Matvägrar kvällsmålet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack! Bra svar på hur vi ska göra nu när hon är tre månader. Nu fattar jag och kan konstatera att vi gjort fel.... Men ok, ingen skada skedd! Jag har läst om ramsa här på forumet men har, som sagt, inte fått hela bilden klar ännu. Jag har inte läst boken SHN (än) utan bara första delen av Barnaboken. Står det så mycket om ramsan i den?
Läggningarna här funkar oftast riktigt bra och det är rent kul att få lägga ner henne i sängen. Sen i måndags har det dock skett en STOR förändring. Nina vände sig helt själv från rygg till mage och sen dess är det som att hon fått en helt annan rörlighet och kraft i hela kroppen. Nu om vi får påminna henne om att sova så beror det oftast på att hon snurrat in sig i ena sidan eller hamnat på tvären. Skötbordet har vi fått rensa på prylar inom räckhåll eftersom de annars just kan nås och kastas omkring bara man kastar sig åt sidan eller rullar runt... Så coolt, i samma stund som hon satte rullningen fick vi en helt ny tjej! Och hon är t.o.m ÄNNU goare än den förra!!!
Mamma till finaste flickan 091017
ElinN

Inlägg av ElinN »

:thumbsup: :heart:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej!

Schema och läggningar fungerar fortfarande mer eller mindre klockrent här, och vi njuter av Nina som konstigt nog blir goare och goare för varje dag.

Det som funkar nu, kommer ju såklart inte att funka i all evighet och jag är beredd på att vi kommer att få justera allt eftersom.
:?: Men hur brukar sådana här småmänniskor som följer fasta mat- och sovtider funka när behoven förändras?

Vad jag ser just nu är att dagens sista pass som är 45min fr 16.00 tenderar att kortas av mot 20-30min. Jag har nu valt att inte vagna ihjäl mig för att få henne att somna om utan har tagit upp henne. Ofta är hon jätteledsen när hon vaknar och behöver en stund för att piggna till och bli sitt vanliga glada jag igen. Detta är också enda passet som hon inte får mat direkt eftersom det då är knappa 3 timmar sedan senaste måltiden. Istället väntar vi till 17.30-18.00 och ger henne käk då hon börjar bli okoncentrerad och gnällig.
(Undantag idag då hon var glad och lattjande i max en kvart innan hon helt plötsligt speedade upp sig till tokskrikand. Vi blev helt tagna på sängen och jag kunde inte tro annat än att hon had jätteont någonstans, för så här har inte skrikit sen innan vi började med SM. Men, inte helt oväntat, blev hon glad och nöjd bara hon fått i sig MASSOR med mat. Så hon var väl helt enkelt vrålhungrig.

:?: Min fundering är om det är dags att göra en schemaförändring?
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Vid ungefär 3 månader minskar sömnbehovet till 15.5 timmar per dygn. Det brukar visa sig så som du beskriver -bebisen förkortar själv ett sovpass. Om det är där ni är nu så låter det väl utmärkt att kapa sista luren till ett 20 minuters pass?

Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen! Över en natt fick jag ett gäng nya frågor. Nina som visserligen alltid ropat en stund vid läggning, men som ändå somnat bra, somnade inte alls igår förrän efter 22-målet och några maratonbuffningspass. Hon skrek rätt ut på ett sätt jag inte kände igen och snurrade runt i sängen som en tok. Natten följde med flera långa uppvak där hon skrek riktigt ledsamt igen. Ska tillägga att hon ALDRIG tidigare skrikit/gråtit på nätterna. 5.20 gav jag upp och ammade henne. Hon åt bra och somnade ryckigt och oroligt i min famn. Höll så ett tag för att hon skulle få lugna ner sig, men väl tillbaka i sängen var hon så förtvivlad att jag inte stod ut. Till saken hör också att hon varit lite snorig ett tag vilket blev mycket värre senare delen av natten. Men redan tidigt hade hon problem att andas med nappen i munnen och tappade ut den så fort jag satte in den. Idag slängs alltså samtliga nappar, för nu är det tydligt att den stör mer än hjälper.

