Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

nilam skrev:Ang skrarven som du skriver om och jag och många här också har haft problem med så har jag börjat att dricka mindre kaffe och har nu i 2 dagar inte märkt av skarvet på fm eller lunchen, inbillning :?: kanske :roll: värt att testa (om du nu öht dricker koffein)
Det här var egentligen till lilltjejen men jag stjäl nog tipset. Tack! Jag beställde amningste med bla lucern (för ökad mjölkproduktion) och fänkål (mot gaser) från www.minimundus.se (tips från TorpSara) i går och det kom redan idag. Eftersom det är nypon i också så är det riktigt gott. Ska ta och byta ut kaffet mot te i alla fall ett par gånger om dagen. Idag har förresten Rufus fått päronpure istället för banan. Gott gott, och lösande för magen som varit lite trög av banansmakisen.

Hade förresten en förtrollad stund med lill-knas efter amningen i eftermiddags. Han låg och skrattade mot mig och var nöjd och glad. Så får han för sig att sträcka sin hand mot min mun så jag "tuggar" lite på hans fingrar. Han börjar känna efter på läppar och ser otroooligt koncentrerad ut. Sen efter en stund håller jag min hand inom räckhåll för honom och han tar mitt finger och stoppar det i sin mun och knaprar lite. 10 minuter ordlös kommunikation på hög nivå! :D
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nemita skrev: Hade förresten en förtrollad stund med lill-knas efter amningen i eftermiddags. Han låg och skrattade mot mig och var nöjd och glad. Så får han för sig att sträcka sin hand mot min mun så jag "tuggar" lite på hans fingrar. Han börjar känna efter på läppar och ser otroooligt koncentrerad ut. Sen efter en stund håller jag min hand inom räckhåll för honom och han tar mitt finger och stoppar det i sin mun och knaprar lite. 10 minuter ordlös kommunikation på hög nivå! :D
:heart: Visst är det underbart!?! Så lite men ändå så stort :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon alla bebismammor

Har också beställt amningste. Weledas te är ju så himla dyrt, detta kändes ju mer humant. Inatt har Malte strulat jättemycket :cry: men han hade en ganska konstig dag igår faktiskt. Var inte så trasslig, men ganska missnöjd på flera vakenpass, magläge tex var INTE pop mer än 1 minut....

Det är väldigt ovanligt att Malte är missnöjd ( mer än då jag försöker truga eller om han blir övertrött) så jag var lite konfunderad. Mera mat var inte att tänka på, han tvärvägrar. :x Antar att det är dags för gröt och smakisar här vilken dag som helst. Vet inte riktigt varför jag tvekar lite inför det :shock: :roll: Vi får se hur det går i helgen. Kanske börjar vi på måndag med banan :wink:

OT
Igår var jag bjuden på spakväll hos en granne( ja tanken är ju att man ska köpa en massa dyra produkter sedan också) och fick både ansiktsbehandling och skönt fotbad. Det var helt underbart och precis vad jag behövde. Känner mig jättepigg och fräsch idag....( köpte en fotkräm som var HUTLÖST dyr, men kände mig tvungen)

lilltjejen: tack för tipset om semper/NAN

nilam: har också dragit ned på mitt kaffedrickande, dricker amningste istället. Blir bara en kopp kaffe på morgonen och en på kvällen efter middagen.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Godmorgon alla! :)
LindaVega skrev:Det är väldigt ovanligt att Malte är missnöjd ( mer än då jag försöker truga eller om han blir övertrött) så jag var lite konfunderad. Mera mat var inte att tänka på, han tvärvägrar. :x Antar att det är dags för gröt och smakisar här vilken dag som helst. Vet inte riktigt varför jag tvekar lite inför det :shock: :roll: Vi får se hur det går i helgen. Kanske börjar vi på måndag med banan :wink:
Rufus blev kinkig och trasslig efter hans första fyra (tror jag) åttatimmarsnätter, och det höll i sig en vecka tror jag. Samma med honom att han normalt aldrig är missnöjd så jag var lite oförberedd... :D Men Malte har sovit länge sen ett längre tag, va? Så då är det kanske inte det.

