På fredag startar jag kuren!!!
Re: På fredag startar jag kuren!!!
Jag vill bara tillägga att när han sover på morgonen 09:00-09:45 så är han väldigt svårväckt och den längre luren 12:00-13:30 så vaknar han flera gånger. Jag kanske ska ha ett längre sovpass på morgonen och ett kortare efter lunch??
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
mumintrollet
Hej!
Ja du kan absolut ha ett längre sovpass på fm och kortare på em.
Typ såhär? jag tog mig friheten och pusslade lite och lade frukosten och luren lite tidigare. Då landar man på en middag kl 17:30 som inte är för nära vällingen och kvällsbestyren. 3h mellan målen och någotlunda vakentid mellan lurarna...
07:00 välling
08:30 frukost
09-10:30 sova
11:30 lunch
13:30-14:15 sova
14:30 mellis
17:30 middag
18:45 välling
19:00 god natt
Ja du kan absolut ha ett längre sovpass på fm och kortare på em.
Typ såhär? jag tog mig friheten och pusslade lite och lade frukosten och luren lite tidigare. Då landar man på en middag kl 17:30 som inte är för nära vällingen och kvällsbestyren. 3h mellan målen och någotlunda vakentid mellan lurarna...
07:00 välling
09-10:30 sova
11:30 lunch
13:30-14:15 sova
14:30 mellis
17:30 middag
18:45 välling
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Tack mumintrollet
vi har nu använt oss av det nya schemat i en vecka och dessvärre går det inte bra #-o han vaknar mellan 05:30-06:00 varje morgon och det går inte att få honom att somna om,vi har testat ALLT. Han verkar helt enkelt vara för pigg för att kunna somna om. Vad kan vi göra? Vi vill inte lägga honom senare än 19:00 på kvällen. Tror fortfarande inte att det är hunger eftersom han äter så bra. ](*,)
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
mumintrollet
Hej!
hmm...
Jag måste ju checka att mörkläggningen är fixad? Kolgruvemörkt så att man inte ser en katt framför sig!
aktiviteter under dagen? Vad gör ni?
Eftersom läggningarna går fint? Och dagslurarna har lugnat ner sig??
Skulle jag jobba vidare. ..Vi slet med tidiga mornar i en månad efter kuren! Och tillslut satt de som gjutet!
Vad gör ni på mornarna då han vaknar?
hmm...
Jag måste ju checka att mörkläggningen är fixad? Kolgruvemörkt så att man inte ser en katt framför sig!
aktiviteter under dagen? Vad gör ni?
Eftersom läggningarna går fint? Och dagslurarna har lugnat ner sig??
Skulle jag jobba vidare. ..Vi slet med tidiga mornar i en månad efter kuren! Och tillslut satt de som gjutet!
Vad gör ni på mornarna då han vaknar?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Hej! Mörk är det i rummet och eftersom han sov til 07:00 i början så är det nog inte det...På morgonen får han direkt välling,sen är det morgontvätt med ny blöja och kläder sedan leker vi tillsammans,kryptränar till 08:30 då vi äter frukost tillsammans. Sen lägger jag honom igen vid 09:00. Då är han super trött. Sen äter han lunch och efter det brukar vi gå ut,promenad el pulkaåk. Sen sover han 13:30-14:15,efter det brukar vi gå ut en sväng igen. Så vi är ganska mycket hemma på dagarna,vi åker inte runt så mycket utan det brukar vi ta på helgerna när mannen är hemma. Jag undrar om det kan vara någon utveckling på gång? Han reagerar inte alls på dammsugar husljudet längre. Tidigare kunde vi bara slå på dammsugaren utanför dörren om han vaknade för tidigt så somna han om igen. Ska vi byta husljud? Till vad? Det är så frustrerande att det funkat 19:00-07:00 tidigare men att det vänt nu 
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Har ni någon strategi som ni använder er av nu på morgnarna? Agerar ni likadant varje morgon eller är det olika?
Ta gärna en titt på den här tråden:
Tidiga morgnar och olika strategier
Välj en strategi och kör på den.
//Norahsmamma
Har ni någon strategi som ni använder er av nu på morgnarna? Agerar ni likadant varje morgon eller är det olika?
Ta gärna en titt på den här tråden:
Tidiga morgnar och olika strategier
Välj en strategi och kör på den.
