Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej, kort svar,

den 8 maj skrev du att Nu skulle det matas, då satte ni in en växel med mer mat. Det är mindre än två veckor sedan. Det kan ta lite tid att förstå att det verkligen finns mat i mängd. Så mata på! (Som jag förstår det så får hon välling istället för ersättning vid alla mål nu? om Inte så byt helt)

Vilken mat ger ni henne - burk eller hemlagat? Burkmat innehåller mer vatten än hemlagat.

Det Saris menar med utevistelse är att vara vaken utomhus - få se världen, känna på träd och löv, ligga på gräset och peta. (Vårbebisarnas försprång mot sina vinterkompisar :D )
Nu börjar världen öppna sig och vissa små är otåligare än andra.

Så klart att ni kan kura. Men att kura är ett tydligare svar än SM men har egentligen samma innehåll. Rutiner, massor av mat, utevistelse, social delaktighet och Tydliga svar.

Var sover lillan idag? Hur svarar ni när hon vaknar på natten? Hur låter hon?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej

och stort tack för era svar:)

Ja..vi började då med "mission" mat och då får lillen välling till morgon.
Sedan gröt....som hon oftast då är lite mätt för och äter dåligt av.

Till lunch får hon burkmat + fruktpure och så ersättning på det( ska den bytas ut till välling?)
Mellan mål blir oftst bara välling

Middag återigen burkmat + fruktpure + ersättning

Nattslurk välling

Är detta ok eller behövs något mer tror ni?

Lillen sover i sin säng i sitt rum ...... (och det är mörkt:) .
När hon vaknar har vi försökt vagna (har hjul på sängen...funkade utmärkt på prinsessa nummet 1) eller så buffar vi......men hon känns hungrig och inattslurkade hon i sig 200 ml välling :? )
Måste erkänna att vi inte låtit henne skrika/protestera någon längre period då jag inte vill att hon ska väcka storasyster.....och det är ett litet dilemma känner jag då jag inte riktigt vet hur vi ska göra......speciellt om lillen ska kuras kommer ju hon väcka stora syster :?: :?: :?:
Tänker vi helt fel här?

Stor kram igen
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Clara Cecilia

Hej,
rent konkret ska du Tänka 200 ml dagtid i matig form eller i vällingform och inget på natten from nu :D

Byt lunchmaten till hemlagat (Johanna Westmans Andra Mosboken är fylld av fantastiska recept som gör att din bebis gillar riktig mat i framtiden :D )

Mellisvälling är ok men turkisk yoghurt med mosad frukt eller en mosad avocado och Sen välling är bättre.

Middag riktigt potatismos med mängder av smör eller mosad palsternacka, sötpotatis, passerad majs med Smör =P~ + hemkokt fruktpuré (busenkelt = koka god skalad frukt i 5 min tills mjuk mixa i mixer. Mer frukt mindre vatten :D )

Skippa ersättning from nu och ge bara välling som komplement.

Storasyskon brukar vara ganska toleranta vad gäller skrik om dom känner att föräldrarna har koll :lol: och lilla syskonet inte är sjukt. Jag skulle ha mer is i magen (men värme i händerna!) och avvakta nattetid. Små personer låter på natten ,vänder sig, gruffar, stönar, hojtar, somnar om. =D>

Men satsa på MASSOR av mat dagtid - verkligen sjukt mycket :D och ha tålamod i två veckor. Annars kan vi tala om tre dagars kur :D . Verklig kurning är ni långt ifrån. Det är för barn med riktiga sömnproblem och innehåller exkat samma ingredienser som SM men med Tydliga svar nattetid. Jag tror att ni klarar er utan det om ni tar tag i dagarna. Mer mat, mer utomhuskul!

Clara
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

oki.....då kör vi enligt dina råd :) och vad skööööönt att höra att vi hur som helst slipper "verklig" kurning :)

och verkligen stort stort tack för snabba svar och goda råd :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

:thumbsup:

Vi hörs!

