Mat för snart 3-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur gick det med löken? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Lök-tricket glömdes bort lite, jag kom på det efter att jag lagt redan henne. Hon har dock blivit mycket bättre i luftvägarna och är mindre täppt så det är skönt. Natten sovs på mage och med två korta uppvak då hon fick en ramsa per gång och sen somnade om. Så det går mot bättre tider, en oerhörd lättnad! Nu är det bara aptiten som ska återgå till det normala sen är vi på banan igen :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Skönt!

Men till nästa gång: löktricket funkar verkligen!! =)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Hej igen!

Igår blev lillan rosslig igen så jag provade löktricket och det fungerade hur bra som helst! Hon sov hela natten utan att hosta eller vakna (så jag hörde det i alla fall och jag brukar vakna vid minsta pip) och låg och snusade så gott. Kändes nästan som det var något sömnmedel vi ställt in :D Det luktade ju varm och mosig lök på hela övervåningen i morse men det var det klart värt.

Hon sov till 6 ungefär och fick ramsa, sov sen till 6:30. Vid 7 fick hon komma upp (egentligen är schemat 19:30 - 07:30 men efter lite justering är det snarare 19:15 hon somnar eftersom storasyster behöver komma i säng vid 19). Hon var då helt snorig kring näsan och munnen så det bubblade och täckte halva ansiktet så jag förstår att hon vaknade lite tidigare än hon borde. Jag känner att hon får komma upp tidigare nu om det är sådär snorigt så jobbar jag på att förlänga morgonen när hon är helt frisk igen, för det borde ju funka? Jag har som riktmärke att inte starta morgonen före kl. 07.

Kram och tack igen för tips! :thumbsup:
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja lite får man anpassa vid sjukdom men räkna med att du får jobba lite hårdare sen med att förlänga morgonen igen. Marginalkvart är inget problem men blir det mer så är det lätt att bebis fortsätter vakna tidigare sen. Ibland måste man som sagt men det är bra att vara beredd på att det kan bli en liten fajt sen. Har du tur så kanske hon sover längre på morgonen istället när väl snoret har passerat, det brukar mina pojkar göra vid sjukdom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Nu har vi haft tre toppennätter i rad! Igår och idag sov hon 19:30 - 07:15 helt utan ramsor eller annat (mer än godnattramsa vid läggning).

När kan det börja bli lämpligt att dra in på dagsömnen? Hon blir 7 månader om ca. två veckor. Det har gått bra hittills med dagsömnen men idag tex. har det varit katastrof. Den ser ut i dagsläget: 45 min - 2 h - 20 min. Det kan ju vara en tillfällig dipp idag eller så innebär den mer sammanhängande nattsömnen att hon behöver mindre dagtid, jag tänker att det i vilket fall kan vara bra att i förhand bestämma hur hon ska sova när vi drar in på dagsömnen. Kör man 45 - 1,5 - 20 då eller är det något annat schema som brukar funka bäst?

Kram
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man brukar gå ner till två lurar runt 8-9 månader och då vill man ha 45-2 om jag inte minns fel, det har i alla fall vi haft. Innan dess hade vi 45-1,5-20 pga att lillebror alltid vaknade efter 1,5 timme på långluren. Man får känna av när det är dags att dra ner på sömnen, en gång är ingen gång, men flera gånger - då ser man ett mönster :D .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Lillan är nu 7 månader och det har körts i diket igen. Hon har de senaste nätterna vaknat nästan på klockslaget kl. 03:30 och varit vaken i mellan 1-2 timmar. Det hela började med att hon blev sjuk och jag gick in till henne då hon vaknade eftersom jag var orolig. Sen sov min mamma över här och gick orolig utanför dörren när lillan skrek där inne och frågade om inte hon kunde få lyfta upp henne ändå eftersom hon skrek så. Detta sådde ett rejält frö av misstro och ännu mer oro hos mig (ungefär "det kan inte vara normalt att inte se efter när barnet skriker, hon är ledsen/orolig/behöver mig!"). Så resten kanske inte är svår att räkna ut. I natt var hon vaken 2 timmar, jag ramsar sparsamt men går fortfarande in till henne och kollar till när hon vaknar. Ofta har hon trasslat in sig rejält i täcket och ligger på tvären i sängen, eller har rullat över på rygg som i natt.

