att kura eller inte det är frågan...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sabina fröbom

Re: att kura eller inte det är frågan...

Inlägg av sabina fröbom »

Natt 4

18.41 Tillrättaläggning + ramsa x4 svarar argt, avvaktar för att se om han lugnar sig
18.42 ramsar x4 lugnar sig lite men jobbar snabbt upp sig igen.
18.44 ramsar x4 fortfarande arg
18.45 börjar tystna längre stunder mellan de gälla protesterna
18.49 jobbar upp sig igen
18.50 ramsar x4 arga svar skriker gällt
18.55-18.56 Emil går in och ska solfjädra Max skriker högre solfjädrar så lugnar han sig + ramsar x4 arga protester
18.57-18.59 solfjäder + ramsa x4
19.01 ramsa x10 lyssnar men svarar argt
19.02 ramsar x4 lyssnar, svarar argt, gälla skrik, hulkar
19.03 ramsar x3 gallskriker
19.04-19.14 solfjäder som kristilldelning, helt tyst 19.10
21.30-21.50 vaknar gallskrikande ramsar, solfjäder, ramsar, solfjäder...
2.30-2.45 solfjäder
4.35-4.40 solfjäder
5-5.30 solfjäder bajsade
6.03 vaknar ramsar x2 solfjäder
6.15 tar vi upp honom i en paus med pompa och stått inget darr på läppen här inte

Vi har nog misslyckats på punkt ett och punkt tre här mot slutet. Men det är så svårt att veta hur vi skulle ha bemött hans panikartade gälla skrik. Vi har prövat husljud och andra av era förslag. Men nu står vi alltså där och solfjädrar och han blir tyst så fort vi kommer och han lägger sig själv ner så Emil kan stå med sina händer på honom men så fort han släpper blir det arga protester a´la skrikfest. Han ger sig inte. Det påminner om det Anna skriver om på sid 62 " När lugnet inträtt på arenan, vilket ju brukar börja ske under andra natten , då den så kallade ramsan tar över mer och mer (för att snart ta över helt), ställer barnet nya frågor..." Men hur tar vi oss ur det här ska han ligga där och gallskrika? Eller ska vi börja om eller vad ska vi göra. SNÄLLA NÅGON HJÄLP OSS!!!! Det här känns inte humant mot Max. Lillkillen som har varit en så pigg och glad kille jämnt har förvandlats till en trötter och gnällis och klänger på mig hela dagarna.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

Dagvila 1 Dag 4

Lade honom i vagnen ute 9.01 ramsade 4+4 argt gnäll i en kvart sen övergår det till mer gallskrik gör en glad dax att vakna mitt i allt elände 9.20
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

Dagvila 2 dag 4
Höll på från 12.00-12.45

läggningarna blir bara värre och värre känns det som, vi försöker ramsa honom lugn och få igång någon dialog men han blir bara mer och mer upprörd och det hela avslutas med att vi går in och håller en hand på honom tills han somnat. Vi har nu beslutat att vi ska börja om från dag 1 och köra dag 1 i två dagar så att han får tillbaka lugnet som verkar helt bortblåst. vi backar med andra ord bandet lite och ger honom en chans att komma tillbaka
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

Natt 1 del 2

Natten har gått förvånandsvärt bra,

Läggningen pågick mellan 18.51- 20.02 med idel ramsande och 6 solfjädermarkeringar.

vaknade första gången 21.01-21.08 en snabb markering med solfjäder sen 6 ramsor x4 och en avslutande bekräftelse

vaknade andra gången 03.27-3.42 en snabb markerande solfjäder 10 ramsor x4 och en markerande solfjäder mitt i avslutande bekräftelse.

vaknade tredje gången 3.54-4.02 en snabb markering 5 rammsor x4 avslutande bekräftelse, jämrar sig så vi bekräftar igen

vaknar fjärde gången 5.28-5.37 en snabb markerande solfjäder 4 ramsor x4 och en bekräftelse jämrar sig så vi ramsar x4 och avslutar med en bekräftelse.

vaknar sista gången 6.10-6.15 ramsar enbart 7 x4

Vaknaparty 6.17 han har bajsat. Ledsenheten går över ganska snabbt.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

11.44-11.52 lägger en supertrött liten kille det går ganska bra ramsar 6*4 sen bekräftelse. Sen sover han i 34 min och vaknar 12.26-12.29 vi lägger till rätta och ramsar 2*6. Sen sover han i 7 min och vaknar han 12.36-12.46 vi ramsar 10*4 ger en kort solfjäder. Sen vaknar han 12.56-12.59 vi ramsar en gång. Dessvärre kommer det en och knackar på dörren och väcker max som verkar bli rädd vaknar 13.00-13.44 vi går in och ger en solfjäder sen är det en ledsen kille vi tar upp efter 29*4 ramsor en solfjäder några bekräftelser när vi trott att han skulle somna om. Mitt hjärta krossas verkligen i de här situationerna.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur går det för er? Läste i en annan tråd att ni har börjat om på natt ett?

Som svar på lite av dina inlägg... Du är fast i solfjäderträsket och på något sätt så missar ni dialogen som skall ske med ramsan.

Så när du väl bestämmer dig för att ramsa, skall ramsan ha sista ordet. Även om du måste säga den X100. När han tystnar på ramsan, Då får du ge bekr om han inte reagerar igen och du avvaktar osv..

Här kommer Thaimassage tråden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Sen vill jag rekommendera att ni läser på om säkerheten igen. Den skriver så fint hur verktygen funkar men inte ramsan och hur man lätt fastnar där och inte " tror på ramsan" som man borde. Då når man inte heller njutningen och lugnet.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Pepping pepping. Se nu till att ni får en dialog med ramsan och du skall ha sista ordet. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sabina fröbom

han lyssnade på nätterna de tre första dygnen. Vi solfjädrade inget ens på natt två. Men dagvilan började stöka då vi blev sjuka och för att han inte skulle vara så förtvivlad såg vi ingen lösning. Vi kan boken utan och innan. Men det var så jobbigt att höra honom så upprörd. Nu är det mycket bättre på natten fortfarande stökigt på dagen dock. Som sagt han blev störd när han höll på och försökte somna. Han är så himla trött bara och låg och klängig. Han har tidigare alltid varit utsövd och sovit sina 14 timmar och ätit med god aptit. Det är helt annorlunda nu. Hur lång tid tror du att det kommer att ta att få se honom glad när vi lämnar och hämtar i sängen igen. Svårt att få honom att skratta han är mest trött och känslig hela tiden.

Tack för ditt stöd TorsMamma. Om du har möjlighet att prata en snabbis med mig någon dag så vore det toppen. Stor kram till dig
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

En STOR nyckel i det hela är: Det skall vara trevligt att vakna och trevligt att lägga sig - det är VI som vuxna som måste smitta av oss den känslan till barnen. Och den kan BARA komma från vår självklara attityd.

Att ha en trevlig tillvaro, under alla dagens moment. med en mamma som fullkomligt svämmar över av positiv attityd och en självklar inställning till det hela gör underverk.

Kontinuitet och säkra svar på frågorna gör att ni kommer komma dit. Jag kunde också bokens innehåll till minsta stavelse, men poletten trillade ner långt efter vi kurat... då jag förstod ovanstående jag skrivit. Och när detta ramlade ner föll ALLT på plats:

Tänk i frågor och svar - när det gäller allt, i alla moment av dagen. Och när jag intog Attityden genom allt det så var det som att harmonin bara kom.

Öva ramsan, olika tonfall och volymer - utom juvelens hörhåll. Tänk hur frågorna kommer, hur det brukar låta och anpassa dina övningar efter det. Jag lovar att du uppnår en annan säkerhet i röst och bröst och mage när du står där och ramsar utanför dörren. Prata den, ha melodi, betona de olika orden på olika sätt när du upprepar verserna - som ett samtal där du skall förmedla MASSOR genom ett begränsat antal ord...

När jag fick Ester att lugna sig genom ramsan stod jag utanför dörren, lutade huvudet mot dörrkarmen och föreställde mig att jag hade henne i famnen och vaggade henne - och fick ett helt annat tonfall. Tanken speglar av sig.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sabina fröbom

tack anna

han vaknade precis till. Frågade försiktigt i 10 minuter. Hade kontroll hela vägen. Efter 6 minuter kommer pappa och säger att jag ramsar dagramsan :-) byter genast men max somnar snart i alla fall. Jag har en liten ton som påminner om brandvakternas "all is well" med vänlig och uppmuntrande ton. Emil och jag har ganska samma tonfall. Han verkar svara bra på det i alla fall. Vi fick ett litet bakslag men nu känns det som att han är nöjd med svaren på natten. Stor kram
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

natt 2 (natt 1 i och med att han nästan är ett år kör vi dubbelt)
I natt var första natten jag tog och oj vad han frågade lite jämrande och smågråtande ibland men han lyssnade på, när jag körde rätt ramsa i alla fall. :lol: Jag gick aldrig in till honom utan jag ramsade från soffan. Förutom en gång då han sov och jag lade över honom en filt.

Läggningen tog Emil sen tog jag över resten av natten. 18.49-18.56 Jag ramsade två gånger och gav sen en bekräftelse när han var tyst. Det gick jätte bra.
23.31-23.51 jag inleder med att ramsa dagramsan sex gånger i rad och möts av idel frågor sen kommer Emil ut och rättar mig :lol: därefter ramsar jag sju gånger och ger fyra bekräftelser när jag tror att han är på väg att somna.
02.05-03.31 ramsar, ramsar, ramsar, ramsar, osv... till slut försöker jag dröja lite med att ge ramsan och sen avslutar jag med att plocka ur diskmaskinen som husljud och då somnar han.
03.48 går in och lägger på honom en filt han vaknar men jag ramsar x4 och han somnar om direkt.
05.18-6.21 ramsar flera gånger han piper, jämrar sig och ropar. Det blir några pauser och jag kör vakna party i en sån när jag märker att han börjar vakna till och ropa mer och mer.

