Kuren startar nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Har de senaste dygnen inte morklagt helt nar hon ska sova dagslurarna. Drar inte ihop morklaggningsdraperiet helt runt hennes sang. Tanker att vi maste trana pa att inte ha helt mork pa dagen, under semestern kommer hon ju fa sova en del dagslurar i vagnen (med morklaggningstyg over).

Under kuren hade vi helt morkt alla sovpass.

Tips och rad infor semestern? Vi aker till Danmark pa lordag och blir borta en vecka.

kram kram :heart:
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hur ser frökens schema ut?

Anna skriver ju det att dagslurarna ska skilja sig från natten och det ska vara ljust osv, så på dagen behöver det inte vara kol mörkt, men jag personligen brukar rekomendera mörkt speciellt just under kuren för dom små lär sig lättare att sova över skarvar osv.

Vad trevligt med semester, men mina tips är att förlägga restid under lurarna, ta med sopsäckar och eltejp för mörkläggning under natten. Njut och slappa och upplev vakra Danmark. Det är mina tips! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej Malin och ni andra!

Gummans schema:
8 go morgon
10-10:45 lur 45 min
12:45-13:15 lur 1 1/2timma
16:45-17:30 lur 45 min
20 go natt 12 timmar

Ater gor hon i mangder med 3- 3 1/2 timmar mellan malen.

Morklaggning under kuren.... Kuren ar det de 11 dagarna? Som jag tanker har vi avslutat kuren nu, eller?
Lunchluren gick fint somnade pa en minut. Sover utan uppvak.

Vad sager du/ni om insomningstiden och tillrattalaggandet jag skrev om i forsta inlagget?

mvh hanna
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Lilla damen är inne i en utvecklingsperiod verkar det som. Många upplever att det blir en riktig vänd cirkus, men min råd är att bjuda på 1 vändning per uppvak, man kan faktiskt somna på rygg om det skulle vara på det viset :wink:

Träna vändning på golvet under vaken passen så mycket det går, när hon får in snitsen på att vända själv så går det galant för henne att lösa det själv sedan.

Sedan är det så att sömnen ofta blir oroligare vid fysiksa utvecklings språng, både vid insomning och även uppvak. Men ta det med ro, verktyga som ni alltid gjort, acceptera att lillan har ganska mycket utveckling framför sig och man får göra det bästa av situationen. Det är inget som säger att barnet kommer att sova som prinsar resten av barnåret, men här med har ni fått en fullfjädrard verktygslåda som ni kan plocka fram vid behov, ni har fått verktygen att ge lillan svaren hon söker, ni har tagit ledningen och ni kommer att vara hennes ö i ocianen, både när vågorna kluckar mjukt och även när havet blåser upp till storm.

Så där lagom poetiskt, men grunden är den, sömnen kan strula - du har verktygen. Det kan ta ett tag, var cool, hon VET vad som gäller! :lol:

Gällande mörklagt på dagslurarna så räknar jag också eran kur som över, och jag menade att jag också tror att det går fint med ljusare dagslurar. Du märker ju om hon skulle störas, eller hur! :D

//Malin
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej hopp!

Som alltid - TACK Malin for svar :D
Ja, det dar med kluckande vatten och storm var i allra hogsta grad poetiskt! :D Forstod precis vad du menade, jag gillar liknelser!

Det ar nastan konstigt att jag maste fraga sa mycket hela tiden... Det ar nastan sa att nar jag laser dina/era svar sa ar det manga ganger sa att jag redan har svaret... Kanske inte sa konstigt trots allt, jag blir trygg i mitt handlande nar ni ger mig bekraftelse!

Som du skriver sa har vi nog hamnat i nagon form av vandcirkus. Vid insomning ar det oftast sa att jag maste ga in och vanda over till mage och ramsa ut - sedan somnar hon direkt :? . Lilla busunge! Hon har vant sig fran mage och tillbaka i knappt 8 veckor nu, sa hon kan... Men det kopplar inte fullt ut nar hon ligger i sangen....

Pa natten somnar hon ibland om utan att vi vander tillbaka henne pa magen.

Har egentligen inga fragor ville bara stamma av laget liksom.
jo, en fraga. Nar vi tranar henne att vanda fran mage till rygg och tillbaka under dagtid, ska vi aktivt hjalpa henne eller ska vi lata henne trana sjalv och ge henne lite mer tid pa filten?
En fraga till. Kanske ska jag anvanda mig av ny trad nagon annanstans i Forumet? Hon ar ju kurad nu menar jag...
(Visste val att jag skulle komma pa nagra fragor :shock: )

:heart: /mammah
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Fixar hon vändningarna själv så skulle jag absolut ge henne lite tid, med annars kan man ge lite hjälp på vägen genom "hjälp till självhjälp", bara lite stötning över i vändningen så hon nästan gör det helt själv :lol:

Alla behöver vi "bekräftelse ramsas" då och då :lol: Vi finns ju här och hjäper så gärna!

Än så länge kan ni nog husera i denna tråd, men handlar det mer om mat osv så finns ju härliga "mat, mage och barnakropp" :lol:

//Malin
Hippo

Inlägg av Hippo »

Malin, tack for bekraftelserama :lol:

Lilla Gumman har sovit fin fint senaster dygnet. Igarkvall tog insomningen 5 min, inget gny alls. Duktiga flicka! Det verkar som hon hittat njutningen i att sova. Vi har sovit som sma grisar i natt.

Imorgon aker vi pa semester. Ser fram emot det, har packat verktygsladan :D

Ha det gott! H
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig läsning och ha det nu så trevligt på semestern. Ser fram emot rapport. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Njut av det ni uppnått och upplev vackra Danmark i bästa stil!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"