Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Vi har ju också 12, 45, 2 och 45 och det är så BRA! Du ska få se KINGMARY att det kommer att bli så mycket lättare nu!

Godnattkram från Lua som borde ha gått i säng för länge sen!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej alla!
KING MARY skrev:Nemita
Du måste rapportera hur det går med Rufus eget rum. Vi har ännu inte slängt ut :wink: Theo ur sängkammaren men snart så...
Måste bara till IKEA först och köpa mörk rullgardin.
God Natt
Jodå. Vi gjorde inte så stor sak av det utan flyttade bara sängen och gjorde iordning och så lade vi honom där som om det alltid varit så. Inga problem. Vi tänkte dock på att inte byta lakan just den kvällen så det inte skulle lukta "nytt" också.

Rufus sover ju rätt så gott på nätterna men har fortfarande uppvak i vargtimmen som han behöver hjälp med. Det beror nästan helt på nappen. För en vecka sen så klarade han sig själv ändå, tack vare tummen, men sen ett par dar fungerar det inte (och allt är mitt fel för jag klantade mig men jag orkar inte berätta hur just nu :oops: ) lika bra. Hur som helst så fick min sambo kliva upp och stoppa i napp 3 gånger inatt, men det är ungefär som vanligt. Fördelen med att ha honom i ett annat rum är att den som sover med öronproppar inte hör någonting alls, och det är jätteskönt (vi har varannan natt).

Tyvärr har vi inte kolsvart i rummet. Riktigt mörkt är det, men inte kolsvart. Men det var det inte i vårt rum heller, så det spelar egentligen ingen roll. Ska köpa rullgardin nu när lönen kommer! :)

Nästa steg är som sagt: ta bort napp, ta bort nattmål och börja ramsa. Vi laddar och laddar... :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Jag har också i det längsta dragit mig för att börja ramsa. Främst för att jag själv inte känner mig riktigt bekväm med att ramsa. Har bekräftelseramsat en del men inte vid varenda sovstund. Har skyllt på att han inte är tre mån än men på fredag kan jag inte längre skylla på det. Jag får väl samla på mig attityd, för ramsa osäkert tror jag inte funkar. Skönast vore ju om vi slapp ramsa och han sov genom skarvarna av sig själv.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla glada

nemita: vi har också vargtimmesstrul. Tror att det ger sig så snart de blir lite äldre. Som Susanne skrev, det är därför man skippar vargtimmesmålet sist. jag tycker ändå det är skönt med "hel" natt

KING MARY: ramsan är oslagbar- inför den. :!: Det kommer att strula med sömnen i perioder, och då är det SUPERBRA att kunna slänga iväg en ramsa. Vi ramsar storasyster varje kväll innan hon ska sova. Vi har haft perioder med tidiga mornar och då ger vi en ramsa som signal att natten inte är slut. Vi har börjat ramsa Malte så smått, dvs varje gång han ska sova på dagen och kvällen. Har ännu inte använt den vid uppvak, men kommer göra det i samband med att vi tar bort sista nattmålet.

