Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej alla och tack för alla utförliga svar på mina frågor! Jag läser och begrundar. :D När det gäller välling tror jag att vi kanske börjar med den tvärt, eftersom Rufus inte har några problem med ersättningen (visar inga tendenser på känslig mage förutom av viss stoppande föda som ger jobbiga pruttar).
ulrikaj skrev:Börja försiktigt med badet en kort stund och utöka sedan hela tiden.Han ska vara nöjd och glad när nin tar upp honom.Om han inte vill ligga ner så ha honom upprätt så länge men försök iallafall att "lägga öronen i blöt" lite grann iallafall och utöka sedan.
Tack för tips! Jo, vi har testat att följa AWs råd i BB om att utöka tiden sakta. Det har i omgångar gått bättre och bättre. I nuläget badar jag honom i handfatet i badrummet en kort stund medan han beundrar mina halsband. Han har inget emot vattnet som det verkar men gillar som sagt inte att lutas bakåt. Några olika saker har dessutom satt lite krokben för badet.

Till exempel frågade vi på sjukhuset (när Rufus opererades) ungefär vilken temperatur som är lagom och fick rådet 37-38 grader. Efter ganska många dagar insåg vi att det nog är för varmt och nu ligger vi snarare på 35 (eftersom det är ganska korta bad så hinner inte tempen sjunka medan vi badar). Mycket bättre, tycker Rufus.

:arrow: Hur varmt (ungefär) har ni andra?

Jag tror också att ett problem har varit att han inte varit riktigt nöjd just den här tiden på dygnet då jag har haft rätt ont om mjölk till sista målet. Han har alltså varit lite hungrig och trött och det är ju aldrig bra för att få en nöjd bäbis.

En liten bajsning i badkaret tillsammans med pappa :roll: :roll: gjorde också att vi (läs: far!) inte varit så sugna på att pröva det igen... :lol: :lol: Men jag tror nog trots allt att det vore bäst. Stabilt och bra för lilla killen och med nåt roligt att gnaga på medan man väntar på att vattnet ska stiga. Vi testar nog det imorgon kväll (ikväll är det gäster och grillning).

Sen måste jag bara säga att jag är såååå kluven när det gäller nappen. :( Vår plan är ju att införa 12-timmars natt och välling samtidigt. Det tycker jag känns jättebra. Tanken är ju att ta bort nappen samtidigt men det känns otroligt knepigt. Han (läs: jag!!!) är så beroende av den. I nuläget försöker vi att begränsa användningen så mycket som möjligt i alla fall. Samtidigt är jag sååååå less på den! Inatt (pappas natt) fick Pontus gå till Rufus säkert 10 gånger (ca 7-8 gånger mer än vanligt) och stoppa i nappen. Grrr! Så jag vet att det kommer att bli minst en tung natt om vi tar bort den. Och, ja, bättre sen, jag vet. Men det handlar nog om att våga tro på det...att det verkligen kommer att bli bättre. :( Vi har ju också tänkt börja ramsa på allvar i samband med allt detta. Och jag är verkligen nervös inför det. Jag tycker det känns svårt! Magstöd och tonfall och glatt och pangramsor och bekräftelse och .... ojoj. Har väl läst in mig väl så jag förstår teorin, men att utföra det i praktiken utan att trassla till det för Rufus... *gulp*

(Oj så långt det här blev!!!)

Nåja. Jag är rätt konservativ av mig (saker ska vara lika och som de alltid har varit) på vissa områden så jag håller väl bara på att bearbeta mig själv inför förändringen. :lol: :lol: :lol:

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nemita:Om ni försöker bada Rufus när han precis ätit i början av passet när han inte är så trött kanske hjälper er.Jag märker själv på Liw att badar vi aldeles innan hon ska sova så kan det vara rätt så kinkigt och inte fullt så kul med bad.Därför badar hon runt 16.30 när hon inte är så där jättetrött utan mätt och belåten.

