Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura eller inte??

Inlägg av TorsMamma »

hej, Tankar!

En andra frukost var det jag som hittade på men mera för att just kunna skjuta på lunchen en aning. Vi säger 3-4 tim mellan måltiderna så med det tänket blir just så här.

När de vaknar och är superhungriga kan man ge något litet, här var tanken man morgonammar exempelvis. Sen kommer en andra frukost "Inom" timmen, man går upp, får ny blöja, sitter vid matbordet tillsammans och äter frukost. Så från 08-11.30 är det bara 3 tim, så det är nästan minimum man vill ha till nästa måltid om du är med? Mellis kan du då skjuta till 15.00 (tänk mellis här inte måltid) och sen middag som du har 17.15 men även här, försök ha familjemiddag. Att äta tillsammans är också social träning och hur man beter sig. Detta missar många och undrar sen varför ens barn inte kan sitta vid bordet och äta som folk vid 2-3 års ålder osv... Så tänk social delaktighet och också få lära sig att man äter tillsammans.

Sen är det bara "kvällsslurken" som också den kan komma så tätt som 1 timme på middagen exempelvis, detta är ju inte en "Måltid" utan just en påfyllning inför natten för mammor med matvargar. :wink: Samt om bebis inte fått i sig den den behöver under dagen så får man en extra påfyllning. Detta är allt från gröt, välling, i vårt fall var det yoghurt.

Ang schema lägg inte FM vilan för lång tid efter morgonen. har du säg natt 18.30-06.30 så kan fm vilan komma så tidigt som 08-08.45. Då kommer långvilan runt den tid du vill ha ovan. samt em vilan. Jag brukade ha fm vilan på ensamleken på morgonen, då tog sonen den själv när han kände det var dags. Jag hade mera bara koll på när tiden var slut typ.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Jag ger gröt på mellis för att hon just ska stå sig till middag som är 17.15, då räcker inte en banan som någon sa här, ge en rejäl mellis.

Sen kvälls slurk är för oss gröt då hpn inte tar välling. Hon äter den oftast glatt trpts att den är nära inpå middagen.

Ang morgonen så tar hon inte vällingen utan äter sin gröt nöjd, med osaltat smör och plommon pure. Jag ammar inte längre så kan inte ge nått litet.

Blir gröt för henne 06.45 iaf nu innan schemat ska ändras vid 8 mån :)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Hittar inget schema som skulle passa då jag läser runt, ingen verkar ha morgon och kväll 6.30-18.30.

Tankar kring nytt schema 8 månader;

God morgon 6.30
Frukost gröt 6.45
Frukost igen kl 8 VAD KAN MAN GE?
Vila (somna 9.15)-10.00 45 min
Lunch 11.00
Vila (somna 12.15)-13.45 1,5 h
Mellis 14.30 VAD KAN MAN GE ANNAT ÄN GRÖT?så att hunger inträffar till 17? Men inte svältkänsla..
Middag 17.15
Kvällsgröt 18.15
God natt 18.30

Enda skillnaden skulle va att ta bort sista luren, och flytta fram lunch och mellis.
Skulle hon orka från 13.45 till nattning 18.30?

Kan inte ha vilan längre än 13.45 då storebror hämtas på dagis 3 dagar i veckan kl 14.

Tack igen för synpunkter :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Frukost:
Vad har hon fått innan riktig mat, amning eller ersättning? Mina barn vägrade välling i början men jag följde ett tips härifrån om att gradvis blanda upp välling med ersättning så den inte blir så karftig, man börjar med 25 % välling och 75 % ersättning och jobbar sig upp till 100% välling. Med min äldste fick jag göra hemmagjord välling då han inte tog någon köpt först för han tyckte de rann igenom nappen för fort och satte i halsen. Gör man egen kan man göra den tjockare och det kanske kan passa er då det blir mer grötlikt med ändå i flaska. Jag gjorde den på bovetemjöl och havremjölk och kanel(gissningsvis vatten också, minns inte :roll: ), hittade receptet här på forumet. Hemmagjord smoothie kanske annars, mixa banan, jordgubb och havremjölk. Klämmisar brukar annars vara poppis, finns ju med både gröt och yoghurt i också. Du måste inte ha någon andra frukost dock, vi har bara haft en och sen lunch, lägg lunchen 10.30 istället och fyll på med banan innan långluren om det skulle visa sig att det behövs.

