Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Nemita: sugbehovet kan man inte heller gömma sig bakom nu när smågrisarna blivit så pass stora :P . Om han behöver så kommer han att hitta handen och den behöver han ju inte hjälp att stoppa in :wink:

Vi hade en jättetrevlig valborgsmässoafton tillsammans med våra grannar. Några nya bilder finns på Familjeliv.

Kram Lua. :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Lua skrev:Nemita: sugbehovet kan man inte heller gömma sig bakom nu när smågrisarna blivit så pass stora :P . Om han behöver så kommer han att hitta handen och den behöver han ju inte hjälp att stoppa in :wink:
Äsch, menar du att jag ska vara förståndig nu också... :lol: :roll: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

nemita
jag flyttar helt enkelt över larmet från spjälisen till vagnen när jag går ut på långtur på lunchen, vilket jag gör varje dag numera. eftersom larmet kan indikera andning trots att theo inte andas då vagnen skakar. (upptäckte detta då vi åkte tåg och dess skakningar påverkade larmet) stannar jag till då och då för att se att det verkligen indikerar theos andningsrörelser. dessutom brukar theo inte sova så djupt på lunchluren. han vaknar till då och då men om vagnen rullar somnar han lätt om.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej alla :D

Fina bilder Lua, roligt att få se ansikten på skrivarna också :wink: är 72 födelseåret?

Nemita du har fått många bra tips ang badet här är ett till: badhjälp har haft det till alla 3 och de älskar att bada det är den vita i mitten http://www.blocket.se/vi/11789418.htm?ca=11_s

Här kan jag också berätta att Lillebror sover på rygg i vagnen alla tre passen ute med napp :shock: och på natten sover han på mage utan napp, Aw skrev någonstans att jag skapar förvirring för barnet :oops: men det funkar, mellansyster har fortfarande bara napp på dagen när hon sover och inte på natten.

Jag har idag varit på efterfödselyoga (gick på gravidyoga) underbart att få 2 timmar för sig själv och själen, det är som nybörjaryoga men fokuserar mycket på bäckenbottenträning, vet Luas historia så jag kniiiiper och kniper, läraren rekomenderade även geisha kulor någon som provat??

Är det någon som vet om egen gröt-- hemlagad gröt gör någon skillnad på magen?? testade hemlagad för ett par dagar sedan och märkte att han fick lite magknip, idag skulle jag ge katrinplommonpure, men det föll inte herrn i smaken :lol:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej allihop!

Idag hade vi ett mysigt bad, Rufus och jag. Vi satte oss i badkaret medan vattnet rann i lagom temperatur. Så tittade vi lite på en fin badanka (med djävulshorn i pannan...) och på en snajsig tvålflaska som Rufus gillar. I min famn gick det jättebra att vara i vattnet och till och med att ligga mot mig bakåtlutad med öronen under vattnet. Ibland känns det som om det är bättre att ha honom vänd från mig för att inte jag ska överföra en massa osäkerhet till honom i form av frågor (hur känns det? går det bra? var det lagom varmt? är det läskigt? är du säker på att det inte är läskigt? är det inte lite läskigt ändå...?). Så har det ju varit när jag tvättat honom i handfatet och det har varit de bästa gångerna förutom idag. Tack för alla tips!! Tack för tips om badhjälpen, nilam. Det vore kanske rätt bra om man så småningom vill sitta vända mot varandra i badet och prata lite. :)

Tack för era erfarenheter när det gäller larm och vagn också. Vi har ett som kräver väggkontakt (tror jag), så jag kan inte ha det i vagnen när jag kör med den. Jag misstänker dock att vagnens skakningar stimulerar barnets andning så att risken är minimal för att något skulle hända när man går med vagnen. (Någon som vet mer om det?) Kanske ska testa att lägga minst ett 45-minuterspass i vagn på rygg ute när jag byter schema, han sov ju så ganska länge. Antagligen är jag mer beroende av magläget än vad han är... :lol:

Intressant hur det fungerar för er med napp, nilam. En av mina problem med att ta bort napp är att Rufus är en aning flasklat och blir jättesur när det inte rinner till fort nog vid amning. Då fungerar det bäst att ge honom napp och låta honom vila lite med den och sen får han suga vidare på bröstet när han lugnat ner sig. Utan napp (jag har testat några dagar) är det mycket svårt att få honom lugn nog. Har därför funderat på att bara använda nappen då. Risken är förstås att attityden blir dålig. Nåja, vi får se hur vi gör.

