Förra veckan fick jag träffa en sk fadder-barnmorska för enskilt samtal - ett nytt system som införts här sen jag väntade Antonia. Meningen är väl att man ska diskutera ösnkemål och rädslor etc inför förslossningen, men jag hade istället begärt att min journal från förra gången skulle finnas på plats för genomgång. Jag ville ha svar, en gång för alla.
Och det fick jag. ÄNTLIGEN - kan man väl tillägga.
I över 2½ år har jag undrat varför förlossningen blev som den blev och varför jag tappade kontrollen så totalt och så snabbt, trots att jag tränat profylax då också. Nu vet jag.
Antonia kom med en väldigt ogynnsam bjudning; sk vidöppet läge eller vidöppen hjäss-/kronbjudning. Har läst på nu och fått veta att detta ger en långsam, utdragen, smärtsam förlossning med speciellt svåra ryggsmärtor. Det GÅR att föda vaginalt men nästan alltid behövs tång eller sugkopp. Och precis så var det ju.
Ca 4 % av alla foster ligger i detta läge men oftast när barnet ligger just så, roterar det, dock så sent som i utdivningsskedet. 5 % av dem gör det inte alls. Antonia utgjorde alltså en av dessa 5 % på de 4 %:en. Så typiskt henne
Har också läst om vad man kan göra för att få barnet att vända sig i rätt bjudning och med tanke på det begriper jag inte vad alla de tre barnmorskorna jag hade tänkte med egentligen. INGET gjordes rätt
Annars då... Viktökningen har lugnat ner sig tack och lov, inga sammandragningar, ingen foglossning - men en trötthet som inte är av denna värld. Vet dock inte om det bara beror på graviditeten eller på allt annat som jag genomgått och gjort denna vår och försommar. Skulle kunna skriva en bok om det men lämnar det därhän denna gång.
Ska på bröllop den 26 juli och hittar absolut ingen klänning jag både kan och vill ha. Tunika och tights känns inte tillräckligt fint, inte heller kjol. Nån som har en snygg och somrig mammafestklänning till salu