Vår Inga är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av SusanD »

Eller så lägger du en halvtimme tidigare på kvällen. Hur tokigt det än låter så brukar det ha bra effekt på barn som vaknar för tidigt på morgonkvisten.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Idag sov Inga bara 20 minuter på eftermiddagen (hon brukar sova 45). Hon låg i sängen och hade söta ljud och jag valde att ta upp henne, om det nu är så att sömnen ska kortas ner dagtid. Är det annars ok att jag kortar ner den vilan som nästa steg? Hon orkade förvånansvärt bra till klockan 19. Få se hur morgonen blir nu då... Vardagsspänning :).
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Sarisparis »

Hej titti_lie :D

Hur ser schemat ut?

Det vanliga brukar vara att den sista luren kortas först, för att sedan falla bort hela (vissa vid 7-8 mân, andra efter 8-mânângesten vid 9-11 mân).

:heart:
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

nu är schemat:

07: morgon
08.30-10: vila
12-14: vila
16-16.45 (har det varit): vila (här funderar vi på att göra om till en 20 min)
19: natt

Inga vaknade efter 06 nån gång, men skrek inte till utan pratade bara. Vi gjorde morgon 06.45 (men det var mest för storasystrarnas skull vi ställde om klockan lite). Inga drack massor med välling igår kväll, bra!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
Sarisparis har gett ett jättebra svar, jag vill bara kommentera Lite :D
titti_lie skrev:Idag sov Inga bara 20 minuter på eftermiddagen (hon brukar sova 45). Hon låg i sängen och hade söta ljud och jag valde att ta upp henne, om det nu är så att sömnen ska kortas ner dagtid..
Här är det lätt att begå misstaget att tro att för att liten inte somnar som en sten så ska vilan bort! (Jag har själv varit där och tassat)
Men vila är också vila - om du förstår vad jag menar?

Dvs även om hon inte sover och ligger där och gör söta ljud så betyder det inte att hon ska vara uppe i klart ljus med allt som händer! Vilan, med sov eller inte - det tillhör privatlivet 8) är en stund av just Vila med egen tid i egen säng. Tid för sömn eller kontemplation över livet. Se det som hennes egentid, meditation tills hon tydligt talar om att så inte är fallet :lol: !

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Sant. Men kan jag lägga en halv timme tidigare även om hon sover 45 min på eftermiddagen?

Igår sov hon 45 min och la sig klockan 19.

Sjukt dålig natt bakom oss: Jag och min man låg och småpratade inatt vid 03.30 när han kom hem från jobbet och väckte nog Inga som låg på andra sidan väggen. Till en början jätte nöjd, låg bara och hade söta ljud. Det hela urartade och hon somnade om först vid 05.10 och det efter att jag solfjädrat henne till sömns. Vaknade igen vid 06. Ramsade två gånger och fick väcka vid 07. Är dessutom förkyld och hela gårdagen var tuff. Att inte ha fått sova ordentligt gör ju inte saken bättre. Alla förutsättningar för en dålig morgon och så blev det också. Idag skulle jag hyra ut barnen till en billig penning. GIV MIG STYRKA.

Vi har märkt att Inga är ganska lättväckt på morgonen (om någon av oss kliver upp tidigare vaknar hon nästan alltid. Vi bor i ett hus där golven knarrar...). Hur ska man vänja henne vid ljud? Hon är ju van vid ljud när hon sover på dagarna. Om du går ut medan hon sover lägger jag alltid på radion i hennes rum, t.ex. Det är ju jobbigt om hon är så där lättväckt.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
titti_lie skrev:Sant. Men kan jag lägga en halv timme tidigare även om hon sover 45 min på eftermiddagen?
Ja om hon verkar trött och tidiga morgnar fortsätter.

Annars kan jag milt säga att hon är ännu liten. Lättväckta kan vi alla vara i sömnskarvar och i vargtimmen av olika skäl, det betyder inte att hon alltid kommer att vara det.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Ja, hon ÄR liten. Jag jämför ju henne med sina storasystrar som egentligen aldrig strulade med tidiga mornar när de väl börjat med sina 12-timmarsnätter.

Sen tror jag allt blir värre när man själv har frossa och ligger i trettioniogradersfeber. Föräldrar borde alltid få vara friska...

Skönt med lördag och två föräldrar hemma :)
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Japp! :lol:

Vi är alla bäst friska, utvilade, rastade med lite egen tid, eller hur! :lol: :lol: :lol: :heart:
Nya tag imorgon eller hur?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Med risk för att låta gnällig, men det fungerar inte alls nu. Jag kan inte förstå HUR vi skulle få mer mat i henne än vad hon får nu på dagarna. Hon sover i kolsvart rum och vi hör inte ett pip av henne på hela natten, men morgonen är och förblir tidig. Hon äter glupskt när vi tar upp henne på morgonen och jag kan inte tolka på annat sätt nu än att hon är hungrig.

Igår kväll var ett stort steg bakåt när jag fixade välling vid 22 och matade i sömnen innan jag själv la mig. Morgonen försköts med en halv timme. Är det något vi "kan" göra nu ett tag? Eller VAD kan vi tillämpa? Ramsa funkar ju inte mot hunger (vilket jag tror att är problemet). Och hellre mata 22 än 05. Eller?!

