att kura eller inte det är frågan...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: att kura eller inte det är frågan...
Hej,
På lite som jag har läst och som det låter så verkar han ju vara van att "vagnas" till sömns eller så. Så jo, det finns en poäng i att lägga i sängen inne tycker jag.
Dock, om ni nu bestämmer detta så är det detta som gäller i minst 2 veckor framåt, utan att se tillbaka.
Jag anser nog att en långlur skall inte behöva vara så som den var för er, utan här skulle jag vilja se att du skriver mera om att det uppstått en "dialog" där han tystnar på ramsan, tar i igen eller så. Men på det du skriver så låter det som en enda stor skrikfest. SNÄLLA säg att jag läser och tolkar detta fel?
Ramsan skall upprätta en dialog där man kan komminucera, annars måste du jobba mera med de andra verktygen så ramsan får dialogen.
Sist, ramsa inte för att direkt gå in och verktyga, då betyder ramsan "jag kommer".
Så lägg i kolsvart sovrum, på mage (med larm!) och låt honom i alla fall få sova långa luren inne i säng, det är många som klarar det mycket bättre och sen få en kortlur i vagnen i värsta fall, eller båda inne.
Men bestäm detta nu, för i 2 veckor får ni inte byta. [-X
På lite som jag har läst och som det låter så verkar han ju vara van att "vagnas" till sömns eller så. Så jo, det finns en poäng i att lägga i sängen inne tycker jag.
Dock, om ni nu bestämmer detta så är det detta som gäller i minst 2 veckor framåt, utan att se tillbaka.
Jag anser nog att en långlur skall inte behöva vara så som den var för er, utan här skulle jag vilja se att du skriver mera om att det uppstått en "dialog" där han tystnar på ramsan, tar i igen eller så. Men på det du skriver så låter det som en enda stor skrikfest. SNÄLLA säg att jag läser och tolkar detta fel?
Ramsan skall upprätta en dialog där man kan komminucera, annars måste du jobba mera med de andra verktygen så ramsan får dialogen.
Sist, ramsa inte för att direkt gå in och verktyga, då betyder ramsan "jag kommer".
Så lägg i kolsvart sovrum, på mage (med larm!) och låt honom i alla fall få sova långa luren inne i säng, det är många som klarar det mycket bättre och sen få en kortlur i vagnen i värsta fall, eller båda inne.
Men bestäm detta nu, för i 2 veckor får ni inte byta. [-X
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
sabina fröbom
hej TorsMamma! Tack för ditt snabba svar! Det var riktigt skrikigt! Både för mig när jag skulle söva om och för Emil i natt. Han lyssnar inte alls på ramsa då. Vi har inte ramsa på väg in till honom bara utanför dörren och på väg ifrån sängen när vi har använt verktyg. Jag har båda dagarna försökt få honom lugn och har testat olika volymer och tonläge på ramsa men han blir jätte arg när jag sätter igång. Vi kommer testa sängen till vila i morgon se om det går bättre. Stor kram för snabb respons:-)
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Här är en grej, lite av det som AW skrev till er innan.Jag har båda dagarna försökt få honom lugn och har testat olika volymer och tonläge på ramsa men han blir jätte arg när jag sätter igång.
Man övar på varandra FÖRST så man aldrig "testar" på sitt barn. Du kommer aldrig höra HAN säga "det var rätt ton mamma, nu är jag lugn osv". Så ditt jobb är att tolka, Skriket = vad är frågan? och i din tur ge det "rätta svaret" tveklöst och riktigt. Vilket tonläge man använder spelar liksom ingen roll om inte "övertygelsen" finns där.
Så, om han skriker "blir jag inte buffad nu???" Blir svaret med tonläget "nej, jag har fullt förtroende för dig, du kan detta"
Är frågan "lämnar du mig nu??" är tonläget "glatt och peppande, javvist, du klarar dig själv nu"
Så Vad är frågan? = adekvat svar. Om du hänger med?
Men ramsa inte utanför och sen gå in, utan då måste det gå en bra stund innan du får gå in och sen ut med ramsan igen.
Lycka till i natt nu! 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
sabina fröbom
tack torsmamma för ditt svar det betyder mycket! Vi har övat massor både Emil och jag och har varit nöjda med resultatet. Vet inte vad jag ska ta mig till i så fall
. Vi jobbar vidare det ska gå! Kram och tack för stöd:-)
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Du kommer klara det galant. Tänk bara på att du skall förmedla LUGN och TRYGGHETS ton i ramsan. Han kan detta. Ingen beklagande ton, utan högt stadigt och gärna lite glatt. Så glatt du bara kan. Stampa takten skall man kunna göra.