Vad hände i natt? Blev hon sjuk? I såfall behöver hon ju sin sömn ännu mer, men hur sjutton förklarar man det för henne?
En annan tanke jag hade igår var att hon hade ont i magen. Hon har nu ätit gröt i en vecka och har fått i henne en s.k. smakportion en gång om dagen. Nu har hon verkligen greppat hur man äter och gapar så fint när skeden kommer. Alltså trodde jag att jag kunde öka mängden samt att ge henne gröt två gånger om dagen. Detta gjorde jag första gången igår. Har jag pressat hennes mage för hårt så att hon fick ont igår?

Shit, va svårt det är att göra rätt... Man tror att man är på ett bra spår, så dras mattan undan när man minst anar det.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Men du, kära rara Lina77 -inte har "mattan dragits undan" för att ni hade lite strul EN natt med magont/förkylning eller vad det nu var!? :!: :wink:

Tokiga nätter kan alla ha då och då av en hel massa olika anledningar och som du förstår kan inte vi svara på vad som hände hos er i natt -vi var inte där! Det vi kan göra är att hjälpa till att råda och tipsa om Standardmodellen som vi uppfattar den och dela med oss av våra erfarenheter.

:idea: Mitt råd till dig är att coola ned lite! :wink: Det krävs mer än så för att dra undan mattan för ett litet SM barn! :!: :heart: Se inte problem i vad som kan vara en engångsföreteelse!

Hoppas liten kryar på sig snarast! Lycka till med napp-kastningen! Se till att verkligen KASTA alla nappar rent fysiskt. Det gjorde vi med i förkylningstider -det går ju bara inte för Liten att sova med napp och snorig näsa. :roll:

Lina77

Inlägg av Lina77 »

Ha ha! Ja alltså, såklart är det ingen fara och förhoppningsvis var det lite oroligt p.g.a något övergående. Man vänjer sig dock fort vid att allt flyter på och blir lite tagen på sängen första gången man får vaka hela natten för att hon skriker som en blå... Bortskämd blir man fort! Min fråga om vad som hände i natt var väl rent retorisk, men jag undrar verkligen hur grötintroduktion kan påverka en blott tre månader gammal mage. Är lite orolig att jag gått på lite för hårt?!

Sen glömde jag ju vad jag mest undrade: när en hel natt gått åt skogen, ska man ändå hålla schemat på dagen som vanligt, eller kan man förlänga något pass för att hon ska få komma i kapp? Och särskilt om hon är lite krasslig, mer sömn eller hålla schemat?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina! :D

Huvudregeln är att hålla schemat men det är klart att det kan behövas en marginalkvart här eller där när Lillan är förkyld. Så ditt omdöme avgör, som vanligt. :wink: 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack för snabbt svar! Är helt med på att det borde vara bäst att hålla schemat, men samtidigt är jag orolig att hon ska hamna i 'övertröttspiralen' som jag med erfarenheter i ryggen fasar för.

Idag fick hon totalt en timma extra. Det känns bra!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej hej igen!

Väntar liksom på att sovtiderna ska "sitta som berget", men det verkar inte vara någon stress med det.... hm... Idag pajade 12-14 passet med rejält skarvande efter 45 minuter!! Jag trodde vi hade slutat med sån't där!

Dagens alla sovpass sker i hennes vagn på balkongen eller under promenad. Att inte börja gå förrän hon somnat är något jag inte fattat tidigare och har börjat med nu. Det brukar gå bra, men tyvärr betyder det inte att hon inte vaknar när vagnen inte rör på sig längre. Men jag kör på med förhoppningen att jag ska kunna göra ärenden under hennes sovpass, någon dag kanske! Idag fick jag i allfall för mig att hon även ska kunna sova i sin säng på dagarna, praktiskt om man är borta över dagen och inte kan låta henne sova i vagnen utomhus. Då skulle man kunna lägga henne på en säng kanske... eller i lånad spjälcäng, eller i resesäng som vi funderar på att köpa.
Så jag lade henne helt enkelt i sin säng som hon sover i på natten, buffade lite och lämnade henne. Hon skrek inte direkt ihjäl sig, men sov gjorde hon definitivt inte en sekund under hela sovpasset.

