Hjälp med standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kommer ihåg att LindaVega, jag och några till snackade länge och väl om detta: att vagna eller inte vagna, det är frågan... :roll: Har för mig att det var just då när barnen var omkring sex-sju veckor.

Jag brukar tänka så här om för kort med sömn på dagtid:

:idea: i första hand räknar jag vakentimmar: ju fler, desto bättre ur nattsömnssynpunkt... :wink:

:idea: om det är väldigt knöligt vid insomnandet brukar jag räkna med marginalkvarten till sovpasset åt andra hållet...

:idea: om det har sovts väldigt lite på dagen räknar jag med en halvtimmes tidigare läggning...

:idea: vid behov slänger jag in en extra 20-minutare, eller, helt fräckt, gör om den sista 20-minutaren till en 45 minutare med hjälp av marginalerna... :o

Oftast har man något pass som är knöligt, och det är ett detektivjobb att upptäcka vad i schemat som knorrrrar sig :P , och just därför är det inte stort lönt att "spika" något innan åtta veckor... :roll:

Jag tänkte just vid sex-sju veckorsålder att "jaha, idag skall vi ha besök/BVC-besök/något annat som stör den vanliga ordningen," och dagsömnen på förmiddagen blir vad det blir; jag får sy ihop det på eftermiddagen genom att titta lite på vad som har sovits på förmiddagen och vad som "fattas"! Jag brukade tänka så, att bara jag får det sammanlagda sömnbehovet att stämma på ett ungefär, och inte behöver förlänga något av kvällssömnspassen, så har jag mitt på det torra... 8)

Det brukade hjälpa mig på spåret, sen igen! :)

Vad gäller vagnandet så är det hetaste tipset att vara jätteupptagen med något som bara inte kannnn vänta till senare just precis när barnet skall somna, eller när det är sömnskarv på G... :lol: Då lyssnar man verkligen med ett halvt öra! Du hör nog ifall protesterna stegrar sig, och du verkligen behövs! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jessica! Hur går det? :shock:

Blir orolig när jag inte hör av dig på en vecka... :P

Hoppas att midsommaren blir härlig! :wink:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen och glad midsommar lite i efterskott!
Här har det gått åt skogen......nä, att spika schema ingen idé :?
Det har varit kaos och sena kvällar och jag har haft vagningsvargar :(
Fick för mig att hon kunde ta skada av kraftig vagning och lyckades även skrämma upp maken rejäljt, så tösen fick inte några vettiga svar till sist :(
Nu är målet att hon ska kunna somna själv- vi slutar vagna innan hon somnar- det går sådär ,att hon INTE ska bli övertrött och hänga uppe till två på nätterna, och att bara få ordning på tillvaron.

Brukar det funka med spikat schema vid två månaders ålder?
Det är svajjigt och vargarna gläfser i hasorna, men jag vet att så småning om skjuter vi dem! Om inte annat när vi kurar om ett par månader (om det behövs).
Tack snälla du för att du finns där och väntar på oss! :heart:
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kan nog vara lite svajigt med schemat alldeles i början: kom ihåg att ge varje schemaförslag minst en vecka innan du gör några utvärderingar. :wink: Du kommer att hitta det som passar just er, men det kan kräva lite justeringar alldeles i början. Hur ser det ut nu då? Vilka tider har ni? Hur mycket äter hon - på ett ungefär - under dagen?
Det är ju lite tidigt att tala om det - men jag påminner dig ändå: OM du har ett matvrak att göra med kan det vara bra att introducera smakisar redan vid tre månaders ålder! Jag vet att det stor "från fyra månader" på burkarna, men förr i världen hette det "tre månader", och jag har precis fått i händerna en finsk bok so handlar om barns uppfostran, och under avdelningen bebisar/mat står där fortfarande "från tre månader" när det gäller smakisar. Anledningen till att jag nämner detta är, att magen blir mättare på riktigt mat. :wink: Och då sover man bättre.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nu är jag inte Päivi, men svarar ändå :wink:

Som du märker blir det inget vidare om/när man själv börja tveka om man gör rätt. Hoppas det känns bättre. Är det något speciellt med vagningen som du är orolig för :?: Tanken är ju inte att man ska stå och vagna för fullt i evigheter utan det är ett sätt att LUGNA och ge besked om vad som gäller ( dags att sova...)