Sen har man rätten att reagera (svara) och då har man en dialog. Så öva nu, stampa takten med glada tillrop.
Hurra, Hurra, Hurra, HUUUUURRRRRAAAA! (alltid minst X4
)
Pepping tråd till dig!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Glöm inte avsluta ramsan med HUSLJUD, rejäla sådana. Man skall ha annat att lyssna på än sitt eget skrik.
Sen har man rätten att reagera (svara) och då har man en dialog. Så öva nu, stampa takten med glada tillrop.
Hurra, Hurra, Hurra, HUUUUURRRRRAAAA! (alltid minst X4
Pepping tråd till dig!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Glöm inte avsluta ramsan med HUSLJUD, rejäla sådana. Man skall ha annat att lyssna på än sitt eget skrik.
Tor 2006
-
sabina fröbom
Tack TorsMamma, ditt peppande fungerar verkligen får lite tårar i ögonen
Precis vad jag behöver just nu!
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Emil tog natt 3, Jag har kräkts och mått illa hela dagen ingen lyckad kombination med den här värmen och att vara gravid
Vi tror båda att Max blev så ledsen på dagvila på grund av att det blev så varmt i vagnen han dröp verkligen av svett så vi tror dagvilan kommer gå mycket bättre i hans säng idag!!
Natt 3
dialog finns Emil ramsar och Max lugnar sig
18.45-18.50 Tillrättaläggning + ramsa x4 gnäller och gnolar men somnar snart
1.00 ramsade x4 gnäller och gnolar lite lätt
1.02 ramsade x4 gnäller och gnolar lite lätt
1.12 ramsar x1 gnäller och gnolar lite lätt
1.17 ramsar x2 gnäller och gnolar lite lätt
1.20 ramsar x2 gnäller och gnolar lite lätt
1.26 ramsar x2 gnäller och gnolar lite lätt
6.05 vaknar och ropar ganska ledsen, Emil ramsar 4+4
6.10 Vi kör vaknaparty och rusar in i en paus han gråter men vi tjoar på och dansar till morgonrock! Lite dämpad klle men strax är han som vanligt igen

Natt 3
dialog finns Emil ramsar och Max lugnar sig
18.45-18.50 Tillrättaläggning + ramsa x4 gnäller och gnolar men somnar snart
1.00 ramsade x4 gnäller och gnolar lite lätt
1.02 ramsade x4 gnäller och gnolar lite lätt
1.12 ramsar x1 gnäller och gnolar lite lätt
1.17 ramsar x2 gnäller och gnolar lite lätt
1.20 ramsar x2 gnäller och gnolar lite lätt
1.26 ramsar x2 gnäller och gnolar lite lätt
6.05 vaknar och ropar ganska ledsen, Emil ramsar 4+4
6.10 Vi kör vaknaparty och rusar in i en paus han gråter men vi tjoar på och dansar till morgonrock! Lite dämpad klle men strax är han som vanligt igen
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Idag har både Emil, min mamma och hennes sambo blivit kräksjuka, Max kräktes ju första natten och hade riktig diarre igår natt och på dagen och jag var kräksjuk igår så vi passade tydligen på att inleda kuren med riktigt buller och bång

Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Dagvila 1 dag 3
Ingen rolig rapport!! Emil tog vilan idag. Ingen dialog tyvärr.
8.55 Tillrättaläggning + ramsa x4 arg
8.56 ramsa x4 skriker argt
8.57 samma som ovan
9.01 tillrättaläggning, solfjäder och ramsa x4 skriker argt och gällt
9.05 ramsa x4
9.07-9.18 tillrättaläggning, solfjäder, en förtvivlad liten kille, lugnar sig av solfjädern och sover vaknar när Emil ramsar x4 och är mer panikslagen än någonsin, Emil går in och ger solfjäder som kristilldelning lugnar ner sig vid 9.17 tyst, ramsar x4 direkt tillbaka i paniktillstånd
9.19 ramsar x4
9.20 tog upp honom i en sekunds paus helt förtvivlad.
Vi tänker ta bort den här vilan och bara ha långvilan.
Ingen rolig rapport!! Emil tog vilan idag. Ingen dialog tyvärr.
