Liten är här - frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Ja det är möjligt att vi skyndar lite för fort... Jag har nog fastnat lite i boken om Elin, där jag antecknat att sömnen, särskilt på natten, satt som en smäck vid den här åldern :wink:, att 01-målet tränades bort på en (EN :shock: ) natt, och 04-målet gick minst lika smidigt. Och, som om det inte vore nog, att vi vagnade endast LITE dagtid och INGET nattetid när hon var tre månader.

Men men, alla barn är olika, och lillfisen är ju lillfisen och hon har liksom SINA vanor, det har jag förstått :? :) .

Vad gäller nappen så har vi egentligen aldrig sett något särskilt sugbehov, jag tror mer att vi SKAPADE ett sugbehov när vi gav nappen. Så vi fortsätter jobba med att få bort den, och faktum är att det har gått liiiite bättre idag, och kvällsläggningen var till och med riktigt bra :) , med endast två korta vagnigar. Så kanske kanske har hon så sakta börjat glömma nappen.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Tänkte berätta hur det gick med nappen. När jag skrev sist så hade jag sett tendenser hela dagen till att det gick sakta men säkert lite bättre. Dagen efter gick det så bra så jag knappt trodde det var möjligt :shock: . Nappen var gömd och totalt glömd och lillskruttan var hur nöjd som helst med endast snutten, hon somnade själv på samtliga sovpass, lite snack och småskrik, någon gång skrek hon upp sig lite mer, jag fick hjälpa lite med skak i handtaget, något enstaka vagnande, annars somnade hon mycket prydligt själv. Och så har det fortsatt sedan dess, och det är typ tre-fyra dagar sen nu :D . Så summa sumarum, det tog tre dagar, jobbiga dagar i och för sig, men väl värt mödan. Och hittills har hon klarat nattliga uppvak mycket bättre än tidigare, somnar oftast om själv.

Annars har vi en väldigt social och trevlig liten tös här hemma :D som verkar uppskatta tillvaron för det allra mesta. Förtjust i sin storasyster är hon, och storasyster pysslar gärna om och visar hur det går till här i livet - hur man badar, lagar mat, bygger lego... Lillasyster tittar med stora ögon och vänder ibland huvudet nästan ur led för att följa storasyster med blicken - det är verkligen DÄR allt spännande händer här i huset :D .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Åh, vad härligt ni verkar ha det! :D :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Vad trevligt att läsa lite bakåt i den egna tråden och inse att saker och ting är rätt bra egentligen nu för tiden :wink:. Man behöver lite prespektiv ibland :D .

Vi har fortfarande läggning kl 20, och matning kl 01. Morgon görs kl 07. Men lilla hjärtat blir ju hela fyra månader på fredag, och jag börjar undra över det här med att sova hela natten... Trött mamma skulle gärna vilja göra det NU :sleep: , men samtidigt inser jag att vi kanske borde vänta - men därav frågan: Tösen är fortfarande kopiöst hungrig kl 01 och vräker i sig hela flaskan (235 ml), och vaknar oftast själv lite innan 01 och påminner mig om att hon snart är hungrig :wink: . Borde jag ta det som ett tecken på att hon ska ha sitt nattmål ett tag till? Dvs, är det osmart att vagna bort något som hon verkligen verkar behöva? Å andra sidan är dagsaptiten lite si så där, så jag funderar ju en del på om DEN kanske blir bättre om hon äter mindre på natten?

Och så det här med att vakna kl 06 istället för 07... Asså jag vet att det är jättevanligt att småttisar gör det, men hur tröga kan polletterna vara egentligen??? :roll: Jag har ALDRIG tagit upp innan 06.45, så svaren är jättetydliga tycker jag, men frågorna avtar typ aldrig. Först snackar och skrattar hon lite, sen gnällskrik, sen argskrik. Bör jag agera, dvs sätta på musik eller göra något annat drastiskt, förutom att vagna? Eller är det bättre att låta det vara och sätta i öronproppar och låtsas sova, trots rättså mycket skrik?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej på er,

håller med om att det är toppen att titta bakåt i sin tråd, då får man lite perspektiv på tillvaron och ser framstegen man faktiskt gjort och gör.

Den magiska tiden när småttingarna har blivit fyra månader har snart inträffat och visst kan man sova hela natten lång då, självklart. Vår Sigge åt nattmål tills han var fyra och en halv månad för han var en tjock och väldigt hungrig kille. De andra spetigare småttingarna har slutat när de varit fyra månader eller några dagar innan. Så visst kan lilla hjärtat sova hela natten.

Att vräka i sig en hel flaska vid ett på natten tyder ju på att hon verkligen är hungrig men som du säger så äter hon lite sämre dagtid. Här finns det två vägar att gå; antingen fortsätter du med ett-målet ett tag till eller så vagnar du bort det och så kommer hon äta mer på dagarna.