Vi har inte testat hemlagad gröt, så jag kan inte svara på frågan om det. Här åts det gröt så det stod härliga till idag. Rufus äter som Malte så glatt att jag verkligen får hejda mig så jag inte ger för mycket. Idag var andra dagen han åt Hipps havregröt och han hade smällt i sig hela smakportionen om han fått bestämma. Om jag inte stoppade in en sked så fort han öppnade munnen så började han hojta. Otroligt skönt för en mamma med längtan att sluta amma! Visst är läget detsamma för dig, Linda? Dvs att du har en liten mattrasslare som gillar fast föda? (Eller minns jag fel?) Tack för att du förstår hur det är att vara fånigt konservativ. Det är någon sorts missriktad version av "laga inte något som inte är trasigt", dvs med tillägget "även om det fungerar ganska dåligt, för då kan det bli ännu värre..." :roll: :lol: :lol: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

nemita: Du beskriver verkligen oviljan att förändra precis på pricken :wink:
Ja fast föda är verkligen Maltes melodi :D SKÖNT :D Känner mig också less på amningen, mest pga strul från och till. Numer slänger han sig över bröstet, men jag känner igen det där du beskriver när det rinner lite långsamt efter en stund. Det är en hel del trixande innan han suger fram "nästa omgång" -han rycker och sliter i bröstet alternativt släpper och skriker en stund. Jag byter bröst ett par gånger/matpass numer. En amningsstund kan ta allt mellan 10 minuter till en halvtimme. Paus och rap och lugna lite, börja om, byta bröst osv osv...

nilam: Vi kör sempers banangröt men jag vet att ulrikaj och Mia kör på hemlagad, kanske de kan svara. Jag kommer nog också gå över på hemlagad så småningom.

Kram och godnatt
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla :heart:
Vad avstressande och skönt det låter med Yoga.Jag skuller oxå vilja prova på det men det finns ingen tid över just nu.Tomas är ju som bekant borta under veckorna och jag vill inte belasta mormor och morfar mer än vad jag redan gör.Får vänta tills Liw har blivit lite äldre,så kan dom bara gå över till oss medans jag åker iväg nån timme.Jag sam mycket innan jag fick barn och tyvärr har det inte blivit så jag tagit mig den tiden att göra det efter det.Men jag längtar och det blir bara starkare och starkare att jag känner att jag vill börja simma igen.Jag älskar det :!: Det är sååå avkoppplande att simma en kilometer och sen ta en bastu på det.Efteråt är man som en ny människa.Tänkte jag ska börja till hösten igen.Nu har ju Liw sovit(peppar,peppar ta i träd......)hela nätter ända tills vi började med vällingen för två veckor sedan.Från 18.30-06 varje morgon.Jag trodde ALDRIG det skulle gå så smidigt som det faktiskt gjort.Visst kan hon ligga och gnöla ett tag när vi lägger henne men det tar hon hand om själv.Det är oftare på dagen än på kvällen.Då brukar hon somna påengång. :sleep: Antagligen är hon trött efter det långa passet (3timmar) och bara vill sova.Jag bara ramsar och går ut sen får hon ta hand om resten :wink:
Hur går det för er andra :?: Har det fixat sig med uppvak och skarvar mm.Är det nån som kurat till 12timmars natt :?: Våra små är ju fyra månader nu nästan allihopa.Det har gått så otroligt fort :!: Två månader till så är dom halvåret.

Ja,vi har hemlagad gröt numera åt Liw.Jag började med 4månaders köpta gröt.Naturell havregröt.Sen fick jag tips från Mia och började med vanlig havregrynsgröt åt Liw.Jag har inte märkt skillnad på den köpta eller den hemlagade med Liws mage.Jag har ganska stor klick katrinplommonpure så hon inte blir hård nu när hon både äter gröt och dricker välling.