Det här med nappen förstår jag precis hur ni känner er.Jacob hadde napp tills han var 4år och det gick jättebra att "slänga"den.Vi gick ut till skogen och gav den till ekorrbäbisarna.Som tack fick han en leksak som hängde i trädet dan därpå.
Det som var problem var innan han lärde sig att själv att stoppa in den på tex natten som var jobbigt.(runt 8månader)Han kunde vakna som du skriver mellan 5-10gånger per natt för att vilja ha nappen istoppad.Han somnade ju så fort han fick den i munnen.Ens egen sömön blev störd på det sättet och tillslut så blev det jättesvårt att somna om för man låg och lyssnide om han inte skulle vakna igen osv.Vissa nätter sov han rakt ignom men en annan låg spänd som en fiolsträng och lyssnade......
Annars är det faktiskt skönt med napp att bara stoppa in och bäbisarna sover vidare.Man behöver på så vis nästan inte kura "på riktigt"-just att lära våra små att somna själva.Det är bra kortsiktigt men långsiktigt kanske mindre bra.
Vi hadde napp till Liw ibörjan oxå .Sen började hon vakna alltmer under natten.
Under ett dagspass så vaknade hon och somnade om SJÄLV en dag och då kände jag att -nej för sjutton bruden kan ju somna utan nappen så jag sa till Tomas att nu kör vi.Ingen napp inatt och så blev det.Det tog några dagar för Liw att fatta att det verkligen var slut på nappsugandet.Nu har hon en snuttefilt och en mjuk gosekanin som hon ligger och myser med istället och det funkar faktiskt jättebra.Hon har sovit 11.5 timmar i drygt en månad nu och klarar alla uppvak själv.Jag har ramsat tror jag två mornar på hela den tiden och hon fixar det.-Utan napp.Så det är bara ni som måste bestämma er.Antingen napp och vara bereda er på att gå upp tills ni lärt Rufus att stoppa in den själv-eller oxå sluta tvärt.Då måste ni oxå vara bereda er på en del protester för det kommer det garanterat att bli vågar jag nog lova.Men huvudsaken är att ni gör antingen eller.Försök tänk att det faktiskt är synd om Rufus som vaknar så mycket på natten när man ska sova istället för att typ bara vända på huvudet och somna om.
PEP,PEP tänker på er och lycka till hur ni än gör!!Det är bara ni som måste bestämma er-och vara konsekvent och verkligen tro på det ni gör.Allt annat är det Rufus som blir drabbad.Försök tänk så. :wink:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja.badvattnet oxå.Vi har runt 36-37 grader kan jag tippa på ett ungefär sådär. :wink: :)
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Nemita: Bra att du är medveten om att det är du som är nappberoende och inte Rufus :wink: :!: När vi tog bort nappen för Allis ropade hon efter den vid första läggningen. Det tog då 7 minuter för henne att somna, istället för de vanliga 3. Efter det: ingenting! Jag kan naturligtvis inte lova att det går lika lätt för er, men så lätt KAN det gå. Som vanligt är attityden av självklarhet a och o. Han glömmer den på en natt, om du gör det!

Jag förstår att du känner dig främmande inför ramsningen. Har du övat? Ramsa i duschen, bilen eller så där du är ensam och det inte känns pinsamt. Öva sedan på varandra. Tänk också på att alla varationer av ramsan är till för barn som behöver kuras. Vi inför ju ramsan som verktyg på barn som sover hyfsat bra. En neutral, en småarg, en hurtig och en mjuuuk är vad jag har använt. Vad har ni för ramsa, förresten?

Varför vi blandar ersättning och välling är för att Allis tyckte att vällingen var skitäcklig! :-& Så vi fick öka på mängden väldigt låååååångsamt. Så nu gjorde vi likadant med Isak, av bara farten liksom.

Appropå feminism! Jag har kallat mig feminist sedan Alva var ca 3 år. Vi körde förbi en byggarbetsplats och Alva sa: Jag skulle vilja bli en sån där arbetare som bygger. Jag svarade: Vad roligt! Du skulle bli en jättebra byggarbetare. Så funderade hon länge innan hon sa: Men det går ju tyvärr inte för i så fall måste jag ju bli pojke först :!: :shock: Tre år gammal och redan begränsad av sitt kön! Hugaligen :shock: :x :!:

Vi försöker aktivt ändra invanda mönster, även nu när de är små. Som sången 5 små apor. Bekant? Texten går: Mamma ringde doktorn och doktorn han svara... Vi sjunger: Pappa ringde doktorn och doktorn hon svara... :wink: :D Vi vill att barnen ska kunna bli och göra det de vill - oavsett kön.

