Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis till ny symaskin, Fjällmor! Åh, jag vill ju nästan ha min i sängen, så kär är jag i den fortfarande!!!
Glöm inte undertrådsrullar! Men det gör du väl inte, du har ju bara haft en i en halv evighet. Jösses...

Jag ställde symaskinen åt sidan, men fick faktiskt lite tid, så jag fick sytt kusintröjorna, som jag länge planerat. På grund av diverse förkylningar fick min Walle inte fira jul med favoritkusin Hjalmar förrän på nyårsafton och då hann jag helt oväntat färdigt med tröjorna, så den till Hjalmar fick bli en av hans julklappar. Lite lyxigt, men jag är hans gudmor, så då får man allt ta och bjuda till. :D Bilder finns på bloggen - som Ottilia så sött redan hade sett!

Tinis - stort grattis och vilken fin body! Jag har bara sytt en och den blev inte alls lika bra. Det kändes inte som om omlotten över axlarna gick tillräckligt omlott, så jag vet inte om jag skall använda det mönstret igen. Från Stoff och stil, för övrigt. Som jag har beställt en massa tyger av nu. Som jag inte har råd med...

I söndags letade jag efter något snyggt för Walle att ha på sig när vi gick bort på middag. Insåg att han har mycket fint, men inte mycket med färg. Och inget rött. Så igår tog jag upp ämnet med Henrik, som var på väg in till stan. Var det möjligtvis så att han kunde tänka sig att titta lite efter en tröja i rött?? Då säger gullemannen: "Men du syr ju så snyggt - skall du inte beställa lite rött och sy istället?"
Sagt och gjort. Så E-slöjd har också fått en beställning. Men den får Henrik betala... :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jo, jag försökte kommentera hos dig Åsa, men det gick inte...

:cry:

Gillade pyjamasen jag! :heart:

Själv matbloggar jag ju mest just nu sen kostdoktorn.se uppmärksammat min blogg :D häftigt, roligt...och så spännande! :oops: Lilla jag liksom! 8-[

mmm..syrum...
Makens fotande börjar gå så bra att han ska få kontor borta på storhotellet. Det frigör ett av våra 4 rum. Där ska storsonen flytta in.. och då blir hans stora fina rum ledigt.
Hobbyrum (där jag sytt tills nu) och spelhåla/bibbla har vi på andra sidan garaget så vi pratade lite om hur vi skulle göra med detta tomma rum... och då sa familjen att det nog var dags för mamman att få ett eget :heart:

Jag måste ha gjort något rätt, eller..?

O:)

Funderar på det där med beställningen.
Kanske beställer maskinen som den är och känner efter vad jag behöver när jag installerat mig :-k

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men hej ÅsaB! Jättefina tröjor! Vilka härliga tryck! Jo, jag tycker också att kuvertringningen är lite klurig. Det blir lätt knöligt. Måste erkänna att första exemplaret hamnade i papperskorgen, för det var alltför mycket sprätt och alltför lite tyg. Mönstret var faktiskt inte helt bra i benöppningen, så det kommer jag justera till nästa gång. Det är svårt att se innan man ser plagget på barnet.

Jag har varit på Jofotex och handlat en ny hög tyger. Massa velour, prickigt, uggligt och elefantigt. Först i kö står en fleecetröja till mig. Jag använde ett mönster från Ottobre woman, men blev så besviken då ärmarna var alldeles för smala. Och jag är ingen kraftig typ om man säger så. Det fungerade ju inte alls!!! :shock:

Jag handlar också mycket från Stoff&Stil annars. Deras muddjersey är helt suverän och prisvärd. Jag gör hela tröjor i det för det är superpassform och håller tvätt efter tvätt.

Fjällmor: Grattis till alllt underbart! Eget rum, blogg och maskin. Visst blir man glad!

Ottilia: Jag vet, du har så rätt om betalningar. Men jag rent usel på sådant. Men nu ska jag skärpa mig. Du får vägleda mig om prisnivå, du som har lite erfarenhet. :wink: Förresten, var hittar man mönster på väskor och necessärer? Vi längtar förresten efter bandkantsuppvisningen! :wink:

Nytt jobb, Ottilia? Samma ställe eller har du flyttat på dig?

