Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olava

Inlägg av Olava »

Hej Elle!

Tack för din omtanke!
Ja, jag förstår vad du menar...
Jag njuter. Även om det inte blir som jag tänkt ibland, o frustrationen rinner till.
Varje kväll innan nattslurken ligger LIllebror o jag o småpratar lite. Det är hur mysigt som helst. DÅ känner jag att jag Älskar!

Kram på dej!!//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

:heart:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Nu har Lillebror legat i sin vagn o sovit i snart två timmar.
Det var lite bökigt att komma till ro. O han protesterade lite. Eller om det var frågor om det verkligen var så att han skulle få sova nu, med tanke på att de senaste dagarna har det varit svårt för honom.
Jag har fått springa några gånger för att ta upp honom.
Iallafall. Det är snart dags att ta upp honom.
Ska bli spännande o se om han sover gott i natt nu när han sovit relativt bra idag. Har haft en liten tanke om att han kanske sovit bra på natten för att han sovit så dåligt på dagen...

Måste fråga en sak. Ibland vaknar han innan det är dags, så att säga...då kanske han gråter. Ska jag ta upp honom då? Eller först vagna honom till ro o sen snabbt ta upp honom innan han börjar tjuta igen...???

NU måste jag kiila!!!//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu när du har schema så tar du ju upp när schemat säger.
Har han då precis vaknat med ett skrik (inom marginalkvarten) så tar du upp honom som om det är DU som väcker, och är glad och beter dig som om HAN också är glad. Han kommer snart att tro på det själv. Du skall inte ta upp och "trösta" som om han är ledsen för då kommer han fortsätta vara det. :wink:

Vaknar han innan marginalkvarten skall han somna om! Då vagnar du och om så måste kan man faktiskt iblan använda marginalkvart åt andra hållet just för att få till ett omsomnande. Men vi tar mer om det när du skall sätta 3 mån schemat! För det är då det är viktigare! Kanske ni kommer vilja ha 12-45-2-45 schema nu till 3 mån dagen?
Vad tycks?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Hej TorsMamma!

Okej, då är jag med.
Jag försöker att vara glad när jag tar upp honom. Utom på natten, då är jag bara tyst.

Jag tror han skulle klara en natt utan mat. För när han äter, så känns det inte som att han äter för att han är hungrig utan mer för att jag stoppar in tutten i munnen. Är det det du menar förresten med 12an? Sova 12h utan mat?
Men sen fattar jag inte...är de andra talen längden på sovpassen???

//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hihi... Nej ett exempel på 3-mån schem kan se ut så här...

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Detta betyder 12 timmars natt (med 1 nattmål till 4 mån då det tas bort),
Sen 45 min lur fm
2 timmar dagslur
sen 45 min em.

Detta blir totalt 15,5 timmar sömn som de skall ha 3-4 mån gamla. Vid 5 mån tar man bort 30 min osv... Men det tar vi då! :wink:

Tack för att du rätar ut frågetecknena. Man blir lite "hemmablind" efter ett tag. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Japp, precis så menar hon :wink:

Som inspiration har mina barns schema sett ut så här vid 3-4 månader:

7.00 vakna och amma
9.00-9.45 sova
10.30 amma
11.45-13.45 sova
14.00 amma
15.45-16.30 sova
16.45 amma
18.45 amma
19.00 sova natt

Vad bra det går för dig. Härligt att läsa om vilka framsteg ni gör :)

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Torsmamma hann svara själv. Vad bra :) :)

Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:wink: :thumbsup: Puss Ida :heart:
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Hej!

Först vill jag säga att jag blir mer o mer fascinerad av alla ni som ställer upp på oss trötta, frustrerade, vilsna föräldrar.

Sen till mitt.

Jo, det låter bra med de scheman som ni visar. Men blir det inte jobbigt för de små att gå från 2h sömn till 45min? Jag tycker det är svårt att hålla Lillebror vaken då han nästan gråter av trötthet.

I natt har det gått bra. Men jag var tvungen (som om det är så jobbigt) att vagna honom ett par gånger vid två tiden i natt. Det tog inte mer än sju-tio minuter så sov han igen. Om det ens var så länge. När klockan ringde vid fyra så var vi dödströtta både han o jag. Han verkade mest förvånad över att han skulle äta.
NÄr klockan ringde nästa gång, tjugo i sju, så somnade jag nästan om då jag kom på att jag hade barn som behöver äta. SÅ bra sover jag nuförtiden.

Lillebror var jättetrött runt åtta. Jag försökte hålla honom vaken så gott det gick...men kvart över åtta fick jag lägga honom. Det gick inte.
Han gnällde till när jag lade ner honom i vagnen, jag vagnade bara lite snabbt som svar o sen orkade han inte protestera mer. Sover som en stock.

Så nu är vi plötsligt före schemat.

Vi får se hur det blir i dag. Spännande.

Det går så mycket bättre än jag kunnat föreställa mig.
Om vi ska ändra schema vid tre månader, så kommer ju kvällarna vara "fria". Då har jag massor av tid över för mig själv, pappan o annat som måste göras. Det låter ju för bra för att vara sant.

Ha det gott så länge!!//Olava
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Olava, vilka framsteg ni gör! \:D/

Jag har också en förmiddagströttis här hemma och det är först nu drygt 4 månader som hon fixar 45 min på fm. Jag hade detta schema 3-4 mån:

07.30 Godmorgon och mys i mamma o pappas säng
08.00 Frukost: gröt och fylla på med risvälling
9.30-11.30 Sova 2 tim ute i vagn
12.00 Lunch: smakis av puré och fylla på ersättning
13.30-15.00 Sova 1,5 tim inne i vagn
15.00 Mellanmål: risvälling
17.00-17.45 Sova 45 min ute i vagn
18.30 Middag: smakis av puré och fylla på med ersättning
Bad och bus
19.45 Nattslurk: risvälling
20.00 :sleep:
04.00 Nattmål: ersättning

:heart: Elle
Olava

Inlägg av Olava »

Jaa ni som följer denna tråd...
Jag var väldigt entusiastisk på förmiddagen...för fram tills dess fungerade allt hur bra som helst...

Lillebror sov i 2h. Strax efter tio väckte jag honom med ett leende o några skratt. Han åt o var glad. Vi tog det lugnt. Men eftersom jag har Storebror på förskolan på förmiddagen (vilket jag nästan inte törs säga här på forumet) så var jag tvungen att åka å hämta honom. Fem i elva packade jag in oss i bilen för avfärd mot förskolan.

Lillebror var fortfarande vaken när vi kom fram till Storebrors förskola. Tjugo över elva satt vi åter i bilen, på väg hem. Lillebror tvärslocknade.
När vi kom hem blev jag så osäker på hur jag skulle göra.
Skulle jag väcka honom eller låta honom sova?
Förut var han van att få sova runt åtta o två timmar framåt. Så han har ju liksom den dygnsrytmen i kroppen. Kanske det var därför som han hade det så svårt i helgen...???

Hur skulle jag ha gjort, tycker du? Väcka honom? Jag blev förvirrad...

Jaja...sen iallafall...så sov han bara 45 minuter. Jag vagnade några gånger o plockade av honom lite kläder, för det blev plötsligt så varmt där han låg ute i vagnen. Men han somnade inte om mer. Jag tog upp honom med ett leende o några skratt. O han fick följa med in...

...nu var allt ur balans o jag försökte göra det bästa av situationen. Han var med när jag städade undan efter lunchen...o lite sånt där.

Sen fortsatte resten av dagen så, helt ur balans, då menar jag...ur schemat som vi hade i helgen... Inte en tid fick jag in. Jo, eftermiddagsluren prickade jag in kvart över fyra...men då sov han oxå bara 45 minuter. O gick inte att söva om.

Undrar om han fått "smak" på att få sova på mage o att det är därför han inte sover så gott ute i vagnen, då han sover på rygg?

Efter lunch käkade han var tredje timme. O sov där emellan två pass á 45minuter.
Så klockan halv sju började han bli jättetrött...o jag tänkte, som jag tänkt hela dagen, HUR ska jag göra nu?
Han fick lite mat.
Så ett skönt bad på det. Åh vad han njöt av det. Han log mot mig flera gånger, o sparkade med benen o trivdes så gott.
Strax efter sju var vi färdiga, då fick han lite mat igen. Han gäspade o log om vartannat, när vi busade lite o småpratade. Tänkte att han kommer aldrig kunna hålla sig vaken till kvart i nio, då han borde få sin nattslurk.
Näe, halv åtta gick vi upp för att nattslurka o sen sova.
Han protesterade lite efter att jag lade ner honom i sängen.
Fick gå in till honom vid ett tillfälle o vagna, sen dess har han sovit.
Undrar så hur den här natten ska gå.
Hoppas det inte är alldeles förstört efter denna dag.

Så, det var vår dag, som jag först tänkte strunta i att skriva om...men man lär sig av sina misstag sägs det, så då tänkte jag att det kan vara bra att dela med sig av dem...

Nu ska jag fila lite på ett schema ihop med TorsMamma o Elle tänkte jag.

Vore trevligt att få svar på frågor jag ställt här ikväll.

kram på er alla...//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olava :D ,

Jag lovar att har du inte fått svar av Elle tills i morgon så svarar jag dig när jag kommer hem från jobbet i morgon. Nu måste jag sova mig lite friskare från min sjuka vecka. :sleep: :heart:

:arrow: Och du, vi kommer INTE hacka på dig för att du har en 2,5 åring på dagis, jag lovar!! :wink: :heart:
Tor 2006

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Olava!

Jag tycker att det var superbra att du berättade att den Store ska köras till/från dagis. Det lägger jag mig inte i utan vi får ju då utforma ett schema som är anpassat efter det, eller hur? :wink: Just att åka bil är ju väldigt sövande för de små. Hur tror du att ett fugerande schema för er skulle se ut?

Jag tror också att lilleman har fått smak att sova på mage i vagnen. Går inte det att ordna? Min lille sover fortfarande på mage i liggdelen. Jag har inte så mycket på honom bara vanliga kläder plus mössa, vantar, sockor och en flecetröja. Sedan bäddar jag ner honom i en åkpåse. För oss funkar det kanon, kanske att det kunde vara något? :wink:

Hoppas att elle kommer med några bra tips också :wink: :heart:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Jag tror definitivt att han skulle sova bättre på mage i vagnen, gör så! Jag gör precis som Ida, lättare klädsel och anpassar filtar efter temperatur. Om det är riktigt kallt så är det bra att isolera vagnen underifrån.

Hm, funderar... Nu när han är så liten så är det svårt med vakentid i bilen. Jag märkte en enorm skillnad från 3 mån. Kanske du kan anpassa schemat så det blir som idag. Att han får morgonlur hemma, mat, vara vaken till fsk, somna på väg hem och lyftas över i vagnen för att sova vidare. Hur ser era "hållpunkter" ur i er familj? Jag tycker att det är A och O att båda barnen är så synkade det bara går med tider och måltider, det underlättar enormt. Jag bollar gärna med dig!

Jag förstår att du blir frustrerad när dagen inte blir som du tänkt dig. Därför är det ännu viktigare med ett schema för lillebror som verkligen fungerar för hela familjen.

:heart: Elle
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"