Det är helt rätt som du tänker att hon ska somna in själv. Det inte är farligt med gnöl och lite skrik så länge det inte är ledset. avvakta-avvakta-avvakta är bra att tänka INNAN man går dit och vagnar igen. Vagna inte -dubbelt så lång tid som du vagnar. Lyssna med örat INTE med hjärtat ( om du förstår vad jag menar)

Vi hade inte schema vid två månader, snarare runt tre, men det är många som har schema tidigt vet jag. Vi hade dock en regelbunden rytm med två längre sovpass och ett kortare + en powernap på sista långa vakenpasset. Han klarade inte riktigt 12 timmar natt så vi hade 11 till att börja med. Jag tyckte det var ganska skönt att inte ha HELT spikade tider eftersom det fortfarande var rätt skakigt. Det där bestämmer man ju själv såklart.

Kram och lycka till

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack snälla ni! Jag är precis lika glad och tacksam för dina svar Linda, som jag är för Päivis.
:?: När man vagnar har jag hittat lite olika besked. Å ena sidan ska man vagna och ge svar direkt och anda sidan är det bra att vänta lite- är det alltså vänta jag ska göra?
Med vagningen har jag varit orolig för att jag tagit i för mycket, för att lilla huvudet ska ta skada helt enkelt.
Schemat har inte funkat alls veckan som gått. Försöker nu se till att hon får sina vakentimmar och fem mål om dagen. Kvällarna har tack och lov varit bättre de sista dagarna! Så himmla skönt!
Jag tycker även att vagningarna funkar bättre. Hon somnar faktiskt rätt ofta själv nu :D .
Tack snälla ni och vi hörs vidare :D
Jessica
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!
På måndag blir Klara åtta veckor, så då kan jag alltså spika schema på allvar. Håller på att ladda för det nu...
Är det fyra eller fem mål hon ska ha per dag :?:
Funderar på att göra natt redan vid åtta, för att undvika övertrötthet och allt för mycket kvällsstrul. Bara ta upp och mata vid 22. Vad tror ni kloka om det :?:
När schemat är spikat, då ska hon alltså upp den tid jag satt, oavsett om hon mest gnölat under sovpasset och använda marginalkvartarna :?:
Ursäkta att jag är lite trögfattad, men jag vill vara helt säker :?
Tack snälla ni igen :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åtta veckor! :D Vad tiden går fort! :shock:

Jo, då är det så att du har ett schemaförslag, och du håller dig till den - med möjligen marginalkvartarna i minst en vecka innan du har åsikter om den. :wink:

Målen är vanligen fyra om dagen.

Visst kan du ta upp vid 22.00 och tillmata, om du tror att det behövs.

Vad gäller vagningen, så skulle jag säga så här: vid omedelbar frågestund efter läggning så vagnar du lugn. Därefter avvaktar du. Om det börjar låta som om skriket seglar upp, då får du ju vagna igen. Lyssna och bedöm efter situation. :wink:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Okej, tack snälla du! På måndag kör vi! Och ikväll blir det march i säng kl 8, är vansinnigt trött på gap och skrik halva nätterna.
Tusen tack så länge och vi hörs snart igen :!:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hellu igen.....
Är så sjukt trött på gap och skrik på kvällarna. Vi lägger henne tidigare nu ( bara två kvällar än så länge) och hon somnar lättare då, men vaknar likförbaskat efter en stund och gapar och lever rövare. Hon har varit vaken alla sina timmar, ätit, arbetat lekt och allt man nu kan tänka sig, men lik förbaskat är kvällarna ett elände.
Hur ska vi få ordning på detta?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Eftersom hon är så liten hade jag nog gissat på att det behövs lite mer mat. Finns det möjlighet att få ner lite till före nattning :?: Hur äter hon resten av dagen :?:

Runt 7-8 veckor inträffar den sista ökningsfasen, jag helammade och märkte av den JÄTTETYDLIGT genom att Malte inte verkade bli riktigt mätt och nöjd på dagarna. Jag fyllde på en extra gång innan jag lade mig för natten också för att motverka extra uppvak på natten ( dvs jag tog upp en sovande bebis och lade till)

Ska förtydliga antal mål. Hon ska ha fyra stora mål + nattslurk.