Någon som har förslag på mönster till velourbyxor till mig? Jag behöver betydligt fler hemmabyxor som är sköna och i alla fall liiiite snygga. Jag vill att det ska vara lite smalt upptil men med vidd nertill, gärna med resår...
I värsta fall får jag väl slakta mina befintliga från MeandI och göra ett mönster. Dom har ändå dragit sig lite i sömmen så why not?! :roll: :D

Kram mina inspiratörer!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vänner vänner vänner...

Nu renderar jag min film med Gustavs första dagar i livet, sedan måste jag uppdatera min hemsida lite - mossig! Men i huvudet cirkulerar idéer:

Fleecetröja till moi (yes, jag med! Trodde att jag skulle få det gjort innan Gustav trillade ut, men Icke sa Nicke - mönster från Onion)
Byxor till Gusja (utklippta, väntar på mudd från S&S)
Röd tröja till Storebror
Kjol moi
Mysbyxor modell längre moi
Tröja moi

Osv... :shock:

Och så vill jag också ha ett hobbyrum! Vi skall sätta igång och leta hus igen och syhörna/hobbyrum har hög prio, kan jag tala om. Kanske i ett gästrum, men bara en sådan sak som en hylla eller ett skåp att ha allt i! Jag blir knottrig bara jag tänker på det.

Jag syr inga beställningar, men jag syr ju till mina syskonbarn och det roliga är att de sakerna faktiskt används, trots att min syster är det kinkigaste som finns. Jag har frågat om jag får sy tjejkläder till henne igen och det är inga problem, så det är kul. Problemet är väl det där med tid, men det känner ni ju till, eller hur?! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag kikar in här..
2:a i syslöjd och med en sambo som syr betydligt bättre än mig.
Problemet är att jag vet PRECIS vilka kläder jag vill ha, men hittar dem inte alltid ute i affärerna!
http://www.tradera.com/Svart-singoallak ... n_80363995
En sån där klänning skulle jag vilja ha, avskuren under bysten och sluta strax ovanför knät, med bara axlar... i svart eller mörkblått. I storlek 42 eller Medium. Men jag hittar ingen att köpa just nu.
Därför är jag här och smyger. Man undrar ju om nån syr på beställning? :?:

Smyger ut igen.. Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heeeej blomman!!! Här får man bara vara om man har 5:a i syslöjd vettu! :wink: :lol:

Nääää 8)

Men det är definitivt ett fall för Ottilia. Singoallaproffs är hon! Jag sätter en spänn på att hon syr en sån åt dig. Själv svär jag över mitt första plagg till mig själv som blev skitdåligt. Inte färdigt, men färdigt för papperskorgen :evil: :roll:

ÅsaB, du är ju svaret på mina funderingar. Verkar fleecetröjan från Onion bra då? I så fall rusar jag dit. Har du något bra mysbyxemönster att tipsa om också?
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - Jag har mönster 5025, som jag tänker sy fleecetröja av. Jag är lite tveksam över kragen, men funderar på att sticka en galen krage istället. Tröjan har dessutom trumpetärm, som jag gillar, men kanske är det för knasigt på en fleecetröja? Jag mesar lite och börjar nog med en väst, för att känna på mönstrets krage. Men jag tror att mönster 5016 är helt ok också.

(Hemsida www.onion.dk)

De byxorna jag sydde var kanon och är ju modell mys, även om tyget är så pass snyggt att jag haft dem på jobbet och till och med på nyårsafton! :D Men i sweatshirttyg eller velour blir de ju bara ännu mysigare. Nu verkar mitt mönster ha utgått, men det är snarlikt mönster 4019. Jag tycker också att mönstret 4004 ser ok ut. Huvudsaken är att man hittar en bra grundmodell. Dekorationer och fickor och sånt kan man ju ta bort, eller sätta dit bäst man vill.