Stressar jag? Kommer hon kanske att kunna sova i sin säng på dagarna när hon blivit lite äldre och ännu mer inkörd på sina fasta sovtider? Vore ju fint att kunna alternera lite när det nu för tiden är så himla kallt ute! Vad finns det för erfarenheter här? (Efter en timme tog jag upp henne och stoppade snabbt ner henne i vagnen på balkongen, och där sover hon än.... Så enkelt var det att bryta hennes schema! )
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Stressar och stressar.. Du leder, lär, visar och hjälper :wink:

Vad sägs Lina om att låta det långa sovpasset vara fredad mark så att säga och inte vara ute på promenad? Då får alla ni en välbehövlig paus mitt på dagen.
Här kan du också om du vill, ta tillfället i akt och "lära" henne att sova i sängen om du önskar det?

Tanken med att låta den luren mitt på dagen vara fredad är just den, hon får en chans att sova utan en rullande vagn, hon slipper vakna av att den inte rullar och du slipper stressa över det hela?

Bara en tanke från min sida och ingen lag.

"Så enkelt var det att bryta hennes schema" säger du. Du vännen, så lät var det för er att se vad som funkade och inte funkade! Ni lär ju varandra hela tiden, precis som det skall vara :heart:

Så om du stressar eller inte... vad tycker du :D ?

:)
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej hej!

Nina är nu drygt fyra månader och utvecklas i rasande fart. Numera äter hon gröt 2 gånger om dagen och igår fick jag efter en tids vänjande i henne en hel portion potatis också. Gröt och potatis är numera mer poppis än mjölk i någon form, och det känns både bra och lite ledsamt att hon redan ska sluta amma. Hänger dock i så länge hon vill och det finns något kvar.

Har egentligen inte så stora problem längre. Inte för att hon sover som en klocka enligt mitt schema utan för att jag har taggat ner en hel del. Kanske för mycket, för hon sover just nu lite för lite. Det beror på några kända orsaker, men inte tillräckligt många kända för att jag ska veta hur vi ska göra för att komma rätt igen.

En känd orsak är att vi varit på resa över en långhelg och kom hem i måndags. Gjorde så gott vi kunde för att hålla hennes schema, men eftersom hon inte kunde sova mer än 30 minuter i sträck i bilen, blev det svårt. Somna gjorde hon i allafall på sina klockslag!

Innan resan sov hon också för lite tror jag. Över ett par dagar ändrades hennes sömnmönster radikalt med att varje pass blev kortare och kortare och det var skitsvårt och ofta omöjligt att få henne att somna om. Hon skriker inte, utan sover bara inte. Till slut blir hon såklart arg om jag inte tar upp henne.

Under en tid har hon nu sovit sitt morgonpass i sin säng, och från att det inte funkat alls sov hon till slut 30-35 minuter i sträck. Men inte mer. Anpassade då schemat så att hon sover längre på morgonen och natten då blir 12 timmar. Fick då ihop 15 timmar per dygn och tänkte att det kanske räckte för henne. Nu tror jag inte det längre eftersom hon tummar på tiden hela tiden, och däremellan tydligt visar att hon är trött. Så nu får vi styra upp här igen känner jag.

Just nu ligger hon på balkongen och sover i sin vagn igen. 1h 20 minuter har hon sovit i nu och tar upp henne om 10min. Så länge har har hon alltså inte sovit inne i sin säng på dagen någongång, så det kanske är utomhus som gäller för henne. Schemat vill jag i såfall ha så här:

19.30-07.30 natt
9-10.30 sova
12.30-14.00 sova
16.30-17.00 sova

På kvällen vaknar hon alltid själv efter 30 minuter, så den får vara som den är. I detta schemat får jag ihop 15,5 timme och jag tror att det är vad hon minst behöver.

Så mina frågor då....