8.55 Tillrättaläggning + ramsa x4 arg
8.56 ramsa x4 skriker argt
8.57 samma som ovan
9.01 tillrättaläggning, solfjäder och ramsa x4 skriker argt och gällt
9.05 ramsa x4
9.07-9.18 tillrättaläggning, solfjäder, en förtvivlad liten kille, lugnar sig av solfjädern och sover vaknar när Emil ramsar x4 och är mer panikslagen än någonsin, Emil går in och ger solfjäder som kristilldelning lugnar ner sig vid 9.17 tyst, ramsar x4 direkt tillbaka i paniktillstånd
9.19 ramsar x4
9.20 tog upp honom i en sekunds paus helt förtvivlad.
Vi tänker ta bort den här vilan och bara ha långvilan.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Dagvila 2 dag 3
12.01 Tillrättaläggning + ramsa x4 arg och irriterad
12.05 ramsar x4 startar dammsugaren fortfarande arg
12.07 ramsar x4 fortfarande arg skriker gällt
12.12 tillrättaläggning, ramsar x6 skriker gällt och förtvivlat
12.17 samma som ovan
12.22-12.41 Emil går in och ger solfjäder som kristilldelning ramsar x4 max panikskriker, Emil går direkt in och fortsätter solfjäder tills Max har somnat
När vi började kuren satte vi upp mörkläggningsgaridn runt hans säng och har även folie på fönstret så mörkt är det. Måste få bukt med hans förtvivlan. Vi ska fortsätta kämpa med hans dagvila i sängen. Skulle vilja att någon lyssnade på hans skrik och talade om för mig vad de skulle ha gjort i den här situationen. Vi har i det längsta försökt använda bara ramsa och husljud men när det går för långt och blir för panikslaget har vi gått in och solfjädrat, de första gångerna har Emil avslutat för tidigt för så fort han släpper skriks det ännu värre. En sak till, när vi går in och ska verktyga honom hoppar han till som att han blir livrädd när vi öppnar dörren och skriker till.
Vi fortsätter jobba på...
12.01 Tillrättaläggning + ramsa x4 arg och irriterad
12.05 ramsar x4 startar dammsugaren fortfarande arg
12.07 ramsar x4 fortfarande arg skriker gällt
12.12 tillrättaläggning, ramsar x6 skriker gällt och förtvivlat
12.17 samma som ovan
12.22-12.41 Emil går in och ger solfjäder som kristilldelning ramsar x4 max panikskriker, Emil går direkt in och fortsätter solfjäder tills Max har somnat
När vi började kuren satte vi upp mörkläggningsgaridn runt hans säng och har även folie på fönstret så mörkt är det. Måste få bukt med hans förtvivlan. Vi ska fortsätta kämpa med hans dagvila i sängen. Skulle vilja att någon lyssnade på hans skrik och talade om för mig vad de skulle ha gjort i den här situationen. Vi har i det längsta försökt använda bara ramsa och husljud men när det går för långt och blir för panikslaget har vi gått in och solfjädrat, de första gångerna har Emil avslutat för tidigt för så fort han släpper skriks det ännu värre. En sak till, när vi går in och ska verktyga honom hoppar han till som att han blir livrädd när vi öppnar dörren och skriker till.
Vi fortsätter jobba på...
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Suck
Max vaknade 13.16 och gallskriker, Emil solfjädrar, fortsätter skrika
13.18 Jag ramsar x6 gallskrik
13.19 Jag ramsar x? gallskrik
13.21 Emil solfjädrar går inte
13.30 Vi tar upp honom
Kram
Max vaknade 13.16 och gallskriker, Emil solfjädrar, fortsätter skrika
13.18 Jag ramsar x6 gallskrik
13.19 Jag ramsar x? gallskrik
13.21 Emil solfjädrar går inte
13.30 Vi tar upp honom
Kram
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Jag tog mig en titt på åldern (skriv gärna i din profil när Max är född och när ni började kuren, finns under kontrollpanel högst upp till vänster) och Max är ju faktiskt 11 mån. När man närmar sig året så tar faktiskt kuren lite mera tid och arbete än när barnet är säg 5-6 mån.
Jag tycker det är värt för er att använda solfjädern lite mera, stå lite längre som ni gjort i någon dag till (nätterna går oftast fortare än dagarna, så här få ni inte ge upp!) Tänker du ta bort fm luren anser jag nog att du skall ha lång lur i 2 timmar istället. Men ärligt talat så har ni inte gett det hela en chans tycker jag.
När jag svarar på kurforum för barn över 1 år brukar jag rekommendera att kan kör lathunden på 2 dagar per/dag istället för 1. Så lathunden är på 3 dagar men på stora barn tycker jag man tar den på 6 dagar.