Var försiktig med bananen bara, som nån tipsade i min egen tråd så är det lite stoppande. Men gott. *slurp*
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

lilltjejen skrev: Vet ni, våra barn blir ju nästan som BB-kompisar, ni vet dom vars mammor var på BB samtidigt. Fast här är dom Barnabokskompisar.
JA, det är ju kul, speciellt som det inte "finns" nåt BB här längre - man får ligga på patienthotellet och där lär man inte känna nån precis :?
Kanske, nångång, kan vi ses :D
Några av oss har ju träffats, men inte med våra barn! Synd att Sverige är så sablans avlångt...

Linda, jag har varit på samma sorts minispa, och köpte den tokdyra ögonkrämen - som jag såklart alltid glömmer att använda 8) Men jag ahde också turen att få behandlingen - småbarnsmammor kanske får gå före i kön :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D God morgon och vacker joller önskas alla!

Nu har jag så mycket att göra På Den Andra Föräldrasidan 8) att jag inte riktigt hinner med här, förutom när jag har egna frågor. :oops:

Tvekar inför att fltta tjej in till Hugo. :shock: hennes morgon är 06.30 och hans 07.30. :? Väldigt ofta vaknar hon första gången omkring tio isex, och ligger och jollrar. :roll: Somnar om utan åtgärd från mig, väcks senast 06.45, lite beroende på hur länge monologne på morgonkvisten har varat...

:arrow: oro för att hon skall väcka Hugo; han brukar säga något lite småsurt/sömnigt där vid 06.30 då jag går upp, men en trygg ramsa får honom att somna om.

:arrow: hur skall jag göra med hennes lurar? Hon sover vid nio, och då sitter han och ensamleker? Skall jag då bara gå in och lägga henne, och låtsas som om jag inte "ser" honom alls? Tror att han kan bli lite förvirrad om jag kommer in där mitt i leken... :roll:

Tips? :shock:
fjällström
Kontakt:

diverse

Inlägg av fjällström »

vacker joller önskas alla!
Så mysigt det lät!
Får väl önska detsamma till Dig, Päivi :) Sitter här och njuter med kaffekoppen (dagens enda eftrsom Elin mår bättre då), flickorna sussar sött och våren är här :D
Igår hade jag en så hemsk dag. Sara hade sovit jättedåligt under natten, hade vaknat på fel sida och stigit upp med fel ben :? Som om inte det vore nog så är det ju på en normal dag ungefär 100 "nej" från Saramunnen. Igår var det väl ungefär 500... Hon var arg/ledsen/frustrerad mest hela dagen. Lilla Elin åt och sov uselt och var ju inte på topp hon heller. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra vad som helst för att få börja om att jobba igen :shock: Packade in ungarna i bilen för att åka iväg till en kompis. Tänkte att vi där kunnde fördriva några timmar och Sara och hennes tjej är jämngamla och brukar ha riktigt skoj. Höll flera gånger på att sluta ut att åka innan jag fått ungarna i kläderna. Sara sprang omkring och lekte katt och råtta med en ilsken mamma i hasorna. Lilla Elin skrek allt hon förmådde i lilla bilstolen och allt var kaos. Men vi kom iväg till slut. Väl framme blev det ju inte ett dugg bättre :-s Elin ville varken äta, sova, umgås eller ligga själv :evil: Sara var ännu surare där än hemma och jag ville bara svimma av överhettning och vätse/matbrist.
Min kompis som också har 1.7 år mellan sina små ungar log mot mig och sa:
"Har ni nån gång tittat på varandra, du och din man och tänkt att vad har vi ställt till med?" Kunde ju inte låta bli att skratta :) Hon vet ju vad hon pratar om.
Ena stunden är allt så lungt och harmoniskt och i nästa andetag blir det kaos och hormoniskt
Men idag är det en ny dag. Solen skiner, även Sara har sovit gott hela natten och är på ett strålande humör (mellan "nej-sägningarna"). Nu ska jag njuta av lugnet en stund till :D
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: kan du inte ha samma morgon/kvällstider för båda barnen. :?: Sedan kanske Sofia kan sova sina lurar i resesäng i annat rum/ute i vagn

Känns än så länge lite avlägset för oss att flytta in Malte till storasyster, sängen är dock uppmonterad och bäddad :wink: Vega springer ju rätt mycket ut och in i sitt rum på dagarna så vi kommer nog lägga Malte ute i vagn på korta lurarna och i resesängen i gästrummet på långa luren framöver.

fjällström: oj det lät svettigt. kommer ihåg att du skrev om ensamlek i en annan tråd. Har du infört det för Sara än. Om inte kan jag verkligen rekommendera det. Är helt salig efter vi återinförde den för drygt en månad sedan. Nu leker Vega ledigt i en timme (mellan 9.30-10.30), och vi ska nog utöka till 1 timme 15 min ( så lång som skivan är) Det ger Malte och mig en jättelugn och mysig stund efter första luren. Han får äta i lugn och ro ( som är ett MÅSTE) för honom och sedan ligger vi och myser tillsammans innan skötning och lite magläge.

Kram
Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Usch, vilken dag, Fjällström :? ! Skönt att det är bättre idag. :wink:

Päivi: Varför har de olika vakentider :?: Lindas förslag skriver jag under på! Isak ska få flytta in till Allis så fort vi hittar en lämplig spjälsäng på Blocket. Förmiddagslur blir väl på hans ensamleksställe (var nu det blir? Resesängen i vardagsrummet, tror jag...), långlur ute i vagnen och em-lur i sängen. Då lagar jag och Allis mat och stör inte inne i rummet.

LindaVega: tack för påminnelsen om ensamleken :!: =D> Vi har tappat bort den för Allis. Den låg tidigare efter lunchluren men nu vill vi bara gå ut då. Jag ska återinföra den efter morgonvällingen igen. På måndag! Lite nya grejor ska inhandlas under helgen + nån bra skiva. Vad var det för skiva du körde?

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

För att hon inte orkar vara vaken till halv åtta, medan han gör det... :roll:

Hon hade förut 19.00 - 07.00 men har nu börjat vara så ofantligt trött redan vid halv sju att det icke går. :shock:

Att lägga honom så tidigt som sju eller halv sju när han inte är trött, njae, plus att Ola kommer hem först vid halv sex de flesta kvällar. :( Då skulle de två inte få särskilt mycket gemensam kväll...

Något som jag inte ser :?:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: kan du inte förskjuta hennes morgon till 7.30 :?: DÅ kanske hon orkar vara vaken till 19.30.

Annars kan du väl lägga henne som vanligt runt 19.00 och Hugo 19.30 ( hon sover säkert gott trots läggning av honom...det är ju oftast en annan sak på morgonkvisten) och sedan ha samma morgontid på de båda. Lägg på lite extra middagssömn för Hugo på dagen om han behöver den halvtimmen.

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: "Stor musik för små öron" heter skivan. Köpt på cdon för en billig penning. Glad klassisk musik som bör spelas på HÖG volym :wink:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej allihopa i blåsvädret :!: :? ..eller är det bara i Dalarna det blåser så det knappt går att gå ut!Vi har haft strömavbrott nästan hela natten från och till.Började igår runt 22 och höll i sig tills runt 8blecket i morse.Vi var tvungna att ge Liw kall ersättning. :( :shock: ,men det gick det med.I sånna lägen önskar man att brösten vore fulla av mjölk :)

Nu till mina smakisfrågor:Min fantasi börjar ta slut,jag efterlyser lite tips vad man kan ge.
Har hunnit gå igenom dessa:potatis,morot,palsternacka(mums),blomkål(bläää)
päron,banan,katrinplommon(mums)blåbär(bläääää)
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj: jo här blåser det också. Inte lika mkt som påskveckan (då hade vi också strömavbrott) men tillräckligt för att vilja stanna inomhus.

Måste du utöka smakisutbudet :?: Liw är nog nöjd med att få det hon tycker om flera dagar i rad. Blanda potatis och palsternacka kanske :roll: Gör du egna eller köper du färdiga :?: Tänkte vara riktigt duktig denna gång och göra storsatser med olika smakisar och frysa in. Jag är lite matlat så det har blivit en HEL DEL burkmat till Vega....Nu äter hon ju vår mat, men jag köpte alltid fruktpuré tex....liiiite onödigt om man tänker efter :roll: :wink:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Ja,,,det kanske räcker med det smakisutbud hon har fått.
I början köpte jag färdiga fast nu i veckan fick jag ett ryck och gjorde storsatser och frös in i dom gamla matburkarna.Jag har potatis som bas i dom flesta och sen varierat med morot och palsternacka,blomkål+en stor klick smör.Med katrinplommonpuren har jag varit lite lat och köpt färdigt fast det är så enkelt att göra själv.
Hur går det för Malte och erat nya schema :?: Är han lika trött än?
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"