Clara
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Nu är jag här igen :) ..... Har matat och matat idag så ska bli intressant att se om vi märker någon skillnad redan inatt (vet att det antagligen tar längre tid ...men iaf:-)

Men.....blev lite konfunderad över vad vi ska göra på natten när hon vaknar och inte somnar om med buffning eller vagning om vi inte får ge henne mat :?: :?
Som det varit hittils har det ju inte gått att få henne somna om utan mat......

kram igen :D
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Hej,
fortsätt ge nattamat men rusa inte dit vid första stonk om man säger så.
Avvakta - var lite skönt lat :D (Somna gärna om :D )

Fortsätt satsa på massor mat dagtid OCH utevistelse i vaket tillstånd OCH massor av social delaktighet (kolla länkar för tips under klistrade favoriter för alla åldrar :D )

Ge detta två veckor - annars vagnar ni över nattmålen enkelt. ( Och jag understryker igen detta om vaken utevistelse och social delaktighet - nu börjar världen öppna sig på allvar och Allt är spännande. Det är Viktigt!)

Clara
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeeej :D

Nu är jag här igen:)

Vet att det inte riktigt gått 2 veckor än.......men vi ser ingen skillnad på uppvak under natten....om ngt så vaknar hon ännu tidigare och somnar inte om utan mat.

Mera mat kan vi inte få i henne på dagarna......hon får verkligen JÄTTE mkt MAT :) . Hon får utevistelse och allt annat och är en nöjd liten tjej....förutom nattetid då hon vaknar.

Nu blir det ju långhelg till helgen och tänkte att det vore ju ett ypperligt tillfälle att vagna bort/kura henne....( vi har iofs försökt vagna/buffa henne på nätterna utan något bra resultat.)

Tänkte själv att vi kanske ska köra någon slags minikur/kur ..... eller vad ni tycker är bäst :?: :?: :?:

Vi/jag börjar bli väääääldigt trött :sleep: och eftersom jag vet att man vid fyra månader kan sova hela natten så längtar jag till en natt då jag/hela familjen får sova heeela natten :D

Vad ska vi göra :?

kramar
Pricken
Mamma till
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Kura bort nattmålen :!: :D Om lilltjejen vaknar på nätterna trots riktig mat på dagen så är det dags att ni visar henne att på natten sover man. För visst är hon äldre än fyra månader.

Det blir ett bra tillfälle att sätta ramsan också, om den inte riktigt är på plats än.

Om hon redan idag kan somna själv inför natten så kan man hoppa in i kuren vid natt 2. Annars är det inget som hindrar att ni börjar från början. Känn efter själva vad som är rimligt.

Läs på ordentligt innan ni sätter igång. Finns en hel del under Sova Hela Natten fliken på hemsidan. Annars i boken.

Återkom
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

hej och tack för svaret.

Lillen har nog lite svårt att somna själv till natten....oftast somnar hon till vällingen i famnen.

Vi ska absolut läsa på ....trodde vi kom ihåg allt men närvi väl började bläddra i boken så insåg vi att vi måste läsa på ordentligt.

I väntan på det har vi bestämt att vi ska försöka vagna bort nattmålet......då blir ju kurningen enklare också sen :)

Det är väl ok??

kram
Pricken
Mamma till
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Kanon :thumbsup:

Fast varför krångla till det? Kör allt på en gång istället, dvs sätt ramsan om ni ska ta bort nattmål. Den kommer ju vara verktyget vid alla ev kriser framöver. Det kommer inte ta många nätter, ni är ju halvvägs redan. Kuren är ju för barn som har stora sömnproblem, där är ni inte om jag tolkar dig rätt.

Lycka till
Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Förtydligande: Och eftersom ni inte har jättestora sömnproplem kommer kuren gå plättlätt ändå.

Linda
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej och tack för svaret :heart: :heart: :heart:

Såg svaret först nu.....så vi försökte faktiskt vagna i natt.....men hon somnar inte om....så efter 1 timme fick hon mat och åt bara 130 ml (så hon e nog inte hungrig och på morgonen 7.00 var honverkligen inte vråljhungrig) så jag vet att hon klarar natten.....men vi får inte bort nattmålet med vagning ](*,) ](*,)

Vet att ni säger att kurningen borde gå lätt......men vi börjar tvivla på det ....eller rättare sagt den kommer nog gå bra från att hon somnat tills hon vaknar på natten och vill ha mat :(

Men kurning ska det bli.....för vi vill soooova :)

Några frågor och funderingar vi kom fram till i natt :sleep: :sleep:

:arrow: Hur ska vi göra med stora syster ??? henne lägger vi 1930 med ramsa och då sover hon ..... men hur ska vi göra om lillskrutten skriker vid kurningen och med ramsorna etc. De har rummen brevid varandra och det hörs npg ganska väl mellan dem? Jag tror att sotrasyster kanske inte bryr sig så mycket på kvällen ....men däremot på natten och speciellt under vargtimmarna.
Ska vi försöka kura lillskruttan i ett annat rum...typ längst nere i huset?

