Funderingar inför kurande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra. Ibland räcker det med att göra mindre förskjutningar i schemat för att allt ska flyta på igen. :wink:
Storebror ville somna med hörselskydd på ikväll med "i fall Mira vaknar och gnäller"
Men vilken liten juvel :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Hej!

M har sovit bra hela nätterna bra länge nu, känns det som i alla fall :D Förutom läggningarna :(
Vet inte om jag skall fortsätta i den här tråden eller flytta över till "Säkra sovare..."?

I alla fall så fortsätter kvällsstrulet som jag bad om råd med för tre veckor sedan, det är inte många kvällar som M somnat utan högljudda protester.

På dagtid har vi mycket social delaktighet, dagsömnen funkar bra med några få undantag och innan sängdags har vi ett ordentligt buskalas i vår säng med hela familjen :D Barnens sovrum är också kolsvart.

När vi sedan kommer in i barnens rum så börjar tonläget att ändras så fort mörkläggningsgardinen dras för. Vi busar hela vägen till sängen men det mottas med gråt och tandagnisslan. När vi sedan ramsat oss ut så kommer svordomar, gråt och joller om vartannat. Blir det gråt brukar hon få en ramsa och har hon riktigt arbetat upp ilskan får hon ett tillrättaläggande. De senaste dagarna ställer hon sig också upp och är riktigt arg. Sömnen kommer efter 5-25 minuter.

Någon enstaka kväll vaknar hon efter exakt 45 minuter men somnar om med ramsa.

Detta har hållit på så länge nu så det känns som om attityden börjar naggas och vargarna börjar närma sig huset. Åttamånadersångesten har vi inte märkt av alls på dagtid, kan detta vara hennes sätt att reagera på den?

Har ni några andra funderingar på hur vi kan komma ur detta?

//Helen
Mamma till A född 030829 och M född 071105
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Helan!

Vad roligt att höra ifrån dig och vad bra det går. \:D/ =D>

Angående kvällsstrulet så skulle jag busa precis som ni gör ända ner i sängen. Jag skulle ha mörklagt rummet innan jag gick in. Så att transportsträckan blir så kort som möljigt. Snabbt tillrättaläggande och ut med glad hurtig ramsa. Sedan skulle jag sätta på klassisk musik eller göra höga husljud. Fokusera på något annat och signalera att du har 17 andra bebisar att lägga och korna måste mjölkas om du förstår? :wink:

Ge det lite tid så kommer det snart vara ett minne blott. Endel barn låter innan de ska sova. De har det som insomningsritual tror jag. Fast det får ju inte bli ledset naturligtvis. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Hej, och tack för svaret!

Det brukar inte vara tyst utanför rummet eftersom A och en förälder brukar fortsätta busa i sängen och det är inte tystlåtet :D Ikväll har jag även TV: på nere medan jag sitter här vid datorn utanför barnens rum. Vi testar mer husljud ett tag nu så får vi se, ikväll fortsätter i alla fall de högljudda protesterna trots upphottad attityd. Hann inte läsa svaret innan läggdags så i morgon skall vi mörklägga innan läggning.

Trots att jag tycker mig ha bra koll på läget tycker jag fortfarande att det är svårt att höra skillnad på ilsken och ledsam gråt :oops: Oftast är det nog ilska eftersom ramsan vanligen bemöts med ännu mer protester.

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Hej!
Har funderat mycket på vad som orsakar dessa protester och tror att M helt enkelt blir arg för att busandet är slut. Vi håller på ca 15 minuter nu och vi skall ikväll förlänga det men det går ju inte att tokbusa hur länge som helst :roll: eftersom mat och sånt oviktigt :wink: också skall hinnas med innan sovdags.

Skall testa det ett tag nu så får vi se om det hjälper.

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som en klok strategi:thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Hej :D

Ikväll var hon faktiskt inte lika arg och somnade snabbare :D . Vet inte om det berodde på att vi busade längre eller om det var så ändå. Hon fick också med sig ett gosedjur från vår säng in i sin egen vilket kanske fick henne på lite andra tankar.

Dessutom beslutade vi att sjunga våra godnattsånger (vi sjunger alltid några glada egenkomponerade sånger för A innan sängdags, tar ca 3 min) i vår säng innan hon bars in i sin säng. Vi tänkte att hon behöver få ett avslut på buset som en markering att nu är det dags att sova eftersom skrattet till godnattet snarare verkar göra sänggåendet tråkigt (eftersom buset tar slut) och inte roligt som det ju ska vara. Verkar den tanken vara helt uppåt väggarna?

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att hon somnade bättre. Skrattet till godnattet ska följa med liten ända till sängen. Det ska inte vara någon nedvarvning inte....

Men om ni hittat dett sätt som funkar för er så kör på det :wink:

Ida

www.sovgott.net
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Min son kunde protestera väldigt över att det roliga tog slut och man liksom bara blev lämnad i sängen. Då gjorde jag så att han faktiskt fick någon minut extra att gosa in sig i sängen, vi hälsade på nallen, gosade med filten, kanske kramades en extra gång... Då hann han fatta vad som skulle ske. Så var det tillrättaläggning och bums ut med ramsa. Så kör vi än i dag och i hans fall funkar det jättebra. Han behöver helt enkelt en kort stund i sängen med lite lite mys för att kunna säga att dagen är slut. :D Nu, när han är ett och ett halvt kan vi till och med busa lite i sängen... :wink:

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Helan

Inlägg av Helan »

Hej!

Det verkar faktiskt funka med den korta "markering" att dagen är slut som sångerna innebär, idag ligger hon och snackar (om än högljutt) blandat med enstaka ilskna ljud, förut var det tvärtom.

Åsa, skönt att höra att fler barn blir arga över att sluta busa :wink:

//Helen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"