Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Morticia

Inlägg av Morticia »

Ja, det blir nog en del buffande inatt. Hur gör jag i vargtimmen? Det är väl annorlunda då, va?
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nej, inte första natten då buffar man hela vägen igenom, så att säga, så tänk inte på det nu. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Nä ok, då släpper jag vargtimmen för nu. Men då får Ni lov att komma online imorgon och hjälpa mig med rond två ;)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Men då får Ni lov att komma online imorgon och hjälpa mig med rond två
Nu finns jag här igen! :wink: Hur gick det i natt?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Morticia

Inlägg av Morticia »

Berätta snart. Allt gick över förväntan.

Men, dagslurarna ... Han vill verkligen inte att jag ska sluta vagna. Hur gör jag?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Dagsluraran kan krångla ett tag. Eftersom älsklingen kommer får mer och mer sömn nattetid så tror han att han är utvilad, vilket han ju egentligen inte är.
Du får odla en hel del tålamod och vagna kort och arbeta med ramsan. Vagna kortare för var gång. Nyckeln är att backa.
TorsMamma skrev i en anna tråd:
TorsMamma skrev:
Överarbeta inte barnet! Ju mer jobb du gör desto mer förväntas göras! Ju mindre du gör detsto mer förtroende ger du barnet. Backa är nyckeln. Inte sluta, utan backa.
Bianca
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jag är mest frågande nu till hur mycket barnet egentligen "ska" ligga och skrika ensam? Om man inte märker att han avtar eller lugnar sig, hur lång tid ska han få på sig att reagera klart?

Erkänner också att jag nog glömde bekräftelsen inatt några gånger, och kanske buffade lite mycket, men jag får försöka jobba bättre med ramsan inatt. Han blev gnisslig och stack upp rumpan så fort jag slutade buffa. ;) Han gillade nog mitt buffande. :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Morticia skrev:Erkänner också att jag nog glömde bekräftelsen inatt några gånger, och kanske buffade lite mycket, men jag får försöka jobba bättre med ramsan inatt. Han blev gnisslig och stack upp rumpan så fort jag slutade buffa. ;) Han gillade nog mitt buffande. :oops:
Det här är jätteviktigt, det är ramsan som skall göra jobbet, ha sista ordet. De som hoppar över den får aldrig samma resultat eller lika snabba.

Om jag hade kurat hade jag slutat buffa direkt jag märkt detta. Inget mer buff. Jag hade gått över till typ solfjäder som "Krisverktyg". Så om du måste verktyga gå in och solfjädra lugn, gå ut med klar och tydlig ramsa. Inget fusk. Sen jobbar du med ramsan, den skall bli en dialog och man nöjer sig inte med mindre.

Inget barn skall vara ledset! Du MÅSTE LYSSNA, det finns ingen tid att ange, inte 20 sek, inte 20 min skall man vara förtvivlad eller "fastna" i sitt klagande vilket vissa gör. Det bryter man, men man gör alltid mindre och mindre, inte mysa till det hela. Om barnet tystnar när du kommer in, ja då går du ut igen med ramsan, då var det ingen kris.

Om barnet tystnar så fort du buffar, jag då gör du solfjäder. osv... hela tiden mindre och mindte. Backa med verktygen. LYSSNA, lYSSNA och LYSSNA:

VAD säger barnet, det är detta som är nyckeln till att kuren är på ERT sätt. Jag kan inte lyssna åt dig, bara beskriva hur det "brukar" vara. Du måste lyssna och jag kan inte säga HUR LÄNGE du skall lyssna, tills du förstår frågan skulle jag säga.

Vad är skriket är min fråga? Hur låter det? är han verkligen förtvivlad? Många går sällan från 0 till frötvivlad på 5 sek utan har en upptrappning eller blir klart förbannade. Vissa har faktiskt fått ligga och svära en tid, men här igen, lyssna. HUR arg är han?

Man kan inte sova åt sitt barn, bara ge förutsättningarna.

Lägger in säkerhetn som länk till dig, läs igen.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jag ramsade mig alltid ut, så den fick på sätt och vis sista ordet. Men, tyvärr var det inte alltid som bekräftelse. Jag vet inte om han svarade på ramsan eller bekräftelsen, eller om han hunnit somna då. Tystnad är svår att tyda, tycker jag.

Jag slutar buffa så fort han blir lugn och lägger en liten solfjäder, men började nog om igen lite för snabbt då han började skrika upp sig. Kanske borde avvakta lite medan jag solfjädrar för att se om han lugnar sig ändå om han inte får buffet?

Vet också att jag ska bli ännu mer inriktad på "UT".

Jag får väl försöka lyssna ännu mera då, men Ni som kan det där får det att låta så självklart. Det är jättesvårt tycker jag.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Morticia skrev: Ni som kan det där får det att låta så självklart. Det är jättesvårt tycker jag.
Det ÄR jättesvårt! Och inga barn skriker likadant, så det tar ett tag innan man kan lyssna av sitt barn. Jag kurade Freja och med Ronja körde jag "Standardmodellen" från födsel, men trots att jag hade kurat Freja och kunde lyssna av henne så tog det ändå dryga 2 månader innan jag kunde förstå alla Ronjas skrik.
Det tar sin lilla tid, och det är svårt. Men ingen kan tyda ditt barn bättre än du! :heart:

Bianca
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Morticia skrev: Jag får väl försöka lyssna ännu mera då, men Ni som kan det där får det att låta så självklart. Det är jättesvårt tycker jag.
Detta är JÄTTESVÅRT!!! Tänk för oss som kurare hur vi måste lyssna, vi lyssnar med hjärnan och njurarna, inte hjärtat, så då kan det gå lite lättare. Men jo, det är jättesvårt och det är detta ihop med "förhållningssättet" som gör kuren så svår. Inte verktygen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Ramsan tar inte ett dugg just nu. Han skriker upp sig rejält så fort vi stannar vagnen. Och solfjädern lugnar ingenting. Har försökt i 20 minuter nu med hans tjugominuterslur ... Vad göra? Ska vi ge upp luren när han lugnar sig eftersom tiden passerat?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja, när luren är slut så är den slut. Du kan bjuda en extra kvart, men det kanske inte är så mkt lönt när har ändå inte sover. Jag hade det likandant med Freja, men det tar några dagar, sen är lill-man med på noterna!

Bianca
Morticia

Inlägg av Morticia »

Oops. :oops: Vi gav honom en kvart extra. Jag uppfattade nämligen att de korta lurarna (20 och 45) skulle bibehållas, eftersom de är uppbyggda på sömncyklerna. Så, när han vaknade efter en kvart lugnade vi honom bara och tog sedan upp honom.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jag menade att det går bra att erbjuda en extra kvart, eller en kvart mindre (om man skulle önska). Men om han ändå inte sover så tycker inte jag att det är någon idé att fortsätta en kvart till. Sover han kan han självklart få sova en kvart till, eller 10 min eller 5, eller vilket nu passar bäst. Hänger du med?

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"