Isak hörde nog "hotet" om minikur för i morse sov han till 7.50 och pratade glatt tills han blev upplockad! Heja Isak =D> :!:

Kram Lua. :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

mitt badtips är att bada tillsammans med barnet. här hemma skiftas vi om och den förälder som inte badar står beredd med handuk etc. om ni vill att han skall ligga på rygg så var noga med att ge stöd både under huvudet och gumpen. attityden är lika viktig vid badet som allt annat. Ni måste tycka att det är roligt och inte oroa er för att det inte skall fungera 8) .
när börjar våra små att drömma hemskt? theo har vaknat två gånger gallskrikande. en gång på en dagslur och en i natt. går inte att lugna i sängen. han är helt otröstlig så vi har faktiskt tagit upp, lugnat i famnen och lagt tillbaka i sängen så att han somnar där. är dock orolig för att vi börjar skapa ett dåligt mönster.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: Vad härligt :lol: Ibland räcker det att bara tänka tanken liksom :roll: :wink:

Nemita: Vi har inte använt napp, men jag VET hur du känner angående förändringar. Jag är en otålig människa MEN jag kan ha jättesvårt att ändra på schema t ex, trots att barnet verkligen behöver förändringen. Knepigt.
Angående ramsa så har vi ju använt ( använder) den på storasyster och jag vet ju hur bra den är. Det finns inget att tveka på- inför den på riktigt. :!: :!: Det kommer du inte att ångra....Gör som Lua föreslår öva i förväg och/eller säg den neutralt varje gång du lägger Rufus innan du kör skarpt läge. Då har han redan tagit den till sig...blir inte riktigt lika skrämmande som att börja från noll.

Vi har nog ganska varmt i vattnet 38-39 grader

KING MARY: jag vet inte när de börjar drömma, men du är lite rätt ute med att ni kanske skapar en dum (o)vana genom att plocka upp. Sedan vi kurade Vega ( för 1.5 år sedan) har vi bara plockat upp henne två gånger, och då hade hon kräksjuka och spytt ned lakanen. Annars har vi lugnat i sängen vid kris. Man känner ju själv hur man vill göra såklart, men om man har som regel att inte plocka upp behöver man ju inte fundera och barnet vet vad som gäller när det är sovdags. Dvs sängen är inte farlig trots att man blir rädd/ledsen...

Idag fick Malte nästan 1/4 banan. Han svalde glatt...och ikväll är det grötdax :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

VILL BARA ÖNSKA ER ALLA EN TREVLIG VALBORG :heart: :)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack detsamma :heart: nu när barnen är lagda ska min sambo och jag ut i trädgården och grilla lite korv över vår egna lilla majbrasa....

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

godmorgon alla pigga :lol:

En kort fråga:
hur snabbt ökar ni på smakisarna för era bebbar :?: Malte verkar tycka att mat är toppen. :D Har bara vågat ge en matsked puresmakis än så länge ( fjärde dagen) men funderar på om det går öka :?: Kommer inte ihåg hur vi gjorde med Vega. Maltes mage är ju lite känslig, men idag bajsade han för första gången sedan smakisarna...Han verkar ha haft lite knip emellanåt också :roll:

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej allihop och glad (?) första maj! :)

Vad kul att läsa alla svar och funderingar kring bad och annat. Tack ulrikaj och Lua för era erfarenheter kring napp. Jag ska prata ihop med mig min sambo om hur vi ska göra och när. *darr* :lol: :lol: :lol:

Tack för tips om ramsa också, Lua och LindaVega. Vi ramsar redan ganska neutralt vid varje läggning och numera tycker jag inte att den stör honom (som den gjorde i början). Ramsorna är "Nu ska du sova, sov så gott" och "Go'natt, go'natt, sov så gott" och det känns som om de fungerar bra att säga. Egentligen har jag full tilltro till konceptet, jag har läst tillräckligt mycket (populär-) psykologi för att förstå att det mycket väl kan fungera. Samtidigt så känns det lite för bra för att vara sant, rent känslomässigt... :lol: :lol: I nuläget är den inte så funkis, för det är i princip bara nappen som stör Rufus sömn. Tror jag. Det är ju svårt att veta om han vaknar av att den har trillat ut eller om den trillar ur när han vaknar... Hur som helst så somnar han i princip alltid om när han får igen den. Buffar gör vi kanske max var tredje natt, mycket lite, och då är det just vid uppstigningstid, aldrig mitt i natten.

Lua: när det gäller feminism är det precis sånt där som Alva sa som gör mig upprörd. Här i Umeå har småtjejer som gillat att spela fotboll äntligen börjat förstå att de också kan fortsätta spela livet ut (som pojkarna)! Heja Marta och alla andra coola fotbollsdamer!

Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hoppas alla haft en trevlig valborg :!: :)

Linda:Jag tror nog du vågar öka Maltes intag av pure.Liw får ca enhalv burk nu och lite ersättning.Har du provat att ge Malte katrinplommon eller päron mot magen?Jag tänkte att det hjälper om han är lite hård i magen.
Hur gick det med gröten?

Nemita:Jag tror det kommer att gå aldeles jättebra för er att ta bort nappen för Rufus.Bara ni bestämmer er och inte släppa in "vargar".Det bästa kanske är att helt enkelt slänga alla napparna så ni inte har några i reserv.Jag menar att då är ni ju faktiskt tvungna att genomföra det.Han kommer att sova mycket lugnare utan napp.Det kan ju vara som Lua skriver att det bara tar en natt oxå han frågar efter dom.Men det är kanske lika bra att ha i bakhuvudet att det kan ju ta längre tid oxå.Iallafall så blir det ju bättre och bättre helatiden ju tiden går.
Lycka till igen iallafall :!:

Kram ulrika
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, ulrikaj, det är säkert som du säger att det kommer att gå bra. Vi är dock inte helt framme vid beslut ännu. Min sambo vill ta bort nappen varje morgon klockan 6 (när han stoppat in den ett par gånger senaste timmen och är jättetrött), men tycker den är rätt bra varje kväll klockan 19 (när Rufus somnar av sig själv). :roll: :roll: :lol: :lol: :lol: :lol:

Och även om jag vet att napp-vargarna (eller snarare nappborttagnings-vargarna) är mina/våra så undrar jag ibland om Rufus har ett ovanligt stort sugbehov. Han suger i alla fall på fingar (egna och andras), mysdjur, tygbitar, babybjörnen, armar (våra), dragkedje-flärpar och you name it. Eller så har vi lärt honom att man ska suga jämt genom att ge honom napp hela tiden. Hm. Nåja. Fördelen är att han lär hitta annat att suga på om vi tar bort nappen och han vill suga ändå.

På grund av olika yttre omständigheter kommer vi att vänta ett par veckor i alla fall medan beslutsamheten växer. Och när vi bestämmer oss så slänger vi napparna, annars kommer det aldrig att gå, det har du helt rätt i. :)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej (igen...)!

En praktisk fråga. Om era godbitar sover i vagn på mage, hur gör ni med larmet? Rufus sover ju en tvåtimmarslur ganska säkert numera så jag funderar på att lägga honom i vagnen och dra ner på stan med honom för lunch med en kompis. I normala fall sover han 45-minutersluren i vagnen ibland och det känns ju rätt tryggt eftersom det inte blir så mycket djupsömn. Larm fungerar ju inte så bra en sån här gång. Låter ni era småttingar sova daglurarna utan larm en sån här gång eller hur gör ni?

Kram (igen...)
/Ewa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj:Tack, ja jag ska nog öka lite imorgon. Vill inte gå för fort fram heller, han har nog haft lite magknip de senaste dagarna.

Gröt var också poppis :D han är så himla duktig och sväljer undan maten nästan på en gång. Där skulle jag gärna öka på snabbt om det går...än så länge ammar jag ett helt mål först, men ska nog låta honom få äta gröt först snart...

nemita: Jag har aldrig varit iväg på långluren med Malte, men på korta promenader ( dvs 45-min) går jag utan larm. Tänker vänja Malte att även sova på rygg i vagnen, så gjorde vi med Vega. Hon sov på mage i spjälisen och på rygg i vagnen på promenad. Du kan ju aktivera larmet om du ska sitta still på ett lunchställe. Jag hade nog kunnat gå iväg utan larm faktiskt...

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nemita:Det är ju det som är det braiga med nappen och enda anledningen till att man har den-just att bäbisarna somnar,oftast på en gång och av sig själva :) :wink: så jag förstår verkligen er tveksamhet till detta eftersom båda mina har haft napp.Nu hadde ju inte Liw den mer än några veckor men hon somnade påengång hon fick den i munnen.Det var liksom aldrig några problem med läggningen.Men jag lovar att nu när hon inte har den är det så mycket skönare.Så ladda er till tänderna 100% (så inte Rufus känner er oro menar jag)så kommer det att gå jättebra.

Linda:Ja om Malte haft magknip så är det nog vettigt att ta det lite försiktigt med maten.Jag fattade det som han bara inte bajsat på några dagar :oops:och varit endast hård i magen.(trögiga mig :) :? )

Kram ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"