6års kris?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Känner igen mig precis Blomman att Jacob ska ha sista ordet.Så var det inte alls förrut.
Jag hoppas att någon har något bra svar vad man ska göra.Låtsas som det regnar eller reagera.


kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Nytt jobbschema denna veckan!
Jag har verkligen tänkt på vad som kan göra stor skillnad för familjen, när det gäller deras uppgifter.
Jag har (som vuxen) lätt att fokusera på stora grejer, disk, dammsugning etc,
men glömmer de små grejerna. Så de har barnen fått ta hand om. För det gör verkligen skillnad om de sköter det!
Sen har vi små uppgifter på tis och ons för då går Mira lång dag i skolan och de är de 2 dagar som Felix går på dagis.

Felix
mån: Tvätta (sortera, sätt igång, hänga upp)
tis: Vattna blommor
ons: Tvätta skåpsluckor, diskmaskin och spis
tor: Moppa golven
fre: Baka

Mira
mån: Städa hallen
tis: Damma
ons: Stryka
tor: Tvätta
fre: Baka

Bak-dagen blev de överlyckliga över!
Felix blev också exalterad över vattna blommorna och moppa golven! :lol:
Jag ska göra en bak-pärm till dem där vi kan sätta in recept alleftersom de bakar.

Har ni nya scheman eller kör ni gamla fortfarande?
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Bakning har jag oxå funderat ¨på att införa,MEN jag är värdelös att ´baka matbröd.Vet inte vad jag gör för fel för alla bröd jag bakar blir så kompakta och inte alls så där "fluffiga".Nu undrar jag Blomman du som är expert på bakning om du har något lättbakat bröd recept på lager?.Det är ju ingen baktråd det här men jag kunde inte hålla mig nu när jag har dig på tråden. :wink:
Annars så har jag lagt till några punkter till jacob.
:arrow: Fredag:Byta lakan i sängarna.Jag riktigt ser hur koncentrerad han är när han trär på örngotten på kuddarna.Täckerna hjälps vi åt än så länge.
När det gäller diskmaskinen och tvättmaskinen så hjälps Liw och han åt.Hon plockar ut disken/tvätten som han sen hänger.
Liw får oxå vattna blommorna som han förrut gjort. :arrow: Nu moppar han golven istället.
:arrow: Han har även börjat få städa och hålla snyggt i hallen.Efter varje utevistelse ser det ut som ett slagfält härhemma med alla kläder som är våta och leriga och med en långhårig hund som drar in högar med sand.(leonberger)

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Fantastiskt!

Vad duktiga ni är. :heart: Jag blir riktigt inspirerad. Det är nog dags för lite nyheter bland våra aktiviteter också.

Jag har dock svårt att bestämma mig för vad som ska vara eget ansvar och vad vi ska göra ihop. Sedan vår yngsta dotter föddes har en av min mellandotters vanligaste (nåväl nästan i vart fall) meningar blivit "mamma (eller pappa för den delen) jag vill vara med dig!". Mycket tydligare blir det väl inte :shock:.

Den sista tiden har jag fokuserat mer på att jobba tillsammans alltså än på eget ansvar. Tillsammansaktiviteterna har jag inte schemalagt. Är allt på era scheman eget ansvar?

Jag blir också nyfiken på baket. Vi bakar ju ofta tillsammans men vad bakar dom själva? Bröd, kakor?
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Mina barn arbeten är enskilda, utom bakandet. Tidigare hade de en egen matdag i veckan, också tillsammans.

Ibland hjälper de varandra, och gör upp om det själva. Om de städar sina rum, gör de alltid det tillsammans, på eget bevåg.

Bröd, ja. Hemligheten i fluffiga bröd ligger i själva arbetandet av degen. Deg ska köras långsamt och länge i en degblandare, gärna 5-10 minuter, utan salt. Efter det kör man snabbt 1-2 minuter med salt.
Att jobba deg för hand kräver minst dubbla tiden och blir ändå inte lika bra. Så är det bara.
Vill man baka för hand så får man stå ut med mer kompakta bröd! Man kan försöka göra degen lösare, tillsätta ett ägg och baka i formar, så får man lite bättre resultat.

Nu gissar jag på att mina barn kommer baka en hel del kakor och annat på fredagar, eftersom det ändå är fredagsmys.
Men baka korv och hamburgerbröd är de väldigt bra på!

