Hej knyttet!
knyttet skrev:Hur gör jag med morgon kvisten, han later inte ledsen men ska jag avvakta trots att det är sa nära inpa morgonen? Jag ser inga som helst framsteg med morgonkvisten och undrar om jag borde testa att inte ingripa om han inte later ledsen trots att han riskerar att vara reält trött vid väckning och kanske smyga in en liten 20min lur i maltiden istället?
Jag vänder på steken - vad äter han? Runt fyra månader blir de små plötsligt superduperhungriga och vill ha mer (riktig) mat för att sova gott.
Mer mat åt småfolket! 
Har ni det heeeelt kolsvart där han sover? Så svart att man inte ser handen framför sig? Testa på dagen att det inte glipar någonstans. Här hemma gör vi absolut ingenting om det vaknas för tidigt på morgonen (en ledsen liten person får dock aldrig lämnas ensam). Här finns lite olika
strategier för tidiga morgnar.
knyttet skrev:Hur mycket bör jag avvkta när han vaknar för tidigt pa vilan? Här finns det ju inte lika mycket tid som pa natten, somnar han inte om sa missar han ju ganska mycket vila...Tex sa har han sovit 45min pa morgonen men har nu börjat vakna efter 30min...hur hanterar jag det?
Nu blir jag lite tjatig; men skarvande brukar betyda att liten behöver mer mat.

Skulle min lilla vakna en kvart för tidigt bryr jag mig inte alls om det, en kvart hit eller dit tycker jag inte spelar nån roll. Och jag brukar avvakta så mycket som möjligt (om det inte blir ledset), annars lär de sig aldrig att somna om själv, tänker jag.
knyttet skrev:Hur länge haller man pa med kvällsluren? Tanken är att han ska sova 45 min pa em, men det har blivit 30minx2 istället och den sista luren är egentligen lite sen men jag har betraktat den som en liten kvällslur och eftersom det inte verkar ha nagon negativ effekt pa läggning sa har jag latit det vara sa.
Många tar bort eftermiddagsluren runt 7-8 månader, men här hemma har jag en snart 10-månaders som precis är i övergången mellan tre och två lurar, så det är olika. Ändra inget som funkar, tänker jag. Men blir det svårt att somna eller att liten börjar skarva efter gonattet skulle jag kapa den sista luren till en femminutare eller ta bort den helt.
knyttet skrev:Men nackdelen, känner jag, är att jag blir för inkonsekvent. Men syrran sa var jag stenhard, är vilan mellan 12 o 14 sa fick hon snällt sova da om det sa innebar att hon vaknade 13.30 i tre manader osv, snarare än att lägga om schemat. Kan det vara det som stör för lillebror i grunden? Att jag är för flexibel? Ena dagen kânns det rätt att ha 2,5h vila andra dagen tycker jag att jag borde sattsa pa att ha en 2h vila. Nu vaknar han efter 30min pa morgonen och det känns jobbig att behöva tjafsa om 15min, tänker att jag lägger mer sömn pa nästa pass, det hade jag aldrig gjort med syrran. Sen sover han 45min en dag, och da kânns det som det kanske fungerar att ha en längre vila pa mrgn, igen osv osv. Vel. Har svart att läsa av vad som är hans rytm och sen vara konsekvent eftersom han verkar ha en vel rytm och det kanske skulle vara lättare att inte ta sa mycket hânsyn till den utan bara köra pa det jag bestämmer. Eller kan man utvärdera rytmen sa ofta som varje vecka och justera om?
Jag försöker vara så koneskvent som möjligt. Jag ändrar aldrig schemat förrän det är helt genomtänkt och något jag verkligen tror på. Då behöver jag inte justera hit och dit varje vecka. Grundtanken är ju att du som vuxen tar ledningen och ser till litens bästa, om du försöker läsa av hans rytm hela tiden och ändra hit och dit lämnar du över ansvaret till honom, ett tungt ansvar för en så liten person. Låt honom istället veta att mamma (och pappa såklart) har koll! Komponera ett schema som fungerar och sen tuta och kör! Oavsett hur petig man är med tiderna är ju allt inom marginalkvartarna legalt.