Sova inomhus eller utomhus? Är det någon som har erfarenhet av barn som faktiskt aldrig lär sig sova länge pass (förutom på natten) inomhus? Nu vet jag att hon somnar lätt inomhus, men jag har aldrig lyckats få henne att somna om när hon vaknar efter 30-40 minuter. Kan detta beteende ändras med åldern? Jag funderar också på hur det kommer att bli den dag hon inte kan ligga i sin hårdlift utan får sova i sittdelen. Kan de ligga på sida (som hon nu alltid ligger i vagnen på) eller mage i sittdelen? Tips?

Nu är det dags att plocka upp min sköna. Första gången jag får väcka henne på morgonpasset på läääänge!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

En schemafråga till:

Är det någon som haft tiderna 12-2-45-45? Funderar på ett sådant schema då hon helt klart sover bäst på morgonen (om hon får ligga i sin vagn på balkongen vill säga. Se ovan) men undrar ju såklart hur hon skulle orka resten av dagen som får långa vakenpass.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hur det kommer att bli den dagen hon inte kan ligga i sin hårdlift..
Ja du Lina, det är upp till er, tänker jag!
Variationerna är otaliga, det gäller för er att finna den bästa.

Du kan envisas med att lära henne att sova mer än 45 min.
Du kan lägga hennes schema precis som du tänker, det finns INGEN regel som säger att man måste ha ETT visst schema. Tanken är mkt riktigt att ni tillsammans skall komma fram till något :wink:

Med ett beteende ändras inte med åldern, jag skulle vilja säga att ett beteende förstärks med åldern. Sen är det upp till var och en att tycka att beteendet är rätt eller fel.

Mage, sida i sittdel - går inte i vår Bugaboo men väl inte andra icke-sitt-ergonomiska sittdelar?

Sen får jag flika in att det inte är _hon_ som tummar med tider, det du fina, är ni som _låter_ henne tumma med tider :)
Barn gör som vi lär dem, personligen lärde jag aldrig mina barn att sova ute, alla lurar togs (och tas än idag) inne.

Frågan du kan ställa dig är: Hur kommer det sig att hon kan sova hela natten inomhus men inte lurar?
Jag tänker att hade hon inte kunnat sova inomhus alls så hade hon inte heller sovit nätterna inomhus. Är du med?

Inte så konkreta svar kom jag med här, det för att jag tror att det hela mer hänger på din inställning än på hennes förmåga :heart:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Jo, men visst är det så att de gör som vi lär dem. Det har Nina överbevisat mig om flera gånger. Just nu är jag bara inte helt hundra på vad jag bäst bör lära henne. Hm...

Att hon sovit alla sina dagpass utomhus är ju för att vi tyckte att det var friskt och sunt för henne att sova ute! Att hon skulle vänja sig vid det till denna grad borde jag kanske fattat, men vi får helt enkelt visa henne att det går att sova där på dagen också. Hon somnar ju bra inomhus på dagen numera (jag var envis i tre dagar, sen funkade det) men jag kan inte lista ut varför hon vaknar och är så "pigg" efter bara en kort tid. Sover hon på balkongen är det ju svårt att ens väcka henne! Lurigt tucker jag.

Ibland blir jag sugen på att bara släppa allt och lägga henne när hon verkar trött, som andra gör, men jag behöver bara tänka några sekunder innan jag inser att det inte är bra. Jag vill verkligen ha fasta tider för Nina, oavsett om det leder till att hon sover bra på natten eller inte. Rutinerna är ju för hennes skull, för att hon ska veta vad som händer liksom. Men just nu är schemat vi har inte optimalt och det känns som att vi hamnar i ofas med med maten...hm, ja, det är min inställning som avgör. Såklart, är lite rådvill just nu bara, då jag inte får ihop det så att det känns riktigt bra för hennes behov.

Ska fundera på tider över helgen och från måndag sluta vela. Ska göra ett nytt försök att lära henne att sova länge inne också. Även om det är motigt då det sist slutade med att hon sov flera timmar för lite varje dag. Bla bla bla... slutsvammlat för denna gången! Nu ska jag gå in till min lilla familj som nu under skidhelg i Mora sover i samma rum. Mysigt!

(Förresten så undrar jag ändå om någon som läser detta har haft tiderna 12-2-45-45 eller liknande med just långpasset på morgonen, orkar små 4 månaders hela eftermiddagen då?)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"