Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster...)
Re: Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster.
Min stora lilleman är alltså ca 3,5 månader. Ungefär hur stora flaskmål åt då era små, ni som flaskmatat helt och hållet?
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
-
Irmasmamma
Re: Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster.
Hej!
Jag har själv aldrig flaskat, men känner många som gjort det
Ett SM-mål med flaska går till precis som ett med tutte = lite olika för varje bebis.
Kanske ungefär såhär: äta tills liten säger stopp, rapa, äta lite till, paus med skötning och umgänge, äta lite till, rapa, äta, osv....ja, ja du fattar
Helt enkelt proppa i liten så mycket det bara går inom en timme, alla knep är tillåtna!

Angående dygnsintag har jag hört en siffra på ca 170 ml/kg kroppsvikt, MEN jag tycker inte att man ska stirra sig blind på millilitrar.....det viktigaste är att liten är mätt och belåten.
Själv har jag en plutt som äter glupskt, men små portioner jämfört med många andra i hennes ålder, sen tar det tvärstopp. Men hon sover som en prinsessa, så därför oroar jag mig inte över det!

Jag har själv aldrig flaskat, men känner många som gjort det
Ett SM-mål med flaska går till precis som ett med tutte = lite olika för varje bebis.
Kanske ungefär såhär: äta tills liten säger stopp, rapa, äta lite till, paus med skötning och umgänge, äta lite till, rapa, äta, osv....ja, ja du fattar
Angående dygnsintag har jag hört en siffra på ca 170 ml/kg kroppsvikt, MEN jag tycker inte att man ska stirra sig blind på millilitrar.....det viktigaste är att liten är mätt och belåten.
Själv har jag en plutt som äter glupskt, men små portioner jämfört med många andra i hennes ålder, sen tar det tvärstopp. Men hon sover som en prinsessa, så därför oroar jag mig inte över det!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof