För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Sjukt gulligt med en 1 1/2-åring som går balansgång på planka. Armarna ut och fötterna sträckta som en liten tjock gymnast i trikåer :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

:lol: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Vi har fortfarande inte lyckats få lillen att åla en endaste gång. Alla andra övningar går bra och han älskar att utföra dom men ålningen försöker han inte ens. Jag visar hur han ska göra men han springer bara runt. Krypa går bra men om jag lägger ner honom på mage och försöker visa hur han skall göra så sliter han sig loss direkt och springer iväg.. Suck :(
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Vi fortsätter med vårt lilla motoriska övningsschema, skoj har vi och liten lär sig massor :D

Några frågor:
1. Stängs någonsin "ålningsfönstret"? jag funderar nämligen på att sluta med just den delen i vår dagliga träning då jag efter snart 6 veckor fortfarande inte lyckas få liten att förstå att han skall ligga ner. Jag tänkte ta upp det igen när han är lite äldre och man bättre kan kommunicera med honom, kanske vid 2 1/2 års ålder eller så.. vad tror ni?

2. Finns det några andra ämnen inom IAHP som "stängs av" eller så att säga har ett fönster vid en viss tid?

3. Vi börjar känna oss sugna på att ta upp något mer än bara det motoriska.. Just nu kör vi ett litet balansprogram på cirka 5 minuter, 10 minuter med rullningar, kullerbyttor, huvudstående, hänga i ribba. Sen övar vi ute med backar och underlag nivå 2 och kort kort stund underlag nivå 3. Nu skulle vi även vilja ha lite mer intellektuella övningar. Kanske 15 min om dagen.. Vad är bäst att börja med?

4. Finns det något program inom IAHP som är lite mer light? den boken vi köpte är ju på väldigt hög nivå och man behöver träna kanske 2-3 timmar om dagen. Vi har inte den viljan eller tiden i vår familj för detta program men vill ändå så att säga plocka russinen. Har doman någon lite mer light version där man så att säga får lite information om allt eller måste man köpa var och en av de olika böckerna?

Tack på förhand!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Jag rekommenderar matte. Där kan du anpassa och göra ett mindre program. Tar bara ett par min per dag och ger massor. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

ok, bra tips
De andra frågorna om olika "fönster", ingen som känner till om det?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ang. fönstret, typ.

Jag vill påstå att det liksom "aldrig stängs". Men ju äldre man blir desto längre och längre måste man just åla för att få ut samma nytta. En 6 mån kan åla i 1 mån och ha fullt utbyte av det medans en 3 åring kan få åla 5km/dag i månder eller år för att få samma utbyte. ¨Så ju tidigare man ålar desto mindre behövs oftast.

Men även jag som rehabiliterat en massa vuxna har gjort diagonala rörelser för att man just märkt hur bra det är. Så aldrig för gammal i min bok.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Just med matten så kan man tala om det där fönstret. Skulle gärna förklara men känner mig för risig just nu. Du kan läsa mer om fönstret och oilka program i Heges blogg. Har du kikat på den?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

okej
good to know

ja kikade i hennes blogg innan vi tog beslutet att köra det motoriska programmet. Det var en otroligt bra och välskriven blogg som tyvärr inte längre verkar uppdateras *hint hint*

Vårt fokus under den tidpunkten låg helt på det motoriska så jätte bra att du påminde om den för det finns säkert en massa om matte där oxå
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Nat skrev: för det finns säkert en massa om matte där oxå
Absolut! Det är där det står om "matte fönstret" , det står inte i Domans bok... :wink: Hege tar även upp läsning. :D

Jag kör även Encyklopedic Knowledge programmet men det är verkligen både enkelt och verkar funka för alla åldrar innan de börjar skolan så den är det verkligen ingen brådska med. Däremot väldigt tacksamt för föräldrar för det är ett enkelt upplägg och småttingarna tycker det är hur kul som helst. Har "testat" på andra barn i olika åldrar och japp- de diggar. Det är så roligt att lära sig nya fakta vet du. 8)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

ah ok, hmm får läsa lite och sen välja efter att jag satt in mig lite bättre. De är rätt dyra också Doman's böcker, ska nog se om jag hittar en begagnad på nätet istället denna gång :D

Idag såg jag en sorglig sak.. sonen lekte för sig själv i vardagsrummet med en boll. Han sprang runt runt och sparkade på bollen utan vidare koll men träffade ändå hyfsat många gånger. Sen råkar bollen hamna i soffan och lillen klättrar snabbt och lätt upp och kastar återigen iväg bollen. Inga problem där inte. Men sen hamnar bollen under soffan, inte långt in men tillräckligt långt för att han inte skulle nå när han sträckte sig. Han låg på mage och försökte ta sig in men han hade INGEN aning om hur han skulle röra sig framåt. Han låg helt stilla med kroppen och viftade med armar och ben. Roligt kanske vissa skulle tycka, sorgligt och hemskt tycker jag som inser att det beror på att han faktiskt inte kan åla :(

Faktum kvarstår dock, jag får helt enkelt inte killen att åla :(
En tanke jag hade var att han skulle få gå i gymnastik en period bara för att just lära sig åla. Typ en gång i veckan under en månad eller så men tyvärr verkar alla gymnastikgrupper i vår närhet vara för barn äldre än 3 år. Annars hade jag tänkt att grupptrycket skulle få honom att VILJA försöka åla..