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Hej! Tack för tipsen! Vi har läst tråden med de olika strategierna och inget fungerar. Det konstiga är att han vaknar ibland 06:00 och ibland får vi väcka honom 07:00?? Det är olika varje dag...Han är superpigg när han vaknar på morgonen,kryper runt i sängen,ligger och stönar frustrerat för att han vill upp.Jag känner att det nya schemat inte fungerar alls. Kan jag ändra det igen? Tänkte gå tillbaka till ung samma som från början men ta bort 20minutaren på em?
Såhär...
07:00 god morgon,välling
09:00-9:45 sova
11:00 lunch
12:00-13:30 sova (el 12:30-14:00??)
14:00 mellis
16:30 middag
18:30 välling
Kan någon ge mig feedback på detta? Lillkillen är nu 8mån. Klarar han sig utan sömn från13:30-19:00 el måste jag lägga honom senare?
Såhär...
07:00 god morgon,välling
11:00 lunch
12:00-13:30 sova (el 12:30-14:00??)
16:30 middag
Kan någon ge mig feedback på detta? Lillkillen är nu 8mån. Klarar han sig utan sömn från13:30-19:00 el måste jag lägga honom senare?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Hej!
Ni kan oxå ha lite 8-månadersångest på besök. 8) Finns bra trådar om det om du kikar in på "svar på vanliga frågor-läs här först"
Sömnbehovet ligger på 14,5 h. Funkar inte em-luren alls kan du ta bort den. Jag antar att ni har ERBJUDIT den under en tid i alla fall? Många tar den i vagn under promenad för då sovs det oftast. Den försvinner först så det gör inte så mycket om det blir promenad under den.
MYCKET frisk luft, fysisk aktivitet och social delaktighet dagtid så att killen är TRÖTT när han ska sova. Och mycket mat förstås!
Så att han inte vaknar för tidigt.
Jenny
Ni kan oxå ha lite 8-månadersångest på besök. 8) Finns bra trådar om det om du kikar in på "svar på vanliga frågor-läs här först"
Sömnbehovet ligger på 14,5 h. Funkar inte em-luren alls kan du ta bort den. Jag antar att ni har ERBJUDIT den under en tid i alla fall? Många tar den i vagn under promenad för då sovs det oftast. Den försvinner först så det gör inte så mycket om det blir promenad under den.
MYCKET frisk luft, fysisk aktivitet och social delaktighet dagtid så att killen är TRÖTT när han ska sova. Och mycket mat förstås!
Ni kan visst ändra tillbaka schemat. Men ge alla förändringar en dryg vecka innan ni utvärderar, annars blir det för hattigt....07:00 god morgon,välling
11:00 lunch skulle kunna vänta till 11.30 eftersom frukost 2 ligger bara 2,5h tidigare. På så vis är han rejält mätt när lunchluren börjar oxå.
12:00-13:30 sova (el 12:30-14:00??) skulle kunna förlänga från 12-14 oxå... det låter kanske konstigt men brukar funka för en del särskilt om ni oxå tar bort em-luren. eftersom ni märker att det inte sovs hela luren kortar ni ner fm-luren till 20 minuter för att slutligen ta bort den. Många har kvar 2 h lunchlur länge, här sover lillebror och ibland storebror fortfarande 2 h fast de har 12 h natt.
16:30 middag flytta till 17.00? eller är mellis "litet" bra om det finns en rejäl aptit hos killen till middagen så att han äter mycket.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Supertack för ditt svar!!!
Jag anar också 8mån ångest. Han fick dessutom första tanden förra veckan. Vi kommer börja med nya schemat imorgon och det känns så bra! Och skulle han kunna sova 12-14 på dagen och bara 9-9:20 på morgonen skulle vara super.
Fr.o.m. Imorgon blir det nya tag! Pangramsa och Mozart vid tidigt uppvak...jag får inte ta upp honom [-X jag får inte...jag får inte... Och så nytt härligt schema på det!
Jag anar också 8mån ångest. Han fick dessutom första tanden förra veckan. Vi kommer börja med nya schemat imorgon och det känns så bra! Och skulle han kunna sova 12-14 på dagen och bara 9-9:20 på morgonen skulle vara super.
