Fråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
heuren

Re: Fråga

Inlägg av heuren »

och en grej til ......jag tänkte ju på det att det är lite sent att börja med att skjuta på tider när det är i natt man ställer om kl. :)
2011-05-16
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :)

Inte är det sent att skjuta i schemat. Jag kommer inte att skjuta något i Loppans schema föränn på söndag morgon.

Men ditt sista förslag på schemaförskjutning, hade jag kastat i sopen. :wink: :lol: Då kommer du få en övertrött liten herre, och hur roliga är de? :mrgreen:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
heuren

Inlägg av heuren »

Hej tänkte fråga om vår lilla son som ofta blir gnällig och övertrött sista timmen innan nattning.

Vårt schema ser ut så här:

vakna 07.00 äta ersättning

Sova 08.30 45 min

vakna äta gröt 10.00

sova 11.30 1.5 h

13.00 vaknar äter ersättning (sover oftast inte hela passet utan vi får ofta utnyttja marginal kvarten.

15.30 sova 45 min

Vaknar 16.15 äter burkmat

18.00 nattslurk ersättnig

19.00 god natt

Vad kan jag göra för att han inte blir så övertrött innan läggning? ser ni något i schemat som inte ser bra ut? Eller ska vi lägga honom tidigare? Han vaknar fortfarnade några gånger per natt och behöver buffas till söms igen. Mvh Caroline
2011-05-16
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

19-07 är en klassisk SHn-natt som passar de flesta bra!

Kanske kan ni klämma in ett extra mellis på fm och så kan han få riktig lunch, dvs mat, strax innan han ska sova långa luren :wink: ? Som det är nu förväntas han sova 1.5 tim på en portion gröt som han får redan kl 10...

Första fm-luren kommer lite tidigt :wink: Inte förrän tidigast 9 (2-2.5 tim mellan lurarna du vet :wink: ). Då hinner ni få in ett extra mellis (kanske lite gröt?) innan han ska sova. Och så sen riktig lunch på det runt 10.30/11, innan det är dax för skönaste långluren.

Mellis på em? Bör komma i snabb anslutning till det att han klivit upp efter långa luren, ge gärna gröt, det mättar bra.
Och sen em-luren, mätt i magen,spec om ni toppar melliset med lite välling (skulle nog jag ge heller än ersättning i den här åldern :wink: eller gröt).

och så middagen vid 16.30/17 nångång. Och så kvällslureken strax innan sänggåendet.

På så sätt får han i sig MER (dvs större mängder, mer "massa" om du förstår vad jag menar) mat vid flera tillfällenper dag. Ngr flaskor ersättning är liksom lite för lite :wink: och kan inte matcha "riktig mat"/välling/gröt.

Så, jag tror att en del av problemen ligger i det - att schemat varit lite småsvajjigt och att han kanske helt enkelt inte är riktigt mätt. Övertröttheten på em kommer sig förmodligen av att han faktiskt inte får sova all den tid han behöver eftersom han vaknar för tidigt både under dagslurarna men även vaknar om nätterna :wink:

Ni måste sluta gå in och buffa honom! Så länge ni gör det så är det på det viset han somnar om, och så ska det ju inte vara [-X . Jag hade tagit mig tid och återetablerat ramsan en gång för alla, bara för att komma upp på banan igen. Och samtidigt hade jag sett till att öka på mängden mat under dagtid samt i viss mån justera daglurarna som jag beskrev ovan.

Jag gjorde så med min son, efter att jag servat honom allt för länge med att vända tillbaka honom när han hamnade på rygg.Det tog 2 nätter (jag var dock beredd på mååånga, men gav mig fan på att ställa allt till rätta, det var ju faktiskt JAG som sumpat det han eg kunde...), sen hörde jag inte ett pip nattetid från honom på 3 månader efter det :shock:

Är du med på hur jag menar?

:D
/Sanna
Trollsa

Inlägg av Trollsa »

Hej!

Jag har en tjej som är drygt två veckor yngre än din son. Ser att våra scheman är rätt lika - men jag har skjutit mina lurar lite längre fram på dagen. Dessutom har jag nattslurken (kvällsgröt) närmre sovdags. Nu kanske du inte har skrivit ut alla måltider - men min tjej ser ut att äta mer mat under dagarna. Jag kompletterar maten med amning också (står inte i mitt schema - men det blir en slurk innan sovpassen på dagarna).

Så här ser vårt schema ut:

7:00 Morgon (ammar)
9:00 Sova 45 min
10:30 Äter lunch (burkmat)
12:00 Sova 1,5 tim
14:00 Mellis - fruktpuré
16:00 Sova 45 min
17:00 Middag (burkmat)
18:30 Kvällsgröt
19:00 God natt!

Om det är just på kvällen han är så trött så kanske det hjälper att skjuta fram daglurarna en halvtimme.

