Älskade lille E

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Älskade lille E

Inlägg av SaraMilana »

Rynn skrev:Låg här på golvet och skrattade så jag grät :lol: :lol: åt de två deciliterna grädde jag inte drar i mig till frukost. (han har fått 2msk i vällingen)
:lol: :thumbsup:
Rynn skrev:Jaaa.. det här borde ju hjälpa upp attityden för i natt en hel del.
Men när han blir så där hysterisk när jag ramsar vad ska jag göra då? Ramsa med högre röst? Gå in och lägga ner honom?
Vid riktigt kris är det bara att plocka fram verktygslådan; tillrättaläggande, solfjädern och buffning. Men se till att bestämma dig för EN strategi nu ikväll, så är du redo om det behövs. Det är lätt att börja prova hej vilt där mitt i natten när man bara vill sova. ;)

:heart:
Rynn

Inlägg av Rynn »

Supertack för snabbt svar!

Nu ber jag om styrka för inatt.
Jag ska ramsa. Jag ska inte amma. Jag ska ramsa.
Älskade lille E född 20110221
Rynn

Inlägg av Rynn »

Rapport efter första natten.
E vaknade redan kl 00 vilket gjorde mig ännu mer beslutsam. Vi kan ju inte låta det här problemet sprida sig till hela natten...

Hysterisk på ramsan. Jag gick in och la tillrätta, men han skrek och korvade sig. Till slut stod han i sängen och jag höll om honom över spjälorna, kramade och pratade och sjöng till han lugnade sig så pass att jag kunde lägga ner honom.
Gungade och solfjädrade till han somnade. Det hela tog ca 15min. Kändes som en evighet.

Sen vaknade han inte förren kl 6:50 :D

Det blev ju förstås mer än bara ramsa men jag ammade iaf inte. Jag lyckades lugna honom utan att amma och är rätt nöjd.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur har det gâtt med matandet? Att hâlla minst 3, högst 4 timmar mellan mâlen brukar vara det bästa för aptiten. Och äter man ordentligt vid varje mâl sâ brukar nattsömnen följa. :D
Rynn skrev:Gungade och solfjädrade till han somnade. Det hela tog ca 15min. Kändes som en evighet.
Höjer ett litet varningens finger. Om han somnar i ditt sällskap sâ kommer han att undra vart du är när han vaknar. Att backa är superviktigt, bara sâ kan lillkillen göra framsteg.
Rynn skrev:Det blev ju förstås mer än bara ramsa men jag ammade iaf inte. Jag lyckades lugna honom utan att amma och är rätt nöjd.
Ett steg i rätt riktning! Jobba nu lugnt och fint med maten dagtid och sâ det jag sa ovan. :wink:

:heart:
Rynn

Inlägg av Rynn »

Svårt att utvärdera maten redan, men idag har han:
07 ammat
12.15 ätit en halv liten potatis och två teskedar köttfärssås
13.45 ammat...

Alltså... jag fattar inte vad han går på. På förmiddagen sov han 20 min ute i vagnen och sen lekte vi i sandlådan och gungade 45min. Nog sjutton borde han ha blivit hungrig.

Det går liksom inte att mata på. Då skulle han bli förbannad och spotta ut. Det blev tätt mellan lunch och mellanmål, men ville inte lägga honom utan idag efter en så kass lunch.
Rynn

Inlägg av Rynn »

Vill bara förtydliga att jag erbjöd flaska både vid 7.30 för att fylla på om han inte blivit mätt av amningen och efter lunchen. Inget intresse.
Men är han hungrig så äter han väl...
Tetz

Inlägg av Tetz »

Rynn skrev:Men är han hungrig så äter han väl...
Ja, förmodligen :wink: När vi har haft trassel har vi behövt backa rejält i någon dag eller två. Det kändes som om alla matstunder blev laddade med överkoncentration och vi trugade för mycket.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"