Tor fick ont i magen de 2 första dagarna men det gick snabbt över. Hellre mätt och lite magjobb än hungring, gråt och matvargar.
SM och matvrak
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Sluta nu lyssna på BVC och gör som din dotter säger. Börja försiktigt gärna utspett med pump BM.
Tor fick ont i magen de 2 första dagarna men det gick snabbt över. Hellre mätt och lite magjobb än hungring, gråt och matvargar.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
caroline_blom
I dag har vi börjat med gröt. Vad gott det var. Jag blandade i ersättning så hon fick i sig det också.
I går var vi på bröllop så kvällens sömn blev inte så bra. Svårt att hitta någon lugn plats att äta och sova på. Men när vi åkte hem somnade hon i bilen och sedan sov hon till 7:15. hon är så duktig. Hoppas gröten gör att hon sover 2 timmar på dagen.
I går var vi på bröllop så kvällens sömn blev inte så bra. Svårt att hitta någon lugn plats att äta och sova på. Men när vi åkte hem somnade hon i bilen och sedan sov hon till 7:15. hon är så duktig. Hoppas gröten gör att hon sover 2 timmar på dagen.
Johanna född 2007-02-09
-
caroline_blom
Behöver er hjälp. Med det fina vädret kom natttrasel till oss. Pust!!
Trodde att det var för att hon tyckte det var varmt så jag flyttade ner i källaren i natt. Men det blev samma i natt. Hon somnar 19:00 och vaknar 01 och äter i massor och sedan vaknar hon 04 och äter utan att bli klar eftersom jag har för lite mjölk. Sedan på fm äter hon lite men sover 45 och sedan småäter hon och sover sedan 45 min igen. På em äter hon bra. Har börjat med gröt kl.17 och sedan kl. 18-19 nattamning.
Hur skall jag komma ur detta innan det blir en ond cirkel. Jag försöker truga och truga på dagen men hon vill inte ha.
Trodde att det var för att hon tyckte det var varmt så jag flyttade ner i källaren i natt. Men det blev samma i natt. Hon somnar 19:00 och vaknar 01 och äter i massor och sedan vaknar hon 04 och äter utan att bli klar eftersom jag har för lite mjölk. Sedan på fm äter hon lite men sover 45 och sedan småäter hon och sover sedan 45 min igen. På em äter hon bra. Har börjat med gröt kl.17 och sedan kl. 18-19 nattamning.
Hur skall jag komma ur detta innan det blir en ond cirkel. Jag försöker truga och truga på dagen men hon vill inte ha.
Johanna född 2007-02-09
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
caroline_blom skrev:Hon somnar 19:00 och vaknar 01 och äter i massor och sedan vaknar hon 04 och äter utan att bli klar eftersom jag har för lite mjölk. - - Jag försöker truga och truga på dagen men hon vill inte ha.
Du fortsatter ge nattmal. Da ater hon "i massor". Annars "vill hon inte ha" nar du trugar. Hon vagrar ocksa ta flaska, sager du. Matt ar hon uppenbarligen inte, har du forstatt, men BVC sager att du ska vanta med mer och annan mat och da gor du det.
Det ar valdigt rorigt har, alltsammans
Jag skulle vilja foresla dig att ta en ordentlig funderare, forst och framst, pa hur du skulle vilja att det vore. Hur du vill ha det, helt enkelt
Forumisterna har ar fantastiska. Detta forum ar unikt. Det finns atskilliga andra foraldrasajter dar man kan beskriva sina mer eller mindre jobbiga dagar (och natter) och fa forstaelse och styrkekramar i allman bvc-anda: "Sa har ar det att ha barn. Det ar bara att sta ut. Det gar over sa smaningom." Men har ges konkreta rad och mycket handfasta, erfarna och valunderbyggda tips. Har arbetas, kan man saga!!
Vill du liksom bara prata kring saker och ting utan att direkt ha nagra planer pa att forandra nagot, som bara tycks dig allmant besvarligt ibland men mestadels helt OK, vill jag halsa dig varmt valkommen till Kackelforum i stallet!