Vad det gäller tidigar uppvak på morgonkvisten så undrar jag om det verkligen är kolmörkt och då menar jag kolsvart i rummet så det inte kommer in en endaste strimma ljus? Kolla det allra först. Sen kan man antingen ge en rejäl pangramsa så fort man hör att hon är vaken för att poängtera att det fortfarande är natt och då sover man. En del går upp och sätter på musik och gör allmänna husljud. Ingen av våra småttingar har egentligen haft några tidiga uppvak men de få gånger det har hänt så har vi låtit dem hållas om de varit glada, legat och pratat eller bara hoppat runt i sängen lite. Men så fort de har låtit ledsna så har vi använt oss av ramsan och då har vi haft en liten ramsdiskussion med barnet där liten har somnat om och vi med. Att sätta i öronproppar och låta barnet skrika finns inte som alternativ i mitt liv.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Hm, vi får fundera lite på hur vi gör med 01-målet... OM vi skulle vagna bort det känns det lite problematiskt med maten bara. Eftersom hon äter så lite på dagen så blir det förmodligen svårt att vagna med attityd vid 01 eftersom jag vet att hon är hungrig :( , och ingen dag är ju bättre än någon annan, så det är svårt att nånsin komma dithän att jag lägger henne riktigt proppmätt. Men jag antar att enda lösningen ändå är att vagna, och uthärda till morgonen då hon ju borde vara hur hungrig som helst, och så kanske det reder ut sig under dagen och blir bättre till följande natt... Alternativet är ju att fortsätta mata på natten, men då kommer jag aldrig ifrån det här med aptitbristen på dagen. Lite moment 22 egentligen.

Ja, mörkt i rummet är det absolut, mörkläggningstyg i dubbla rader :D . Så jag tror inte det handlar om det. Och jag tror inte att det handlar om mat heller, för hon kan gott och väl vänta till 07.30 utan att verka det minsta missnöjd. Jag ska införa ramsan och se om det hjälper. Hittills har vi smugit in den lite bakvägen vid läggning, men jag har liksom inte tänkt på att hon har blivit så stor så att jag skulle kunna använda den som verktyg :wink: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lobilina! :D

:idea: Får hon nån mat då? :D Jag menar potatismos, banan, välling, såna saker? För att dricka ersättning i flaska kan ju bli rätt tråkigt efter ett tag... när det finns En Hel Värld Att Upptäcka! :shock:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Hon håller som bäst på att upptäcka smakernas och konsistensernas underbara värld :D , men vi har bara försökt i två dagar. Dag 1 rann allt ut. Dag 2 svalde hon två gånger och rös med hela lilla kroppen :D . Rätt attityd får man bäst genom att låta storasyster mata, inget knussel då inte, tjoff rakt in i munnen bara, ha ha.

Vet inte varför vi har väntat med mat egentligen, med Elin började vi mycket tidigare, vid ca 14 veckor tror jag. Eftersom lillasyster inte har visat någon större aptit på dagarna så har jag tolkat det som att mat - vilken som - är ointressant, men oj vad fel jag kan ha haft. Det kan ju faktiskt vara så att det är just ersättningen som hon är trött på - i KOMBINATION med att hon är rätt mätt efter kvällens och nattens matorgie.

Men det här med nattslurken, försvinner den när man lägger 19? (Jösses vad minnet är kort). Jag känner liksom att den inte fyller samma funktion som när vi lägger 20 eftersom det inte hinner gå så lång tid mellan sista målet och slurken - hon hinner väl knappt bli hungrig igen? Som det är nu så äter hon sista målet ca kl 17.30 och sen hinner det gå hela dryga två timmar innan slurken och då är hon rejält hungrig igen och äter ofta ett helt mål - men det känns ju i och för sig också lite fel nu när jag tänker på det :roll: . Och är det i slurken som vällingen kommer in i bilden? Jag har för mig att vi gjorde så med Elin. Välling ska hur som helst inhandlas illa kvickt.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Slurk kan få heta slurk oavsett om hon äter en "full portion" eller inte tycker jag :D Slurk är just en slurk, för att toppa matdagen.
Och nej, den skall inte behöva försvinna för att ni har läggning 19.00. Unt ja, det är här vällingen kommer in för de flesta, sen finns det de som är som vi här hemma som gav mosad banan.