Till mellis funkar det ju bra med en klämmis tex om ni ska iväg och hämta på dagis, annars kan du ju ge yoghurt + banan, mackbitar, turkisk yoghurt med bär/fruktpurè etc.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

och ja, schemat bör funka, det hade dock varit bättre med 2 timmars middagslur men går det inte så går det inte. Hur länge har hon varit vaken innan första luren nu på nuvarande schemat? Det går ju annars att ha första luren efter 1,45 så går det att klämma in en 2 timmars lur.

Sista vakenpasset bör vara 4-5 timmar så det ska funka med tiderna men det tar några veckor innan det sätter sig, vänta dig trötta eftermiddagar ett tag och vid behov kan du lägga 30 min tidigare för natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Ja jag kör på banan innan vilan ist för 2 frukostar, hon äter ju ändå en hel portion gröt och står sig utmärkt :)

Nu är hon vaken ALLTID 06.30 fast att jag vill göra dag kvart i, därför kan jag lika gärna ändra till 06.30 och gå upp, både jag och storebror är vakna ändå, då vi åxå är morgonpigga som tösen. Hon är som mig, kvällstrött (jag kan utan problem lägga mig kl 20 alla dar i veckan)

Så blir alltså 2,5 h vaken på morgonen. Vilket hon klarar galant, brukar börja gäspa kl 9 då jag promenerar i rask takt HEM från dagis (de tre dagar stora är där) så ser inte detta som en problem.
Lägger således kl 9.05, hon somnar 9.15 och ligger till 10.


Jag skulle önska att ha 2 h på långluren, kan få ihop 1,45 isf om hon somnar 12 och väcker 13.45 och gå raskt till dagis.
Menar du sedan vid schema ändring då 20 försvinner att ha 2 h eller nu?

Ang frukost, det funkar ju att ge gröt så inget heller jag vill ändra så, hade mer varit lättare att ge en flaska än att gegga med gröt (är pulvergröt jag ger) allra helst på kvällen. Men bra tips ang vällingen, jag har heller inte orkat göra välling varje morgon och trugat, då gröt funkat.

Hon drack aldrig ersättning, jag helammade i 4 månader sen började jag som ni gav tips om, att ge smakisar och vid 6 månader hade vi successivt gått över helt på fast föda. Mjölken sinade då hon inte ville ha mer varken morgon eller kväll.

Önskar att hon åt större portioner men kanske kan ge smoothies eller klämmis till mellis så kommer hungern ioch med det? Tack för tips :)
Har liksom inte experimenterat så mkt med maten, har inte haft fantasin att ge många olika saker, man fastnar liksom :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja jag menar 2 timmars långlur vid 2 lurar, det brukar inte funka att ha det vid 2 lurar, båda mina barn har i alla fall alltid vaknat efter 1,5 timme där efter 5-6 månader men kunnat gå tillbaka till 2 timmar när vi gick över till 2 lurar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Har fått schema vargar, fan åxå!

Målet har alltid varit att ha 18.45 - 06.45
MEN får ju aldrig ungen att sova till tilltänkt tid, hon är alltid vaken vid 06 och gapar upp sig rejält lagom till 06.15 typ.
Hon har alltid bajsat och ÄR hungrig, OBS ingen varg!!

Rättar mig själv och säger att hon ÄR trött innan första luren kl 9. Så klart, hon har varit vaken sen 06 varje dag. Ramsor gör det hela mkt värre!

Så nu tvekar jag kring schemat, Torsmamma sa vila nr 1 redan vid 8-8.45.
Har haft 9 för att jag fick det schemat härifrån :)
Men det var kanske baserat på morgon 07?


Ska jag köra så här;

Morgon 6.30
Frukost 6.45 (så fort jag bytt och hjälpt brorsan på toa osv)
Vila 8 - 8.45
Lunch 10.30
Banan innan vila 12-13.30 1,5 h
Mellis 14.10 typ
Vila vagnpromenad 20 min
Middag 17.15
Slurk 18.15
I säng 18.30

Kraaaaaam
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Jag tror hon är övertrött, får aldrig ihop 12 h natt, och sover bara 45+1,5+20 på dagen.