Igår tog ersättning slut så nu har jag kört endast välling istället.Det lär väll gå.Drygt att ha två olika tänkte jag,med olika nappar och vällingburkar utan nu kör jag rakt av.Tänkte jag ska ta och öka mat mängden lite undan för undan .9 målet vill hon endast ha ca 50ml efter gröten och det är lika dom andra två målen klockan 13 och 16.Ska man ge vatten istället eller hur gör ni :?:

kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan
när började ni ge era små smakportioner? theo är ju inte fyra månader än och jag är därför tveksam. började ni med gröt direkt? när börjar man med välling?
vill också rapportera att dagsluararna nu funkar perfekt. tyvärr vaknar theo fortfarande vid 5-tiden och behöver hjälp att somna om men förhoppningsvis ger detta också med sig. tycker att allt har blivit så mycket stabilare senaste veckan bara.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad skönt att höra KingMary att det blivit bättre för er.
Vi började med smakisar åt Liw när hon var 3månader.Gröt fick hon någon vecka efter det och slutligen välling en vecka innan hon blev 4månader.(för två veckor sedan ca)
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

nilam: yoga låter ju helt underbart :lol: har inte heller möjlighet att gå iväg på något sådant riktigt än, men den tiden kommer väl. Våra snälla svärisar har dock bjudit oss och min sambos brors familj på långhelg i Åre på Holiday club om två veckor. Då ska jag få massage, har valt helkroppsmassage med valfri eterisk olja. Jag längtar. Har också tänkt att lyxa till det med frisörbesök och ansiktsbehandlig. Barnen få bada eller vara med farmor och farfar/pappa. Detta ska bli min mammalyxhelg... 8)

ulrikaj: vi tänker satsa på 12-timmarsnatt snart :wink: vill att Malte äter mer vanlig mat först. Ja om han själv finge bestämma kunde han nog äta hur mkt fast föda som helst. Tyvärr hänger magen inte riktigt med. Det är lite knip samt att han bajsar mkt sällan numer. Ska ta och massera lilla magen ikväll. Det gjorde under när Vega var hård i magen som spädis. Om inte annat brukar det komma ut en hel del onda pruttar på det sättet.

KING MARY: Vi började med smakisar och gröt för snart en vecka sedan, dvs Malte var 3 mån och 3 veckor. Än så länge ger jag bara små portioner efter han har ammat, men tänkte snart börja ge gröten först och amma sedan.

Kram i vårsolen
Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

KING MARY: Vi började med fruktsmakisar inklusive potatis och morot när Rufus var 3 månader drygt. Lite grand en gång om dagen i ett par veckor, 3-4 dagar av varje sort. Nu får han sen ett par dagar gröt (Hipps havre) med katrinplommonpuré också.

Alltså: Lite fruktsmakis vid mål 2 och gröt vid mål 3.

På förmiddagen vaknar han lite innan han är jättehungrig, så då får han smakis först, på eftermiddagen får han gröten mellan amningsomgångarna.
emb

Inlägg av emb »

Hej på er!

Nu börjar vi leva ett normalt liv igen, har verkligen varit en tung tid! Vi har flyttat två! gånger inom en månad. Först flyttade vi permanent och nu har vi packat med lite av sakerna och flyttat norrut för sommaren! Storasyster är mitt inne i förtrotsen, båda barnen har varit sjuka, jag har varit sjuk, David har ätit och sovit dåligt...Men nu är vi på "plats" och saker och ting börjar lugna ner sig. Det går ocskå så mycket bättre med David nu.Han sover och äter ganska bra, läggningarna funkar också bra. En sak är intressant ifall han gnölar på natten så brukar jag ibland gå och sova någon annanstans. (Vi har honom alltså fortfarande i samma rum)OCH nästan så fort jag lämnat rummet så sover han igen. Och de gånger jag ligger kvar så tycker jag att gnölet brukar hålla på längre! Så det skulle väl nog vara bra att ha honom i eget rum, men vi har inte möjlighet här till det, så det blir att vänta tills vi kan flytta in honom i storasysters rum. Men jag tänkte vänta tills 12-timmarsnatten sitter.

