela natten.

Ersättningen jag gett har jag blandat med gröt eftersom välling kunde han få från 6 mån. Nu är han ju 6.5 månad och har därför köpt välling och tänkte börja med det idag. Ville inte introducera det isamband med kuren så att d inte skulle störa hans mage och man inte skulle veta varför han grät. Men jag börjar med det idag :)
Jag har velat ge ersättning istället för gröt så att han får i sig någon vätska eftersom han knappt dricker något fast jag ger med sked...

En fråga till Nat:
Du skrev att du ger sallad, bacom, honusmelon, mixade du det? kan man ge det till en 6.5 månaders?

Tack så mycket för det finns så underbara människor som ni som bryr sig om andra och tar er tid.

tack tack tack!!! :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Nat

Inlägg av Nat »

Hej tjejen,

Förstår att du blir stressad i och med det läkaren sagt men ingen fara på taket du kan lugnt fixa detta.

Först och främst har du Barnaboken? det står väldigt bra där nämligen om hur man får in rätt attityd till mat. Har du inte boken kan du väl kanske köpa eller låna på bibblan.

Först och främst gäller det att få ner energin och överarbetandet kring maten. Inte så lätt kanske men då är det ok att spela teater.

Lite tips:
* Håll dig strängt till mattider och antalet gånger du ger mat per dag oavsett hur dåligt eller bra han ätit på måltiden innan

* Engagera dig mindre i hur han äter, läs en tidning samtidigt som du matar eller surfa och kolla på datorn och ge han en sked lite då och då. Typ "aha du vill ha en tugga, ah men vänta mamma måste läsa klart den här sidan först..."
Den här punkten är helt klart den viktigaste, läs och bekgrunda. Det handlar alltså om ditt sätt att förhålla dig till barnet och hans ätande, visar du att du inte lägger någon direkt värdering i huruvida han äter duktigt eller inte så blir det mer upp till honom. Vi erbjuder mat men beslutet att äta måste komma från barnet. På samma sätt erbjuder vi sömn men till syvene och sist är det barnet som måste vilja sova.

* Ge honom en egen sked och ställ tallriken framför honom oavsett hur mycket kladd och slänga på golvet det blir. Om du inte klarar det alla måltider så ger du alltid något att hålla i handen (mat inte leksaker) en smörgås, frukt, tomat....

* Du kan ge väldigt mycket även i tidig ålder, var aktsam med salt och sådant som BVC avråder ifrån bara. Den enda skillnaden är egentligen att du fixar hans mat i små små bitar och ökar upp allteftersom han blir duktigare på att "mala" tugga maten

* Var inte rädd för att experimentera med maten. Prova runt lite och se vad som gillas och ogillas. Ge en komplett måltid till lunch och middag även om det är små mängder i början. Med komplett måltid menar jag bröd med smör, lite sallad, lite protein, potatis eller ris och så lite frukt på det. Äter han inte allt så fine, äter han bara vissa grejer så fine. Det är upp till honom.

* Vill han inte dricka vatten heller? kanske det rinner för dåligt ur pipmuggen.. om han inte ammat så kanske han tycker det är svårt med sugtekniken. Ta en pipmugg som inte har droppskydd och prova det.

* Variera gärna, curry på måndag, vitlök på tisdag, lax i smörsås på onsdag.... tänk inte barnmat utan tänk vuxenmat med mindre kryddor, mindre salt och hellre koka än steka.. men i övrigt väldigt likt. Mosa om det behövs men barn gillar att se vad de får i sig och en röra av allt ser inte alltid så himla aptitligt ut. Mosad potatis med lite smält smör över, till det lite torsk i små bitar och bredvid finhackad gurka. Mums...

Det absolut viktigaste är att du lägger mindre energi på att styra hans ätande, erbjud mat och låt mer av själva ätandet ligga på barnet. "Jaha du äter inte denna måltid, ok trist men mamma tänker iallafall äta och du kan sitta och titta på om du vill... typ..."

Kram
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Åh Nat, vilket fint svar! :heart:

Skickar en kram till dig sovhjälp!

:heart:
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej åhhh tack så mycket för svar verkligen.

Jag kanske låter trög.. men jag fattar inte det här med att dem ska äta tallriks modellen han e ju inte ens 7 månader. Ska jag mixa ner salladen, bröd med smör osv. Han kan ju inte äta/tugga d han har ju precis fått puread mat... eller har jag missförstått dig?
Angående dryck och så så har han ammat men vet ej varför han e dålig på att dricka flaska och vätska.

Om han får äta det han vill och hur mycket han vill.. så kommer det bli max en halv burk mat kommer han verklige kunna sova hela natten då? Om han börjar gråta då pga av hunger vad gör man då?

En anna fråga:
Igår så sov min stora son hos mormor så vi passade på att flytta francis till brorsans rum så vi fick sova i en vanlig säng för en gångs skull. Men han grät mycket mycket mer och längre. Samma sak idag när vi var hos min mamma och han skulle läggas vid 5 så grät han hysteriskt när han skulle somna, d tog ca 30 min har inte tagit så lång tid se i början av kuren.
Ska han inte kunna sova var som helst nu? Jag menar idag var den 13de dagen med kurning.

Vi ska på min systerdotter 15 års fest på lördag som betyder att de kommer behöva nattas i lokalen... e detta en dålig ide?
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej en fråga till mitt i allt :oops: :oops: :oops:

Ska man använda marginalkvarten varje gång han går över tiden då han egentligen skulle vaknat? alltså lägga på minuter från marginalkvarten så han får ihop sin utsatta sovtiden(inom margianalkvarten så klart?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar... Men jag antar att du menar att om han har lur mellan ex 9.00-9.45 men somnar 9.10 ska du då lägga på 10 minuter extra av marginalkvarten...

Jag gör inte så, då går det liksom inflation i den där kvarten till slut, förhoppningsvis sovs det hela nästa lur i stället. Jag använder den bara i enstaka fall för att inte rucka på schemat hela tiden. Då är det bättre att lägga till 10 minuters insomningstid, dvs lägga 10 minuter innan luren, så att han får tid att somna på. Då har du gett förutsättningarna, men sova får han göra själv... 8)

Jag brukar använda mig av marginalkvarten om:
:idea: det är mitt eget fel att liten inte fått sin vila. 8) Ex. skulle sova 9.00-9.45 men jag glömde hålla koll på klockan och lade liten till vila 9.10 i stället om du förstår vad jag menar... :roll:
:idea: liten är sjuk, febrig
:idea: liten krånglat väldans mycket under luren och missat många minuter (minst 20 min) på grund av det.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej tack jenny...... åhh det var precis så jag menade. Nu förstår jag,

Men gäller det samma sak säg att jag lägger han 15 min innan han ska somna(sova 9-9:45) och så somnar han efter 5 min alltså 8.50 ska man då räkna 45 min från då han somna eller ska man ändå väcka 9:45?
Dom brukar ju vakna på skarvtiderna alltså efter att han sovit 45 min vilket i detta fall då skulle vara 9.35.

Vill bara vara 100 på att jag gör rätt? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Tack igen Jenny

Någon som kan besvara matfrågorna innan? känner mig så stressad över detta..... #-o #-o #-o
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag hoppar in gällande maten. Med några tips. Jag har inte läst allt men jag fattar det som att du är rädd att han inte får i sig tillräckligt? Du har fått fina svar tidigare så läs och begrunda men här är ett litet tillägg. Nej man mixar inte ner bröd och sallad, men man kan variera maten mycket. våga krydda! hellre bröd i handen att äta själv.

1 släpp oron! lika lite som du kan sova åt ditt barn, lika lite kan du äta åt det :wink: Du ger FÖRUTSÄTTNINGAR. Har man gett förutsättningar så agerar man sen utefter det. Dvs man är lika fast övertygad om att allt är bra som vanligt :!:

2 Håll tiderna. Om man håller samma tider varje dag så trillar poletten ner förr eller senare Småätande leder ingenstans. bara till att man gräver en grop åt sig själv då man inte är tillräckligt hungrig till nästa mål.

3 Var snabb. Småfolk har inte så långt tålamod. Mata mycket snabbare än vad du tror. Det behöver inte vara färdigsvalt.

4 Sätt något i näven på liten, skorpa, majskrok, bit gurka, morot riskaka, knäcke...Pilla ut, stoppa in mat och sen får liten äta själv igen. Alt ge liten en egen sked.

5 släpp oron! lika lite som du kan sova åt ditt barn, lika lite kan du äta åt det :wink: Du ger FÖRUTSÄTTNINGAR. Återigen :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

sovhjälp skrev:Men gäller det samma sak säg att jag lägger han 15 min innan han ska somna(sova 9-9:45) och så somnar han efter 5 min alltså 8.50 ska man då räkna 45 min från då han somna eller ska man ändå väcka 9:45?
Ah! Nu är jag med! :o Ta upp efter 45 minuter, 9.35, Men mitt bästa tips är att hålla schemat så gott det går, alltså lägg liten till vilan max 10 minuter innan. Är liten mycket trött efter natten, eller vad vet jag, så att du lägger tidigare för att hon ska få några extra minuter då är det ju en anna sak, då tar du upp 9.45.