Kram fran Anna i Italien
som tycker vi alla ska vara lite radda om de skickliga forumisternas krafter och tid.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
caroline_blom
Klart att jag tar till mig av råden. Jag har börjat med gröt och skall börja med banan också. Jag gnällde väll kanske lite efter en tuff natt men jag är orolig att ramla tillbaka till ruta ett. Hon har varit så duktig och det verkade som det nya schemat funkade bra. Vi var till och med på IKEA och hon sov dit och hem enligt schemat. Sådana dagar är helt underbara. Jag vet att jag har er alla att tacka för att vi haft bra nätter från start.
Alla i färäldragruppen säjer att hon är så tidig med att sitta m m. Så jag vet att era tips funkar.
Tack för all hjälp och jag skall sluta gnälla. Skall se till att hon får mat så hon blir nöjd.
Vi hör och tack för allt
Alla i färäldragruppen säjer att hon är så tidig med att sitta m m. Så jag vet att era tips funkar.
Tack för all hjälp och jag skall sluta gnälla. Skall se till att hon får mat så hon blir nöjd.
Vi hör och tack för allt
Johanna född 2007-02-09
-
Gäst
Du kan ju fortsätta att ge mer och fler smakisar. Eller kanske tom med mer än smakisar. Så mycket fast föda som bara går ner.
Det är ju hela dagens totala matintag som räknas.
Propp mätt varje mål.
Jag gjorde så att jag började ge pure, fyllde på med ersättning. och sen trugade jag i ännu mer pure om det gick ner, efter det. Så att man inför sovpasset är proppmätt. Och kanske kan sova ett längre pass än bara 45 minuter
Pureerna (4 månader) som säljs i affären, är ju lite blaskiga ibland och jag får för mig att det inte riktigt mättar, så jag toppar gärna med lite mosad banan, som verkar mättande. Än den vattninga morotspuren som ett exempel.
Bvc föjer sociastyrelsen rekomendationer, för att det är typ deras jobb
Är man försiktig och har lite förnuft så är det inte några problem.
Barnet ska vara mätt. Man kan ju inte gå omkring och svälta barn
bara för att bröstmjölken anses vara bäst och påstås ska vara tillräcklig näringsmässigt. Jo visst täcker den näringsintaget, dvs antagligen så svälter ju bebin inte i hjäl, men mättnaden och välmåendet då
Mättnad och att få i sig det man behöver rent näringsmässigt är inte samma sak.
Jag skulle kunna ha anorexia och ändå få i mig den näring jag ska ha, och kunna leva på det bra länge, men mätt skulle jag inte vara,
svältkost kan täcka näringsehovet ett tag
men gör ingen mätt
Förstår du hur jag menar 
Det är ju hela dagens totala matintag som räknas.
Propp mätt varje mål.
Jag gjorde så att jag började ge pure, fyllde på med ersättning. och sen trugade jag i ännu mer pure om det gick ner, efter det. Så att man inför sovpasset är proppmätt. Och kanske kan sova ett längre pass än bara 45 minuter
Pureerna (4 månader) som säljs i affären, är ju lite blaskiga ibland och jag får för mig att det inte riktigt mättar, så jag toppar gärna med lite mosad banan, som verkar mättande. Än den vattninga morotspuren som ett exempel.
Bvc föjer sociastyrelsen rekomendationer, för att det är typ deras jobb
Är man försiktig och har lite förnuft så är det inte några problem.
Barnet ska vara mätt. Man kan ju inte gå omkring och svälta barn
Mättnad och att få i sig det man behöver rent näringsmässigt är inte samma sak.
Jag skulle kunna ha anorexia och ändå få i mig den näring jag ska ha, och kunna leva på det bra länge, men mätt skulle jag inte vara,
svältkost kan täcka näringsehovet ett tag
-
caroline_blom
Tack, jg fattar vad du menar. Vi har börjat med mer och mer gröt på kvällarna. Skall börja med smakisar på dagarna.
En helt annan sak. Magläge har blivit ett problem eftersom hon vänder till rygg hela tiden. Hur gör man när de kan sitta, måsta de träna lika mycket på mage då? Hon sitter gärna i sin barnstol och tittar när jag grejar i köket.