Jah väcker oftast på 1,5, ska man satsa på 2 h ändå? Bytte till 1,5 för att få till efm vila, men den är numer i vagn och bara på 20.

Schema varg som sagt, och tror barnet är övertrött.

Hur vet man det och hur får man bukt med det?

Kram på er
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Många inlägg nu men blir galen på att hon är baken och skriker tills jag tar upp 06.30.... hon väcker storebror som blir övertrött.

Ramsa gör det VÄRRE. Hon blir jätteledsen och skriker högrräe.

Vilö ju HELT ULTIMAT ha dag 07 men det går inte överhuvudtaget.. lyssnar på detta skrik varke morgon till 06.30 då jag tar upp med väckarklocka.

Det är mörkt i rummet!!

Hoppas på svar på mina inlägg. Kram kram
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

ok nu får vi bena upp det här, exakt hur gammal är hon? 7 månader? När i mars är hon född?

Jag orkar tyvärr inte läsa bak i tråden just nu så jag kanske svarar tvärtemot mig själv nu :wink: . Är hon närmre 8 månade är det ju möjligt att 2 lurar är bättre och då är det två timmars långlur som gäller. Går det att ha schema 18-06? Inte så kul men om det eliminerar problemen kan det ju vara en lösning.

VAD gör du när hon vaknar för tidigt? Endast pangramsa? Ramsar hela tiden? husljud? Mozart? ingenting?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Schemavarg

Inlägg av Jajjsen »

Ja det vart rörigt nu! Barnet är precis 7 månader fyllda, född 14/3.

Vart konfunderad då Torsmamma gav förslag om att tidigarelägga första vilan till 8. Har haft 9.00 från schema jag fick vid kurstart. Och att jag ändrat till 06.30 (06.00 är absolut förtidigt att kliva upp även om det skulle lösa problemen med att liten är vaken 06.

Så jag har fått riktiga schema vargar nu. Och hungersvarg!

Hon äter sämre vissa dagar, får verkligen truga, eller så ratar hon vissa måltider. Tand på g och förkyld.
Detta gör att jag får ordentliga hungersvargar. Hon är riktigt hungrig på morgonen och hugger efter skeden med gröt där vid 06.45.

Därför tycker jag att det känns fel att propsa på somna om från 06 till 07 då jag egentligen VILL göra dag. Hon ska inte behöva skrika av hunger. Så 06.30 är egentligen en nödkompromiss.

Tankar kring detta?

Vid förtidiga uppvak har jag mestadels avvaktat som på natten. Men hon gasar på lite och då ramsar jag, vilket gör att hon eskalerar och lyssnar inte på fler ramsor.

Vill inte starta dagen med skrik varje dag :-,(

Jag går alltid in med väckarklocka som ringer och glatt humör NUUUU är det morgon tjohoo och hon blir glad direkt då vi kommer in, tar alltid upp henne glad.

Hur gör folk för att få till 19-07??

Nuvarande schema, med nya tider sen igår;

Morgon 6.30
Frukost 6.45
Vila kl 8.00 -8.45 (passar bra med dagis lämning kl 9)
Lunch 10.30 banan innan vila
Vila 11.30 - 13.30 2 h
Mellis 14.15
Vila vagn 15.15 i 20 min
Middag 17.15
Kvällsgröt 18.10
I säng 18.30 (alltid jättetrött tjej)

Detta schema är i sig inget problem, är mer förändringarna jag undrar över om det ser okej ut.

Jag tror nämligen att 45-1,5-20 är för lite, då hon aldrig tar sina 12 h, vilket gör att hon är övertrött.

Hon verkar vara en Tröttis som gillar sova och är rätt lugn i sin personlighet i övrigt.

Slump kanske men igår sov hon efter det schemat klockrent på dagen, 45-2-20 och imorse var FÖRSTA NORGONEN PÅ EVIGHETER jag får gå upp och väcka 6.30.

Alla barn är olika och tänker att det kanske var för tidigt att minska långvilan så hon blir övertrött ist. Märker ingen hyperaktivitet som med storebror, utan hon är hängig och trött liksom.

Så ska jag köra på nya schemat ovan, eller få bukt med hungersvarg (hur då hon inte vill ha mer än en halv liten burk mat vid lunch och lika vid middagen) och köra på annat schema 19-07?