500g vatten/5 dl
50 g jäst
en svätt olja
20 g sirap
850 g vetemjöl special med fullkorn
(eller 750 g vetemjöl special och 100 g grahamsmjöl)

Jäs degen väl.
Degen vägs upp i 70 g bitar som man antingen rullar till korvbröd eller till runda frallor som plattas till ordentligt efter att de jäst upp. Sen doppar man dem i sesamfrö och låter dem jäsa igen till lagom höjd.
Grädda i 200 grader i 8-10 minuter.

För övrig arbetsbeskrivning kolla i mina brödtrådar på mat/mageforumet!
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Nillan skrev:
Jag blir också nyfiken på baket. Vi bakar ju ofta tillsammans men vad bakar dom själva? Bröd, kakor?
De bakar själva kakor till kalas.
Vitt bröd har de bakat ett par gånger.
Kladdkaka och chokladbollar.
Och så korv och hamburgebröd då!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack Blomman för recept :heart: Här ska bakas :D
Baktråden hadde jag glömt :oops: Ska genast in och kolla på matbröd.

kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Idag blir det tydligen kladdkaka!
Mums! :lol:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle nog inte bemöta så mycket alls. Räcker det så, kan du bjuda på sista ordet, tycker jag. Han vet att han gjorde fel, han vet att du har rätt, han uppför sig som man ska, när du sagt till, och HATAR det :shock: Du är klok nog att inte triumfera, men själv räcker han ut tungan åt sig i ditt ställe. Så lite ansträngt ("Gå!") försöker han inbilla sig att han har någonting att säga till om. Trots allt. Vilket han ju inte har. Egentligen. Vilket han borde ha, tycker han. Egentligen. Osv. (6-årskris... :roll: :x :? )

Skillnad vore om han bjöd in till kamp på värsta trotsmanér. Då fick man ta fighten. GÅ NU :!: med stora, utmanande bokstäver, som gör en förb-d, vilket var precis vad som var meningen. VAD SA DU :?: :!: morrar man då tillbaka, och så är det hela igång: DU SÄGER INTE SÅ TILL MIG, JAG SÄGER INTE SÅ TILL DIG osv osv ("Jag säger VISST så till dig", bla, bla, bla). Och så fick man rida ut stormen med diverse föreläsningar; tar väl en timme... :roll:

Tredje alternativet är ju att tillkalla Doktor Humor, om nu sexåringen skulle vara mottaglig för den sortens behandling. Då säger man "Ja, älskling" och går inte alls utan vänder och kommer tillbaka och sätter sig. Så får han upprepa budskapet, varpå man sätter sig ännu närmare och exempelvis plutar pussmun. "Du FÅR pussa mig." Som om det var det han hade bett om.
Och så vidare - när skrattet kommer, kan man gå med högburet huvud :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

annawahlgren skrev: Tredje alternativet är ju att tillkalla Doktor Humor, om nu sexåringen skulle vara mottaglig för den sortens behandling. Då säger man "Ja, älskling" och går inte alls utan vänder och kommer tillbaka och sätter sig. Så får han upprepa budskapet, varpå man sätter sig ännu närmare och exempelvis plutar pussmun. "Du FÅR pussa mig." Som om det var det han hade bett om.
Och så vidare - när skrattet kommer, kan man gå med högburet huvud
:lol: :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack för bra råd Anna. :heart: Nu har jag lite att stå på känns det som nästa gång som Jacob ska ha sista ordet.Min killes kommentar kommer väldigt tyst efter en konflikt.Ska testa med lite humor nästa gång.Eller bara "strunta" i den.

Nu en annan sak jag funderat på och det är det här med ensamleken.Vad leker era barn med då?
Jacob brukar lyssna på hörbok (cars är väldigt poppis som han nu kan helt utantill :lol: )
Annars så är det att läsa tidningar.Hans favvo är KalleAnka.
Att pyssla har oxå blivit roligare.Han har aldrig varit en pysselkille,men nu på slutet så har det blivit mer och mer.Hur länge är era ensamlekar?
Vi har bara 45minuter för annars hinner vi inte till Allmänna fröskolan till klockan 08.Kan man typ dela upp ensamleken på två gånger/dag?Att man tar 45minuter ensamlek på em oxå?

Blomman:Vad gott med kladdkaka =P~

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag har varit lite upptagen några dagar och inte hunnit svara.