Härom morgonen tog vi upp henne vid 06 och jag ammade och la henne efteråt och hon somnade om. Därför tänker jag att det är hunger som väcker henne. Hon brukar också knipa ihop ögonen och gråta på morgonkvisten, hon har inte klarvaken blick.

Vad tror NI?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen!

Vad äter hon och när undrar jag :D ?
Minns du matschemat jag förslog för tidigt :oops: :D

07: amning och
8.00 second breakfast med ätande sällskap!
(Mat - lättrostad toast som dryper av smör, bananbitar, druvor, små korvbitar ex)
11.00 gottmos! se nedan för tips! Amning Efter lunch som topping före lur
14.00 frukt+god bröd bit i små delar med mycket smör+ amning
17.00 Middag med ätande sällskap+frukt+amning som stöd vid behov
18.45 Majsvälling eller Havrevälling

Hur har ni det med utevistelse och social delaktighet? Hur ligger ni till med sovtimmar/ålder?

Frågor frågor :lol:

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Tack för svar. Så fint att få tips och råd.

Ja, vi följer det där schemat. Ganska exakt t.o.m. Inte så mycket korvbitar, men gott mos, en massa gröt och god aptit. Skulle verkligen inte så i henne mer. Det som vi noterat är att det är ganska svårt att få välling i henne på kvällen. Om vi har tur dricker hon 100 ml. Det gjorde hon idag. Men slukade för en kvart sedan 200 ml i sömnen (!).

Tycker hon hänger med lite överallt och får klämma och känna. Utevistelse, njaa. Hon sover ju ute för det mesta och har också börjat vara vaken och ute litegrann, kul när årstiden gör det lätt. Sovtimmar borde vi kanske dra ner på. Hon sover, är tanken, 12, 1,5, 2, 45. Insomning är så gott som aldrig ett problem och det har hänt kanske tio gånger sedan vi började med schema (vid 2 mån ålder) att hon vaknat "för tidigt" och inte somnat om. Har dock märkt att hon kan ligga och titta för sig själv och inte SOVA, men vila är väl alltid vila.

Men vad tycker ni vi ska göra med 22-matningen? Hon äter ju, men är det att backa rejält? Borde vi hellre jobba med annat?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
bra med maten, kom bara ihåg att gröt är välling i annan form så Mat är grejen :D

Vad tror du om:

5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45

eller kanske
5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45

Kan det vara något?
Det är nu dom börjar bli känsliga för en extra timme här och där :D

Och utevistelse är Grejen! Ner i gräset, krama träd, Känn på saker, häll sand i håret med spade. Minst 1 1/2 timme per dag Vaken är receptet :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Nu har vi kört 11,5, 1,5, 2, 20 i några dagar och det funkar ganska bra, tycker jag. Ofta är hon trött på kvällen och sista timmen blir ganska jobbig.

Hon vaknade 06.30 igår och redan 06 idag. Idag ammade jag 06 och la ner henne och hon somnade om och vaknade inte före 08. Vi hade glömt att ställa väckarklockan. Att hon sov så pass länge borde väl tyda på hunger tidig morgon och inte bara "pigg". Eller?

Vi är på resande fot och sover många i en ganska liten lägenhet. Har inte jobbat med ramsan på morgonen i hopp om att inte väcka alla andra i lägenheten. Vi har ändå haft tidiga mornar sedan februari någon gång och jag undrar om det helt enkelt kan vara så att hon ÄR hungrig och att vi måste acceptera det. Hemma har vi ju ramsat tidiga mornar i många veckor och det är sällan det har "fungerat". Tycker själv att vi har intensiva dagar och tar med Inga i mycket av det vi gör. Hon ligger inte bara och myser bort dagarna på en filt på golvet, eller vad man ska säga.

Är ändå rädd att fastna i "dåliga vanor", samtidigt som jag inte VET vad jag kan kräva av henne. Är det dumt att mata henne i sömnen vid 22-23-tiden ett tag?

Vad tror ni?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av LindaVega »

Hoppar in.

Är (tyvärr) något av en expert på tidiga morgnar :twisted: Inte på min yngsta stjärna, han verkar inte störas av någonting, men mina andra två har haft tidiga morgnar i perioder under det första året. Jag har inte kopplat det till mat alls, och hade passat mig för att ge extra i sömnen. Försök få ner dagtid istället. Min yngsta dricker max 50 ml välling inför natten, men sover gott ändå. Nattslurken är inte allt, se på hela dagsintaget.

Det är segt, och det gäller att välja en strategi och sedan hålla fast vid den. För oss har det varit pangramsa vid första pipet och sedan inget mer. Vid totalkris solfjäder till sömns och sedan ut.

Mörkläggning är A och O för en sådan liten stjärna. Vi har mörkläggningstyg som jag har fäst med kardborreband i fönsterkarmen och utanför det en mörkläggningsrullgardin. Totalt becksvart. På resande fot brukar jag ta med mig en (eller flera) svarta sopsäckar som jag sätter upp i fönstret- lättast med en sprayflaska- som man sprejar fönstret med först. Smidigt värre.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"