En helt annan sak. Magläge har blivit ett problem eftersom hon vänder till rygg hela tiden. Hur gör man när de kan sitta, måsta de träna lika mycket på mage då? Hon sitter gärna i sin barnstol och tittar när jag grejar i köket.
Johanna född 2007-02-09
-
Nancy
Hur menar du med "problem"caroline_blom skrev: En helt annan sak. Magläge har blivit ett problem eftersom hon vänder till rygg hela tiden. Hur gör man när de kan sitta, måsta de träna lika mycket på mage då? Hon sitter gärna i sin barnstol och tittar när jag grejar i köket.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11974
Om du menar i vaket tillstånd så är det ju inte konstigt att hon vill träna sina nya vändningsförmågor. Låt henne träna sig men hitta lite nya idéer för att locka henne till magläge. Finns tips i klistrad tråd på detta forum.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239
Sträva efter att ha henne på mage även i vaket tillstånd så mycket som möjligt. Detta behöver dock inte alls utesluta att hon varierar med att sitta också
Hälsningar från Nancy
-
caroline_blom
Tack än en gång för att ni finns. Jag gjorde som Anna sa, jag tog mig en ordentlig funderare på hur jag vill ha det. Jag läste på ordentligt igen.
Jag tog in vagnen, startade med smakisar som avslutas med banan och gröt på kvällen. Här skall skutas matvarg. Sedan vagnade jag bort förtsta nattmålet. Vet att hon är 4-månader men jag kommer låta henne äta kl. 4 tills dagarna har satt sig.
Nu har vi följande schema:
7 vaknar, ammas
8:45-9:30 sover
10:00 ammas (bara lite, skall jag ta bort det?)
11:00 smakportion, banan och ersättning i pipmugg
11:30-13:30 sover
13:30 ammas
15:30-16:15 sover
16:30 ammas
17:30 gröt
18:40 ammas
19:00 sover natt
Tips mottages gärna.
Jag tog in vagnen, startade med smakisar som avslutas med banan och gröt på kvällen. Här skall skutas matvarg. Sedan vagnade jag bort förtsta nattmålet. Vet att hon är 4-månader men jag kommer låta henne äta kl. 4 tills dagarna har satt sig.
Nu har vi följande schema:
7 vaknar, ammas
8:45-9:30 sover
10:00 ammas (bara lite, skall jag ta bort det?)
11:00 smakportion, banan och ersättning i pipmugg
11:30-13:30 sover
13:30 ammas
15:30-16:15 sover
16:30 ammas
17:30 gröt
18:40 ammas
19:00 sover natt
Tips mottages gärna.
Johanna född 2007-02-09
-
Nancy
Hej caroline
Du verkar vara på god väg att få ordning på tillvaron
Tycker att du skall behålla nattmålet vid 04 tills du känner dig redo att ta bort det.
Gällande ditt schema tycker jag att det ser väldigt "duttigt" ut med mattiderna. Kan du inte kombinera amning och smakportioner inom samma mål
Jag är dåligt insatt i amning och vet inte hur man bäst syr ihop det men tänker att du inleder eller avslutar målet så.
Ex:
07 amning
10.30 banan + amning
13.30 amning
16.30 gröt + amning
18.40 nattslurk
Du verkar vara på god väg att få ordning på tillvaron
Tycker att du skall behålla nattmålet vid 04 tills du känner dig redo att ta bort det.
Gällande ditt schema tycker jag att det ser väldigt "duttigt" ut med mattiderna. Kan du inte kombinera amning och smakportioner inom samma mål
Jag är dåligt insatt i amning och vet inte hur man bäst syr ihop det men tänker att du inleder eller avslutar målet så.
Ex:
07 amning
10.30 banan + amning
13.30 amning
16.30 gröt + amning
18.40 nattslurk
Håller med Nancy, försök få ihop måltiderna lite. Jag ammar Malte kl 10.00 och så äter han lunchpuré 10.30. Jag ammar fortfarande före maten eftersom han är lite kinkig med bröstet när han är mätt. Vidare tror jag att han skulle äta så mkt puré att han inte vill amma efteråt ( så gör han på grötmålet nämligten) Vill ha kvar amningen ett tag till på lunchmålet. Annars brukar man ge puré först och amma sedan.