Fr.o.m. Imorgon blir det nya tag! Pangramsa och Mozart vid tidigt uppvak...jag får inte ta upp honom [-X jag får inte...jag får inte... Och så nytt härligt schema på det!
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Hej igen.... fyller på lite med vargtimmen om du inte redan pluggat på den tillräckligt.
Du ska inte ta upp men blir det KRIS har du solfjädern att ta till! Se nedan.
Och jag skulle testa att behålla 45 minutaren ett tag till på fm och ändå erbjuda 2 h lunchlur..... ge det en dryg vecka som sagt. Är det ändå krångel så korta fm-luren till 20 min.
Och jag skulle testa att behålla 45 minutaren ett tag till på fm och ändå erbjuda 2 h lunchlur..... ge det en dryg vecka som sagt. Är det ändå krångel så korta fm-luren till 20 min.
JennyInternationella SHN - frågor och svar
Vargtimmen
Anne, fem månader, vaknar varje morgon vid fyra, halv fem. Kan jag ge henne välling då, i samband med att jag byter blöja? Hon somnar om sedan hur fint som helst och sover till sju, då jag gör morgon.
Det som händer blir dessvärre inte att hon sover över av sig själv, plötsligt, och fortsätter sova till sju. Det som händer är att hon inte somnar om efter maten längre. Då får du antingen börja dagen klockan fyra eller ändå genomföra Sova hela natten-kuren till fullo.
Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.
Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.
Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.
Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.
Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.
Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.
För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Återigen tack för din hjälp Jenny!
Imorse vaknade lillkillen i vanlig ordning 06:00 med gnöl och bök. Han försöker krypa igenom spjälorna på sängen
och kryper runt i sängen. (Vi har babyvakt med övervakningskamera eftersom han sover i ett rum långt från vårt rum) så därför ser vi vad han sysslar med.
Jag gick direkt dit och ramsade x4 högt och bestämt,sedan satte jag på dammsugaren och stängde av babyvakten....vid 06:30 hade han inte somnat om el lugnat sig något så jag ramsade igen och bytte dammsugaren mot Mozart ( va det ok att byta husljud?) Ingen skillnad då heller,han va ledsen men inte jätte ledsen så han fick ligga så tills 07:00. Då blev det glatt god morgon. Men han somnade aldrig om,gör det något så här första dagen vi tar nya tag? Och han va ledsen när jag gick in och tog upp honom. Han hade ju varit det i en timma så kände att jag inte kunde vänta längre. Känns ändå bra att han fick ligga tills 07:00. Gjorde jag rätt? Förändringar tills imorgon?
Vill också säga att ni som hjälper är fantastiska!!
Imorse vaknade lillkillen i vanlig ordning 06:00 med gnöl och bök. Han försöker krypa igenom spjälorna på sängen
Jag gick direkt dit och ramsade x4 högt och bestämt,sedan satte jag på dammsugaren och stängde av babyvakten....vid 06:30 hade han inte somnat om el lugnat sig något så jag ramsade igen och bytte dammsugaren mot Mozart ( va det ok att byta husljud?) Ingen skillnad då heller,han va ledsen men inte jätte ledsen så han fick ligga så tills 07:00. Då blev det glatt god morgon. Men han somnade aldrig om,gör det något så här första dagen vi tar nya tag? Och han va ledsen när jag gick in och tog upp honom. Han hade ju varit det i en timma så kände att jag inte kunde vänta längre. Känns ändå bra att han fick ligga tills 07:00. Gjorde jag rätt? Förändringar tills imorgon?
Vill också säga att ni som hjälper är fantastiska!!
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
En fråga till...när kan jag ta bort andningslarmet? Är så rädd att det ska börja larma nu när han ställer sig på knäna i sängen.
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16
Hej!
Han kommer inte att ta sig genom spjälorna...
men vill du madrassera mer kan du trä ett liggunderlag mellan spjälorna i stället för det vanliga låga spjälskyddet.
Du kan byta husjud tycker jag. jag är personligen lite lat så där på morgonkulan så vi har bara haft Mozart, kanske spola på toaletten eller så... Bra ändå att man har en strategi att hålla sig till så man inte ändrar hela tiden.
pangramsa och mozart (eller varför inte ljudsaga...har vi oxå haft ibland, det är liksom förändringen i situationen som gör skullnad tycker jag)
ELLER
pangramsa och inget mer lite trist dock för liten att lyssna på sig själv svära en lång stund...