:?: En smakisfråga till: Ni som började runt tre månader- hur mycket mat äter era små troll nu :?: Har ni bytt ut något mål än, tex grötmål :?: Nu är det en vecka kvar till vi tänker börja. Jag har ju en förhoppning att det ska ganska fort att byta ut amningen mot gröt vid 16.30-målet..men vad är realistiskt ( under förutsättning att Malte tycker om gröt vill säga...) En vecka :?: längre tid :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:nemita: vi har också vargtimmesstrul. Tror att det ger sig så snart de blir lite äldre. Som Susanne skrev, det är därför man skippar vargtimmesmålet sist. jag tycker ändå det är skönt med "hel" natt
Ja, vi lider inte så jättemycket av det. Vissa nätter är det en gång, andra är det flera. Ofta är det bara napp-i-stoppning, ibland lite buffning (men det är mycket sällan numera). Jag tycker det är väldigt bra att slippa stiga upp vid fyra åtminstone varannan natt. Jag får obehagskänslor (en sorts ångest som jag tror är utlöst av amningshormonet, ingenting mentalt utan bara fysiskt) varje gång jag ammar och det är svårast att ta just i vargtimmen.
Vi har börjat ramsa Malte så smått, dvs varje gång han ska sova på dagen och kvällen. Har ännu inte använt den vid uppvak, men kommer göra det i samband med att vi tar bort sista nattmålet.
Precis samma här. Nu har vi börjat vara lite tydligare med ramsan också. Vi märker hur Rufus vaknar till och blir lite irriterad, men då ramsar vi igen (när han tystnat) och oftast krävs det bara två gånger innan han accepterar den. Är det nån här som har koll på om man ska bekräftelseramsa med 4 verser eller bara en, förresten?
:?: En smakisfråga till: Ni som började runt tre månader- hur mycket mat äter era små troll nu :?: Har ni bytt ut något mål än, tex grötmål :?: Nu är det en vecka kvar till vi tänker börja. Jag har ju en förhoppning att det ska ganska fort att byta ut amningen mot gröt vid 16.30-målet..men vad är realistiskt ( under förutsättning att Malte tycker om gröt vill säga...) En vecka :?: längre tid :?:
Jag har inget svar på din fråga men är mycket intresserad av hur det går för er. Rufus äter lite smakisar, som mest 1/4 banan. Jag har alltid lite snålt med mjölk till sista målet så Rufus får en oftast en flaska tillägg som nattslurk (han äter glatt 150 ml sisådär 45 minuter efter amning... :shock: men det kanske är vanligt?). Är därför väldigt sugen på att börja med gröt vi också men har inte bestämt när. Du får rapportera när ni kommer igång om hur det går!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita skrev:Jag får obehagskänslor (en sorts ångest som jag tror är utlöst av amningshormonet, ingenting mentalt utan bara fysiskt) varje gång jag ammar och det är svårast att ta just i vargtimmen.
Har du alltid känt så, eller är det något som har kommit efterhand. :?: Jag kan känna obehag INFÖR amningen, och också ibland under själva
matstunden ( jag får anstränga mig att slappna av/djupandas ibland) Har själv tänkt att det hänger samman med att han strular en del, men jag kunde känna en viss anspänning/obehag även före trasslet. Jag tycker det ska bli skönt när Malte börjar äta riktig mat så man inte är så "beroende" av amningen.

Trots detta tycker jag att det kan vara väldigt mysigt att amma, dubbla känslor alltså. :roll: Jag tycker däremot att nattmålet känns bäst eftersom han äter så lugnt och fridfullt då..

Vad gäller bekräftelseramsan så kan du dra ihop den med den vanliga ramsan, dvs avlsuta ramsan med en mjuk vers som han får med sig in i sömnen. Det behöver du bara göra när du ska introducera ramsan ( 3-4 första dagarna)

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:Har du alltid känt så, eller är det något som har kommit efterhand. :?: Jag kan känna obehag INFÖR amningen, och också ibland under själva matstunden ( jag får anstränga mig att slappna av/djupandas ibland) Har själv tänkt att det hänger samman med att han strular en del, men jag kunde känna en viss anspänning/obehag även före trasslet. Jag tycker det ska bli skönt när Malte börjar äta riktig mat så man inte är så "beroende" av amningen.