Tack igen ifall nån orkar läsa och bena ut ordentligt =)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Schemavarg

Inlägg av Jajjsen »

Måste åxå tillägga att allt detta schema tänk gör mig oerhört stressad. Märker på mig själv att ifall en dag blir uppoch ner så är det ju egentligen ingen katastrof, finns mkt värre saker men jag blir jättestressad vid avvikelseravvikelse. Så pass at jag mår dåligt.

Samma med att mitt liv är väldigt låst, jag åker aldrig nånstans nästan, för flickan ska antingen äta eller sova. Och sova långvilan gör hon i säng så efter kl 14 kan vi kanske hälsa på nån, en dtund innan vi ska skynda hem och lägga henne till 18.30.

Jag förstår vikten av hennes sömn, och vill inte äventyra den dagtid så nätterna blir paj, så därför hpller vi oss hemma. Och det mår jag åxå dåligt över, vill kunna åka på utflykt utomhus eller på badhuset med storebror eller på lekland eller hälsa på folk då jag är föräldrarledig. Men om inte vagnen rullar så vaknar hon DIREKT.
Och jag kan ju inte gå i 2 h.

Jag behövde skriva av mig det här åxå, och hoppas på kloka råd att komma vidare/förändra för vi lever inte som vi vill som det är nu.
Jag har fastnat helt enkelt!!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag ögnade snabbt tillbaka i tråden och det blev aldrig någon kur, eller hur? Du måste få verktygen att fungera det är liksom bara det som gäller och kuren är det bästa vi har då :wink: . Visst kan du ha 2 timmars middagslur om det passar henne bättre men jag tror det beror mer på era tidiga morgnar ärligt talat att hon är så trött. Jag hade inte heller velat ha 18-06 men hellre det än att börja varje morgon med skrik och gråt och att man själv mår dåligt och tappar attityden. De flesta barn har en rytm runt 6.30-18.30, sen kan vi försöka styra om den och det går men kräver mycket jobb, jag har kört 19.30-7.30 och har fått kämpa med det emellanåt, 19-07 brukar vi ha för det passar många och de flesta barn kan hyfsat lätt styras in på det schemat. Vissa föredrar dock 18-06 så då får man bestämma sig om det är värt fighten för det kommer att krävas en rejäl attityd av självklarhet då.

Man blir isolerad om man inte får det att funka MEN jag skulle rekommendera tvärt om. Ut och ät bland folk, det kanske stimulerar aptiten, iväg på lekland, efter bus där slocknar hon snabbt till emluren NÄR du kurat in verktygen. För att sova gott behöver hon aktiveras både hemma och ute. Hur är det med den sociala delaktigheten i övrigt? Det blir så lätt att man fokuserar allt på mat och sov så man glömmer resten. Utevistelsen är också viktig och då menar jag att vara vaken, inte bara sova i vagnen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Hur kan jag leva annorlunda?
Jag vill kunna åka iväg på dagarna, över långvilan och VETA att hon får sin sömn.
Ska jag lägga i vagn och sen höra på skrik i 1,5 h medan andra undrar vad man håller på med..
Jag kan inte ha det så här längre, att vara isolerad till hemmet. Har intr erkänt för nån att jag känner så här.

Ang om det vart en kur eller inte vet jag inte, jag tog bort nattmål och buffade de första nätterna sen avvakta och ramsa och tillrättala om det behövdes.
Då hon överlag sovit bra så har jag inte behövt använda verktygen så mkt. Så då det krånglar vet jag inte vad jag ska göra.
Är hon hungrig så hjälper inte ramsa.

Jag mår iaf dåligt av att hela ens vardag består av tider att passa och däremellan väntar jag bara på nästa moment typ. Är ute då det går, efter lunch 30 min och efter mellis ca 1 h.

Jag har fastnat och vet varken in eller ut nu känns det som, är typ rädd att en kaosnatt ska komma för då kommer jag bli osäker vilket inte är varken rätt eller bra. Skulle va hunger jag skulle oroa mig för i såna fall.


Jag behöver hjälp att komma vidare!! Vill inte ha detta tidsfokus som begränsar vardagen så mkt.
Åker ju aldrig nånstans innan kl 14 och sen skynda hem senast 17.30 och natta.
Eller är det så här det ska vara? =/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"