Nu kan det hända att ni redan skrivit detta men jag har inte haft tid att läsa igenom alla inlägg så jag frågar pånytt. Vi har ju alltså kvar nattmålet kl 3.30, men jag tror att han så småningom är redo för längre natt, så hur göra? (nu har vi natt 20-7) Kan man helt kallt ta bort nattmålet vid fyra mån och hoppa från 7,5hsammanhängande natt till 11h?? eller borde man mjukstarta med typ 10h??

Sen tänkte jag också snart introducera annan mat, tänker börja med att ge potatis/morot till "lunch". Sen blir det nog att ge gröt till kvällen. Med storasyster gav jag vanlig havregrynsgröt från 5mån och de funkade bra. Smulade sönder grynen med handen och koka gröten i micron!

Nu skall jag gå och ta upp storasyster, ha en bra dag!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Åh Linda,,,, vad jag blir avis :oops: Jag skulle oxå vilja på spa och mysa till det :oops: Det låter kanon.Ni kommer säkert att ha hur mysigt som helst.Vilka snälla svärisar du har.Sånna växer inte på träd :wink: :)

emb:Vad bra att det börjat ordna upp sig för er.Två flyttar sådär påengång verkar inte kul.
Vore jag er skuller jag köra 11timmars natt påengång.Det borde väll gå.Våra knoddar är ju som sagt 4månader nu och inte sådär purfärska längre :wink: Annars blir det att kura två gånger om man säger.Verkar skönare att ta "smällen" på engång.

Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

emb: kul att se dig i tråden igen :D Usch vad jobbigt med flytt. Tyckte det var ett helt företag att flytta från lgh till hus förra sommaren, men då hade vi bara ett barn. Skulle inte vilja tänka på vilken karusell det skulle vara att flytta i nuläget :shock: Skönt att David både äter och sover bättre. :D Skulle nog också ta allt på ett bräde ( säger jag som drar mig för att förlänga natten ytterligare :oops: )

ulrikaj: ja det ska bli såååå skönt. Tycker också om att simma, men har inte simmat sedan jag var gravid med Vega faktiskt :shock: Ska ta tag i en hel del saker framåt sommaren. Tycker att allt har blivit så mycket mer stabilt med Malte nu. Schemat sitter, dagarna rullar på. Då kan man helt plötsligt börja tänka sig ett liv utanför de dagliga rutinerna. Nästa vecka ska jag på tjejmiddag för första gången på evigheter, ska också bli skoj.

nilam: Hur har det gått med magknipet :?: Jag gav Malte lite magmassage ikväll och OJ vad spänd magen var. Det kom lite pruttar men inget bajs. Lade honom på mage och 10 minuter senare kom världens lass. Snacka om nöjd kille efter det :lol: :lol:

Linda
nilam

Inlägg av nilam »

LindaVega, vad underbart det låter, det är du verkligen värd.
Magknipet... jag har hållt upp med mat i 3 dagar och idag köpte jag mild havregrynsgröt som han fick ett par teskedar av ,så vi får se, han har alltid varit en 3-5 dagars bajsare utan att ha ont, men nu tyckte jag att det kunde vara gröten, får skynda långsamt :)

Yoga, det går faktiskt 15 min yoga på tv kl 08,15 varje dag på tv 4+ även lite andra tider som jag inte lade på minnet jo 11,00 på söndagar och då 1 timme.

Jag kommer nog att vänta med matsmakisar och koncentrera mig på gröten, med mellansystern så gav jag gröt från 4-6 månader och sen körde jag matsmakisarna på en vecka :shock: och där efter började jag laga och ge pureer. Jag vill inte verka präktig, men ni som har ork och lust, laga er egna barnmat och frys in i istärningskuber, lika lätt som att öppna ett lock :wink:

Har någon av er bumbostol? isf har ni börjat använda den ?

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"