Med vänlig hälsning // Charlotta
Storebror - augusti 2005 - kurad april 2006
Mellanbror - februari 2008 - kurad juli 2008
Lillasyster - juni 2011 - kurad okt/nov 2011
heuren

Inlägg av heuren »

Tack så mycket :) Låter ju riktigt bra. Ska Testa detta. Vi har ju inte kurat honom ännu men vi har gått på schema några månader.
Det är så jobbigt att vagna honom nu på dagslurarna eftersom han kravlar sig upp på knäna och upp med rumpan sen borrar han ner ansiktet i vagnen. Försöker också vända sig och krångla. Några tips? mvh
2011-05-16
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

OK! Har inte läst igenom tråden ordentligt tydligen :? .

Har ni inte kurat så är det ju självklart att han inte klarar av att somna själv eller att han ens har förutsättningar för att förstå ramsan.

:arrow: Hur kommer det sig att ni inte kurat? Han visar ju rätt tydligt att han behöver ytterligare vägledning kring hur han ska göra i o m att sömnen till viss del strular. Att han bökar i vagnen t ex är väl ett tydligt tecken på att han inte fattar hur han ska göra :? .Ni måste gå in och ta ledningen och visa honom! :thumbsup:

Att "bara" vagna och leva efter schema funkar, som du märker, inte fullt ut.Utan det behövs ngt mer, och jag tror du vet vad jag far efter :wink:

Modellera om schemat, du fick ett fintfint förslag av Charlotta :thumbsup: och styr upp maten som sagt - dvs ge mer. När ni känner att han ökat på matintaget så skulle jag köra kuren :thumbsup: Det är han, och ni, värda :thumbsup: :heart:

Och: vi finns här under hela processen!

:heart:
heuren

Inlägg av heuren »

Det känner aldrig att jag är riktigt förberädd. Är orolig att jag inte ska va riktigt påläst. Och att jag ska förstöra allt med något fel.
Är det helt förbjudet med napp vid sova hela natten kuren? :/
2011-05-16
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Inte skall du vara rädd att förstöra något med minsta fel inte. Det hänger liksom inte om exakt antal ramsningar och buffningar osv- det handlar om att först etablera LUGNET- första natten. Då kan man buffa en gång för mycket utan att kuren faller ihop som ett korthus. Det viktigaste är att lugnet etableras och att man på natt 2 backar med buffandet.- till förmån för ramsan. Natt två handlar om SÄKERHETEN- ramsan skall alltid starta uppvaken. Sedan om det infaller KRIS då man solfjädra alt buffa.

Jag tycker att du skall begrava, bränna, slänga alt klippa isär napparna. :mrgreen: Nappen behövs verkligen inte. Jag tog bort den första natten, nemas problemas. :wink: En unge som kan somna själv, kan också SOMNA OM själv. Om liten nu vaknar till så måste han leta mitt i natten i sängen och hittar den kanske inte. :shock: Då blir det svårt att somna om gott själv. För grejen är ju den att barnen kan ju vakna till på natten av olika anledningar, men målet är att de klarar av uppvaken själva. Min sambo säger när han går på morgonen att han kan höra gnyende( typ sömnprat) och prat ibland från Loppan ibland. Men uppenbarligen så somnar Loppan om och jag väcker henne klockan 8.

Det bästa du kan göra innan en kurning är, det eviga tjatet, här att läsa. Läs i boken och på forumet om pågående kurningar. På så vis får man kött på benen och står inte handfallen inför de olika situationerna som kan uppstå.

Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
heuren

Inlägg av heuren »

Jag tänkte fråga dig "frk carlsson" Du skrev att din son hamnat på rygg hela tiden. Det gör vår son också och har svårt att somna om även om vi ramsar. Vad ska vi göra i det läget? Mvh caroline
2011-05-16
videunge

Inlägg av videunge »

Du, kolla in Vändningscirkus
Plus intensiv övning att vända sig på dagen. Gärna i liten nedförsbacke i början. Hjälp till mindre och mindre.

LYcka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, jag använde mig faktiskt mkt av den tråden när Sigge hade sin vändningscirkus! Plus att vi hade regelbundna och många gympapass varje dag.

Så kolla in och hitta inspiration!
heuren

Inlägg av heuren »

På dagslurarna så ligger han i vagnen på mage men vänder sig som sagt och bökar runt så fort jag har släppt solfjädern. Vad ska jag göra då? Bara låta honom va och säga ramsan och göra husljud? Hela sovpasset går ju innan han somnar av utmattning. Sorry att jag frågar igen men jag fattar inte. Kram för att ni finns :)
2011-05-16
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Som sagt - kolla tråden som Videunge länkade till, och välj en av de två strategierna :) och KÖR på den. Vaändningscrikusen tar ca 2 -3 v på sig att ge med sig, förutsatt att man arbetar på bra på dagtud med gympapassen och sen arbetar konsekvent på natten utifrån det sätt man valt.

Eftersom ni inte heller kurat så tänker jag att du/ni knappast kan förvänta er att lillkillen ska sova 100%-igt heller. Eller vad tycker du, ärligt talat? HAN gör det bästa HAN kan. Men ni vuxna måste ge honom mer för att han ska fatta.

OK?

heuren

Inlägg av heuren »

Ja det är sant men jag tycker det är så svårt :(
Jag skulle vilja efterlysa någon i Falkenbergstrakten som kurat sitt barn. Kan man göra det här på forumet? kram
2011-05-16
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"