8)
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Slurken ges sedan i förrgår kväll i form av välling, men himmel vad krånglig lilla magen har blivit :shock:. Hon bajsar och bajsar och bajsar... Varje byte numera är bajsblöja, och även på natten ska det bajsas, i natt två gånger. Och allt är jättelöst (kanske mer tacksamt än hårt, dock). Kan det vara sorten (prova en annan?) eller bara själva vällingen som sådan som magen reagerar på? Eller burkmaten? Men hon äter så himla lite burkmat än så länge, nästan allt rinner ut, så jag tror mer på att det kan vara vällingen. Har aldrig haft såna problem med Elin, hon kräktes istället, så jag vet inte hur jag ska tolka detta... Kanske bara magen behöver vänja sig, så jag ska ge det lite tid?

Vi har fortfarande matning kl 01, och med allt bajsande så känns det inte aktuellt att försöka vagna bort målet än, magen får stabilisera sig lite först.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vissa har ju känsligare mage än andra. Mina barn har ofta haft räserbajs :lol: men du kan ju ge majsvälling om du vill, det skall vara skonsammare för lilla magen.

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Bajsandet har blivit lite bättre, bara ett blöjbyte på natten och inte ALLTID bajsblöja på dagen, skönt. Vet inte om det har med maten att göra, att vi tog bort vällingen och grötten och bara gav burkar istället, eller att magen helt enkelt har börjat vänja sig vid annat än ersättning.

Hur som helst så har jag velat vänta på att vagna bort nattmålet tills magen har stabiliserat sig, jag vill ju gärna ge välling på kvällen för att hon ska bli så mätt som möjligt. Jag hade en tanke om att försöka vagna bort på bara ersättning ett tag, men har nog lagt ner det, det känns mer safe att invänta vällingen.

Men en annan fråga om att vagna bort nattmålet. Som det är nu så lägger vi henne fortfarande 20, men hon skulle gott och väl kunna lägga sig redan 19, är supertrött då. Men eftersom slurken kommer så tätt inpå sista målet (drygt en timme mellan) så är jag rädd för att hon inte vill ha så mycket slurk. Och då tänkte jag att jag kanske ska ge en flaska i sömnen vid typ 21-22? Eller är hon alldeles för stor för såna påhitt? Alltså egentligen skulle hon ju mycket väl kunna sova hela natten vid den här åldern.... Men mitt dilemma är ju fortfarande, som för flera veckor sen, att hon äter förhållandevis lite på dagen (vilket ju har med nattätandet att göra) så det är svårt att lägga henne proppmätt. Och det märks också tydligt när hon har ätit extra lite på dagen, då klarar hon sig inte ens till 01, som är mattid, utan kan vakna redan 23-23.30 och skrika till 01 :evil: . Så därav min tanke med påfyllningsflaskan.

Och så en annan fråga som har med nattamaten och -sömnen att göra. Som det är nu så sover hon ju aldrig mer än 5.5 timmar i sträck (20-01 och 01.30-07.00) och har till och med svårt att klara DET ibland. Blir det för tufft att införa 12-timmarsnatt på en gång? Skillnaden mellan 5.5 och 12 timmar är ju rätt stor? Eller är det bara en åldersfråga, dvs att man KAN sova 12 timmar vid den här åldern och då spelar det ingen roll hur lite man sovit innan?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,
nu är hon ju stora tösen snart så visst kan hon sova hela 12 tim natt. Men du får ju räkna med att det tar några nätter innan det hela sätter sig.

Att nattslurken kommer 1 tim efter kvällsmålet spelar ingen roll för det är just bara en slurk som ska fylla upp eventuella tomrum i magen efter dagens hela matintag.

Aptiten på dagen kommer öka när nattmålet är borta, att istället vänta och vänta på att hon ska äta mer på dagen för att sen ta bort nattmålet skulle jag inte göra. Påfyllnadsflaska senare på kvällen hade jag skippat, det blir ju bara ett steg till på vägen till 12 tim natten, ytterligare ett gupp att ta sig över när den ska bort.

Kör på när ni har bestämt er, lägg henne 19 och sen är det väckning klockan 7 med ett glatt återseende. Eventuella uppvak under natten vagnar ni bort så hon får hjälp att somna om när och om hon behöver det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Tack bästa SusanD :heart: , du skrev PRECIS det jag behövde höra :D .

Jag bestämde mig igår för att vagna bort i natt, alltså natten som var. Och det gick ju toppen :D :D. Inte för att jag tror att det är överstökat på en natt, men jag hade sett framför mig att det skulle bli världens liv, och knappt nån sömn alls, med tanke på Litens tidigare bristande sömn på natten. Men så fel mamsen hade, och så bra det gick :shock: :D . Fyra fem uppvak hade vi, men allt vagnades bort och tösen sov så gott så gott mellan uppvaken. Jag tror att hon var vaken 20 minuter som mest, by the book alltså :D , och resten av uppvaken varade typ 5-15 minuter.

Idag är det lite si och så med det mesta, men jag antar att det sätter sig efter några dygn efter att man rört om så här på natten.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hur går det för er? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"