Men nu när jag skriver.... så kommer jag på mig själv med att börja fundera! Måste luska vidare i marginalkvarten! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Tack Manfred för svar:) :P :P :P :P

Jag lägger han en kvart innan för det brukar oftast ta mellan 10-15 min av gnäll/gråt och bråk innan han somnar. Så jag ville kunna komma så nära schemat så möjligt genom att börja en kvart innan utsatt tid.
Men det finns enstaka gånger då han somnar inom 5-10 min och vill veta om man ska väcka enligt schemat eller enligt den utsatta sovtiden i detta fall 45 min...

Skulle vilja få svår på frågan jag skrev i det tidigare inlägget.
Vi är ju inne på den 14 dagen av kurning nu och igår när han skulle sova eftermiddags passet hos mormor så vart det verkligen en hysterisk och lång insomning.
Borde han inte kunna sova överallt nu? Uppföljningsväckan är ju klar ?
Vi ska som sagt på min brors dotters sweet sixteen på lördag och tänkte ta med resesängen men det är ju svårt att få ett eget mörkt rum i en stor lokal, hur tycker ni man ska lösa det på bästa sätt? är man redo att göra något sådant så tätt inpå?

Trevlig kväll på er alla underbara människor som förändrar ens liv eller rättare sagt ger oss vårt liv tillbaka.. ni har väckt hoppet i mitt liv igen :P :P :P :P :P :P
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

gör ett snabbt inhopp här.
Jag lägger han en kvart innan för det brukar oftast ta mellan 10-15 min av gnäll/gråt och bråk innan han somnar. Så jag ville kunna komma så nära schemat så möjligt genom att börja en kvart innan utsatt tid.
Men det finns enstaka gånger då han somnar inom 5-10 min och vill veta om man ska väcka enligt schemat eller enligt den utsatta sovtiden i detta fall 45 min...
Lägg alltid 10 min innan på alla lurar och ta alltid upp den utsatta tiden. Tar det 5 minuter för liten att somna så fine, tar det 40 minuter att somna så fine. Du tar alltid upp samma tid oavsett.
Vid tidsomställningar, sjukdom, tänder etc. kan du däremot använda marginalkvartar för att få lite mer sömn.
Borde han inte kunna sova överallt nu?
Det kan ta lång tid innan man kan säga att ens barn är så kallade säkra sovare. Det beror på så mycket hur snabbt det går innan barnet i fråga kan sova överallt. Det finns lixom ingen dag man kan säga att exakt på dag 14 kan han börja sova var som helst. Du får känna av lite. Ok nu testade ni och det gick inte bra, vänta några veckor då till nästa försök och förhoppninsvis går det lite bätte då. Funkar det fortfarande inte så väntar ni ytterligare några veckor. Det är en process och det kan ta tid innan alla byggstenar är 100 % på plats.

Mat
Tycker absolut inte att din son är för liten för att kunna få större bitar att hålla i. Du ger helt enkelt så pass stor bit att han själv får gnaga lite och sätter således inte i halsen. Ex. du ger en hel smörgås som han får hålla i och gnaga lite på. han får säkert inte i sig hela men han får själv arbeta med detta och kommer säkert att vara nöjd och glad. Samtidigt matar du med en sked med annan mat. Liten kanske oxå får en stor avocadobit att mojsa med. För stor för att kunna sväljas hel och på så sätt blir det inte heller här nån risk att sätta i halsen. Kanske han får loss en liten bit, men avocado är mjukt och han får snabbt in tekniken att mala mot gommen.
Du ger honom alltid en egen sked, från början används den att slå sig själv i huvudet med, sen att slå i bordet, sen att slå i matskålen sen att kasta på golvet och slutligen att börja äta med :D Men oj va skoj han har under tiden när han övar och försöker. Samtidigt kommer han att gegga runt med maten, maten måste ju kännas in med både händer och mun innan han kan avgöra vad det är och om han gillar det eller ej.

Det blir geggigt de första månaderna men det blir glada nöjda barn som snabbt lär sig äta själva.

Samtidigt som han får gegga med en egen sked måste du ha en sked och putta in mat med. Han kanske får i sig 5 % av maten och du ger honom resterande 95 %. Om en månad får han i sig 15 % av maten och du matar honom de resterande 85 %. När han är 1 år äter han 100 % själv :D.

Lycka till!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"