Hur vagna och ramsa till dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moa79

Inlägg av moa79 »

:( Den här vargtimmen håller på att göra mig galen. Hur länge kan man egentligen få kämpa med vargtimmen? Vad är rimligt? Jag behöver pepp från någon som haft liknande problem. Ramsa direkt han vaknar verkar fungera. Varför har vi inte fattat tidigare att han vaknar när han "prasslar"? Jag känner mig verkligen misslyckad. :(
Tilda - 051201
Gustav - 080223
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det vanligaste är att man väljer någon av de tre strategierna pangramsa följt av husljud, klassik musik eller inget alls. Om man håller sig till ett av dessa så brukar det lösa sig på 4 nätter ungefär. Använder ni väckarklockan?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Hej!

Jag tycker att vi har provat dessa. Vi har kört "inget alls" hur länge som helst. Pangramsa följt av husljud och klassisk musik har vi också provat några veckor före det. Kanske har pangramsan kommit för sent, eftersom vi inte hört när Gustav vaknat?

Kan vi korta ner natten till 11 timmar och se vad som händer?

Något som hänt är att Gustav nu för första gången på månader är pigg på dagarna. Detta hände sedan vi började lägga honom 15 min. tidigare och förlängde förmiddagsluren till 45 min. Men morgnarna är så långa och ett elände för hela familjen.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
moa79

Inlägg av moa79 »

Måste ta oss i kragen och börja lägga 1/2-timme tidigare, samt vara vakna och ramsa honom direkt han vaknar på morgonen. Ska vi korta ner sovningen på dagen? Han är ju 9 månader nu.

Hur gör man med middagen, lektimmen och nattslurken när man lägger 1/2-timme tidigare? Vi hinner inte. Tidigarelägger man middagen också? Det bör ju gå en timme mellan midddag och nattslurk vad jag förstår.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
moa79

Inlägg av moa79 »

Nu har Gustav börjat vakna tidigare och tidigare. Idag tog upp honom och ammade klockan halv 5. Så nu har jag riktigt ställt till det för mig. Önskar att vi hade behållit det vi hade, när han sov 11 timmar i sträck. Men jag pallade ju inte att han låg vaken 1 timme varje morgon heller. Det känns som det blir fel hur jag än gör. :(
Tilda - 051201
Gustav - 080223
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Moa 79!

Hur går det för er med tidiga mornarna? Ursäkta at du inte fått svar på så länge. :oops:

Kanske kan du uppdatera oss lite hur det ser ut hos er på dagarna och på nätterna så kommer vi få rätsida på det här ser du.

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Hej igen!

Tack för att du tittar in Ida! Hjälpen och tålamodet hos er här på forumet är verkligen underbart. Jag har varit nära att ge upp sista tiden och skrivit en del uppgivna inlägg.

Men nu ska ni få höra!

Den där morgonen när jag tog upp G och ammade så somnade han om i min säng efter någon timme och sov till klockan 7.00, då vi alla vaknade!

Det kändes inte alls bra, men vi fortsatte som vanligt med alla tider trots denna sovmorgon.

Inför nästa natt bestämde vi oss för att strunta i att han ska ligga till 6.30 och istället låta honom ligga bara tills vi inte kan lugna honom längre. Denna nya inställning blev en lättnad för alla. Vi stängde vår sovrumsdörr och tänkte att vi hör när han blir ledsen. Och nu ska vi sova, inte ligga och lyssna på honom. Den morgonen sov han till 5.50! Då tog jag upp honom och gjorde morgon.

Och nästa natt, alltså i morse, sov han till...6.50!!!! Vaknade glad, inte ledsen. Jag kunde i lugn och ro göra mig i ordning innan jag gick in och hämtade honom.

Vad har hänt? Plötsligt sover killen! Han sover även hela sina dagslurar. Jag har till och med kunnat lämna honom i vagn utanför fönstret på en restaurang och sitta och äta själv! Och han vaknade inte efter 45 min. som han brukar.

Nog för att han är förkyld, men det har han varit i flera veckor och inte har han sovit för det. Men nu sover han.

Vet ju inte hur det här kommer att fortsätta, men vi kommer att fortsätta ha den här avslappnade attityden.

Nu sover han 45 min. på korta och 1,5 h på långa. Nästa steg blir väl att korta ner den korta, men än så länge verkar han behöva den.

Moa
Tilda - 051201
Gustav - 080223
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Attityden gör verkligen allt. :lol: :heart: :thumbsup:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det vänt. När fokus flyttas från barnets sömn så händer det mirakel ibland. Är så glad för er skull.

Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

I natt vaknade G kl. halv 12 och var vaken 1 timme. Vi tror det är en kombination av förkylning, dålig matlust, nytt schema, att jag tog upp honom för tidigt en natt till (är jag korkad eller?) och att han håller på att sluta amma. Många förändringar, men det känns ändå jättebra. Det kommer att bli bra för G. att sluta med amningen då den strulat en hel del. Jag tror rentav nattsömnen kommer att bli bättre.

Nytt schema har vi nu. Jag har kört det några dagar och det funkar fint. Längre mellan målen så han hinner bli hungrig. Inga problem inbakade i schemat. Med det här schemat hinner vi med allt. Har tänkt införa lagad mat så småningom till middag, men än så länge är det bara gröten han vill ha just då. Läste ett tips här på forumet om banan till "nattslurk" när inget annat funkar. Kanon för oss!