Ah ja vi får ta det som det kommer helt enkelt
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Du kan ju kolla om det är ngn forumnist här som kanske vill sälja sina Doman böcker? Kanske har du tur. :D

Jag förstår din oro över ålningen. Vad händer om ni leker med bollen och låter den komma in under soffan igen...? Kanske kan du sätta dina händer på hans fotsulor och se om han puttar ifrån? Så han kunde få en idé om hur han skulle kunna röra sig och fånga bollen... :-k
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Nat skrev:ja kikade i hennes blogg innan vi tog beslutet att köra det motoriska programmet. Det var en otroligt bra och välskriven blogg som tyvärr inte längre verkar uppdateras *hint hint*
Jag måste erkänna en lite pinsam sak...
Det är så länge sedan jag skrev i bloggen, så länge sedan att jag har glömt bort mina inloggningsuppgifter! Jag kommer inte in i min egen blogg!

Vilket är a)sorgligt för er och b)skönt för mig, som blev rätt stressad av att skulle skriva i den varje dag, och aldrig klarade jag moderera mig till att bara skriva lite. Det blev ständiga avhandlingar och jag blev utmattad, och familjen surnade till över att jag satt vid datorn nätt och jämt.

Det som är fint med bloggen är att den är översiktlig. Trådarna på forumet kan ju innehålla mycket mer av andra saker än trådnamnet säger.

Det finns bara ett fönster som stängs av tidigt, och det är mattefönstret. Tar man inte den fantastiska matteförmågan i användning innan man är två år, så stängs möjligheterna för att någon gång kunde lära sig göra "instant math". Så det är Use it or loose it som gäller, tyvärr.

Förmågan att vara svamp, och ta in råa fakta och arkivera dem på den fantastiska måten som små barn kan, den avstannar när hjärnan når den neurologiska ålderen sex år. Alltså inte den kronologiska åldern, som är så lätt att mäta, bara man vet vilket datum ungen ät född. Den neurologiska åldern sex år, alltså där den genomsnittliga sexåringen är vid sex års ålder, kan man nå som treåring. Eller tioåring. Eller om man är gravt hjärnskadad - aldrig. Hos Doman såg jag hjärnskadade tonåringar läsa böcker vid att kasta en blick på två boksidor, blädra, kasta en ny blick, bladdra och så vidare. De läste en hel bok på 10 minuter!! Men deras hjärnor hade inte nått den kronologiska åldern sex år. Så de kunde lära på ett lite barns nivå. Alltså med blixtens hastighet.

När det gäller ålning och krypning kan man alltid backa bandet. Alltid. Det är aldrig för sent. Men som Tors mamma påpekar, ju äldre man blir, ju längre sträckor krävs. Min fyraåring ålade 200 meter pr. dag. Tonåringar gör 800. Jag tror det är lättare att få ett barn att åla när man kan kommunisera med det verbalt. Så ge upp att "stressa" ålningen nu. Gör små försök då och då, och planera för ett ålprogram när ålderen och kommunikationen är bättre.

IAHPs programmer kan man göra så "lighta" man vill. Sörg för att veta vad göra, hur göra och det viktiga VARFÖR göra, så kan du skräddersy ditt eget program. Gör det så light att du klarar följa det. Ett tiominuters-program som du följer är en hel del bättre än ett tretimmars, som du inte följer. Alt som är mer än inget är bra! Kom i håg att Domans programmer är för superföräldrarna. De som ger hela sitt liv åt detta. Vi andra kan ta det vi tycker om, och låta resten vara. Men för att välja det bästa, måste vi veta vad vi har att välja på, och vad de olika sakerna gör för hjärnan. Så läs på, ställ frågor, tjata och tjata igen till du tycker du fattar. Du är på rätt ställe! :D
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Jag måste erkänna en lite pinsam sak...
Det är så länge sedan jag skrev i bloggen, så länge sedan att jag har glömt bort mina inloggningsuppgifter! Jag kommer inte in i min egen blogg!

Vilket är a)sorgligt för er och b)skönt för mig, som blev rätt stressad av att skulle skriva i den varje dag, och aldrig klarade jag moderera mig till att bara skriva lite. Det blev ständiga avhandlingar och jag blev utmattad, och familjen surnade till över att jag satt vid datorn nätt och jämt.
Blir det bara stress och inget nöje då tycker jag du gör rätt som tog en paus. Att sätta en begränsning i ett tydligt mått som tid tycker jag annars kan fungera bra. Exempel du låter dig själv skriva i bloggen 2 gånger i veckan och läsa svar 4 gånger á 20 minuter. Gör du av med all tiden första kvällen ja då får du snällt vara utan blogg de andra dagarna :D

Har beställt matteboken nu så den borde dimpa ner inom en vecka. Den var bra mycket billigare än superb-boken, trevligt trevligt!! Vi har ett halvår kvar innan lillen fyller 2 så vi får ligga i lite nu :D

Återkommer när jag läst boken och antagligen har tusen frågor.. :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "