Kura eller inte? Dagskura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Halloj,

Tänkte bara kolla hur det går för er?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Jo, det går bra. Igår grejade lillan i ca 20 min i sängen innan hon somnade. Vi såg i monitorn att hon låg obekvämt och gick snabbt in och la henne tillrätta igen och då somnade hon på tre minuter. Nu bekräftar vi fortfarande när vi ser att hon stillnar och är på väg att somna. Är det läge att sluta snart? Det positiva är att hon inte protesterar eller gråter när vi ska sova för natten. Nu imorse vaknade hon 30 min innan godmorgon. Hon grejade lite, grät lie, men inte alls mycket och somnade om själv. Här lät jag henne vara och gick in 7.30.
Dagslurarna är fortfarande lite köriga. Hon protesterar, men inte alls lika mycket som i början. Ofta vaknar hon för tidigt så är vi igång med ramsan då hon blir ledsen och arg. Här tänker jag att det bara är att fortsätta tills hon är med på tåget. Eftermiddagsluren är nästan alltid den som är mest jobb med. Jag funderar på hur man ska göra. Nu låter jag henne ligga i sänhgen exat den tid som är utsatt, dvs 45 min eller 1,5 h oavsett hur länge hon har sovit. I boken står det att man ska väcka exakt efter 20 eller 40 min. Ska man då ta upp/väcka tidigare om tiden inte kommer att räcka?
Om två veckor är det en föräldragrupp kl.13.00, precis då hon ska påbörja den långa luren. Kan man lösa det på något sätt med tidigare eller senare lur eller är det förtidigt för sånt tror du? Just nu känns tillvaron lite låst, men jag vill göra exakt samma varje dag nu under uppföljningsveckan.

Jag är superglad att vi gjorde detta även om jag är trött. Det är förmodlingen den psykiskia anspänningen man har haft som börjar släppa :) Jag vill återigen tacka för allt stöd jag har fått på detta forum!

/Elson
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va härligt att så mycket verkar fungera bra för er, strålande jobb =D>
Jo, det går bra. Igår grejade lillan i ca 20 min i sängen innan hon somnade. Vi såg i monitorn att hon låg obekvämt och gick snabbt in och la henne tillrätta igen och då somnade hon på tre minuter. Nu bekräftar vi fortfarande när vi ser att hon stillnar och är på väg att somna. Är det läge att sluta snart? Det positiva är att hon inte protesterar eller gråter när vi ska sova för natten. Nu imorse vaknade hon 30 min innan godmorgon. Hon grejade lite, grät lie, men inte alls mycket och somnade om själv. Här lät jag henne vara och gick in 7.30.
Helt rätt agerande. Var gärna lite försiktiga och avvaktande i framtiden även med ramsor. Självklart ramsar ni direkt när ni lagt för att sova vid en lur men vid gnöl och gnäll tycker jag definitivt att ni kan vara mycket mycket mer restriktiva med ramsorna. Låt barnet nu få trygghet i sig själv och förtroendet från er att hon fixar det. Jag tror att ni kommer att finna att hon faktiskt fixar det mesta själv.

Det är helt klart dags för er att dra ihop ramsa och bekräftelse. Detta kan man göra så snart barnet börjat ta till sig och förstått ramsan vilket ert barn definitivt har gjort. Dra ihop ramsan till ramsa * 3 och sen bekräftelse * 1. Alla fyra verserna sägs efter varandra utan någon paus.
Dagslurarna är fortfarande lite köriga. Hon protesterar, men inte alls lika mycket som i början. Ofta vaknar hon för tidigt så är vi igång med ramsan då hon blir ledsen och arg. Här tänker jag att det bara är att fortsätta tills hon är med på tåget.
Även här tycker jag ni kan börja låta henne vara lite mer ifred och böka runt som hon själv behagar. Hon har börjat få trygghet i sängen och ni har etablerat ett förtroende att ni finns där och ni vaktar, nu måste hon själv lära sig att komma till ro. Det ni kan göra innan de "svårare" lurarna är att vara ute extra länge och busa en massa. Alltså öka upp skrattet innan lurarna som krånglar till kanske 10 minuter. Är hon riktigt strålande glad kommer hon att ha mindre behov av att ni finns där för att ramsa. Ramsan skall ju ges när barnet är oroat och eller ledsen, ett barn som skrattat högt i 10 minuter blir sällan oroat eller ledset bara för att det ligger själv i en säng under x antal minuter... Är du med?
Eftermiddagsluren är nästan alltid den som är mest jobb med. Jag funderar på hur man ska göra. Nu låter jag henne ligga i sänhgen exat den tid som är utsatt, dvs 45 min eller 1,5 h oavsett hur länge hon har sovit. I boken står det att man ska väcka exakt efter 20 eller 40 min. Ska man då ta upp/väcka tidigare om tiden inte kommer att räcka?
Jag tycker att du fortsätter att väcka exakt på utsatt tid och fortsätter så tills att vi kan kalla ditt barn "en säker sovare". En säker sovare somnar själv och tar hand om sina uppvak själv under en längre sammanhängande period. När så är fallet kan man låta barnet få lite längre lurar vid behov. Ni är fortfarande så tidigt i kuren att det är vanskligt att mixa och trixa med tiderna. Låt allt sätta sig för er och barnet skull.
Om två veckor är det en föräldragrupp kl.13.00, precis då hon ska påbörja den långa luren. Kan man lösa det på något sätt med tidigare eller senare lur eller är det förtidigt för sånt tror du? Just nu känns tillvaron lite låst, men jag vill göra exakt samma varje dag nu under uppföljningsveckan.
Hon sover 12-14 eller? ta med vagn och låt henne somna utanför lokalen och lägg ner en babycall. När hon sovit sin lur så tar du in henne till er andra. Du får helt enkelt softa med de andra mammorna 1 timme utan barn :D VAd tror du om den planen?`jag har själv gjort så många gånger och faktiskt är det rätt trevligt att dricka en kopp kaffe själv först och sedan få ta upp ett utsövt och piggt barn som är redo att leka.
Jag är superglad att vi gjorde detta även om jag är trött. Det är förmodlingen den psykiskia anspänningen man har haft som börjar släppa :) Jag vill återigen tacka för allt stöd jag har fått på detta forum!
Va härligt, och tack tack det känns bra att vi kunnat hjälpa er :D

Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

jag ser att du fått uttömmande svar av Nat! :mrgreen: fyller bara på med ett litet råd.
Ofta vaknar hon för tidigt så är vi igång med ramsan då hon blir ledsen och arg.
Ang dagslurarna! Som Nat skriver, strunta i ramsan när hon är arg. Ni kan ramsa en omgång för att upplysa. Du kan sova lugnt ett tag till! Jobba sen med husljuden så att hon vet att verkligheten inte står och faller med henne utan livet rullar på fast hon sover. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Eftermiddagsluren gick allt annat än bra :( Hon protesterar så fort hon blir nedlagt i sängen. Jag ramsar ut och avvaktar. Först är hon arg, jag avvaktar. Det hela mynnar ut i att hon blir ledsen, sedan riktigt ledsen. Jag ramsar, hon fortsätter. Jag avvaktar, mer skrik, ramsar igen, fortsatt skrik. Hon låter VÄLDIGT ledsen. Jag ramsar högt, hon blir hysterisk. Jag går in och solfjädrar tills hon blir sömntung, ramsar ut. Hon gråter lite, lugnar ned sig, mer gråt, lugn, gråt, lugn. Bekräftelse. Allt tog 25 min.
Vet inte om hon tar ramsan. Man ska väl inte behöva solfjädra nu?

Ang. föräldragruppen om två veckor är det i ett köpcentrum, så ingen möjlighet att ha henne ute... Luren ska vara mellan 13-14.30 och träffen börjar 13.00. Vet inte om hon klarar lur i vagn inomhus än. Kan man testa, eller förstör man det man försöker bygga upp då?

/Elson
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Var i kuren befinner ni er? Skriv gärna in datum för kurstart i din signatur. :D

Är det KRIS får du ta till solfjädern, helt ok! Och en gång är ingen gång. Jobba med din attityd oxå när ni går in i rummet inför Em-luren. 8) Tänk INTE [-X ojojoj hur ska det här gå nu då.... :shock: :? kommer hon att bli arg igen?? Glad läggning :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: är lillan trumpen får du vara desto gladare. Bestämd tillrättaläggning inget duttande och UT med ramsa. Låt henne reagera, det är inte förbjudet, och du behöver heller inte känna att hon ska bli tyst på en gång. Du talar om vad som gäller och går sen till ditt, stå inte kvar vid dörren och VÄNTA på att hon ska börja gråta :wink: . För ihärdigt ramsande kan ibland leda till mer ilska.

Den här länken är jättebra tycker jag och handlar om FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT SOVA, men sova måste man ju göra själv. 8)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Att gå iväg och greja har funkat. Dock blir hon fortfarnde arg vid läggning på dagarna. Hon VILL inte, men vi kör på glatt och bestämt. Hon vaknar fortfarnade innan utsatt tid och är ledsen. Ibland är det bara fem minuter kvar. Här känns det konstigt att ramsa när det är dags att gå upp snart. Nu låter jag henne vara och går in när tiden är ute. Problemet ör att hon kan ha jagat upp sig.... Då var vi där igen, inte ta upp ett ledset barn...
Brukar ni ramsa om ni låter barnet sova i vagnen vid promenad?

/Elson
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Att gå iväg och greja har funkat.
Bra kör då stenhårt på det!
Dock blir hon fortfarnde arg vid läggning på dagarna. Hon VILL inte, men vi kör på glatt och bestämt.
Så kan det vara, vissa barn vill aldrig sova hur trötta de än är, men det kan också vara så enkelt att hon fortfarande inte har kommit så långt med sovandet och allt kring sömnen att hon förstår just hur skönt det är 8) För många barn tar det någon månad efter kurstart innan de börjar njuta av sömnen till fullo och faktiskt vill lägga sig. Kommer inte ihåg exakt hur många veckor det tog för oss men låt oss säga 2 månader innan lillen självmant klängde sig fast vid spjälorna för att få sova när jag fortfarande var mitt i kvällslektyren :shock:

Som sagt var finns alla möjliga varianter och just din dotter kan ju vara av den pigga sorten som aldrig kommer att uppskatta att lägga sig. Där har ni som föräldrar en otroligt viktig roll att styra skutan oavsett om barnet förstår eller inte förstår hur viktig sömnen är. Ok liten kanske inte vill sova men ni som föräldrar vet hur viktig sömnen är och då får ni helt enkelt lägga barnet att sova ändå trots protester. Så får det vara, hon vill inte sova men behöver sova. Hon tackar inte er nu men oj så tacksam hon skulle vara om hon förstod att det är tack vare ert ömma omhändertagande som gör att hon är pigg som en mört och orkar leka hela dagarna :D
Brukar ni ramsa om ni låter barnet sova i vagnen vid promenad?
Var än barnet sover ramsar och bekräftar ni. Kom ihåg att vagnen skall stå stilla när barnet somnar och även 10 minuter till.. SEN går man på promenad!

Det finns några få undantag då vi i vår familj inte alls kör SHN:
längre resor ex. flyg över flera dygn då hoppar vi allt vad SHN heter och kör ad hoc tills vi är på plats. Även vid kraftig magsjuka som vi hade för några veckor sedan. I övrigt alltid SHN i alla lägen! :mrgreen:

Kram
Elson

Inlägg av Elson »

Ok. Eftersom hon fortfarande blir arg och gråter en skvätt innan hon somnar fortsätter vi med att bekräfta när det blir tyst? Om hon verkar nöjd dra ihop ramsa och bekräftelse?
Idag skulle vi till bvc 10.45, precis då hon ska vakna. Jag promenerade dit och lät henne somna i vagnen. Missade det där med att låta henne somna när vagnen är stilla och ramsa, men nu vet jag!
Vad gäller föräldraträffen är det bra rörigt och tror inte att hon kommer att sova hela luren. Hur hård ska man vara? Är det ok att någon gång ibland ändra lite på sovtiderna eller blir de helt förvirrade och så är man tillbaka på noll eller ett:)

Tror absolut att hon ära ett barn som inte vill sova, men de vet ju inte sitt bästa direkt :) håller fullständigt med dig om föräldrarnas ansvar:)

Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Eftersom hon fortfarande blir arg och gråter en skvätt innan hon somnar fortsätter vi med att bekräfta när det blir tyst? Om hon verkar nöjd dra ihop ramsa och bekräftelse?
Hon har förstått ramsan men hon kanske inte alltid accepterar den utan protester.. jag tycker helt klart att ni nu kan dra ihop ramsa och bekräftelse mer eller mindre vid varje läggning. Undantag finnes dock. Kanske hon är extra ängslig en kväll och behöver höra bekräftelsen separat och extra tydligt. Våga spela och variera ramsan och bekräftelsen. Ibland kan man behöva ge en bestämd ramsa, ibland en hög, ibland en tyst och lugn och ibland en värmande ramsa som tydligt och klart deklarerar att ni finns där och vaktar och värnar om henne.
Jag promenerade dit och lät henne somna i vagnen. Missade det där med att låta henne somna när vagnen är stilla och ramsa, men nu vet jag!
Lägg barnet som vanligt, vänta tills hon somnar, vänta 10 min och sedan promenerar du iväg!
Vad gäller föräldraträffen är det bra rörigt och tror inte att hon kommer att sova hela luren. Hur hård ska man vara? Är det ok att någon gång ibland ändra lite på sovtiderna eller blir de helt förvirrade och så är man tillbaka på noll eller ett:)
Det är ok att ibland ändra lite men frågan är om det är för tidigt och om du känner dig redo att testa? känn efter själv hur det känns. Orkar du med ett litet bakslag? hur viktig är träffen? tänk och känn och sedan går du på din magkänsla. Självklart hamnar ni inte på ruta noll för att ni någon gång agerar lite annorlunda. Efter att man gjort en liten förändring i schemat kan extra mycket attityd krävas.
Tror absolut att hon ära ett barn som inte vill sova, men de vet ju inte sitt bästa direkt :) håller fullständigt med dig om föräldrarnas ansvar:)
sant sant, sen vet man ju aldrig heller.. kanske hon oxå blir en sovälskare om någon månad 8) :lol:
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Lillan sover bättre, absolut! Dock har schemat inte satt sig än. Hur länge ska man hålla på tills det kanske är dags att ändra på schemat? I regel vaknar hon 6:30 istället för 7:30 på morgonen. Vi låter henne vara i sängen till 7:30. Hon är inte ledsen eller så, snarare uttråkad innan vi tar upp henne. Ibland händer det att hon hinner somna om de sista 5, men då är det ju dags att gå upp. På dagarna tar det nu 10-15 minuter att somna, alltid med protester. Hon vaknar några gånger under den långa luren mellan 13 och 14.30 och gråter. Hon brukar fixa det själv och somna om utan ramsa etc. Vid eftermiddagsluren vaknar hon för tidigt, idag 15 min innan det var dags att gå upp. Jag funderar på att korta ner den, eller ska jag ha mer tålamod?

I lördags var vi bortbjudna och tänkte att hon skulle sova i våra vänners barns spjälsäng under ef luren. Det gick inte alls! Hon sov ingenting då! Vi lät henne ligga där hela tiden ut, men det gick inte alls. Problem också när jag var på stan i veckan. Hon sob fm i vagnen. Kom hem till den långa luren. Ville inte sova! Tog 45 min att somna. För mycket intryck på fm kanske?

Sedan har jag fler funderingar kring schemat. Nu har hon många mål under dagen -
frukost 7.45,
mellis 9.30,
lunch 12.00,
mellis 14.30,
mellis 16.15,
middag 18.00 och
nattslurk 19.15.

Enligt lathunden ska det vara fyra mål plus nattslurk. Känns som att man kan kapa något mål. Hon äter varje gång och har alltid ätit ofta, men inte extremt mkt. Är det dags att revidera schemat? När bör man korta ner till två sovpass? Om hon fortsätter att inte sova tiden ut etc? Ska åka bort på fredag till onsdag. Lite nervös för att sömnen ska strula med ny miljö etc.