När hon vaknar - är det rätt tänkt att ramsa hyfsat omgående (dvs. när jag hör att hon är vaken på riktigt och inte ligger och mumlar halvt i sömnen) och sen helt enkelt låta henne ropa så till vida det inte blir hysteriskt där inne? Och samma med läggning, ofta går det smidigt men det kan också bli skrik som ökar i intensitet, då har jag gått in, lagt tillrätta och buffat några drag så hon blir lugn. Sen ramsa på utvägen och avvakta, då har hon efter några minuter somnat av sig själv.

Dagsömnen har också börjat strula (den som satt så fint!) och jag går runt och känner mig matt av trötthet. I natt tar min man natten, han har en mer pragmatisk inställning till det hela, och jag sover på soffan med öronproppar.

:(
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oj då, jag oro för att man gör rätt kan göra den bästa av oss osäker :? .Om du vet att hon trasslar in sig så gå in direkt när hon gör ljud och kolla och gå sen ut med ramsan, sen är det bara ramsa som gäller. Du får nog ge en rejäl ramsdiskussion men ändå hyfsat sparsamt. Vill du undvika att gå in så köp en sovpåse istället för täcke och lägg filtar ihoprullade under kanterna på madrassen så att det blir svårare att vända sig. Ligga på tvären är inget problem, kan de ta sig dit så kan de ta sig därifrån :wink: .

Om hon är sju månader är det ingen buffning [-X , då är det endast ramsa som gäller. Det känns som att här är något som också kan störa, ibland buffning ,ibland ramsa -ja, då testar hon ju varför hon inte kan bli buffad på natten också :idea: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Nu har lillan blivit 8 månader, allt går strålande och hon är världens gladaste lilla unge. Andra säger hela tiden "vad lätt hon verkar!". Jovars tänker jag, det har ju inte kommit gratis utan ligger rätt mycket jobb och tankemöda bakom :)

I alla fall - de senaste dagarna har hon börjat vakna tidigt, vid 5:30 - 6 ungefär drar hon igång. Hon ligger mest och småpratar och verkar ha det rätt trevligt men blir såklart surare och surare över att morgonen aldrig börjar. Direkt när hon vaknat ramsar jag x 2 vid dörren och går sen och lägger mig igen. Jag är ju vaken (svårt att somna om då) men brukar inte gå till henne mer. Vid 7 har jag gett upp och gjort morgon, hon har också börjat väcka storasyster som sover i rummet bredvid vilket är lite synd. Storasyster kommer inte upp eller så men jag hör att hon är vaken. Jag har heltäckande mörkläggningsgardiner i rummet men det är svårt att få bort de små springorna precis vid fönstret, det kommer ju lite ljus från dörren också som står på glänt under natten.

Lillans schema ser ut såhär:

7 - 7:30 God morgon!
7:30 välling 2 dl
8:30 120 ml ersättning
9 - 9:30 sova ca. 30 minuter
11:30 lunch (1 burk för 8 månader + halv burk fruktpuré + vatten)
12 - 12:30 sova 1,5 h
14:30 1 portion gröt + plommonpuré
17:30 middag (samma som lunch)
19:00 välling 2 dl
19 - 19:30 god natt!

Jag har cirka halvtimmes marginal beroende på dagsform, vaknade hon 5:30 redan tex. så somnar hon vid 9 första luren. Annars somnar hon vid 9:30. Jag promenerar till och från förskolan så dags så hon somnar i vagnen under promenad.

Hon har blivit lite seg med maten också, hon får oftast i sig hela portionen men det blir rätt mycket trugande på slutet. Ersättningen ger jag eftersom hon oftast inte dricker upp morgonvällingen och det känns som ett för långt glapp till lunchen annars. Kanske tänker jag fel?

Hon kryper och ålar och är med överallt under dagarna. Är ute flera timmar varje dag och leker med storasyster ofta. Så jag tror hon stimuleras tillräckligt. Kan tillägga att fler tänder är på väg, kanske besväras hon lite av det och vaknar tidigt därför? Hon somnar snabbt på kvällen och sover hela natten utan ett pip.

Tacksam för tips och råd!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till ett superfint jobb!! :D (vi vet ju alla vilket jobb som ligger bakom dessa "lätta" barn) :roll:

Schemat skulle jag inte minska på sömnen något alls, du ligger redan i rejäl underkant!

Men mörkläggningen måste du se över! Varför måste dörren vara på glänt? Stäng den helt och i värsta fall har jag i perioder rullat en handuk eller filt och lagt i nerekant på dörren. Ang. fönstret gör alla olika men vanligaste är att man antingen snickrar en ram som passar i fönstret med riktigt mörkläggningstyg så det blir kolsvart eller som jag har satt en skena i taket ovanför fönstret och som går ca 20 cm utanför på sidorna också och sen hängt upp ett riktigt rejält mörkläggningstyg.

Har man rullgardin gäller liksom samma där, montera upp den rejält långt ovanför fönstret och se till att den går minst 20 cm utanför på sidorna, i vissa fall får man sätta lite kardborre eller så på sidorna så det inte glipar in ljus. Det skall vara kolsvart. :wink:

Sen mitt sista tips, jag skulle inte "flexa" så mycket som 30 min hit och dit med schemat utan MAX använda mig av marginalkvarten så som den är tänkt att användas. Samt en riktigt trött dag lägga upp till 30 min tidigare, detta kommer bara påverka morgonen positivt. Speciellt om du får det mörkt nog!

Sen skulle jag vilja peta lite i maten, det är väldigt mycket gröt/välling/ersättning på schemat, i ärlighetens namn är liksom alla dessa samma. Så försök få in mera "riktig" mat. Inte ens dessa färdiga burkar som mest är vatten duger tycker jag. Utan dessa har jag som "påfyllning" till den riktiga maten.
Så nu är det dags för "plockmat"! En 8-mån brukar börja ha koll på pincettgreppet så fram med plockbitar! Små ärtor, kickärtor, kuber leverpastej, avocado, majs, kokta morotsbitar osv.. Gärna med osaltat smör. Så ge gärna välling det första du gör på morgonen och sen ca. 30-45 min senare så sitter ni alla och äter frukost ihop då hon kan få plockmat brevid och pilla med. Jag gjorde mycket omelett stavar, det var poppis. Blandade önskade saker med mycket ekologiska ägg, lite örter, ibland fisk och kryddor. Hällde i en brödform klädd med bakplåtspapper och in i ugnen i vattenbad. Tog ut när klar och skar i stavar som man kan hålla i handen. MUMSIGT!

Finns massa tips under mat, mage barnakropp! Läs och bli inspirerad!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Tack för snabbt svar och bra tips. Jag satte igång direkt och gjorde en omelett med ärtor och dill i brödform i går kväll som hon fick några stavar av i morse istället för ersättning, hon verkade gilla det skarpt! Till mitt försvar gör jag även en del egen puré (sötpotatis/potatis/morot) som jag blandar ut burkmaten med + en klick osaltat smör :) Men jag är helt med på att det är dags att börja ge små mjuka bitar som hon får äta av själv. Utvecklingen går så snabbt så det är inte alltid man hänger med själv :wink:

Jag satte även ett ytterligare mörkläggningstyg i går kväll (som blivit över från tidigare gardiner) som jag provisoriskt tejpade fast på väggen runt fönstret, det verkade också funka. Jag hörde att hon vaknade vid 6 i morse men ramsade inget utan avvaktade och hon somnade faktiskt om av sig själv. Kl. 7:15 låg hon och pratade och var klarvaken så då fick det bli morgon. Jag får fixa några extra krokar på väggen runtom fönstret så vi kan spänna fast ett ytterligare mörkläggningstyg.

Bra tips att inte flexa så mkt gällande sovtiderna också, jag får bli lite mer noga där!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Se där, heja heja!! :D
Tor 2006

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag märker själv här hemma att det kommer in mycket ljus runt om dörren här på morgnarna nu när det är ljust så tidigt. Ett tips är att slå två tunna spik i eller ovanför dörrfodret utanför rummet och hänga på en mörkläggningsgardin med öljetter. Lätt och smidigt att plocka bort på dagen.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma

Inlägg av HR mamma »

Tack för tips MamaA! :)

Det är knepigt i det här landet, ena halvan av året är det för mörkt och andra halvan är det för ljust. Haha.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"