Så här ser vårt matschema ut
7.00 amning + gröt. Har precis börjat komplettera med gröt eftersom han inte verkar bli mätt på bara bröst längre. Jag ger gröten ca en halvtimme efter amningen.
10.00 amning en sida och sedan lunchpuré + frukt 10.30
13.45 amma båda brösten och sedan lite fruktpuré direkt efteråt
16.45 gröt + en halv banan +vatten.
18.30 amning en sida
19.00 natt
Linda
Så här ser vårt matschema ut
7.00 amning + gröt. Har precis börjat komplettera med gröt eftersom han inte verkar bli mätt på bara bröst längre. Jag ger gröten ca en halvtimme efter amningen.
10.00 amning en sida och sedan lunchpuré + frukt 10.30
13.45 amma båda brösten och sedan lite fruktpuré direkt efteråt
16.45 gröt + en halv banan +vatten.
18.30 amning en sida
19.00 natt
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
caroline_blom
Nu är nattmålet borta.
Hon sov från 19-06 igår men i natt har jag varit uppe och vagnat 1:15 och 3 ruskade jag bara i vagnen. Ammningen på fm. går bättre för hon är hungrig.
Skall försöka få i hop måltiderna, känner själv att det blir många matstunder.
Kollar över schemat igen och återkommer.
En fråga. Hon vaknar kl.6 och inte 7. hon är inte lessen utan ligger och pratar. Hur skall jag göra? Hon blir trött innan hon skall sova 9:45 eftersom det blir ett lite för långt pass.
Hon sov från 19-06 igår men i natt har jag varit uppe och vagnat 1:15 och 3 ruskade jag bara i vagnen. Ammningen på fm. går bättre för hon är hungrig.
Skall försöka få i hop måltiderna, känner själv att det blir många matstunder.
Kollar över schemat igen och återkommer.
En fråga. Hon vaknar kl.6 och inte 7. hon är inte lessen utan ligger och pratar. Hur skall jag göra? Hon blir trött innan hon skall sova 9:45 eftersom det blir ett lite för långt pass.
Johanna född 2007-02-09
Vi har också problem med tidiga mornar. Pangramsa och inget mer är min åtgärdsplan. En del spelar klassisk musik, andra går upp och stökar i köket. Det finns massor på sök om tidiga mornar. Det viktiga är att du väljer EN strategi och inte växlar mellan olika. Ett omsomnande är viktigt för att så småningom få dem att sova ända till morgon.
Du kan alltid använda marginalkvart på morgonen om hon är väldigt trött före första luren.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
caroline_blom
Tack linda, kan du skriva hur Malte sover.
Jag försökte med att dra i hop amningen och smakprovet idag. Hon åt 4 msk morot och nästan en hel banan. Inte konstigt att hon åt på nätterna tidigare.
Vi har lidit av den timmen mellen 6-7 hela dagen. vilket gjorde att hon endast sov 1 timme på långpasset. Troligen blev det för långt mellan mat och sömn. Har märkta att hon sover i bland bätttre om hon sover 45-45-2. Vill inte ändra nu men funderar lite.
Var i dag på öppna förskolan. Magträningen gör under. Jag la Johanna på filten på rygg som alla andra. Hon vände över direkt till mage för att titta på de andra barnen. Skönt att hon kan vända sig till mage för då fixar magträningen sig själv.
Jag försökte med att dra i hop amningen och smakprovet idag. Hon åt 4 msk morot och nästan en hel banan. Inte konstigt att hon åt på nätterna tidigare.
Var i dag på öppna förskolan. Magträningen gör under. Jag la Johanna på filten på rygg som alla andra. Hon vände över direkt till mage för att titta på de andra barnen. Skönt att hon kan vända sig till mage för då fixar magträningen sig själv.
Johanna född 2007-02-09