Ja, nu har vi halkat ifrån varandra
Sådant händer. Då får man ta paus, precis som du säger.
Vill bara för både dig och andra som ev. läser här betona att "lämna ifred" osv naturligtvis INTE betyder en knapp att trycka på det heller, någon sorts patentknapp av modell "gör ingenting - lämna barnet därhän - överge ungen - ignorera - strunta i barnets frågor" - etc, etc.
Det handlar ALLTID om att lyssna, till såväl barnet som till sig själv - medan det är barnet som har ensamrätt till frågorna. Som givetvis ska ha svar. För barnet nöjaktiga svar. Tystnad är också - kan vara - ett svar. Kommunikation är sannerligen inte bara ord. (Eller kanske alls ord

)

Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred, brukar jag säga. Och det är det. Ett vanligt exempel kan illustrera:
Mamma/pappa vagnar. Barnet tystnar. Mamma/pappa fortsätter vagna. Och stirrar på barnet. I (fullt förståelig, men likafullt störande) överkoncentration. Då säger jag GÅ

Då förflyttar sig mamma/pappa en liten bit ifrån vagnen och fortsätter stirra på vagnen/barnet, så gott det går. Då säger jag GÅ BORT, GÅ IVÄG, flera steg, många steg, vänd ryggen till, låt barnet VARA I FRED

Och mamma/pappa kommer på sig, och så skrattar alla
Går skillnaden mot att ÖVERGE att förstå

Kära emla, vad dig beträffar önskar jag - nu när jag förstår lite bättre - att du i lugn och ro hade fortsatt med Standardmodellen

Varför gjorde du inte det
Du hade ju aldrig behövt kura då.
Standardmodellen, sådan den står beskriven i BB - vackert exemplifierad också i femte delen under Bekymmer? Sömn av "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" (Marie satt i Förenade Arabemiraten under kuren, vill jag minnas, och hade inte ens en riktig barnvagn) - följer man ju, som du vet och har märkt, ganska enkelt. Finessen är att fortsätta framåt

Barnet förblir ju inte nyfött månad efter månad. (Faktiskt bara i knappt tre veckor.)

Ett litet barn, som sköts enligt SM, sover 6 tim vid månadsgränsen, 8 tim vid tvåmånadersgränsen, 10 tim vid tre månader och 12 tim vid fyra månader. Och voilà

(SHN-kur, vad är det

)
Och emla

Det GÅR att backa bandet (se t ex sid 310 i BB 2008).
Barnaboken säger: "Gör så här, så slipper du problem." Typ
Men har man - barnet - redan dragit på sig (sömn)problem, då finns botemedlet: SHN-kuren. Som alltså inte är någon metod - det är SM mycket mera i så fall - utan just en KUR :thumbsup:
Den är en kur som lugnt och metodiskt (

) hjälper barnet komma tillbaka till - eller komma in på - det som var, och är, just Standardmodellens goda spår =D>
O:)