Hur ser schemat ut :?:

Linda
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej och tack!
Schemat som inte sitter än ser ut såhär:
7.30-9 vaken
9-10.30 sova
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 vaken
16.30-18 sova
18-20 vaken med power nap om det behövs
22 nattslurk

Funkar dock inte än. Det vi är noga med är att hon får sina vakentimmar på dan och att stoppa henne i säng innan hon blir övertrött, vilket hon varit i ett par veckor nu.... :(
Det är bara de senaste två kvällarna vi stoppat henne tidigare i säng. Hon vaknar dock efter en stund och härjar rätt friskt. Jag har tagit upp henne och trattat i mat efter en stund, då hon inte lyckats somna om. Det har dock inte hjälpt...gapar i allafall i ca två timmar. Tror ni att det blir bättre om några kvällar, att hon lär sig att det är natt?
Vagnar, vagnar och vagnar....
Jag har förresten inte tagit bort nattmålet ( det kl 01 ) ännu. Ska göra det så snart mannen går av sin jour och kan hjälpa till.
Sista två dagarna äter hon bättre igen- har varit lite dåligt sista veckan.

Tack!
Jessica
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tänker på två saker spontant

:arrow: Dels att det är lite för mkt sömn på schemat. När de är 2 månader ligger sömnbehovet på 16 timmar ( vakentid 8 h) Det KAN vara det som spökar. Vi hade inget regelrätt schema till Malte när han var så liten men han sov 1.5-2-45 + ev powernap + 11.5 h natt i den åldern. I nästa steg tog vi bort powernapen, kortade ned första luren till 45 samt förlängde natten till 12 h.

:arrow: Sedan att det är lite kort vakentid på slutet. Vår vakentid ökade ju längre in på dagen vi kom. Det sista vakenpasset brukade landa mellan 2.5-3 h med en kort powernap efter ca 2 h. Malte orkade sällan mer än 1.5-1.45 på övriga, så han hade lite att ta igen på kvällskulan. Då var han TRÖTT när han skulle sova för natten också. Du kanske kan "stjäla" lite vakentid från ngt pass och lägga på slutet istället.

Jag har ingen erfarenhet av att de vaknar efter läggning. Hoppas någon mer erfaren SM-expert kan titta in och fundera lite.....Detta var som sagt det jag kunde komma på.

Kram
Linda
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej och tack!
Hon är vaken 7,5 timmar med schemat nu, hon är ju inte riktigt 2 månader än och problemet är att hon blir övertrött. Hon har varit vaken längre på kvällarna, men det har bara resulterat i kaos, så vi tänkte testa detta några dar. Detta är bara tredje kvällen, men det känns soma att det börjar funka bättre :D ( ta i trä och tvi , tvi, tvi).
Tösabiten somnade med kortare vagning än vanligt, vaknade upp efter ca 40 minuter, jag trattade i och hon somnade om och sover :!:
Håll tummarna för att det funkar nu :!: :D
Hon ska få vara vaken längre snart, men jag tror inte hon orkar det än. Den stunden får vi nog lägga mitt på dan, då hon är alldeles hiskeligt kvälls -och morgontrött :?
Hon sov dessutom ca 20 timmar /dygn som nyfödd, så hon verkar ha lite större sömnbehov.
Hoppas, hoppas, hoppas det kommer att funka nu :!:
Kram kram :D
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej och tack!
Hon är vaken 7,5 timmar med schemat nu, hon är ju inte riktigt 2 månader än och problemet är att hon blir övertrött. Hon har varit vaken längre på kvällarna, men det har bara resulterat i kaos, så vi tänkte testa detta några dar. Detta är bara tredje kvällen, men det känns soma att det börjar funka bättre :D ( ta i trä och tvi , tvi, tvi).
Tösabiten somnade med kortare vagning än vanligt, vaknade upp efter ca 40 minuter, jag trattade i och hon somnade om och sover :!:
Håll tummarna för att det funkar nu :!: :D
Hon ska få vara vaken längre snart, men jag tror inte hon orkar det än. Den stunden får vi nog lägga mitt på dan, då hon är alldeles hiskeligt kvälls -och morgontrött :?
Hon sov dessutom ca 20 timmar /dygn som nyfödd, så hon verkar ha lite större sömnbehov.
Hoppas, hoppas, hoppas det kommer att funka nu :!:
Kram kram :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"