/Elson
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Lillan sover bättre, absolut! Dock har schemat inte satt sig än. Hur länge ska man hålla på tills det kanske är dags att ändra på schemat? I regel vaknar hon 6:30 istället för 7:30 på morgonen. Vi låter henne vara i sängen till 7:30. Hon är inte ledsen eller så, snarare uttråkad innan vi tar upp henne. Ibland händer det att hon hinner somna om de sista 5, men då är det ju dags att gå upp. På dagarna tar det nu 10-15 minuter att somna, alltid med protester. Hon vaknar några gånger under den långa luren mellan 13 och 14.30 och gråter. Hon brukar fixa det själv och somna om utan ramsa etc. Vid eftermiddagsluren vaknar hon för tidigt, idag 15 min innan det var dags att gå upp. Jag funderar på att korta ner den, eller ska jag ha mer tålamod?
När barn är någonstans mellan 7-9 månader brukar man dra ner till två dagslurar. Jag tror inte att de problem ni stöter på är relaterade till för mycket sömn på schemat, men det är min åsikt :D
I lördags var vi bortbjudna och tänkte att hon skulle sova i våra vänners barns spjälsäng under ef luren. Det gick inte alls! Hon sov ingenting då! Vi lät henne ligga där hela tiden ut, men det gick inte alls. Problem också när jag var på stan i veckan. Hon sob fm i vagnen. Kom hem till den långa luren. Ville inte sova! Tog 45 min att somna. För mycket intryck på fm kanske?
Att få barn att sova borta som är långt ifrån en säker sovare kan vara väldigt väldigt krångligt, dock fungerar det bra för vissa (lyckliga :shock: ). En säker attityd är vad som gäller och exakt samma rutiner som hemma. Mörklägg och ramsa tryggt och förläng gärna skrattet med några minuter. Annars är mitt generella råd att försöka få liten att sova så många pass som möjligt hemma tills hon är en så kallad säker sovare.
Sedan har jag fler funderingar kring schemat. Nu har hon många mål under dagen -
frukost 7.45,
mellis 9.30,
lunch 12.00,
mellis 14.30,
mellis 16.15,
middag 18.00 och
nattslurk 19.15.
Skriv upp hela schemat så är det lättare att se vad som behöver revideras.
På rak arm skulle jag lägga upp det typ så här:

frukost 7.45 (stort mål)
mellis 9.30 (litet mål)
lunch 12.00 (stort mål)
mellis 14.30 (stort mål)
middag 18.00 (stort mål)
nattslurk 19.15 (litet mål)

/Nat
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Vad kan då problemen bero på? Jag tycker själv att vi har rätt attityd och är säkra på det vi gör. Vi använder inte verktygen i onödan, har nästan slutat helt. Någon gång har det hänt att vi ramsar när det tagit över 30 min att sova. Är det bara att det tar tid för henne att få sovtiderna att sätta sig? När hon vaknar 6.30 har vi finderat på att ramsa för att markera att det fortfarande är natt, men låtit bli då hon inte är ledsen. Klurigt...

Här är schemat

7:30 Godmorgon
7:45 Frukost gröt
9:30 ersättning
10:00-10:45 Sova
12:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14.30 mellis välling
16.15 frukt
16:30-17:15 sova
18.00 middag
Bad och bus
19:15 Nattslurk ersättning
19:30 Godnatt
Nat

Inlägg av Nat »

Hello,
Vad kan då problemen bero på? Jag tycker själv att vi har rätt attityd och är säkra på det vi gör. Vi använder inte verktygen i onödan, har nästan slutat helt. Någon gång har det hänt att vi ramsar när det tagit över 30 min att sova. Är det bara att det tar tid för henne att få sovtiderna att sätta sig? När hon vaknar 6.30 har vi finderat på att ramsa för att markera att det fortfarande är natt, men låtit bli då hon inte är ledsen. Klurigt...
Det är jätte bra att ni använder verktygen så som ni gör och attityden är precis som du skriver på plats. Dock kan man alltid arbeta mer på den oavsett om barnet sover bra eller ej. En grundmurad attityd är otroligt viktigt med både mat, sömn och annat när det kommer till små barn. Jobba vidare med det fina jobb ni redan påbörjat där.
Jag tror helt enkelt att liten protesterar för att att hon fortfarande har frågor och inte känner sig trygg i sängen. Hon vaknar upp lite för tidigt och kan inte somna om för att hon är osäker på om det verkligen är rätt. Hon är inte trygg nog att våga somna om eller ens kunna för hon är säkert ganska utsövd efter nästan 11 timmars god sömn. Det krävs en säker sovare för att klara av att somna om i en sådan situation.
Sen kan det såklart vara så att hon är redo för att dra ner till en dagslur men oftast är det tyvärr så att man drar ner alldeles för tidigt och får istället ett övertrött barn. Lite svårt att veta när det är dags att dra ner när barnet ännu inte är en säker sovare... :-k Tror du själv att problemen kommer från för mycket sömn eller helt enkelt att det är smågrejer här och där som ännu inte satt sig?