6.30 Godmorgon
7.30 Gröt
8.45 Sova 45 min
11.00 Lunch - lagad mat
12.15 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål
17.00 Gröt
17.30 Badskoj
18.00 Banan och Yoghurt
18.15 Mera bus med familjen
18.30 Godnatt
Tilda - 051201
Gustav - 080223
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker att schemat ser fint ut :lol:

Gällande inatt så tänk: en gång -ingen gång, två gånger - en dålig vana :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
moa79

Inlägg av moa79 »

Vårt liv är inte lätt just nu. Nätterna går upp och ner, och jag förstår att min negativa sinnesstämning påverkar G. så att han inte sover. Så fort han sover lite bättre blir jag hoppfull, när han sover sämre deppar jag ihop. Det är massor med förändringar för G. hela tiden och han blir aldrig så stabil att det här med nattsömnen kan sätta sig.

I 4 veckor har G nu varit förkyld och hostat. När han ska äta till middag och nattslurk händer det att han hostar så maten kommer upp. Inte roligt att lägga ett barn som inte har mat i magen. Bitar i maten kan han inte alls äta längre, då hostar han bara upp det. Flaska fick jag hoom att ta i morse och dricka 1 dl.

I morse vaknade G. kl. 4.30. Åtminstone var det då han började gråta. Ramsan når inte G. När han vaknar så här på morgonen blir det alltid 1 timmes gråt innan han tidigast kan somna om, och detta klarar inte jag. Jag vet inte om Gustav hör eller förstår ramsan. Han klarade inte BOEL-testet, och vi väntar på att få kolla upp hans hörsel. Jag har inga verktyg att lugna G. Hur ska det bli när han blir större? Det kommer ju alltid att komma nätter då han av nån anledning vaknar och gråter. Och jag kan inte hantera det, så då kommer jag att vara där igen och plocka upp honom.

Jag vill be om ursäkt att jag skriver om detta hela tiden. Det känns bara så oerhört sorgligt att det blivit så här, och jag får inte till det, för jag vill inte att min son ska behöva gråta en timme varje morgon. Tyvärr har jag inga alternativ heller. Tar jag upp honom somnar han inte om. Buffa får man inte göra. Med mitt första barn funkade kuren, och jag trodde det skulle gå lika bra den här gången.

Jag kritiserar absolut inte metoden. SHN är jättebra och fungerar absolut!! Men JAG fixar det inte just nu och jag känner mig som världens sämsta mamma. Vad gör man då?
Tilda - 051201
Gustav - 080223
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja det är inte lätt att råda dig i den situation du befinner dig i just nu. Men jag skulle vilja att du funderar över vad ni har uppnått. Va som blivit bättre. Fokusera på det som är positivt, de nätter när allt fungerar.

Men sedan undrar jag vad du menar med att du inte får buffa. Vid riktig kris så ska han lugnas och krävs det buff så krävs det buff. Det är inte meningen att han morgon efter morgon ska ligga och gråta en timme. Det som kan funka är att du ställer klockan den tid han brukar vakna och sitter vakt utanför dörren och ger ramsan vid minsta pip. Men det är ju svårt om han inte hör. Då skulle jag faktsikt vid första pip gå in och solfjädersmarkera tror jag , men det är bara ett provtänk så fundera vad du vill.

Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Ja, det är ju mycket som funkar bra, och jag ska bli bättre på att fokusera på det. Önskar att jag gjort det på den tiden då han sov 11 timmar i sträck och gick bra att lägga! Men, inte se bakåt.

Just nu svajar det en hel del. Vi har beslutat oss för att göra en omkurning av Gustav, för att sätta ramsan. För vi känner att funkar inte ramsan, så har vi ju inget verktyg att ta till. Och han måste lära sig att en natt är 11,5 timmar lång. Jag tycker att det går bra, har gjort natt 1 och 2 nu, och på natt 2 började faktiskt ramsan ta!

Nu vid omkurningen har jag buffat och solfjädrat, men det är ingenting han gillar. Jag undrar hur jag ska göra vid läggningen, hade kanske varit bättre att fortsätta att bara lägga honom och ramsa ut.

Det tråkiga just nu är att jag tvingats sluta amma helt, för att kunna börja äta en antidepp. medicin. Förhoppningsvis ska den göra mig starkare, så att jag klarar av allting bättre, inkl. kurningen. Men jag sörjer ändå amningen nåt fruktansvärt. Så nu har vi separationsångest som heter duga. Nattningsrutinen blev lite förstörd också, i och med att jag inte ammar. Första kvällarna gick det bra, och till och med en kväll då pappan var ensam hemma med Gustav. Men sen blev det för mycket skuttande runt mellan olika rum och försök med gröt/fil o banan/flaska. Helst hade jag velat ge honom flaska, men han tar den inte alltid på kvällen. Mätt eller? Vår glada kvällsgubbe är nu avvaktande och bister på kvällen. Men, så har han ju varit förr, så jag tror vi hittar tillbaka.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker det låter som att ni är på helt rätt spår!

Mosad banan till kvällsslurk sover man gott på, andra ger gröt eller fet yoghurt, prova er fram och erbjud, och ratas det mesta så gissar jag på en mätt mage, men man kan ju alltid erbjuda, det är ju lixom det som är tanken- en påfyllnads slurk vid behov, andra gånger är mer symboloska.

Jag tror absolut kvällen blir bättre, fortsätt bara skratt och skoja och ha ett riktigt party innan läggning så ska du se att det tar sig, men ge det lite tid bara.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"