Trots detta tycker jag att det kan vara väldigt mysigt att amma, dubbla känslor alltså. :roll: Jag tycker däremot att nattmålet känns bäst eftersom han äter så lugnt och fridfullt då..
Det har varit så sen första början. I början var det riktigt jobbigt, eftersom jag då var så trött. Ångesten blev riktigt jobbig då. Min sambo fick stiga upp med mig de första nätterna för jag klarade inte av att vara ensam när jag ammade. Nu är den minimal och inga problem att hantera. För mig är det direkt kopplat till utdrivningsreflexen. Jag kan till exempel känna att mjölk är på gång genom att jag får dessa ångestkänningar. Innan brösten hade anpassat sig till Rufus så spände sig brösten då och då mellan amningarna (då utdrivningsreflexen slog till) och då kom ångesten också, så det har inte med något jag tänker på innan själva amningen att göra. Så att helamma i en massa månader känns inte så viktigt för mig... :lol:
Vad gäller bekräftelseramsan så kan du dra ihop den med den vanliga ramsan, dvs avlsuta ramsan med en mjuk vers som han får med sig in i sömnen. Det behöver du bara göra när du ska introducera ramsan ( 3-4 första dagarna)
Okej. Men som jag har fattat det kan man (när man har ett barn som inte ska kuras) börja med att bekräftelseramsa (bara) för att ramsan ska fastna. Stämmer det? Och i så fall, hur många verser? :?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :D
Hinner liksom inte riktigt med allt just nu... Känns lite som att kämpa för att ha näsan ovanför vattenytan. Maken reser i regel hela veckorna så det är lite körigt. Nu har också alla aktiviteter "inför sommaren" startat...ja jisses. Skulle gärna se att livet avstannade när man fick en bebis men det funkar inte riktigt med så stora barn. Fördelen är att Charlie får se allt. :D

Men vet ni (nu bluddrar jag) - för första gången i mitt liv är jag så klok så jag ställer in vissa saker fast jag så gärna vill. Hm...Tyvärr har jag lovat att jobba med vissa bitar under våren...korkat - jag vet. Duktig flicka kallas det...

Här fortsätter det med två steg fram och ett tillbaka... I natt var bakåt och vagnade/skakade etc mellan 02.00 till 02.30 och då mat. Orolig och somnade först 03.30. :shock: Däremot igår natt räckte med lite skak och åt 03.30. Jag borde absolut hålla samma tid varje natt men jag orkar inte riktigt. Har satt gränsen vid ca 6 timmar. Oavsett när mat så verkar han sova till ca 06.30. Lustigt!!

Jag får dock inte i honom något tillägg. 5 mililiter så är den en bra kväll. :shock: Körde ömma järngreppet så lilla A när hon var ca 5-6 månader men han känns lite liten för det :?: Eller är jag bara blödig :?:

NEMITA - så obehagligt. Jag hoppas att du hittar metoder för att hantera det. Är det någon särskild typ av ångest som kommer fram :?:

Gällande ramsandet så räcker det bra (om man inte har strul) att börja med bekräftelseramsa. Den går då in bakvägen. Alltid ramsa x 4.

MAT - fråga till er alla. När min äldsta var liten var det 4 månader som gällde. Det har därför alltid känts naturligt för mig. Men denna lille kille kanske behöver mer tidigare. Varför egentligen varierar månaderna som de rekommenderat - magproblem eller bara politik :?:

KING MARY - träna ramsa på er själva. Är lysande.

Kram på er alla :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Måste bara få gnälla lite också :wink:

Upptäckte igår att jag är så snurrig och ofokuserad så jag tom har godkänt fel ritningar på uterummet som de bygger...lovely. 8) :shock: :evil:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Susanne* skrev:NEMITA - så obehagligt. Jag hoppas att du hittar metoder för att hantera det. Är det någon särskild typ av ångest som kommer fram :?:
Njaä, det ligger någonstans mellan stark obehagskänsla och ångest. Om någon av er är fobiker så är det ungefär som att tänka sig in i en situation man har fobi för (förutom att jag inte tänker på något särskilt utan att känslan bara kommer av sig själv). Som när jag bläddrar upp en sida med en närbild på en spindel i en tidning... *brrr*

Jag har tidigare i mitt liv haft RIKTIG ångest (bland det värsta jag varit med om) och det här är ingenting jämfört med det. Samma känsla men otroligt mycket mildare. Dessutom går det här över på någon minut. Tror på sätt och vis att det är bra att jag varit med om det "på riktigt" för annars hade detta kanske känts läskigare. Och jag gillar i övrigt att amma och att vara nära min lilla kille, så det sitter inte i det heller. Men när någon säger "åh, det är så mysigt att amma" så... tja. Mysigt är väl inte rätta ordet för mig. :lol: :lol: Hanterbart är det definitivt, så länge jag slipper amma kl 4 på natten...
Gällande ramsandet så räcker det bra (om man inte har strul) att börja med bekräftelseramsa. Den går då in bakvägen. Alltid ramsa x 4.
Okej bra. Ja, det är precis så vi tänker. Rufus har alltid kunnat somna själv i sin säng (från första natten) så det är inte där vårt problem sitter. Vi försöker "sätta" ramsan nu så vi kan använda den om ett par veckor när det är dags att ta bort nappen (4 månader).
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Susanne* angående mat så fick jag höra att barn börjar visa intresse för annan mat mellan 4-6 månader, och att man ska haka på intresset så fort som möjligt.Politik eller sanning-vet ej. Rent spontant tycker jag tre mån låter tidigt. Vill man inte amma så länge är det ju bra att börja tidigt...
Vi började strax före fyra mån med gröt för Vega, och kommer göra detsamma med Malte. Sedan bygger jag på med lite grönsaks/fruktsmakisar allt eftersom. Gröten känns mest angelägen här hemma.

Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan
theo är sååå trött idag. orkar inte vara uppe i mer än 1,5 timmar åt gången. vanligtvis klarar han 2-2,5. vet inte vad det beror på men jag låter honom sova. nya schemat får vi ta nya tag i under morgondagen.

har fasat lite över vad vi gör när han växer ur vagnen och i går kväll när jag lade honom insåg jag att vi kommit till vägs ände. vagnen är för trång. han har svårt att lägga upp båda armarna. så efter nattmatningen kl 22 fick han ta plats i vaggan, i väntan på att vi bär upp spjälsängen ur källaren. brukar vagna om honom på natten men i natt var det buffning som gällde, och det funkade. inte lika bra som vagnen men vi kom igenom 5-uppvaket. idag sover han sina lurar i sitt eget rum och det tänkte vi fortsätta med i natt.

nu är det bara ramsan kvar :!:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

nemita
känner igen mig i dina problem kring amningen :( . jag hade också ångest. trodde det berodde på att det gjorde ont. jag gav faktiskt upp efter 3 veckor. tänkte först att jag bara skulle låta brösten vila i två dagar och använda pumpen istället, men det var en sådan lättnad att slippa amma att jag har pumpat sedan dess. visst är det meckigt att pumpa men för mig var det ett jättebra alternativ :) .
Lua

Inlägg av Lua »

Nu vill jag också gnälla lite... eller i alla fall undra lite!

:idea: Isak har börjat vakna vid 6 på morgonen och tjorvar då på rätt länge, uppåt en timme. (natt 20-8.) Jag pangramsar och lägger till rätta vid kris. Han gör i princip inga ljud men far runt i vagnen, som håller på att vara alldeles för trång. Övriga insomningar har också visat tendens till strul.

:?: Är det månne dags att korta till 20 minuter på em redan? Han är 4 och en halv månad. Jag trycker i honom mat också men några större MÄNGDER är svårt att få i honom, han äter oftast 250 ml/mål, utan det måste bli fastare mat. Smakisarna går ganska bra. Jag ska köpa ett vällingpaket idag och börja spä ut ersättningen, åtminstone på kvällen. Miar: har du bytt ut till välling helt och hållet vid 4 månader, eller?

Kram! :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Lua :D
Känns väldigt tidigt att korta till 20 minuter på eftermiddagen. Min A sov i alla fall 45 min tills hon var runt året. Kvällspasset är ju långt och ork ska finnas.

Kanske är det läge att övergå från vagn till spjälis :?: Han kanske behöver böka runt lite för att komma till ro. Gissar att han börjar bli bra rörlig :?:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"