7:30 Godmorgon
7:45 Frukost gröt
9:30 ersättning
10:00-10:45 Sova
12:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14.30 mellis välling
16.15 frukt (ta bort)
16:30-17:15 sova
18.00 middag
Bad och bus
19:15 Nattslurk ersättning
19:30 Godnatt

Lite allmänna tankar:
1. Ta bort mellanmålet kl 16:15, det är som du skriver för många små mål, bättre att hon lär sig äta mer vid de viktigare måltiderna

2. Är hon ute minst två gånger dagligen? ut med er i det vackra vårvädret, ut i både ur och skur, låt barnet känna och smaka av det som finns där ute, lägg en varm filt och låt barnet kravla runt, kan hon krypa?

3. Har ni social delaktighet med på schemat? hjälpa till att laga mat, städa etc...

4. Kan ni försöka planera in så att liten sover alla sömnstunder både dag och natt hemma tills att saker satt sig bättre? känns som att en hel del av problemen kan härledas hit..

5. Hur fungerar skrattet till gonattet? kör ni långt skratt? hur länge?

6. Kom ihåg effektiv och snabb läggning, från skratt till att ni stängt dörren max 2 minuter. Denna har vi pratat om tidigare men jag tjatar på 8) Det är väldigt viktigt att ni visar det sista ni gör innan varje läggning att "oj va härligt att sova" och tjong snabbt ner i sängen..

7. Attityden kan alltid bli bättre för alla människor. Är man i positionen att man skall leda sitt barn till god sömn är det extra viktigt. Spelad eller inte men en god attityd är A och O till bra sömn. Läs gärna mer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet

/Nat
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Tack för svar! Det där med attityden är svårt. Jag tänker precis som det står, har gett henne alla förutsättningar nu ska hon göra jobbet. Jag är inte osäker vid läggning. Från skratt till läggning tar det typ 30 sek. Skratt och bus i 20 min, upp för trappan och bums i säng med tillrättaläggning och ramsa ut. På kvällen är hon nästan aldrig ledsen när hon ska sova. Hon leker vidare i sängen i 20 min innan hon somnar. Isag vaknade hon 7.15 och då av att hennes pappa bortsade tänderna. Hon lekte med sina fötter när jag kom in 15 min senare. På dagarna är det annat. Då är det protester i ca 10-15 min, men aldrig jätteledsen.

Vi är ute en gång om dagen så jag kan absolut se till att vara ute mer. Idag var hon ute hela fm och somnade på tre min! Dock småprotester, men minimalt.

Jag har varit benhård med schemat. En gång fick hon sova 10 min längre då det tog 45 min att somna när vi kom hem från stan.

Vi kan vara ute mer, men annars vet jag faktiskt inte vad som är fel.... Varför är hon fortfarande otrygg, om det är det? Kommer hon komma över det utan ramsor och annat eller ska jag ramsa på mer för att hon ska bli trygg? Otroligt självsäker attityd? Massor med aktiviteter? Vet inte hur hon kan vara med i dagssysslorna. Hon står bredvid i gåvagnen med en slev när jag lagar mat och i bärselen när jag städar....

Hon kryper inte ännu. Hon är sex mån och två veckor, så filt på gräset funkar.

Är jag otålig? Nu har det gått tre veckor sedan kurdagens första dag.

Vi ska som sagt bort nu till helgen, vilket inte är optimalt. Ska dock hålla tiderna och låta henne sova i sin resesäng med hennes madrass och allt. Här är det superviktigt med attityden antar jag.

/Elson
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"