Går hyfsat lätt att distrahera. Men han känns verkligen trött.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

Vila 1 dag 2 (på dag 1 fortfarande)

9.02 Lade tillrätta, kort markering, ramsa x4
9.03 ramsade x4
9.06 ramsade x4
9.08 bekräftelse
husljud i bakgrunden i form av radio rockklassiker.
9.20 väcker

En halvsovande kille, satt på golvet och lade ner huvudet hela tiden.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

vila 2 dag 2 (eg dag 1 kan man säga eftersom vi kör alla dagar x2)
Läggning:
11.53 husljud rockklassiker på radion, tillrättaläggning, kort markering, ramsa ut x4
11.54 ramsa x4
11.55 ramsa x4
11.57 bekräftelse
wow säger jag bara, lite smågnäll och mildare protester

Vaknar till 12.31 ramsar x4 sätter igång radion igen
12.33 ramsa x4 gnäller men tystnar snabbt ger bekräftelse

13.28 vaknar till, ramsar x4 gnällgråt usljudet är fortfarande igång
13.29 ramsar x4 han lyssnar men fortsätter gnälla
13.32 ramsar x4 piper, jämrar, gråter och gnäller
13.35 ramsar x4 tystnar en kort stund sen samma som ovan
13.38 tystnar, hostar till (lillskrutten är hes efter att ha hållt låda i några dagar)
13.47 ramsar x4 lugnar sig direkt

Vakna party till rockklassiker 13.52. Mamma bjuder upp Max till jubeldans!!

Vår lilla prins, mitt hjärta bultar av glädje läggningen gick så bra precis som allt annat gjort nu de två senaste dagarna... :heart: :heart: :heart:

Rekommenderar ingen att starta en kurning med magsjuka :(
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men se där!!!!!! =D> :lol: :heart:

DET kallar jag DIALOG! Så skall det låta när man får till det.

Och jo, jag har också den tonen som du beskriver. "it's 8 o'clock and all is well" fast vi har även en viss "Melodisk" ton i det hela. Tror också på den tonen. Perfekt jobbat.

Men jag förstår också att nu är han trött, han har en del att ta igen. Så håll tiderna hela kuren ut, även om det känns frestande att ge lite extra sömn. Han kommer att komma i kapp, jag lovar. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sabina fröbom

Natt 3 (del 1 av natt 2)

19.00 tillrättaläggning, kort markering, ramsa x4
19.01 ramsar x4
19.02 ramsar x4
19.04 bekräftelse

00.20 vaknar och ropar, avvaktar, ramsar x4 somnar om inom en minut

5.00 vaknar och gnäller
5.05 ramsar x4
5.08 gnäller till
5.13 gnällgråter, ramsar x4
5.17 mer ledsen, ramsar x4 startar TV som husljud
5.18 ramsar x4
5.19 ramsar x4
5.35 gråter lätt, ramsar x4
5.43 -"-
5.50 gråter till lätt
5.51 -"-
5.55-"-, ramsar x4
6.01 -"-
6.06 -"-
6.10 -"-
6.11 gnäller mer ihållande
6.12 ramsar x4
6.13 ramsar x4
6.21 gnällgråter
6.22 ramsar x4
6.23 blir mer och mer gråt över gnället tar upp i nästa paus.

6.26 vaknaparty

=D> =D> =D> min duktiga lilla hesa kille (låter som att han har varit på konsert ;-))

Usch vad jag ogillar vargtimmen, längtar tills han sover över den så han slipper ligga och gnälla så här. :( :( :(
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

BRA jobbat! =D> Vargtimman ger med sig, kräver dock lite tålamod och ibland målmedveten strategi - men det tar vi EFTER uppföljningsveckan.

Det jag tycker mig se är lite "dutt-ramsande", om du förstår mig rätt. Du ramsar x4 - men lite för tätt om man säger. Det är bättre om du nu låter ramsan få sista ordet - dvs ge honom så många verser det krävs i följd för att han skall hitta lugnet i er dialog - så fort han lugnat sig bakar du genast in en eller flera LUUUGNA och TRYYYGGAAA bekräftande verser. :wink:

Bättre att ha längre dialoger och längre avvaktande stunder med husljud då i så fall - tydligare avgränsningar mellan de olika svarstyperna. För husljud är också svar på hans frågor, visst?! De signalerar att mamma är såpass lugn över tillvaron att hon inte ens behöver ramsa utan pysslar med sitt och litar på lilla prinsen att han klarar sig jättebra själv. :wink: En form att backa hem från ramsan...

Bara lite tankar till ditt annars så finfina arbete! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"