Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, förlåt djupdykningen i overlockens värld. För mig är det guld värt att ha privatlärare såhär. Men snart är jag upplärd! :wink:

Så tack igen, Ottilia! Sluta även med en trådkedja, ja det förändrade ju hela saken. Inte slita loss trådarena med andra ord... :shock: :lol:

Fjällmor, vi ser verkligen fram emot att se dina ullskapelser. Mycket inspirerande låter det.

ÅsaB: Tjoho! Grattis! Visst blir man missnöjd dom... eh.... 4 första tröjorna eller så... :lol:
ÅsaB skrev:Beskrivningen i länken som Tinis skickade på sida 21 var bra, men jag höll nog inte riktigt med överallt. Eller så missförstår jag.
Vafalls??? Är det något du vill debattera, eller??? :wink: :lol:

Nähä, tjejer, det är verkligen dags för blogguppdatering hos oss allihop! Jag vill SE och jag har massor att visa upp själv också.

Ikväll har jag varit på fika med mina tjejer. Och häpp så har jag dragit på mig två mys-set-beställningar i olivgrön velour. Hjälp! Jag har knappt påbörjat liggande beställningar... Men kul är det. Jag måste nog beställa från onion nu, det verkar finnas bra mysmönster där.

Kram på er!
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej på er!

Blogguppdatering är bara förnamnet... Jag har faktiskt sytt en hel del, men inte bloggat om det. Skärpning :shock: !

Tinis
, vad roligt att du har fått beställningar. Jag är inte det minsta förvånad eftersom allt du syr blir så fint. Snart beställer jag väl en sprundtröja, bara för att slippa omaket... :lol: :lol:

ÅsaB, tänk om du kunde hålla en privatlektion i hur man redigerar alla sina minband från videokameran och gör dom till dvd:er!? Du hör ju... Noll boll kontroll på det området. Nu har vi slutat filma helt bara för att minibandshögen bara växer. Hur gör man? :roll:

Fjällmor
, hur går det med syprojekten? Jag tänker närmast på bärselet. Ooops... Hoppas att jag inte skvallrar om att du går runt och funderar på lite mer avancerade syalster... :heart:

Kram till er alla! Nu ska jag kika på kvällens omgång av "På spåret"

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej babes!

Ottilia - Du borde ha Windows MovieMaker på din dator, om du har en PC. Funkar helt okej. Själv har jag skaffat lite lyxigare saker, men även det programmet finns i snällare (och billigare) variant: Adobe Premiere Elements. Har inte testat, men tror att det räcker jättelångt. Sedan gäller bara: Kill your darlings! Våga klippa! :wink: Det är så vansinnigt roligt! Särskilt när man lägger på musik och sånt. Det kan verkligen bli pricken över i.

Tinis - Grattis till beställningar! Världens bästa smicker! :D

Jag är på gång med sprund nummer två. :shock: Men jag har inte tagit itu med sömnaden ännu. Tänker sy en eller flera provlappar till först och skall inte ha andra saker som pockar på uppmärksamhet. Skall också studera den där beskrivningen på sid 21 lite extra samtidigt som jag jobbar, tror jag. Jag kör jämnt Trial and error och när det gäller kläder skall man nog inte göra det. Kan hända att jag frågar lite här innan jag verkligen syr det där sprundet.

Fast jag har fått en färdig tröja i allafall, som nog inte är alldeles för stor. Och jag har lagt ut den på bloggen, så den är lite mer up to date. Ville egentligen ta allt inom mina teman (blått och rött) på samma gång, men då blir det aldrig något nytt.

Måste också berätta att min syster var här idag, med storkusin Hjalmar i sin julklappströja, som jag gjorde (Walle fick en matchande). De berättade att han använder den jättemycket och den satt kanonbra. Det är roligt att det man gör också används. :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag kollat dina nya grejer, ÅsaB! Vad fint! Och vad mycket du hunnit med. Glöm nu inte fleecen, kompis! Den är viktig i sammanhanget! :wink:

Min kamera har ballat ur och allt blir suddigt och tråkigt och tar massa tid...Så bloggandet blir trist.

Jag har då sytt första beställningen. Min kompis var här idag och skulle få det hela. Och det passade inte! :( Byxorna var för tighta över låren och tröjan för kort. Annars var det fint! :lol: Det blir att hitta någon annan till det här setet. Lite småtrist. Och lite pinsamt också för min vän som ju ville betala (vilket jag vägrade). Det blir nya tag!

Men hörrni, jag är verkligen inte någon sprundexpert. Har slutat med sådant för tillfället, dessutom... 8)

Och verkligen inte någon overlock-expert ännu. Jag är inte alls övertygad! Igår bröt jag en nål genom att bar sy vanligt (tyckte jag...). I velourbrallorna tyckte jag sömmen blev så styv också och att det faktiskt inte blev snyggare på framsidan än min gamla "hack-söm". Fy vad otacksam jag är! Säg inget till maken min som blir lite trött på mig :roll: :lol: .

Och inte blev min necessär bra heller som jag skulle svänga ihop på en kvart idag och som sonen skulle ha som barnkalaspresent i morgon. Urful och sned blev den. Och helt slapp! Måste ju stoppa den om den ska se klok ut! Bläääää :(

Ottilia och Fjällmor har ni hemligheter ihop? Hallåååå! :shock: :lol:

Kram på er!
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Men Tinis... Trist att höra att du och din overlock inte är helt kompatibla ännu.. :? Men vet du vad jag tror? Inte konstigt att nålen går av eftersom nålarna blivit lite väl belastade under tiden du dragit i trådarna. Sen behövs inte mycket för att de ska gå av efter sån behandling... :wink: :heart:

Dit med nya nålar, trådkedja före och efter, sen borde det gå. Du hör ju, värsta pep-talket fastän du inte bett om det...

kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - Ikväll blir det fotografering, tror jag. Har just hunnit klart en topp till mig själv. så då är det mer lönt att utsätta sig för kameran, att man får mer gjort, liksom. Toppen blev ok, men jag får rita om mönstret lite. För bred upptill och för smal nertill. Räddade det hela genom smocksöm under bysten. Synd förresten, med din beställning. Fast du fixar det säkert nästa gång!

Well well. Jag behöver sprundhjälp. Jag klistrar in en beskrivning (från en hemsida, som Tinis länkade till på sidan 21). Jag testar att följa beskrivningen, men är lite lagom korkad. Fattar inte.

Lägg sprundkanterna räta mot räta längs uppklippningen. Sy en raksöm med 1 cm sömsmån. Motsvarande den svarta linjen. Sömmen ska sluta 2 cm innan sprundkanterna nedtill, och 1 cm ovanför slutet på uppklippningen.
Okej. Inte svårt att förstå. Men jag är osäker. Skall jag verkligen sluta sy en cm ovanför sprundbotten?

Vänd stycket med avigan mot dig och klipp hack från uppklippningen och nedåt mot sömsluten. Motsvarande den svarta linjen.
Var försiktigt så att du inte klipper för nära sömmen. Pressa sömsmånen mot mitten.

Det är därför jag inte fattar ovan. Sömsluten slutar ju en cm OVANFÖR sprundbotten. Då kan jag ju inte heller klippa nära sömmen? Och sömsmånen är ju redan mot mitten. Eller fattar jag helt galet?

Vik sprundkanterna mot avigsidan så att rätsidans kanter blir 2 cm breda och det ser ut som på bilden. Sy en stickning mitt i de gamla sömmarna på bägge sidor samtidigt som sprundets baksida sys fast.
Vadå mitt i de gamla sömmarna? Skall jag alltså sy en söm i tröjtyget så att säga och inte i sprundtyget? Fattar ni? Eller var skall sömmen vara?

Lägg sprundkanterna omlott och pilla in kortändorna på avigan mellan de uppklippta hacken. Avsluta med att sy en stickning
tvärs över precis nedanför sprundet på tröjan.

På rätsidan? Det är ju så svårt att få det snyggt när det är trikå och ett helsike att sprätta, om man syr fult. Tips!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Äsch, bry er inte om mina frågor ovan. Sydde just en snygg provlapp, så jag är nöjd. Rätt eller ej, bara det blir snyggt! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ulltossorna ligger nu i bloggen

:D

/Fjällmor (som är datorledig några dagar efter ett litet rammel i köket :roll: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå, jag har visst bett om det, Ottilia! TACK! Såklart det var allt dragande i trådarna. Fick ju dra hårt ju! :lol: Med trådkedja blir det bättre. Jag kämpar på här....

ÅsaB: Det står FEL!!!! Som jag grunnade på det där med över och under. Dom har helt enkelt skrivit tvärtom! Man ska sy förbi sprundet så att sömmen går ner under det (om man tänker att under är ner mot magen...). Därefter klipper man y-flikar ner mot dessa sömmer. Fast du har säkert klurat ut det redan.

Fjällmor: Såååå söta! Jag har kommenterat! :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jag har fått beställning :shock:

hur GÖR man :?:

mina ulltossor... hur mycket tar man betalt..?

hjälp [-o<

/Fjällmor
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - javisst, det står fel! Sydde jag som det stod blev det fuuuuult och dessutom håligt. Så jag gjorde precis som du skrev och det var då jag fick min snygga provlapp - och nu har jag sytt en snygg sprundtröja! Den är så nära perfekt det går att få det! :D Tack och lov för provlappar! Ett tips är också att ta typ vliselineband på sprundbandet, så blir det lite stadigare att hantera. Plus att tryckknapparna sitter bättre och inte drar lika mycket i tyget när man öppnar och stänger.

Det har rasslat rejält i högarna nu och bara en liten tröja hänger ofärdig, i väntan på ny namnlapp. Skall ut på bloggen och uppdatera och sedan kolla Fjällmors tossor - NYFIKEN!!!

Min tygaffärsmadam säljer overlockar! Hon har temakvällar i den butiken och tog mitt namn, för att kunna höra av sig inför nästa träff. Då får man se hur det funkar och testa lite själv. Vadå sugen? Men min man suckar bara och ber mig innerligt vänta med inköp tills vi har flyttat och det ligger något i det. Men ack, så tråkigt! Men den som väntar på något gott... :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja ÅsaB! Nu vill vi seeeeee! :lol:

Idag sydde jag min första overlock-tröja. Ok då, jag börjar tycka den är liiiite bra. För jädrans vad FORT det gick. 15 minuter så var det klart! Kanske lite mer, men inte mycket. Väldigt mycket fortare, verkligen!

Men Ottilia, min kära mentor: Jag tycker det var lite svårt med ärmmuddarna (ja, halsen med för den delen) Det blir ju ingen naturlig start när det som ska sys är runt. Man måste ju då börja någonstans utan att kniven får klippa först. Hur blir det bra?

Ja du Fjällmor: Jättesvårt med summan. Jag har inte prissatt mina egna saker ännu, så jag vågar inte säga något. 150-200 kr kanske? Jämför med vad man kan köpa något hyfsat liknande för.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - det där med att det går fort skall man ju verkligen inte förakta. För jösses, igår satt jag och sydde bensömmarna på ett par byxor till mig själv och när jag sydde yttersömmen kändes det som om jag höll på hela kvällen! Är det därför det är så roligt att sy till barn - för att det går fort? Ja, bland annat. :D

Annars håller jag på att söka mig galen efter snyggt tyg att sy en tunika/klänning av till mig själv, till Gustavs dop. Jag har nog dragit i varenda tygbit nere i min affär, men faller inte för något. Antingen är det för tråkigt eller för mönstrat och tantigt. Eller så är färgen bra, men tyget är för tjockt, äckligt material eller fel på något annat sätt. Men så kom ju Stoff och stil-katalogen nu och jag undrar om jag inte kan beställa något därifrån. Men imorgon skall jag också med min stilguru, tillika kära moder, till den största tygaffären i Göteborg och se om jag kan shoppa loss lite lagom. Kan behöva lite hjälp, för ibland blir jag helt blind.

Walle hade den "misslyckade" sprundtröjan på sig idag och var faktiskt rätt fin. Tog lite kort, så det kommer på bloggen! Och fleecet, jag lovar. Det är ju bara det där att jag inte kan förstå var sjutton vi skall ta korten! Men det löser sig.

Snart skall jag total-dega vid tvn och Let's Dance. Så svensson är jag!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja du ser ÅsaB! Ofta tycker jag man är jättekritisk precis när man sytt klart något, men tycker det är ok efter lite distans... :D

Jag har uppdaterat min sida med liiiite av den hög jag skapat men inte bloggat om ännu.

:D
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh Tinis, darling - vilka fina saker du har gjort! :D Måste testa det där med applikationer. Har ju faktiskt beställt det från Ottobre, så en dag...

Jag ligger nästan sömnlös om nätterna nu, för jag har köpt ett underbart blått tyg i siden/viscose, som skall bli "dopklänning" till mig. Mönster har jag också hittat, men inte hunnit inhandla. Dessutom måste eländet ha foder och dragkedja. Nervöst! Plus att jag inte har något att ha över axlarna (hur varma är kyrkorna så här års? :shock:) och det är något av ett problem. Men problem är till för att lösas och så lär det nog bli den här gången också. :wink:

I helgen sydde jag klart ett par svarta mjukisbyxor till mig själv (som blev hyfsade) och bestämde mig sedan för att sätta mig och rita mönster. Har fått låna ett utgånget mönster från min tygaffär, så det kunde jag ju inte sitta på för länge. Så tog pappret slut! Plötsligt satt jag där och kunde inte göra något alls! Vad jag än kom på insåg jag att det krävde mönsterritning. Vad konstigt det kändes! Jag blev liksom helt tom.

Men så kom jag på igår att jag faktiskt hade tyg och mönster till ett par byxor till Gustav, så innan jag visste ordet av satt jag vid symaskinen ändå! :D Fast idag tog jag faktiskt ledigt och redigerade film istället. Men imorgon skall jag se till att få handlat mitt nya mönster, foder, dragkedja och papper. Here goes Project Dress for Mama!

(Och JAAAA - jag skall fixa foton av fleecet! Försöker fota mig själv med självutlösaren, men det blir liksom inte så jättebra.)
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"