Tack Anna, för bra svar, som vanligt! :lol:

Humor brukar gå hem här, men just nu under 6-årskrisen så kan det ibland förvärra ilskan. Som om han inte känner att man tar honom på allvar. Så precis som du skriver får jag känna av om han är mottaglig eller ej.

Jag kör nog på selektiv hörsel. Har tränat upp den väl! :wink: Jag hör väääldgt dåligt ibland..

Jag ska bjuda honom på sista ordet emellanåt!

Kram
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej igen!

Skönt att Anna ryckte in och klargjorde detta med att ha sista ordet! Tack för det :heart: .

Hade inte tänkt så mycket på det innan ni skrev det, har också rätt selektiv hörsel :wink: , men visst känner jag igen det. Annars är det överlag lugnare här hemma igen.

Däremot har jag funderat över detta med humor och hur välgörande det är. Är lite dålig på det själv tyvärr. Antar att stress inte har så bra inverkan på förmågan att skratta och få andra att skratta. Som väl är går det ju att vända på processen, dvs att anstränga sig lite för att skratta, även om det är bättre när det naturligt ligger nära tillhands.

Det jag minns bäst från min mormor som jag älskade högt är just att hon ofta skrattade med oss. Det var inte alls ovanligt att hon, jag och min två år äldre moster alla tre låg hopvikta på golvet med kramp i magen och skrattade när jag var hemma hos dem. Minns inte exakt åt vad, men roligt var det, och jag saknar det fortfarande ibland.

Vet inte hur det är med era sex-åringar, men min tjej är helt såld på roliga historier just nu. Har du hört den här mamma....... och sedan viker hon sig av skratt? Antar att det inte är någon tillfällighet att den böjelsen sammanfaller med det lite krisiga och jobbiga.

Nåväl. Det var det här med ensamlek jag fastnade på. Vi har inte infört det för de stora barnen men jag har funderat på det. Däremot håller jag på att vänja bebisen vid det och hon är jättenöjd så här långt :wink: .

Någon annan som kör med det än Ulrika? Själv tror jag att pyssel skulle funka. Här pysslas det redan vilt både av mina tjejer och deras killkompisar. Jag har övervägt det av flera skäl. Dels att de behöver en lugn/ensam/stund och dels för att jag inte vill ha alla pysselgrejer tillgängliga för barnen hela dagarna. Tror att de blir intressantare om de inte är framme jämt plus att jag är lite trött på allt glitter som fastnar överallt.... Häromdagen botaniserade Stora H och en killkompis i våra återvinningslådor och var helt saliga. De gjorde fantastiska saker av våra kartonger, konservburkar mm. Det är helt klart ett tips att lägga sådant i lådor.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Hm, ensamlek, ja..

Såhär är det: Vi har inte infört något alls, nångång. Sömnen funkade från början "av sig självt" och även ensamleken. Jag vet inte hur, men så är det.
Fast nu måste jag ju säga att deras ensamlek är gemensam..

De går upp en halvtimme före oss på veckodagarna och leker och minst en timme på helgerna. Lekarna handlar då mycket om produktion, kan man säga. De pysslar, ritar, klipper.. GÖR saker. Eller spelar spel, t.ex.
Och otroligt tyst! Man hör dem knappt. Folk som sover över brukar fascineras av det här..

När de är sjuka funkar inte det här, men annars är det en daglig vana.

Det här har de hållt på med i alla år, först ensamma, när ålderskillnaden gjorde att de inte lekte på samma sätt. Men sen tillsammans.
Jag upplever att de får en skön start på dagen, och även vi, speciellt på helgerna, när man får lite extra sovmorgon!

Jag tycker du ska införa det!


Roliga historier har inte min lille, store kille upptäckt än. Men allmänt löjliga och tramsiga skämt funkar väldigt bra!
Vad är det för typ av historier hon gillar?
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa!

Vilken fantastisk tråd ni har här :D . Känner så igen mig i era inlägg. Har en kille som har blivit helt förbytt de senaste veckorna. Har stått rätt handfallen och inte riktigt fattat vad som hänt, men nu ser jag ju klart att han håller på att bli en sexåring. Vilka bra tips jag fått av er allihopa. Jag ska genast ta tag i det här, redan imorgon. :wink:

Tack för att ni delar med er :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"