Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sanni

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Sanni »

Hej!

Det var en tuff dag idag med sonen :( först vägra han sova sin förmiddagslur samt att nattningen tog 30 minuter jämfört med igår som tog ett par minuter :( han grät väldigt mycket ikväll och jag fick gå in och tillrättalägga för att han var väldigt upprörd :(

Nu undrar jag om detta kan ha att göra med att han idag var hemma hos sin farmor och farfar (som bor på gångavstånd och han gillar och är väldigt trygg med dom) och det vara lite folk där...kan det ha blivit för mycket för honom? Gjorde vi fel som tog honom dit idag? Jag var lite nere idag och var orolig för att vi nu kanske har förstört kurandet :( det har ju gått så bra hittills :(

Tack för stöd och råd :heart:
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Isabellas mamma: Hur gick det med nattningen ikväll? Själv gick det som sagt ingen vidare han var så upprörd :( vi är inne i uppföljningsveckan idag och det ska enligt vad jag förstår inte bli så eller, men det kan ju ochså ha att göra med besöket hos farmor kanske???

Vad konfunderad man blir när det blir såhär #-o
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Det har gått sådär för oss idag också :(
Isabella tog ca 10 min på sig att somna vid första luren och vaknade 5 innan hon skulle upp.
Vid andra luren som är ute i vagnen gick det inte alls bra :!: Det tog 25 min innan hon somnade. Jag tycker att det är svårt i vagnen för hon sätter sig upp och lutar sig ut för att titta efter mig och då är hon på väg att trilla ur så jag får rusa dit å ta emot samt lägga tillrätta igen. Idag resulterade det i att hon tyckte det var roligt och började le när jag kom rusandes :evil: Men jag kan ju inte riskera att hon trillar ur heller...
Vi läste precis i boken att när hon sover ute i vagn så behöver man inte ramsa :?: :!: och i vagningsstycket så står det inget om att man ska ramsa heller :oops: Vi har ju ramsat och gått bort från vagnen och kört bekräftelsen precis som vi gör inomhus. Men vi tycker inte att hon har tagit till sig ramsan när hon legat i vagnen. Ska vi sluta nu eller fortsätta som vi har gjort tills uppföljningsveckan är slut? Jag får ju erkänna att det inte är jättekul att stå och ramsa med publik...

Nattningen tog 15 min idag och hon har vaknat flera gånger sen dess så jag befarar att detta kan vara hennes bakslagnatt...

Under uppföljningsveckan ska det ju vara samma var dag och inte mycket stimuli för lilla älsklingen men i boken står det att från dag 4 så kan man ta hem folk. Har jag förstått det rätt om man får ha besök men inte besöka andra?

Sanni: Jag har ju hittills kört på att inte träffa nån annan men blev lite fundersam när jag läste i boken nu...

Tacksam för svar :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

God morgon :)

Sonen sov över förväntan (med tanke på igår) väldigt bra i natt han vaknade en gång men somnade om själv :) men nu sitter jag här och undrar om det är så att det blir för mycket för honom att träffa farmor och dom? Jag vill ju kunna gå ut en runda med han men nu är jag rädd för att det påverkar honom negativt med för mycket stimuli??? :(

Isabellas mamma: Hur gick för Isabella inatt? Jag upplever faktiskt samma sak med min son och vagnen..han är så snabb på att resa sig ur så att jag inte hinner vända ryggen om :? dagslurerna kommer nog att strula ett tag .......

men vi tar nya tag Isabellas mamma vi har varit sååå duktiga hittills och inte minst våra underbara barn :)
Isabellas mamma

Jo det gick bättre än jag förväntat faktiskt. Hon vaknade vi 00.30 men somnade om på en ramsa. Sen vaknade hon vid 02.00 och somnade om på 2 ramsor och sen sov hon faktiskt fram till 06.45 idag så då gick vi in med tjo och tjim \:D/ Det var ju inom marginalkvarten då hon ska vakna kl 07.00...

Jag hade nog väntat med farmor och farfar om jag vore du, även om de är kända figurer i hans liv. Vi har ju dilemmat att vi är bortbjudna på långfredagen samt ska få besök i påsk men bestämde igår att en av oss åker själv på lågfredagen och att vi ev får skjuta på besöket till nästa vecka. Känns riktigt tråkigt då vi gärna vill träffa våra vänner men å andra sidan är det riktigt dumt att sjabbla bort den här kuren när det är några dagar kvar...
Ramsar du när han sover i vagnen?

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Jag håller med dig Isabellas mamma...när man snart är i mål med de första elva dagarna så är det inte så bra att riskera allt...jag kommer dock att gå ut med honom i vagnen och gå på em luren. Jag brukar faktiskt vagga honom med ramsa så han somnar hemma vid tomten och sen efter 10 minuter går jag :) det tipset hittade jag här på forumet :)

Visst vill man träffa nära och kära men jag ska hålla mig tills det är ok med besök och så:) har varit lite svårt att få vissa i omgivningen att förstå kurningen då de har lite åsikter men de bryr jag mig inte om min son får ÄNTLIGEN sova om nätterna och han mår bra av det och då är allt frid och fröjd för mig :)

Va kul att det gick bra inatt :) sonen har sovit sin fm samt nu sover sin em lur \:D/ känns bra! Jag kommer för evigt vara Anna tacksam :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Kvällens nattning blev lite jobbig....är det vanligt att de gråter till ett par minuter innan de somnar fortfarande (är innen på uppföljningsveckan)? Sonen somnade på ca 3 minuter men han grät och var ledsen...jag la han till rätta när jag påbörjade nattningen och gjorde solfjädern och ramsa ut men han blev skit arg :evil:

Han var dock väldigt trött och hängig idag efter ca kl 16:00 och då jag kört med två dagslurer så vet jag inte om det är så att han var övertrött och kanske behöver en kortis på eftermiddagen? Jag fick köra marginalkvarten ikväll för att han var väldigt trött och grät :(
Är tacksam för råd och tips :heart:

Hur har det gått ikväll med nattningen Isabellas mamma? Hoppas det gick bra för er :)
Isabellas mamma

Jodå, nattningen gick bra. Men Isabella ligger också och smågråter för sig själv ett par minuter innan hon somnar. Vi har försökt att se till å få "sista ordet" så att bekräftelsen är det sista som sägs...
Eftermiddagsluren i vagnen gick inte alls bra dock. Det tog 40 min innan hon somnade (längsta hittills). Jag blev dessutom uttittad av personalen på en förskola som ligger i närheten. De har ju sett mig varje dag när jag har vagnat men idag tittade de extra mycket precis som att jag höll på att skada mitt barn :cry: Det känns ju inte så bra men jag försökte kontra med att vinka till dem...
Problemet är ju att mitt tålamod börjar tryta och jag blir riktigt förbannad och uppjagad och det känner ju säkert Isabella av ](*,) Men nu över påsk får sambon ta över när det gäller vagnandet så får vi hoppas att det blir bättre resultat [-o<

:heart: :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Behöver verkligen lite peppning just nu :? lillkillen har varit uppe sedan 04:00 och små gråter men går upp i rösten med intervaller....jag ramsade direkt när han vaknade men det tar sig inte riktigt....ska jag låta han vara...står ju i boken att jag ska avvakta in i det sista då jag kan dra till med en sista hög ramsa eller tilrättalägga....ska försöka härda ut ett tag till ....det är så svårt att lyssna på de små när de e så ledsna :(
Isabellas mamma

Hur gick det Sanni? Jag var tyvärr inte vaken så kunde inte ge pepping när du behövde det :(
Isabella har sovit sin första hela natt sen vi började kuren \:D/ . Hon vaknade till några gånger såklart men löste det helt på egen hand varje gång och hon sov till kl 07.00 då vi gick in och väckte henne :-D . Inte en enda gång behövde vi ramsa... Däremot sov hon bara ca 6 min sammanlagt på sin förmiddagslur, resten av tiden grät och skrek hon om vartannat :( . Nu är sambon ute med henne för hennes vagnsovning så jag hoppas att det ska gå bättre. Hon borde ju vara riktigt trött eftersom hon inte sov nåt förut...

kram :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Isabellas mamma!

Va kul att höra att Isabella sovit så bra :D ..dagslurerna strular lite för oss ochså..speciellt jobbigt blir det när sonen inte sover fullt ut sin em lur och blir jätte trött senare på em :?

Igår kväll var ingen höjdare ...sonen vaknade till 3-4 ggr under kvällen/natten men somnade om, dock så vaknade han mellan kl 02:30 - 04:50 och var vaken och grät vart om annat. Vargtimmarna förstår jag kommer att strula men jag undrar om det är vanligt att det även under uppföljningsveckan kan vara oroliga och vakna till som sonen gjort och inte kunna somna om?

Finns det fler där ute som har erfarenhet av att det blir såhär...tar tacksamt emot råd och stöd :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Börjar bli lite fundersam på om vi börjar ta steget tillbaka i kuren :? Som jag har uppfattat det så ska nattningen inte ta mer än ett par minuter under uppföljningsveckan men sonen somnar inte föränn efter 15-20 minuter ikväll och då är det med gråt och jag ramsade endast+bekräftelse gick ej in. Jag undrar om jag gör fel i något det gick mycket bättre de första 3-4 dagarna i kuren :(

Hur gick det med em luren för er Isabellas mamma? Hoppas det gick bra :)
Isabellas mamma

Nej eftermiddagsluren gick inte så bra, hon sov ca 25 min av 1,5 tim :( Fast hon somnade på 10 min så det var ju bättre än igår. Hon var ändå hyfsat pigg på eftermiddagen...
Vi hade ju en till två nätter då det tog längre tid att lägga henne men sen vände det igen så det kanske inte är helt ovanligt. Det känns ju inte som att du gör fel, tycker jag.

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Isabellas mamma!

Natten var jätte bra =D> lillen sov ända fram till 06:18 och gnällde lite men somnade om själv vid 06:40 och sov till 07:30 :)

Dock så undrar jag om jag får lägga in en kvarts lur på em vid 16:00 under uppföljningsveckan då han är väldigt trött och gnällig eller kommer han att vänja sig? Läser på forumet att vissa inte rekommenderar att man ska ändra i schemat nu :?

Hur har det gått för Isabella inatt? Sonen strular med dagslurerna men jag är så glad över att han äntligen får sova om nätterna :)
Isabellas mamma

Jo, natten gick rätt bra. Hon vaknade en gång runt kl 03.00 men somnade om på ramsa och vaknade sen 06.20 men somnade aldrig om tills vi plockade upp henne kl 07.00.
Första dagsluren sov hon rätt bra och på andra (i vagnen) sov hon 1 tim av 1,5 och det får jag väl tycka är bra.

Jag har också uppfattat det som att man inte ska ändra på nåt förrän ev efter uppföljningsveckan.

Hur var eran dag?
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"