Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men tack, raring där! Vad ska du med Ottobre till? Jag bara ritar och klipper och så lite Vliesofix och tät sick-sack. Blir superbra!

Vilket mönster hade du till mysbyxorna då? Måste fixa något nytt där. Mina 170 cl förslår inte riktigt. Maken t ex går demonstrativt runt i sina hemskingar från 90-talet med ett Gällivare-häng som inte är av denna värld och som dessutom har färgfläckar :shock:. Han tänker gå i dom tills jag syr några snygga velour-byxor till velour-pappan, säger han.... :lol:

Gudars vad spännande med dopklänning! Med foder och blixtlås och allt! Jag köpte ju tyg till en tunika jag skulle sy till mig vid jul. Men det bidde inget av det. Nähä, vad bidde det då. Det bidde ett par pösbyxor till lillan och resten ligger i låddan. :roll:

Jamen måste du själv vara i fleecet när det fotas? :lol:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - ja, jag har försökt hänga fleecevästen på en galje och det ser inte klokt ut! Men det är på gång, jag lovar. Idag fick jag dessutom nya namnlappar, så nu kan jag märka den också. Snygga sofistikerade svarta med grå text och så röda med svart text, lite mer färgstarkt. Kläder till mig märker jag kanske inte lika synligt som till barnen, men det beror lite på vad det är för något.

Jag skall fota mysbyxorna också, men jag kom på att jag skulle fixa till en sak på dem, för att få dem lite roligare. Det var en ok modell, men inte ultimat. Då är det bra att man har sytt dem för mysbruk, för då kan man ju designa om dem lite om man skall ha ett par fina sommarbyxor istället.

Nu har jag lagt ut mina sprundtröjor på bloggen! Och nu skall jag gå och lägga mig, så godnatt godnatt, sov så gott (gissa vilken ramsa mina pojkar somnar till???)!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

JA! Jag var precis inne där och kollade nu! Wow! Superfint! Jag skrattar igenkännande åt att du bara MÅSTE berätta att lappen blev sned. Du får helt klart bli den nya sprundexperten nu för jag har aldrig gjort något som din andra tröja där.

Söt pojke också! :wink:

Hur gör du förresten när du kantar i halsen? Gör du 4-vikt eller 3-vikt och klipper på baksidan?

God natt lilla Åsa, sov så gott! (Det är vår, fast med Signe i då :wink: )
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men som ni babblar på! :lol: Och syyyyr... så fint!!!

Jag vill också!

Nu sitter jag här med onda bihålor och frusen kropp, och utan symaskin :roll: Tur jag har handsömnad att ta till!

Tossorna landar på 150-200, tack för hjälpen!

Ägnat mig åt ett annat hantverk dock. Chokladbiskvier.


O:)

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Fjällmor! :D

Ska du producera fler tofflor?

Usch, här är det också bihålor :( . Jag är i förnekelsestadiet och hoppas Ewas huskur med pepparrot ska hjälpa. VILL inte ha antibiotika. Skickar en kryapåsigkram!

Åh, jag har världens godaste biskvirecept! Fast det är säkert massa no-no i för en kostmedveten Fjällmor. Hur bakar du dom? :lol:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

CHOKLADBISKVIER!!! Åh, vill ha!

Jag bestämde mig i förra veckan att skärpa mig. Inte mer godis och sötsaker, mer än socker i te och kaffe (ja, så dricker jag mitt kaffe, tyvärr). Det höll i fyra dagar. Sedan smällde jag i mig en semla och skyllde på att Walle var extra testande den dagen och att jag behövde lite extra för att orka. Pytt! :D

Idag är en stor dag. Gustav är av med sin Frejkakudde! Kudde, sån lögn. Det är en plastbåt, som ligger och håller knäna isär, så att han tvingas ligga groda (höftledsluxation, om någon missat). Idag fick han med beröm godkänt, smilade så att doktorn kom av sig och fick åka hem utan Frejka. Istället stassades han tjusigt i lånade snickarbyxor, som han inte har kunnat ha innan, eftersom de hade legat för tjockt och bylsigt under Frejkan. Nu sover han - det är jobbigt hos doktorn. Men så fin han kommer att bli nu i hemsydda kläder! Väntar ivrigt på Ottobres första nummer, för där har jag siktat in mig på båthalsad tröja med kängruficka. Bara jag får sytt min klänning till dopet, men det är ju en annan historia.

Oj, nu har mitt effektprogram renderat klart, så nu väntar mer filmredigeringsjobb. Kramar! // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Skulle ju svara på en fråga också, till Tinis:
Jo, jag gör tredubbelt och klipper. Fast den sista sprundtröjan, som är mer farfarsmodell, då gjorde jag fyrdubbelt, eftersom det blev snyggast i och med sprundet. Lite pilligare, men helt ok ändå. :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

helluuuu syjäntor!

:D

citerar mig själv från surödlan

:wink:
Fjällfolket skrev::heart:

haaaan eeee min maaaaaan!

:-({|= :heart:

Och jag veeeeet han gör så gott han kaaaaan...

:heart:

(jag har tvivlat något halvår så där)

Idag:

Jag står i full läxläsning i köket, med småtassar som börjar krokna runt benen. Ute faller snö sen många timmar och jag ser framför mig hur även middagsbestyr och annat får klaras av solo då maken lär få skotta ett bra tag... Men så... plöstligt... genom snön kommer en stor man, pulsandes bakom en tungt lastad spark...

Det är min man

På sparken står ett stort rött paket

På paketet står det Husqvarna

Han har köpt mig en ny symaskin

:heart:

/Fjällmor (med näsan i bruksen)
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Nu var det på tok för länge sedan jag tittade in här! Idag har jag jobbat (andra lördagen på raken :( ) och kände instinktivt att jag var tvungen att kika in i mail och här. I mailen låg mycket riktigt en liten uppmaning att kika förbi... :wink: Och vad får jag läsa? Jo att maskinen har landat hos Fjällmor! Härlig läsning! Grattis, grattis! Både till maskinen och till en underbar man! :heart:

Heja-heja alla ni andra som syr så det ryker!

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

STOOOOORT GRATTIS TILL FJÄLLMOR!!! Vilken man! Vilken lycka! Vilken bild! :D

Och vad spännande att lära känna en ny maskin. Hoppas att du blir lika kär i din som jag är i min. :heart:

Förresten, min kära mor har en precis likadan som jag, som hon ännu inte sytt så mycket på. Min har ju sytt sig fram några mil... Men jag sydde på hennes lite i fredags och slogs av hur tyst den var! Kanske dags att ge min lilla maskin lite omsorg? En liten inoljning kanske.

Sliter med min klänning till dopet. Jag har blivit bredare om höfterna av det här eviga barnafödandet, så jag har lite omsömnad att sätta tänderna i och idag om en vecka skall klänningen ha gjort sin nytta. Den är inte klar, så jag känner mig rätt stressad. Idag har jag pillat lite och borde sitta nu och sy så att nålen glöder, men jag är helt slut efter att ha stökat runt med en testande övertrött tvååring. Att plocka fram maskinen för finsömnad just nu går bara inte. Imorgon skall jag jobba på dagis hela dagen, så då blir det inte heller något och på fredag kommer svärfar och svåger, så då lär jag inte ha tid över. Tisdag - onsdag är heliga dagar, då skall eländet bli klart. Stressande??? Förstår inte alls... :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Förresten: Fleecevästen är ute på bloggen. Ääääääntligen!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men åååååh, ÅsaB! Skitsnygg! Både väst och innanför västen :wink: . Är det ett väldigt tunt fleecetyg? Funkar det med "vanligt"? Dum fråga... :roll:
Vilken storlek är du och har du sytt i? Har du ändrat, förlängt eller så? Jag måste veta allt för det här ska jag sy! :wink:

Kram på dig och alla andra syjäntor!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - vad jag skrattar! Jösses, sidan har ju knappt hunnit "kallna" och du har redan varit där och kollat! :D

Jag har gjort storlek 38, även om jag oftast är en storlek 36. Planerar ju en hel tröja också (med ärmar som är lite trumpetiga och med en stickad krage), även den i 38. Jag har en lång överkropp och brukar få förlänga modellerna med 5-6 cm i midjan, så också här. Onion har faktiskt lite knasiga storlekar. Främst har de en lustig uppfattning om hur smala kvinnor är om midjan! Jag har alltid haft en smal midja, men mina mått stämmer inte alls!

Fleecetyget är ganska tjockt, så om du med "vanligt" menar tjockt så går det absolut. Kragen är dubbel, vilket är lite meckigt att sy, men jag satte i en jeansnål, då kan man sy genom vad som helst, typ.

Jag pillade ihop lite bland de olika modellerna, för att få en passande modell. Blev faktiskt inspirerad av kragen och tror att jag, nästa gång jag syr en raglantopp av modellen jag också lade ut (något omritad då), funderar på att sy en liknande krage. Den är ju inte funktionell, men lite fräck och rolig, eftersom man kan vika den eller ha den mer som schalkrage. Hur som helst har fleecevästen blivit ett favvoplagg!

Usch, håller på att bli förkyld. Precis vad man behöver inför vårens mest stressade vecka! :shock:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jag har ockås kollat - jisses så söt du är!

Och västen sen!

En sån vill jag ha om några kilo...

:oops: :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tangentsnubbel OCH skickar innan jag skrivit klart #-o

:oops:

Hej Ottilia :heart: Längtanskram!

Och så, vet ni....maskinen..? Jag har inte testat den än!
Familjen har nämligen tömt ett rum under veckan.
Till mig

Så idag började jag ställa i ordning

:-({|= Systugan :-({|=

Tänk när jag kör första sömmen...

:heart:

/Fjällmor (som inte har några fingertoppar kvar efter allt rastlöst gnagande i väntan på...)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"