Så backa bandet till dag 4 (dag 2 enl. lathunden) solfjädra LUGN och gå ut med den mjukaste och finaste av ramsor, glad skall den vara också. Här gäller att man tänker på något riktigt roligt när man gå ut.
Eftersom ni är så nära 1 lur så skulle jag personligen försöka att ta fm luren i vagn på promenad och långluren i sängen. Då får han i alla fall vila, även om han inte sover.
Jag upprepar AW, det viktiga är inte att barnet sover varje minut av schemat utan att de har FÖRUTSÄTTNINGARNA.
Nästan alla kurade barn ligger och fnular och pratar och fixar lite på sina lurar. Så det ni skall förmedla är att sängen är rolig och skoj att vara i.
Sist inför väckarklocka. Man har en väckarklocka UTANFÖR rummet och ställer på väckningstid. När klockan ringer går man in och antingen låter barnet stänga av eller stänger av framför barnet så de ser att det är klockan som annonserar morgon, inte ens egna skrik.
Och i just då ert fall så skulle jag aboslut avvakta upp till 2-3 v, innan jag förväntar mig strålande resultat, speciellt med tanke på magsjukan. Krya på er nu!
Är han fortfarande dålig i magen kan man ge dem "BRAT" kost. Stoppar upp effektivt.
Använd sök funktionen ovan så får du förklaringar.
Jag tog mig en titt på åldern (skriv gärna i din profil när Max är född och när ni började kuren, finns under kontrollpanel högst upp till vänster) och Max är ju faktiskt 11 mån. När man närmar sig året så tar faktiskt kuren lite mera tid och arbete än när barnet är säg 5-6 mån.
Jag tycker det är värt för er att använda solfjädern lite mera, stå lite längre som ni gjort i någon dag till (nätterna går oftast fortare än dagarna, så här få ni inte ge upp!) Tänker du ta bort fm luren anser jag nog att du skall ha lång lur i 2 timmar istället. Men ärligt talat så har ni inte gett det hela en chans tycker jag.
När jag svarar på kurforum för barn över 1 år brukar jag rekommendera att kan kör lathunden på 2 dagar per/dag istället för 1. Så lathunden är på 3 dagar men på stora barn tycker jag man tar den på 6 dagar.
Så backa bandet till dag 4 (dag 2 enl. lathunden) solfjädra LUGN och gå ut med den mjukaste och finaste av ramsor, glad skall den vara också. Här gäller att man tänker på något riktigt roligt när man gå ut.
Eftersom ni är så nära 1 lur så skulle jag personligen försöka att ta fm luren i vagn på promenad och långluren i sängen. Då får han i alla fall vila, även om han inte sover.
Jag upprepar AW, det viktiga är inte att barnet sover varje minut av schemat utan att de har FÖRUTSÄTTNINGARNA.
Nästan alla kurade barn ligger och fnular och pratar och fixar lite på sina lurar. Så det ni skall förmedla är att sängen är rolig och skoj att vara i.
Sist inför väckarklocka. Man har en väckarklocka UTANFÖR rummet och ställer på väckningstid. När klockan ringer går man in och antingen låter barnet stänga av eller stänger av framför barnet så de ser att det är klockan som annonserar morgon, inte ens egna skrik.
Och i just då ert fall så skulle jag aboslut avvakta upp till 2-3 v, innan jag förväntar mig strålande resultat, speciellt med tanke på magsjukan. Krya på er nu!
Är han fortfarande dålig i magen kan man ge dem "BRAT" kost. Stoppar upp effektivt.
Använd sök funktionen ovan så får du förklaringar.
Tor 2006
-
sabina fröbom
Tack så hemskt mycket TorsMamma!!!!
Finns det någon man kan få kontakt med bara som lyssnar på t.ex telefon för att höra på hur en läggning fungerar så man kan få lite feedback på om man gör något fel?
Finns det någon man kan få kontakt med bara som lyssnar på t.ex telefon för att höra på hur en läggning fungerar så man kan få lite feedback på om man gör något fel?
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Mitt förslag är att du provar att maila några dipl. kurare (tyvärr har jag inte riktigt tid själv, skall åka iväg över helgen) och många hjälper per telefon, men tar en symbolisk summa för detta. 
Tor 2006
-
sabina fröbom
Det skulle vara toppen!!! Det ska jag prova
Stor kram till dig
Stor kram till dig
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011