KRIS
in och gör lååång solfjäder tills liten somnar i mörkret förstås och inget beklagande, oj då kan du inte sova din stackare
osv. bara solfjäder och lugna trygga andetag.
När du går in och gör godmorgon. Försök hitta en andningspaus eller i varje fall chocka honom till andhämtning med ditt superglada humör innan han lyfts upp ur sängen. kanske prutt på magen och tittut mellan spjälorna innan du tar upp och givetvis talar du om för honom hur sköönt han har sovit hela natten ååå vad härligt det har varit!
Mitt andningslarm har två plattor så de täcker liksom hela spjälsängen så det aktiveras inte för att han står upp. Jag tog bort larmet när lillebror var ca 1 år tror jag....
Jenny
Han kommer inte att ta sig genom spjälorna...
Du kan byta husjud tycker jag. jag är personligen lite lat så där på morgonkulan så vi har bara haft Mozart, kanske spola på toaletten eller så... Bra ändå att man har en strategi att hålla sig till så man inte ändrar hela tiden.
ELLER
KRIS
När du går in och gör godmorgon. Försök hitta en andningspaus eller i varje fall chocka honom till andhämtning med ditt superglada humör innan han lyfts upp ur sängen. kanske prutt på magen och tittut mellan spjälorna innan du tar upp och givetvis talar du om för honom hur sköönt han har sovit hela natten ååå vad härligt det har varit!
Mitt andningslarm har två plattor så de täcker liksom hela spjälsängen så det aktiveras inte för att han står upp. Jag tog bort larmet när lillebror var ca 1 år tror jag....
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
tillägg...
märker du att dina husljud och pangramsa inte ger något resultat på några dagar så skulle jag inte tveka att gå in och använda solfjädern så att du får till det där omsomnandet.
Men gnöl och babbel skulle jag inte solfjädra.... 8)
märker du att dina husljud och pangramsa inte ger något resultat på några dagar så skulle jag inte tveka att gå in och använda solfjädern så att du får till det där omsomnandet.
Men gnöl och babbel skulle jag inte solfjädra.... 8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej alla!!
Jag behöver råd och undrar om någon kan hjälpa mig
Vargtimmen nöttes bort tillslut och vår lilla pojke sov till 07:00 ett tag. Men nu har det börjat krångla igen....fast inte alltid. Ibland snusar han till 07:00,ibland vaknar han runt 05:30-06:00 och gallskriker. Men oftast så får vi honom att somna om så det är inget större problem. Men dom senaste dagarna så har långluren mitt på dan blivit svår. Han ställer sig upp och hoppar i sängen,verkar inte alls trött. Nu är han 9 mån och 1 vecka och sover 09:00-09:20 och 12:00-14:00 och 19:00-07:00. Kan vi ändra det så kan endast sover 11:30-13:30 på dan? Han ska ju bara ha 14tim sömn nu. Är han för lite för att hållas vaken till 11:30? Han somnar alltid bra vid 09:00 (då alltid i bilen el vagnen) räcker det att bara sova en gång per dag för en 9månaders bebis?
Jag behöver råd och undrar om någon kan hjälpa mig
Vargtimmen nöttes bort tillslut och vår lilla pojke sov till 07:00 ett tag. Men nu har det börjat krångla igen....fast inte alltid. Ibland snusar han till 07:00,ibland vaknar han runt 05:30-06:00 och gallskriker. Men oftast så får vi honom att somna om så det är inget större problem. Men dom senaste dagarna så har långluren mitt på dan blivit svår. Han ställer sig upp och hoppar i sängen,verkar inte alls trött. Nu är han 9 mån och 1 vecka och sover 09:00-09:20 och 12:00-14:00 och 19:00-07:00. Kan vi ändra det så kan endast sover 11:30-13:30 på dan? Han ska ju bara ha 14tim sömn nu. Är han för lite för att hållas vaken till 11:30? Han somnar alltid bra vid 09:00 (då alltid i bilen el vagnen) räcker det att bara sova en gång per dag för en 9månaders bebis?
Anton född 12-06-12
Kurstart 12-11-16
Kurstart 12-11-16