Jag har också byxmönster 4021, men är osäker på vilket tyg jag skall ha. Vet inte om jag gillar vecken vid knäna? Kanske skulle jag göra dem också i mitt svarta ljuvliga stretchtyg för att känna mig för? Eller skulle de passa för tunt jeanstyg? Eller ännu bättre, ett snyggt bomullstyg för härliga sommarbyxor??

Nu har jag kommit lite småloss med att uppdatera min hemsida, så jag bestämde mig igår för att hela januari pyssla med digital kreativitet och fanatism. Det är också kul! Men nu måste jag mata barn. :D

Min storkille blir för övrigt två år idag! Jösses, han föddes ju IGÅR! :shock:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej på er!

Ett extra hej till Blomman som är här inne och smyger... :D

jag håller på att vänja mig vid att jobba 75% och dessutom på nytt jobb. Jobbet är halvnytt eftersom jag är kvar i samma organisation, men på en ny avdelning. Jag har fått en större personalgrupp och det innebär en hel del jobb. Men det är jätteroligt! :D

Men symaskinerna dammar igen nere i syrummet. För att inte tala om hur mycket mossa som växer på bloggen... Men så får det vara just nu. Jag kan inte göra allt samtidigt. Var sak har sin tid.

idag är jag hemma eftersom Maja är förkyld och då passade en granne på att ringa eftersom hört av någon att jag syr barnkläder. Hon kommer förbi och ska titta i garderoben där jag har mina färdiga alster hängandes. Visst var det skoj? Lite stolt är jag allt... Ryktet sprider sig... :oops: :D

Kram på er!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Kul Ottilia! Grattis!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ottilia - Stort grattis och ingen här är ju särskilt förvånad. Du som är så vansinnigt duktig! Vårt lilla orakel, som i allafall jag är stolt över att få lära känna! :D

Jag längtar efter min lilla symaskin... Men jag sitter vid datorn och får ut mycket av det också, så jag skall inte klaga. Har man en hemsidan måste den ju hänga med, särskilt när halva vitsen är att ha ett fotoalbum för den del av släkten som bor 150 mil härifrån. Men det har rasslat till ordentligt på sidan sista tiden, så nu kan jag snart börja sy igen. Jag förbereder lite projekt genom att rita mönster när Gustav är mätt och Walle är på dagis. Listan över vad jag vill göra är naturligtvis jättelång, men jag skall planera väl och ta en sak i sänder.

Frågan är bara: Var har storebror gömt mitt VISA-kort??? Han leker med plånboken och nu har kortet försvunnit. Jag som behöver shoppa lite svart stretch! Tänkte göra ett sypaket till barnens mormor, som kärade ner sig i mina mysbyxor. :D Hon fyller år snart och jag tänkte att det skulle vara en bra (och lite stressande) present. Plus att jag behöver mer själv. Uuunderbart tyg!

Tinis - Jag var inne på din blogg och du har ju sytt ett par underbart snygga grå pösbyxor till din tjej. Är mönstret från Ottobre, sista numret förra året? Jag spanar själv på det mönstret och det var ett par jättesnygga byxor du gjort!

Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Längtar...

Annat kom emellan, ingen symaskin än..

Tovar utetofflor till Meja så länge

Längtar...

...och kollar in era bloggar..

Herreminje som ni kan syjäntor! =D>

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej darlings!

ÅsaB: Tack för tips om onion. Jag glömmer hela tiden att jag ska beställa därifrån. Vad duktig du är med allt!
Ottilia skrev:Men så får det vara just nu. Jag kan inte göra allt samtidigt. Var sak har sin tid.
Åh, teach me, please! Behöver lära mig ett och annat om det! Kan inte sova just nu för jag designar prickiga tröjor hela nätterna, eller så klurar jag på ett bokföringsprogram som jag ska köpa in, eller så tänker jag på vilken musik jag ska ha till nästa kurs.... :roll: :lol: Men grattis till nya jobbet, Ottilia! Det låter kanon! Själv väntar jag på vårdnadsbidragsutbetalningen... 8) :D
ÅsaB skrev:Ottilia - Stort grattis och ingen här är ju särskilt förvånad. Du som är så vansinnigt duktig! Vårt lilla orakel, som i allafall jag är stolt över att få lära känna!
Absoluuuuut, som Lisabet skulle sagt. :lol: Och er andra med! Tänk om vi kunde ses på en skaparhelg!! Sa hon som ska lära sig att tagga ner lite... 8)
ÅsaB skrev:Tinis - Jag var inne på din blogg och du har ju sytt ett par underbart snygga grå pösbyxor till din tjej. Är mönstret från Ottobre, sista numret förra året? Jag spanar själv på det mönstret och det var ett par jättesnygga byxor du gjort!
TACK! Vet du, jag är supernöjd med dom! Ja, det är Ottobre, näst senaste eftersom nya numret kom idag. Jag har ett par till tillklippta i manchester. Jag rationaliserade bort knapparna i nederkanten och det blev ändå superfint. Kanonmönster! Lite fina och annorlunda men ändå mjuka och sköna. På dom här nya ska jag bara ha resår nertill, ingen remsa. Det var mycket fint i den tidningen. Och nu kom alltså nästa och skaparlustan fullständigt attackerar mig! Jag tänkte testa några mönster i strl 170 med lite tillägg och se om det kan användas på mig. Det fanns nämligen ett par snygga mysbyxor...

Fjällmor: Snart är det din tur! Och som DU kan! Blogga och göra väldigt snygga webbsidor bl a... :D
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag är otrogen... Min januarimånad, som bara skulle vara datorjobb, är nu ett minne blott. Men jag gjorde massor på hemsidan, så det är ingen katastrof. :D

Jag syr igen, så klart. Kunde inte hålla mig när mina paket med tyger bara bombarderade mig. Så nu har jag nästan sytt klart en fleeceväst (är helt KÄR!), en tröja till Walle och så skall jag nu se om jag får klart ett par liksom långkalsonger till Snusmumriken (som är världens goaste unge just nu, precis som storebror). Sedan tänkte jag se om jag kan tråckla ihop en body också, som kan matcha lite småkäckt.

Känner igen mig i Tinis - ligger också mer eller mindre vaken med idéer och är helt frustrerad över att jag inte har tid nog. En skaparhelg - vad underbart det låter! Tänk om vi hade kunnat ses med maskiner och stickor och allt i högsta hugg och bara pladdra, tipsa varandra och ha kul tillsammans! Vilken dröm! :D

Nej, nu sover lillprinsen och jag skall se om jag får klart hans byxor innan jag skall vidare till dagis!

Tova - det skulle jag verkligen vilja göra! Och väva. Och sticka igen, det var länge sedan. Och och och och och... (mani, vad är det??? :wink: )
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Så nu har jag nästan sytt klart en fleeceväst (är helt KÄR!),
Den kräver jag att få se. Bums! 8) :lol: Var det Onion-tröjan med krage utan ärm du sydde? Jag bara måste ha ett fleecemönster och har ännu inte hittat något. Egentligen är jag ute efter dragkedja, men det lät så snyggt det du gjorde. Så det UFO:t får högsta prio, ÅsaB!! :wink: Min själsfrände! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hohooooo!

Det funkade! Jag har sytt ett par veolurbrallor till mig i storlek 170. Dom blev t o m lite stora. Bra mönster i senaste Ottobre. Jag är ju inte jätterund direkt men definitivt inte rak om höfterna. Och det funkade! Jag provade dom på maken också, stor-sparrisen här hemma (har en liten också) och dom funkade på honom också. Lite längre så... Haha! Jag skrattar ihjäl mig. Hela familjen brun velour... :lol: :lol:

Och så har jag gjort ett eget mönster efter en riktig favvo-tröja från Esprit. En tight raglan med uställd ärm. Lite pilligt var det, men jag lyckades och nu har jag sytt 3 tröjor! En som jag slängde direkt, en som är ganska ok och lika bajsbrun som velourisarna och så en som är till beställningen jag fått. Och gissa! Tredje blev så bra att jag faktiskt, hör och häpna, kan tänka mig att sälja den. Orkar inte fota ikväll... återkommer...

Men alltså! Rita av plagg man gillar och som sitter bra. Det är ju super! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"