:arrow: Sedan en annan fundering.......min man ville att vi skulle stänga förnstret i lillskruttans rum i natt då han trodde allt fågelkvitter störde henne......kan det verkligen stämm :?: :?: Jag tror ju att hon sover bättre om det är svalare :?:

:arrow: Vet att det i boken står att man ska buffa.....men går det att vagna också???

Eller har någon några bra tips på hur man ska stå när man buffar i långa stunder för att inte få så ont i ryggen :?:

Så det var alla frågor för denna gång :) Tack på förhand :heart:
Pricken
Mamma till
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Pricken745 skrev:Vet att ni säger att kurningen borde gå lätt......men vi börjar tvivla på det ....eller rättare sagt den kommer nog gå bra från att hon somnat tills hon vaknar på natten och vill ha mat :(
Det blir säkert en hel del frågor inledningsvis eftersom ni har velat lite fram och tillbaka. Får hon klara besked kommer det gå bra. Många barn som kuras har ju flera nattmål/samsover mm, och de sover hel natt ofta redan andra eller tredje natten. Skickar lite pepp till er!
Ska vi försöka kura lillskruttan i ett annat rum...typ längst nere i huset?
Låter som en bra ide om ni är oroliga för att väcka storasyster. Även om hon inte blir störd så kan er oro störa inatt när ni ramsar mm
:arrow: Sedan en annan fundering.......min man ville att vi skulle stänga förnstret i lillskruttans rum i natt då han trodde allt fågelkvitter störde henne......kan det verkligen stämm :?: :?: Jag tror ju att hon sover bättre om det är svalare :?:

Ja så svalt som möjligt. Vi har stängt fönster för vår lilleman (mörkläggningen funkar inte annars) men har dragit ner värmen så det är 16-17 grader.
:arrow: Vet att det i boken står att man ska buffa.....men går det att vagna också???

Ja, använd vagning istället för buffning. Vagna lugn och ramsa sedan. Ramsan ska ju ta över natt två, och ska ju fungera som överförd buffning/vagning.

Lycka till

Kram
Linda
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Första natten utan mat för lillskruttan....yihoooo =D> och inte var hon direkt vrålhungrig nu på morgonen ändå :D

Vi började kurningen igår och valde att kura uppe i hennes rum iaf....tänkte att om storasyster vaknar får vi väl ramsa henne med......men hon har inte sagt ett knyst under hela natten :D

Hur gick kurningen då :?: ...

läggningen hann vi inte mer än lägga henne tillrätta vagna o solfjädra innan hon hade somnar....vet inte om hon ens hann höra ramsan......sen sov hon som en stock till kl 3.15....(har inte hänt på hur länge som helst att hon sovit så länge ...... kan bero på att vi inte visste att babywatchen inte funkade somden skulle och vi inte hörde alla ljud då hennes dörr var stängd) Hennes rum ligger vägg i vägg med vårt)....men det var sköntiaf.

sen fick däremot hålla på i en timme med att få henne att somna om igen.
När hon grät gick jag in lade henne tillrätta buffade/vagnade och solfjädrade och gick ut med ramsa. Och så höll vi på till 413 då hon fick en sista bekräftelseramsa.
Däremellan var vi inne jätte många gånger och blir lite osäker på hur man ska göra.....hon var aldrig hysterisk .... men skrek upp sig om jag inte kom in efter ett tag.

Sedan sov hon till 6.00 och då var det samma visa igen ...så fort jag lämnade rrummet med ramsa började hon gråta ...men så fort hon lades tillrätta igen med lite buff blev hon lugn på 3 sec......Sedan somnade hon aldrig om och vi gjorde morgon 645.

Nu några frågor

Ärdet så att hon ska buffas tills hon blir lugn och tyst och sedan ramsar vi ut oss elller skahon buffas så att hon precis håller på att somna???

Är livrädd att hamna i ett träsk av buffning/vagning och vill vara jätte försiktig.

Nu kommande natten kan vi väl bara ramsa och inte buffa?? om det nu inteblir kris.

och när hon har buffats och fått ramsa och börjar gråta när jag ramsar ut mig eller direkt efter ...så får hon väl göra det ett tag utan att vi ingriper :?:

Är förvånad över att natten gått så brasom den gjort.....vet att det kan komma bakslag.....men hoppas på det bästa :)

Stort tack igen :heart:
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"